Ervaring Oppi op de Toyota Rav4

Over alle soorten spiegels én
achteruitrijcamera's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mamajolijn
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 31 mar 2023 18:30

Ervaring Oppi op de Toyota Rav4

Bericht door mamajolijn » di 30 mei 2023 08:41

Aangezien Emuk geen passende spiegels maakt voor Toyota had ik de Emuk Universa Pro III gekocht. Ik lees goede verhalen over de Emuks. Het op de spiegel zetten was wat lastig aangezien het bevestigingsblokje van de Emuks recht is en de kap gebogen. Helaas zijn dus ook op Hemelvaartsdag tijdens het rijden beide spiegels eraf gevallen op de Afsluitdijk.... Gelukkig rustig verkeer en op weg naar Drenthe, dus ik kon zonder spiegels doorrijden naar de camping.

Op de camping gezocht naar nieuwe spiegels. Oppi heeft wel spiegels speciaal voor de Rav4 en Milenco Aero zijn de andere kanshebbers. Oppi's vind ik heel lelijk, maar heeft een beter bevestigingssysteem en Milenco ziet er beter uit, maar heeft weer van die bevestigingsblokjes, al zijn dat wel 2 aparte. Uiteindelijk nieuwe Oppi's besteld een een setje Milenco's van MP gehaald als reserve.

Terug naar huis gereden met de Oppi's. Het op de spiegelkap bevestigen ging prima en ze zijn keurig blijven zitten. Helaas trillen ze wel wat, net zo dat het hinderlijk is. Ook vind ik het jammer dat de spiegel kleiner is dan ik gewend ben (deurspiegel Reimo). Ik heb vlakke spiegels, want ik houd niet van bolle spiegels met een vervormde weergave. Ik had ze nu verticaal, misschien dat horizontaal een beter beeld geeft, dat moet ik nog uitproberen.
De Milenco's moet ik nog uitproberen. Ik mis heel erg mijn deurspiegels die ik al 20 jaar gebruik, muurvast, bijna geen trilling en grote spiegels met goed zicht. Maar deze passen niet op de deur van de Rav4. Met de goede verhalen van de dedicated spiegels van Emuk, hoop ik dat Emuk die gauw gaat maken voor Toyota.
Groetjes Jolijn
Neem je dromen eens mee de dag in.
Toyota Rav4 AWD 2013 met Beijerland Sprinter 390FB 2005

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Ervaring Oppi op de Toyota Rav4

Bericht door merchr32 » di 30 mei 2023 09:44

Dezelfde ervaring.
Emuk maakt deze niet voor de Rav4.
Ik heb nu Milenco's en die monteer ik op de onderste rand van de spiegel.
Dit gaat best goed, ze zijn vlug gemonteerd, zijn nagenoeg trillingsvrij en ik kan de vaste spiegels L+R ook nog gebruiken.
Deze vaste spiegels verzet ik meestal zodat ik de caravan in een bocht ook kan zien/volgen. Met name bij een rechtse bocht wil ik graag kunnen zien waar de caravan verblijft (of ik niets raak van stoeprand, haag of zo).
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Ervaring Oppi op de Toyota Rav4

Bericht door meeder » di 30 mei 2023 20:57

De spiegelbehuizing van de RAV4 is vrij flexibel. Ik ben ook al een keer een Brunsgaard verloren.

Bravision spatbordspiegels werken perfect op de RAV4 en je hebt meer dan voldoende zicht.


Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1550
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Ervaring Oppi op de Toyota Rav4

Bericht door Jan Br » wo 31 mei 2023 13:26

Ik rijd al jaren met de Oppi spiegels op mijn RAV4 en ben zeer tevreden. OK het is niet de mooiste set, maar van trillen heb ik absoluut geen last. Het aanbrengen de spiegels gaat heel snel, evenals het verwijderen en door de constructie is verliezen nagenoeg onmogelijk.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
mamajolijn
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 31 mar 2023 18:30

Re: Ervaring Oppi op de Toyota Rav4

Bericht door mamajolijn » do 1 jun 2023 11:34

Jan Br schreef:
wo 31 mei 2023 13:26
Ik rijd al jaren met de Oppi spiegels op mijn RAV4 en ben zeer tevreden. OK het is niet de mooiste set, maar van trillen heb ik absoluut geen last. Het aanbrengen de spiegels gaat heel snel, evenals het verwijderen en door de constructie is verliezen nagenoeg onmogelijk.
Fijn om te horen dat de spiegels goed blijven zitten. Gebruik je de gewone spiegels of de XL variant?

Ik heb ze gisteren horizontaal gezet en het beeld in de breedte is nu fijn. Ook was de trilling een stuk minder (ik heb alleen geen snelweg gereden, was alleen naar de stalling). Ik mis nu alleen een stukje zicht in de hoogte, dak en banden krijg ik niet samen in beeld. Iemand suggesties?
Groetjes Jolijn
Neem je dromen eens mee de dag in.
Toyota Rav4 AWD 2013 met Beijerland Sprinter 390FB 2005

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7837
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Ervaring Oppi op de Toyota Rav4

Bericht door Nimma » do 1 jun 2023 13:10

Hier ook al jaren met veel plezier met Oppi's op pad. bevallen heel goed, kunnen er niet afvallen en erop en eraf gaat heel snel. Spiegels inklappen met de Oppi's erop gaat ook prima.
Genieten maar.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
mamajolijn
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 31 mar 2023 18:30

Re: Ervaring Oppi op de Toyota Rav4

Bericht door mamajolijn » di 1 aug 2023 09:53

Update vanuit Frankrijk:

De Oppi's kijken redelijk goed met de spiegels horizontaal. Liever had ik iets grotere gehad, maar het zij zo. Trilling is er bijna niet, dus dat is fijn.

