Het inpakken van een caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Het inpakken van een caravan

Bericht door rsjab » ma 29 mei 2023 22:39

Alweer een vraag aan onze mede forumleden.

Ik kan zoeken maar dat levert te veel hits.

Vraag: hoe kan je de caravan het beste inpakken. Ik neem aan dat een ieder de kastjes inpakt en laden vult met spullen. Maar hoe doen jullie het allemaal. Wat gaat uiteindelijk in de caravan en wat in de auto.
Ik weet dat de kogeldruk goed moet zijn dus dat is geen discussie. Ook dat de auto zwaarder moet zijn. Dat kan niet anders met de Volvo V60 hybrid. We hebben een zakluifel aan de Knaus 500. Kleren in de kastjes en beetje eten in de koelkast. Geen water in de tank of kan dat juist wel.
Onder bed liggen de stoelen. We hebben een aslast van 1700 kg.

Hoe pakken jullie in? Je neemt al gauw te veel mee.

Groet,

Ronald

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Het inpakken van een caravan

Bericht door Chris » ma 29 mei 2023 22:46

Vooral dat laatste Ronald.
En daar maak ik me ook schuldig aan.

Achter in mijn Volvo staat/zit/ligt de koelbox, de sup, de step/scooter van dochterlief en mijn gereedschapkoffer..
Dit jaar wil ik proberen om daar ook de Torino luifel in te proppen.
De rest zit in de caravan.
Bovenin de kastjes alleen maar kleren, niks zwaars.
En zoveel mogelijk alles voorin want mijn kogeldruk is leeg erg laag... moet veel voorin stampen.
Onder de 2 bedden in mijn Knaus 500EU kan wel zo enorm veel spullen..... teveel..
Ik probeer dan ook elk jaar weer wat thuis te laten.
Mja.. da's altijd nog te weinig.... moet meer thuis laten gewoon.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Het inpakken van een caravan

Bericht door SBerend » ma 29 mei 2023 23:05

Gaat je niet lukken Chris awhoea.gif awhoea.gif Ik wel. Nog ruim 110 kg over in de caravan en de auto kan zelfs ook nog iets van 160 kg in Beide in kampeermodes.

Maar voor TS. Kijk vooral wat je nodig bent. Vaak kun je met minder toe dan je denk. Weeg alles en zonodig in Excel zetten. Doe ik ook. Ieder kastje, lade of ruimte heeft bij mij een nummer. Zelfs de in de auto. Er zijn meerdere forumleden die dat doen. PD deed of doet dat ook nog. Boodschappen zijn in buitenland ook goed verkrijgbaar. Ook de pindakaas, aardappelen en de koffie. Het rode en vooral het gele vocht is ook ruim voorradig.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Het inpakken van een caravan

Bericht door Ab » ma 29 mei 2023 23:33

Pas de "Gouden regel" toe bij het beladen. Het is zo simpel..

Zo weinig als maar enigzins mogelijk is in de caravan laden.
Zo veel mogelijk in de auto.
Zorg voor een maximale kogeldruk.

Beter kan het niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Het inpakken van een caravan

Bericht door dieseltijger » di 30 mei 2023 01:38

[re.gif] [re.gif] [re.gif]

Eenvoudig: koelbox exit. Scheelt de halve kofferruimte en 80 liter koelkast in de caravan is ruim voldoende voor een paar dagen. Step is hobby, meenemen. Gereedschapskist? Kom op zeg. Maak een gereedschapszak en zet daar 10% van de inhoud van jouw kist in. Of ga een Misubishi,Toyota of Subaru rijden - dan heb je voor de auto geen gereedschap meer nodig.
Unico luifel? Ik mag aannemen dat de 25 kg aan voortent thuis blijft?

60 kg gewichtsbesparing in een oogwenk

Ts, gaandeweg heb je een vaste set spullen en vreterijen die je meeneemt en een vast plekje geeft.

