Lekstroom op het chassis
Re: Lekstroom op het chassis
Als er met omdraaien van de Shuco steker niets gebeurt is er niets aan de hand met de caravan.
Simpel..
En de kans dat die WCD in de tuin los is van aarde.... maar snel maken..
Simpel..
En de kans dat die WCD in de tuin los is van aarde.... maar snel maken..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Lekstroom op het chassis
Chris bedankt voor het super advies
Ik gebruik de wcd buiten nogal vaak en was me nergens bewust van.
Het eerst volgende project, de wcd buiten nakijken haha.
Ik gebruik de wcd buiten nogal vaak en was me nergens bewust van.
Het eerst volgende project, de wcd buiten nakijken haha.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023
Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis
Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis
Re: Lekstroom op het chassis
Da's vaak zo... je weet het niet tot er wat gebeurt waardoor het opvalt
In dit geval was het spanning op de caravan..
Juist die WCD in de tuin wil je goed hebben want lang niet alle apparatuur is dubbel geisoleerd tenslotte.
Klus
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Lekstroom op het chassis
in ieder geval 1 defect geconstateert, maar het kunnen er ook 2 zijn.
en dus sta ik niet geheel achter de conclusie in 2e helft van je zin
advies, test op een ander geaard stopcontact en daarna draai de stekker even om en pas dan.....
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Lekstroom op het chassis
Hallo Erik,
Dank je, maar dit heb ik gedaan. Op twee andere stopcontacten (verschillende groepen) nog wel. Op beide stopcontacten de stekker ook omgedraaid. Telkens geen lekstroom meer
Dank je, maar dit heb ik gedaan. Op twee andere stopcontacten (verschillende groepen) nog wel. Op beide stopcontacten de stekker ook omgedraaid. Telkens geen lekstroom meer
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023
Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis
Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis
Re: Lekstroom op het chassis
Hoi,ben in het bezit van een Elddis caravan.
Na wat kleine veranderingen die ik zelf had gedaan kwam ik er achter dat er spanning op het chassis stond.(Daarvoor geen klachten)
Na veel denkwerk en meten vroeg ik mij zelf af waar IK bezig was geweest.
Dat was het bedieningspaneel van de kraan/boiler en kachel.
(Had daar de 12 volt aansluiting weggehaald wat vaak in Engelse caravans aanwezig is.)
Dat weer opgemaak en daar vond ik de boosdoener.
Waarschijnlijk was er door de vorige eigenaars ook acher "gerommeld" en de boel was met tape afgedekt (doorverbonden met kroonsteentje)
Bij het verwijderen zag ik enkele draden met elkaar verbonden waren door een slechte aansnijding van de draden.
Gelukkig had ik eindelijk de oplossing gevonden door simpel na te denken waar ik bezig was geweest .
Vaak als een modificatie/veranderingen aangebracht wordt komen er klachten.
Gr Hans
Na wat kleine veranderingen die ik zelf had gedaan kwam ik er achter dat er spanning op het chassis stond.(Daarvoor geen klachten)
Na veel denkwerk en meten vroeg ik mij zelf af waar IK bezig was geweest.
Dat was het bedieningspaneel van de kraan/boiler en kachel.
(Had daar de 12 volt aansluiting weggehaald wat vaak in Engelse caravans aanwezig is.)
Dat weer opgemaak en daar vond ik de boosdoener.
Waarschijnlijk was er door de vorige eigenaars ook acher "gerommeld" en de boel was met tape afgedekt (doorverbonden met kroonsteentje)
Bij het verwijderen zag ik enkele draden met elkaar verbonden waren door een slechte aansnijding van de draden.
Gelukkig had ik eindelijk de oplossing gevonden door simpel na te denken waar ik bezig was geweest .
Vaak als een modificatie/veranderingen aangebracht wordt komen er klachten.
Gr Hans
Re: Lekstroom op het chassis
Ik had hetzelfde toen ik 2 dagen op pad was bij Innsbruck. Daar had ik 2 snoeren nodig van 20m. Nog nooit lekstroom gevoeld. De extra kabel vervangen door nr 3 en weg lekstroom. Kabel 2 nagekeken: bleek een aansluiting aardedraad los te zitten: aandraaien en opgelost.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Lekstroom op het chassis
Maar als je lekstroom voelt is ook de CEE aansluiting niet goed.
De aarde draad ligt ergens los.
Anders had de aardlekautomaat er uit geklikt.
Dus je heb 1 fout gevonden maar er is er nog een....
De aarde draad ligt ergens los.
Anders had de aardlekautomaat er uit geklikt.
Dus je heb 1 fout gevonden maar er is er nog een....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Lekstroom op het chassis
Ik zal je niet makkelijk tegenspreken maarna het vastzetten van de aardedraad in de blauwe stekker CEE was de lekstroom weg.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Lekstroom op het chassis
Ik heb nog wel een vraag..
Waar komt die lekstroom in alle gevallen in vredesnaam dan vandaan ?