Alleen..... ergens vlakbij Amiens klapte ineens de autospiegel aan de bestuurskant in en prompt lag de Oppispiegel op de snelweg... weer een spiegel kwijt. Ik weet niet meer wat ik verkeerd doe. Ik draai ze strak aan: de kap van de autospiegel verbuigd iets, verder durf ik niet.

Gelukkig had im een reservesetje Milenco's bij me en daarvan nu 1 spiegel gemonteerd. Kan wel gelijk het verschil zien. Die spiegel is groter, dat is fijn, maar trilt ook meer. Ook steken ze minder ver uit, ik heb met de Oppi's beter zicht. Gelijk beide spiegels met touw vastgezet, zodat hij aan de auto blijft hangen als er weer 1 gaat vliegen.

Zolio gemaild of ik ook alleen een linkerspiegel kan bestellen. Zucht, ik mis mijn deurspiegels, nooit gezeur mee gehad en gewoon goed zicht......
Groetjes Jolijn
Neem je dromen eens mee de dag in.
Toyota Rav4 AWD 2013 met Beijerland Sprinter 390FB 2005

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7837
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Ervaring Oppi op de Toyota Rav4

Bericht door Nimma » di 1 aug 2023 10:07

Dat inklappen onlangs op een lokale weg in Drenthe ook gehad. Met 80km/u een grote truck tegenkomen en hopla. Je schrikt je rot maar het bleef wel heel. Daarna op deze wegen geregeld zelf de spiegels ingeklapt om schade te voorkomen. In Frankrijk ook wel eens meegemaakt, maar nooit schade gelukkig. Ik denk dat losse spiegels wel te koop zijn, en linkse of rechtse maakt niet uit, ze zijn identiek 👍
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1550
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Ervaring Oppi op de Toyota Rav4

Bericht door Jan Br » di 1 aug 2023 10:43

http://www.specialmirror.net/epages/616 ... ducts/6800

Of

https://www.caravanspiegels.nl/oppi-hou ... en-200005o

Met dit hulpstuk los je dat probleem op.

Gebruikte dit zelf al jaren icm mijn Oppi spiegels. Je moet alleen wel de automatisch inklappende spiegel uitzetten. Bij mijn nieuwe RAV 4 heb ik nog geen last gehad van inklappende spiegels
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7837
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Ervaring Oppi op de Toyota Rav4

Bericht door Nimma » di 1 aug 2023 11:03

Uitzetten, hoe dan?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1550
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Ervaring Oppi op de Toyota Rav4

Bericht door Jan Br » di 1 aug 2023 11:09

[re.gif]

Ik heb alleen ervaring met RAV4 van 2018 en 2023, daar kon je dat uitzetten.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Ervaring Oppi op de Toyota Rav4

Bericht door meeder » di 1 aug 2023 21:35

De RAV4.4 (model tot 2018) had volgens mij alleen inklapbare spiegels via een knopje op het dashboard.
Er waren toen kitjes te koop (ook bij de dealer) die dat automatisch deden. Het is dan echter niet meer met het knopje in- of uit te schakelen.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1550
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Ervaring Oppi op de Toyota Rav4

Bericht door Jan Br » di 1 aug 2023 22:49

[re.gif] af aflevering gingen de spiegels automatisch, bij mij heeft de dealer dat uitgezet. Kon het nog wel doen met een knopje op het dashbord
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
mamajolijn
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 31 mar 2023 18:30

Re: Ervaring Oppi op de Toyota Rav4

Bericht door mamajolijn » do 3 aug 2023 20:26

Mijn Rav4 is van 2013 en ik kan de spiegels alleen in en uitklappen met een knopje op het dashboard.

Ik heb een nw spiegel besteld (ze versturen gelukkig naar Frankrijk) gelijk de veiligheidslijnen erbij gedaan. Vind het van de zotte dat die er niet gelijk bij zitten als meer mensen spiegels verliezen.
Groetjes Jolijn
Neem je dromen eens mee de dag in.
Toyota Rav4 AWD 2013 met Beijerland Sprinter 390FB 2005

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7837
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Ervaring Oppi op de Toyota Rav4

Bericht door Nimma » do 3 aug 2023 20:33

Ik snap niet hoe je Oppi de wijde wereld ingaat als als je autospiegel inklapt. Bij mij klapt ie ook soms in maar de Oppi blijft muurvast aan de spiegel. Ik draai ze wel flink strak aan. Nooit het gedoe wat jij omschrijft. Als er geen vrachtwagens tegemoet komen druk ik op het knopje en de spiegel gaat weer naar zijn plek.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Spiegels”