En caravanners die met hun handen in het haar zitten moeten eens een keer een rugzaktocht van een paar dagen ondernemen. Heeft een therapeutische werking. De stofzuiger en de koelbox mag je op jouw hoofd meenemen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: Het inpakken van een caravan

Bericht door Petare » di 30 mei 2023 05:08

De standaard zaken al benoemd.

De theorie: De auto zo zwaar mogelijk, en de caravan zo licht mogelijk. De zware spullen op de vloer en dichtbij/op de as. Dat is het standaard advies. Het geluk met een V60 hybride heb je al, dat zijn volgens mij geen lichtgewichten.

Mijn ouders keken nergens naar met kamperen, die oude beyerland heeft heel wat te verstouwen gehad, fietsen, loopauto's skelters, pakken hagelslag en een krat Yogi, Hertog Jan, het verdween er allemaal in.. Kogeldruk? Als mijn vader de dissel nog van de grond kreeg was het goed genoeg.. Gelukkig was hij een harde werker met z'n handjes, dus het verschil tussen 70 en 100kg was voor hem niet super voelbaar whistle.gif . Ik pak het ietjes anders aan, maar doe wat voor mij goed voelt. Ik heb er voor mij goed over nagedacht, maar... Roomser dan de paus, neuh zeker niet....

Auto: Renault Talisman, met 2 volwassen zitten we al op 1810kg volgens de weegbrug bij een metaalhandel.
Caravan: Knaus 540FDK 1700kgs as, 'leeg' 1430kg (zonder de kogeldruk) op een RDW weegbrug, wat is 'leeg' dan?
- Kast A: Krat met speelgoed (bal, schepje dingetje, autotjes, badmintonrackets, je kent het misschien wel).
- Kast B: Complete voortent (Garda 300xl) en luifel
- Plek C: Zo'n uitvouwbare kast voor in de voortent.
- Kast D; Grondzeil, accu, opblaasboot, hangmat.
- Kast E: 4x stoel, 2x tafel; lege watertank, tentstokken, droogmolen. Er boven in de kasten nog wat kaarsen en voortent verlichting en een kruimeldiefje.
- Kast F: Leeg
- Kast H: Keuken, gevuld met bestek, potten en pannen onder het werkblad, bovenste kasten alle glazen en borden.
- Gevulde disselbak, maar zonder de gastank, die was vergeten. Wel haringen, reservewiel, potkrik, gieter, tochtstrook en wielflap van de voortent..
- Airco thv D/F op het dak
- Mover, de as zit onder de koelkast (G)

Bijna alles ligt bij ons dus op de grond, in ieder geval de hele zware spullen. Op deze manier rijdt onze caravan semi-stabiel, achter een vrachtwagen is de caravan ietwat nerveus aan het schommelen... De kogeldruk is simpelweg te laag, die zit op deze manier op zo'n 50kg. Het voordeel en onze grootste eis, alle bedden en de treinzit zijn te alle tijde beschikbaar tijdens het reizen zonder te moeten ombouwen of spullen te moeten verplaatsen.

In kampeermodus:
- Kleren in de kasten A (kinderen) en F(ouders), zijn allemaal planken geworden ipv hangkasten en liggen dus niet perse laag in de caravan.
- Koelkast G, gevuld voor de reis en eerste dagen. Wel een extra koelbox in de auto.
- Kasten boven B,C,D; Gevuld met de ontbijtspullen en brood, Bordspelletjes, luiers en melkpoeder.
- Toiletspullen bij de wastafel in kasten.
- Gastank in de dissel
- 10L in de watertank (1x gieter) en daarna de boiler en leidingen vullen.
- +/- 2L water in de vuilwatertank van de wc
- Kasten boven het bed, zijn op die paar kaarsjes en een lamp na leeg.

Auto:
2 ouders, 3 kids (8-5-1.5)
2x kinderfiets op het dak
Kofferbak:
Koelbox, Skottelbraai, kinderwagen, gereedschap, rugzak met alle elektronische middelen, nog een loopauto nu en de prachtige Ikea Antilop kinderstoel. Past net, de hoedenplank kan nog dicht!