En wat heeft het dan met wel of geen aarde te maken ?
Waar komt die lekstroom in alle gevallen in vredesnaam dan vandaan ?
En wat heeft het dan met wel of geen aarde te maken ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Lekstroom op het chassis
Psies
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Lekstroom op het chassis
Mooi..maar waar kwam die lekstroom vandaan?
In lekke draden geloof ik niet zo.
Loopt die stroom dan weg via de aarde ?
In lekke draden geloof ik niet zo.
Loopt die stroom dan weg via de aarde ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Lekstroom op het chassis
@Ab.
Eigenlijk even simpel gezegd is dat de 230 volt gaat zweven..
De nul is dan geen nul meer...
Echter de meest minimale belasting trekt dat weer recht.....jij bent die belasting als je het voelt tintelen
Aarde houd dat in het gareel.
Een aardlek vind vaak zijn oorsprong in bv waterkokers koffiezetters boilers en dat soort spul.
Er komt dan een kruipspoortje tussen bv fase en massa/aarde.
Megaohms...bijna onmeetbaar met een universeel meter maar met een megger gelijk duidelijk...
Aardlek ook wel doorslag genoemd....urenlang storingzoeken vaak.
Eigenlijk even simpel gezegd is dat de 230 volt gaat zweven..
De nul is dan geen nul meer...
Echter de meest minimale belasting trekt dat weer recht.....jij bent die belasting als je het voelt tintelen
Aarde houd dat in het gareel.
Een aardlek vind vaak zijn oorsprong in bv waterkokers koffiezetters boilers en dat soort spul.
Er komt dan een kruipspoortje tussen bv fase en massa/aarde.
Megaohms...bijna onmeetbaar met een universeel meter maar met een megger gelijk duidelijk...
Aardlek ook wel doorslag genoemd....urenlang storingzoeken vaak.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Lekstroom op het chassis
Een buurman op de camping had een Fluke mee en vond in mijn CEE-kabel 2 de aardedraad die ergens los zat.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Lekstroom op het chassis
Ik heb het nooit helemaal begrepen. Ik weet best het een en ander over electriciteit, en heb er best veel mee gewerkt.
Maar als er spanning op het chassis komt te staan, 72 volt maar liefst, vraag ik me toch af waar dat vandaan moet komen.
De nul zit nergens aan het chassis mag ik hopen..
De nul kan immers ook maar zo plus worden..
Maar als er spanning op het chassis komt te staan, 72 volt maar liefst, vraag ik me toch af waar dat vandaan moet komen.
De nul zit nergens aan het chassis mag ik hopen..
De nul kan immers ook maar zo plus worden..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 419
- Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
- Locatie: Zuid Limburg
Re: Lekstroom op het chassis
Ab, je meet tussen de nul en het chassis 72 volt
Tussen het chassis en de fase is dan nog ca 160 volt om op het totaal van ongeveer 230 volt uit te komen.
Er loopt dus een waarschijnlijk heel klein stroompje van de fase naar het chassis en van het chassis naar de nul of waarschijnlijk naar de aardkabel (of de echte aarde, grond) die allen hetzelfde potentiaal hebben als de nul.
De grote van die stroom is afhankelijk van de weerstand waarlangs het aardlek optreedt.
Het kan zo weinig zijn dat de aardlekschakelaar het verschil nog niet detecteert en dus eigenlijk de stroom niet levensbedreigend is, mits er een goede aardlekschakelaar in het circuit zit.
De aardlekschakelaar controleert alleen maar of de stroom door de fase hetzelfde is als door de nul leiding.
Die heeft dus niks met de aardleiding te maken. Alleen daardoor is duidelijk dat als de stroom niet door de nul gaat hij of door de aardedraad of rechtstreeks naar de aarde, grond moet gaan.
Tussen het chassis en de fase is dan nog ca 160 volt om op het totaal van ongeveer 230 volt uit te komen.
Er loopt dus een waarschijnlijk heel klein stroompje van de fase naar het chassis en van het chassis naar de nul of waarschijnlijk naar de aardkabel (of de echte aarde, grond) die allen hetzelfde potentiaal hebben als de nul.
De grote van die stroom is afhankelijk van de weerstand waarlangs het aardlek optreedt.
Het kan zo weinig zijn dat de aardlekschakelaar het verschil nog niet detecteert en dus eigenlijk de stroom niet levensbedreigend is, mits er een goede aardlekschakelaar in het circuit zit.
De aardlekschakelaar controleert alleen maar of de stroom door de fase hetzelfde is als door de nul leiding.
Die heeft dus niks met de aardleiding te maken. Alleen daardoor is duidelijk dat als de stroom niet door de nul gaat hij of door de aardedraad of rechtstreeks naar de aarde, grond moet gaan.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995
met een Caravelair corail 1995
Re: Lekstroom op het chassis
Die 72 volt heeft een oorzaak.
Ergens..een van de aangesloten verbruikers heeft een elektrisch "lek".