Als we klaar zijn zet ik het hele spul op straat, onze oprit is lang genoeg maar loopt af naar de weg en dat geeft een vertekend beeld voor de kogeldruk. Daar op straat koppel ik weer af en vul ik met water in de tank aan tot de juiste kogeldruk is bereikt, in ons geval bleek 85kg erg lekker. Ongeveer nog 5 tot 10L aan water wat erbij moet. Je heb ook niet veel water nodig onderweg, alleen om dat toilet te spoelen. Eindresultaat? +/-3500kg en ontzettend stabiel, cruise control op 100km/h en bij inhalen wil ik ook nog wel is 110km/h rijden om het proces te versnellen.

Voor de reacties, dit is voor ons het minimum en het maximum wat er mee gaat. Mijn vrouw en ik werken beiden voor zo'n overheidsinstantie waar je in zo'n groen pak met vlekken mag lopen, minimalistisch op pad gaan is ons bekend. Gelukkig niet de hoofdmoot van ons werk en doen we dus alleen als er we er (extra) voor betaald worden thumbup.gif. Enige wat er extra mee gaat, en we hebben vorig jaar de hele caravan vanaf leeg ingeruimd, is een hangmat die al een aantal keer niet gebruikt is. Verder zie toch aan het einde van iedere vakantie dat de caravan leeg is en de voortent vol ligt met alle spullen. Uit onze vorige caravan is eigenlijk alleen zo'n voortent lamp met knijper en een oude ventilator niet meer terug gekomen in de huidige hut.

Voor die gereedschapskoffer, was het niet precies u die elders op het forum heeft geschreven, dat Men zichzelf zoveel mogelijk moet kunnen redden bij pech, of verwar ik iemand?. Ik had de laatste 2 kampeerweekenden geen gereedschap mee, mag u raden wat ik beide weekenden nodig had voor een paar kleine ongemakken. Doppenset met alle maten, dus ook 14, 16, 18, schroevendraaier set incl torx, inbussen, steeksleutels en een momentsleutel met een passende dop voor de wielbouten van de auto en voor die van caravan.
Bijlagen
kta-knaus-2021-2022-sport-540fdk-grundriss-tag.jpg
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

NN

Re: Het inpakken van een caravan

Bericht door NN » di 30 mei 2023 07:09

Iedere indeling caravan is anders. Mij hebben ze geleerd zo weinig mogelijk of niets van boven achter de as. Hier zit de keuken aan de achterzijde dus de koelkast zit wel vol.

Het keukengerei idem en dat is het dan wel.
De overige kastjes en de bank is nagenoeg leeg.
Voor de as ligt de rest, kleren, meubilair en nog wat ander kampeerspul.
In de auto ligt eten voor de eerste dagen en wat standaard behoort te zijn.
Verder de accu's met opladers ebike, Gereedschapskistje en accuboor en dat zal het dan wel zijn.
Wij nemen wel minimalistisch mee qua gebruikvoorwerpen.
Wij gaan er namelijk van uit dat we nog terugkeren en niet gaan emigreren.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk


Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Het inpakken van een caravan

Bericht door dieseltijger » di 30 mei 2023 07:19

[re.gif] [re.gif] "Yep, it was I", geen zorgen over eventuele verwardheid. Ik neem ongeveer hetzelfde mee, aangevuld met een fles motorolie, koelvloeistof en Radweld, een grip- en waterpomptang. Een auto die meer dan 14 jaar oud is daar kan immers elk moment iets aan kaduuk aan gaan.

Ik heb geen beladingsprobleem - verre van dat, maar een gereedschapskist is toch ietwat groter en zwaarder en bevat nogal wat dubbelingen.

Het verschil: geen kinderen meer mee, hetgeen zich qua gewicht vooral uit in het feit dat het dak van de auto er niet meer uit ziet als een volgauto op de Tour de France. En we kwamen en komen prima uit met een 70 liter koelkast, een koelbox meenemen met als meest gehoorde argumenten "heerlijk in de voortent" of: "dat hebben we nodig om de drankjes koel te houden onderweg" dat gaat voor ons niet op: ik loop gewoon 3 meter extra en klaar is Klara.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op di 30 mei 2023 07:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
shanty1959
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 4 apr 2018 11:03
Locatie: Gemeente Tynaarlo

Re: Het inpakken van een caravan

Bericht door shanty1959 » di 30 mei 2023 07:24

Nog een tip: weeg of laat je caravan wegen. Daarnaast zware spullen laag, lichte spullen hoog in de kastjes. Goed rechts en links verdelen. Geen water in de vers watertank voor onderweg. Overweeg een Li-ion accu als je aan een andere toe bent.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Het inpakken van een caravan

Bericht door dieseltijger » di 30 mei 2023 07:30

Een tikkie water wel voor het spoelen van het toilet en het zetten van koffie he.....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Het inpakken van een caravan

Bericht door Gerrie » di 30 mei 2023 09:28

Toen wij weer begonnen een 10 jaar geleden. Hebben we een lijst gemaakt van wat we nodig hadden. We zijn toen naar O te W gegaan en dat gekocht. Ons niet laten verleiden door in onze ogen onnodige zooi. Kon ook niet mee in de puck die we toe hadden, met een swift ervoor. Inmiddels drie caravans verder en 4 auto’s. We zouden nu wel meer mee kunnen nemen maar we missen niets. De tent en benodigdheden gaan in de auto en het zwaarste tussen de wielen. Inclusief onze kleren. Wij hebben beiden een sporttas die we mogen vullen. Meer gaat niet mee. Blijft ook in de tassen gedurende de vakantie. De Sprite heeft een grote kast waar ze zo inpassen. In de caravan, hand en theedoeken. Keukengerei, campinggas flesjes, barbecue en kacheltje en tv. In de koelkast voor de eerste dag voedsel. Totaal in de caravan rond de 100 kg. Wat nog wat weegt , laag in de caravan.
Het belangrijkste om mee te nemen zijn de drie P’s, portemonnee, pas en pillen. Dan kan je , je altijd redden.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Het inpakken van een caravan

Bericht door GSAndre » di 30 mei 2023 09:31

Ieder doet het op zijn/haar manier knipoog.gif

Daar wij de caravan niet voor de deur kunnen parkeren, pakken we onze kleding in kledingtassen en een textieltas (beddengoed en handdoeken)
Hiermee tezamen met de accu gaan we naar de stalling, en doen deze in het toilet/bank links

We hebben nooit iets in de bovenkastjes.

In onderstaand schema, kan je zien hoe wij de caravan inpakken.
We hebben een wieldruk (beide kanten) van +/- 645 en een kogeldruk van 80.
Detleffs indeling.jpg
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Het inpakken van een caravan

Bericht door Chris » di 30 mei 2023 09:34

dieseltijger schreef:
di 30 mei 2023 01:38
[re.gif] [re.gif] [re.gif]

Eenvoudig: koelbox exit. Scheelt de halve kofferruimte en 80 liter koelkast in de caravan is ruim voldoende voor een paar dagen. Step is hobby, meenemen. Gereedschapskist? Kom op zeg. Maak een gereedschapszak en zet daar 10% van de inhoud van jouw kist in. Of ga een Misubishi,Toyota of Subaru rijden - dan heb je voor de auto geen gereedschap meer nodig.
Unico luifel? Ik mag aannemen dat de 25 kg aan voortent thuis blijft?

60 kg gewichtsbesparing in een oogwenk

Ts, gaandeweg heb je een vaste set spullen en vreterijen die je meeneemt en een vast plekje geeft.

En caravanners die met hun handen in het haar zitten moeten eens een keer een rugzaktocht van een paar dagen ondernemen. Heeft een therapeutische werking. De stofzuiger en de koelbox mag je op jouw hoofd meenemen.