Dat heeft vaak zijn oorsprong in vocht wat een kruipspoortje vormt tussen fase of nul naar massa/aarde.
In mijn werkzame leven, in het vliegtuig onderhoud was een zg lekstroom een groot probleem.
Alles wat ik pre-testte werd ook op de zg. Doorslag getest...
Heel veel viel daar door de mand..
Vocht en warmte en spanning gaan niet samen.
Ergens..een van de aangesloten verbruikers heeft een elektrisch "lek".
Dat heeft vaak zijn oorsprong in vocht wat een kruipspoortje vormt tussen fase of nul naar massa/aarde.
In mijn werkzame leven, in het vliegtuig onderhoud was een zg lekstroom een groot probleem.
Alles wat ik pre-testte werd ook op de zg. Doorslag getest...
Heel veel viel daar door de mand..
Vocht en warmte en spanning gaan niet samen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Lekstroom op het chassis
Een vliegtuig heeft ook geen aarding neem ik aan ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Lekstroom op het chassis
Maar wel lekstromen..
Veroorzaakt door dezelfde issues als thuis of in caravans.
Thuis of in de caravan voel jij het...in een vliegtuig kan het tot veel groter problemen leiden....dus wordt er heel grondig op getest..
Ik deed cockpit en Fuel instrumenten.
In de fuel bay van een kist zitten ook fuel indicator...heel vaak doorslag in de aansluit connector...
Reparatie ruim 6 k....dat loopt snel in de papieren..
Veroorzaakt door dezelfde issues als thuis of in caravans.
Thuis of in de caravan voel jij het...in een vliegtuig kan het tot veel groter problemen leiden....dus wordt er heel grondig op getest..
Ik deed cockpit en Fuel instrumenten.
In de fuel bay van een kist zitten ook fuel indicator...heel vaak doorslag in de aansluit connector...
Reparatie ruim 6 k....dat loopt snel in de papieren..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Lekstroom op het chassis
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Lekstroom op het chassis
Veel apparatuur bevatten zgn. "Y-Condensatoren" die dienen om hoogfrequent storingen te onderdrukken.
Als het betrokken apparaat geen aarding heeft, of de aarding is niet aangesloten op eoa manier, dan kan door deze condensatoren een zwerfspanning ontstaan op aanraakbare delen.
Als je meet met een zeer hoogohmige meter, dan zou je in theorie zelfs 230/2V kunnen meten. De impedantie is zodanig dat de stroom doorgaans geen gevaarlijke vormen aanneemt, maar het is voelbaar.
De apparaten hoeven niet aan te staan.
Met name sommige TV toestellen hebben die spanning op de antenne aansluiting als de stekker in het stopcontact zit. Dus mogelijk ook op de TV coax.
Ook ongeaarde DC adapters vertonen dit effect soms.
Met een goede aarde zou het weg moeten zijn natuurlijk.
Als het betrokken apparaat geen aarding heeft, of de aarding is niet aangesloten op eoa manier, dan kan door deze condensatoren een zwerfspanning ontstaan op aanraakbare delen.
Als je meet met een zeer hoogohmige meter, dan zou je in theorie zelfs 230/2V kunnen meten. De impedantie is zodanig dat de stroom doorgaans geen gevaarlijke vormen aanneemt, maar het is voelbaar.
De apparaten hoeven niet aan te staan.
Met name sommige TV toestellen hebben die spanning op de antenne aansluiting als de stekker in het stopcontact zit. Dus mogelijk ook op de TV coax.
Ook ongeaarde DC adapters vertonen dit effect soms.
Met een goede aarde zou het weg moeten zijn natuurlijk.
Re: Lekstroom op het chassis
Eigenlijk elk apparaat waar een netfilter aan de ingang zit, of de min met een condensator aan de behuizing.
En inderdaad daarna pas de aan-schakelaar. Dus ervaar je het ook als het apparaat uit staat.
En inderdaad daarna pas de aan-schakelaar. Dus ervaar je het ook als het apparaat uit staat.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Lekstroom op het chassis
Jij bedoeld die condensatoren met 3 of 5 draadjes??
Totaal onbekend in de luchtvaart...gek eigenlijk.
Totaal onbekend in de luchtvaart...gek eigenlijk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Lekstroom op het chassis
Zie bv dit schema van een netfilter.
en als er nou rechts 1 C-tje wat gaat lekken
en dat icm de stekker er eens andersom aangesloten/ingestoken.
of beide C-tjes aan het lekken
en als er nou rechts 1 C-tje wat gaat lekken
en dat icm de stekker er eens andersom aangesloten/ingestoken.
of beide C-tjes aan het lekken
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Lekstroom op het chassis
Maar dit zal niet in veel caravan equipement zitten..
Een TV ofzo wel maar niet in koffiepruttels enzo..
Hoeven niet ontstoort te worden lijkt mij.
Een TV ofzo wel maar niet in koffiepruttels enzo..
Hoeven niet ontstoort te worden lijkt mij.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.