Wat had je gegeten Diesel??
Krampjes ?? mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Het inpakken van een caravan

Bericht door dieseltijger » di 30 mei 2023 09:37

(Gaap).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Het inpakken van een caravan

Bericht door Jan van Vijven » di 30 mei 2023 09:41

Voor een deel heeft hij wel gelijk, ik had altijd een paar honderd kilo over.
En nu in de mini hut heb ik ook 200 kilo over…
Ik weet het, ik ben alleen maar als er ooit iemand mee zou gaan lijkt het me sterk dat die meer als 50 kilo aan kleding meeneemt, dan dus ook nog zat over.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Het inpakken van een caravan

Bericht door Lucas » di 30 mei 2023 09:54

Wow dat schema van GSAndre is wel echt next level! Mooi man. thumbup.gif Loop ik rond met een vodderig A4-tje dat ik zelf niet eens meer goed kan lezen...
dieseltijger schreef:
di 30 mei 2023 01:38
Of ga een Misubishi,Toyota of Subaru rijden - dan heb je voor de auto geen gereedschap meer nodig.
Hmm toevallig met alle 3 ervaring, waaronder de onverwoestbare Pajero en de "nog onverwoestbaardere" Land Cruiser. Ze gingen alledrie (15 jaar of ouder wel) op enig moment toch keduk. De Land Cruiser ook nog eens met de sleurhut erachter, dat was balen. Overigens hebben wij met auto's van 15 jaar of ouder inderdaad ook altijd wel van alles aan boord om wat oplosbaar is ook daadwerkelijk op te lossen. Rolletje duct tape, WD40 en tiewraps natuurlijk. En ook een OBD2-scanner om eventuele meldingen meteen te kunnen beoordelen op prioriteit.

Verder proberen wij het inpakken zoveel mogelijk zonder kinderen te doen, want dat scheelt enorm in de efficiëntie ervan. De inpak- en reisdag blijft echter altijd een vrij uitputtende aangelegenheid.

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 487
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Het inpakken van een caravan

Bericht door redriver » di 30 mei 2023 09:58

Basis is: zo veel mogelijk in de auto en minder in caravan.

Caravan: zware spullen laag en bij de as, lichte spullen elders. Verdeling links/rechts evenredig.

Kogeldruk 75 KG. Let op max. gewicht caravan en auto (weegbrug laten wegen).

Geen water in tank(s). Hooguit 2 literfles water om toilet door te spoelen in geval van nood.

Boodschappen kun je overal kopen.


Dan kun je vertrekken thumbup.gif
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Het inpakken van een caravan

Bericht door WillyL » di 30 mei 2023 10:18

Ik dacht even dat het over inpakken van de caravan ging om hem met een strik erom cadeau te doen of om hem een jas om te doen. zucht.gif

Gewoon gezond verstand helpt bij het voorbereiden van de reis.
Wat kan en je niet dagelijks nodig hebt of enkel moet vervoeren kan in de auto, met op kop de zwaardere dingen (tentstokken, tentdoek, ligzetels, haspel, e-bike-accu's...).
Voor basismateriaal (bestek...) best het lichtere en minder breekbare materiaal .
Kleren, het noodzakelijke maar dan nog het lichtere in de hangkastjes.
Beperk hulpmiddelen voor bv de keuken. Een gewone handklopper gaat ook, dat moet geen elektrische mixer zijn.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Het inpakken van een caravan

Bericht door yarrah » di 30 mei 2023 10:57

Ten eerste moet je kijken wat voor auto je hebt en wat voor caravan. Onze engelse caravan doet het best met veel kogeldruk 100kg dat is mooi want onze wagen kan dat hebben😀. Het is een pickup truck en mag 3 ton trekken. Dus met dat in de gedachten zit in de auto de luifel, stoelen en nog een aantal dingen o.a de hond. Voor de rest komt alles in de caravan. Het toilet reservoir gaat vol en we nemen een halfvolle gasfles mee. Die wil maar niet leeg…😀. We zijn met z’n tweeën dus veel hebben we niet nodig. Eten en drinken alleen de dingen die daar (GB) niet te krijgen zijn. Dat is dus heel weinig.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Het inpakken van een caravan

Bericht door Daphne » di 30 mei 2023 11:08

GSAndre schreef:
di 30 mei 2023 09:31
Ieder doet het op zijn/haar manier knipoog.gif

Daar wij de caravan niet voor de deur kunnen parkeren, pakken we onze kleding in kledingtassen en een textieltas (beddengoed en handdoeken)
Hiermee tezamen met de accu gaan we naar de stalling, en doen deze in het toilet/bank links

We hebben nooit iets in de bovenkastjes.

In onderstaand schema, kan je zien hoe wij de caravan inpakken.
We hebben een wieldruk (beide kanten) van +/- 645 en een kogeldruk van 80.

Detleffs indeling.jpg
Onze caravan is exact deze indeling maar dan 180 graden gedraaid.
Onze caravan is altijd ingepakt en klaar voor vertrek. Enige dat we toevoegen voor vertrek is kleding, 1 gasfles, beetje koelkastvulling en fietsen. Bovenkasten worden hier wel gebruikt voor kleding.
Wij hebben 200 kg niet gebruikt laadvermogen in de caravan over. Echt veel kan er sowieso niet mee, daar is de caravan veel te klein voor. We nemen alleen mee dat we daarwerkelijk gebruiken. In de loop der jaren is er steeds meer uit de caravan gegaan tot we deze caravan kochten, toen werd er nog eens kritisch gekeken naar wat we echt nodig hadden. Eigenlijk is dat niet heel erg veel.
Maar, alles gaat wel in de caravan en hevelen we niets over naar de auto. In de auto alleen een losse fietsdrager (alleen zomervakantie) en een compacte koelbox.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Het inpakken van een caravan

Bericht door dieseltijger » di 30 mei 2023 12:16

@Lucas: niets heeft het eeuwige leven. Ondanks het feit dat Toyota's maar matige caravantrekkers zijn merk ik duidelijk een verschil met m'n BX, en ook met de 3008 uit 2017 van m'ijn collega qua betrouwbaarheid in positieve zin.

Maar ja, ik calculeer in dat de kans groter wordt dat de storingen zullen toenemen, of dat het ding anderszins de geest gaat geven.

Mijn vorige D4D vond het leuk om op 3 poten te gaan lopen op een gegeven moment als 'ie zwaar belast werd.. Dan wordt het voor dieselspecialisten gokwerk, want de ECU gaf aan dat er niets aan de hand was.
"Misschien helpen vier gereviseerde verstuivers wel". Of: een nieuwe turbo. Toedeledokie, dan is het finito, en dan haal ik een andere auto.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Het inpakken van een caravan

Bericht door dieseltijger » di 30 mei 2023 12:23

Jan van Vijven schreef:
di 30 mei 2023 09:41
Voor een deel heeft hij wel gelijk, ik had altijd een paar honderd kilo over.
En nu in de mini hut heb ik ook 200 kilo over…
Ik weet het, ik ben alleen maar als er ooit iemand mee zou gaan lijkt het me sterk dat die meer als 50 kilo aan kleding meeneemt, dan dus ook nog zat over.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
We doen het onszelf aan. We hielden en houden nog plenty laadcapaciteit over. En dan nog wat: stel je voor dat je een caravan met een MTM van 1500 kilo met 100 kilo overbelaad. Stel. Dat is slechts iets meer dan 6%. Moord en brand op het forum, technisch gezien volkomen oninteressant. Kinderen blij, jij blij. Je merkt er niets van.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Re: Het inpakken van een caravan

Bericht door rsjab » di 30 mei 2023 12:54

Allen.

Dank jullie voor de reacties. We doen het niet veel anders dan jullie. Wel of niet kastje inpakken, ach het kan.
Ik weet dat lichtere accu etc helpt. We hebben 200 kg over dus het valt mee. Gaat mij ook wat en waar jullie de goederen neerleggen.

Dank voor jullie reactie.

Ps: plaatje en wat er verpakt wordt ziet er super uit.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”