Lekstroom op het chassis

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Lekstroom op het chassis

Bericht door merchr32 » zo 28 mei 2023 14:40

Hallo.
Ik was de onderlegrubbers van de aluminium sierlijsten onderlangs de zijkanten van de caravan aan het schoonmaken en toen viel me op dat ik een tinteling kreeg in mijn duim als ik het plaatwerk aanraakte. Even de multimeter erbij gehaald en ik meet 47V tot 48V wisselspanning op de schroefjes van de breedtelichten, ook op het chassis meet ik dit voltage.
De caravan staat momenteel bij me achterom aan de netstroom. Er staat echter niets aan in de caravan, ook de CERS staat uit. De stroom was enkel voor de acculader.
Nu is natuurlijk mijn vraag waar en hoe ik dit zoeken moet en of het direct kwaad kan als ik het niet vinden kan. We gaan van het weekend een paar dagen weg.
Het betreft een KIP Hyline 49TDB.

Kan iemand me verder helpen?

Met dank.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door Chris » zo 28 mei 2023 14:46

Bijna zeker dat er ergens een breuk of onderbreking in de aarddraad naar de huisinstallatie zit.

Een lekstroom ... bekende veroorzaker is het boiler element...maar er zijn meer mogelijke "Daders".
Eerst nu de aarde controleren....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11142
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door dieseltijger » zo 28 mei 2023 14:49

Dit effect neem ik eveneens waar als ik geen stopcontact met randaarde gebruik. Doe je dat wel, dan is de verbinding tussen de buitenzijde met de aarddraad verbroken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door iemand » zo 28 mei 2023 14:56

je randaarde is niet in orde, of nu niet goed verbonden met de randaarde in je huis.

de 48 volt is zeer waarschijnlijk een netfilter ergens in een apparaat in je caravan.
Daarin zitten condensatoren die wat stroom lekken naar randaarde.

Nu je randaarde vd caravan niet in orde is. Bv geen randaarde stopcontact thuis in gebruik.
Voel je die kleine lekstroom.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 284
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door sander_knaus » zo 28 mei 2023 16:48

Gebruik je thuis niet een verkeerd snoer? Dus uit gemak de oranje van de grasmaaier die vaak geen randaarde heeft?
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Techn

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door Techn » zo 28 mei 2023 16:59

Wat nu als je een ongeaard wcd gebruikt?

Heb je altijd die lekstroom dan ??

Lek(ker) dan…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11142
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door dieseltijger » zo 28 mei 2023 17:18

Yep, ik wel. Je voelt een tinteling.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Techn

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door Techn » zo 28 mei 2023 17:57

Dus het komt echt nooit voor dat je op een ongeaarde installatie staat met je caravan?

Kan het mij haast niet voorstellen.
Ik zou verder zoeken.
( begin bij de boiler/kk/waterkraan)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door Chris » zo 28 mei 2023 18:35

6x dezelfde reactie...
Allemaal wijzend naar een en hetzelfde..

Waar is TS??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door Ab » zo 28 mei 2023 20:05

Die is van het mooie weer genieten vanmiddag waarschijnlijk. thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door merchr32 » ma 29 mei 2023 09:40

Bedankt voor alle reacties. Ik was met veel water bezig de rubbers te schrobben. De caravan staat op het gras en ik zat met mijn knieën in de natte prut toen ik die tinteling voelde.
Ik gebruik overigens de juiste geaarde verlengkabel die bij de caravan hoort en de huisaansluiting is tevens geaard.
Ik ga alles nazoeken.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11142
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door dieseltijger » ma 29 mei 2023 09:51

Bij het chassis heb ik de aardkabel gevonden, ik zou niet weten waar de buitenkant geaard wordt.

Onder het aanrecht komen alle kabels samen. Rekjes eruit, hardboard plaat met 6 schroefjes los, en daar is het kabelparadijs. Kip is heel netjes qua kleurcodering, dus een loszittende aardkabel is zo gespot. Wellicht kan je deze ook volgen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door Chris » ma 29 mei 2023 10:05

merchr32 schreef:
ma 29 mei 2023 09:40
Bedankt voor alle reacties. Ik was met veel water bezig de rubbers te schrobben. De caravan staat op het gras en ik zat met mijn knieën in de natte prut toen ik die tinteling voelde.
Ik gebruik overigens de juiste geaarde verlengkabel die bij de caravan hoort en de huisaansluiting is tevens geaard.
Ik ga alles nazoeken.
Bijna zeker dat er toch een fout is... want als alles goed was, en je voelde die tinteling, dan had de aardlek automaat in huis eruit gesprongen..
Dus, zoek het maar eens goed na, je komt vast een hakkel in de leiding tegen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door iemand » ma 29 mei 2023 10:09

Met een ohm-meter en een lange meetdraad kun je het hele traject nameten... suc6

p.s. maak zonodig die groep eerst spanningsloos whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door Hans1954 » ma 29 mei 2023 10:25

Had het eens met een gloednieuwe caravan. Alle lampen volgens de dealer in orde. Hing de caravan op de kogel, meteen een zekering van de auto er uit. Nieuwe zekering, ook meteen er uit. Caravan dealer hield vol dat het allemaal in orde was. Want getest. Moest dus aan de auto liggen volgens hem. Caravan maar meegenomen naar huis om hem in te laden. Ik wist (weet) niets van de materie. Maar plotseling kreeg ik een brainwave. Ik ging eens met een plus/min metertje op het chassis. Chassis stond onder stroom. Toen maar eens kapjes van lampjes los gemaakt. Lampje er uit en weer kijken. Na een aantal lampjes kwam ik bij een lampje van de contourverlichting. Lampje weg, stroom op het chassis weg. Draadjes van de contourverlichting verwisseld, lampje geplaatst en stroom bleef weg. Caravan weer op de kogel gezet en zekering bleef heel. Dealer maar even verteld dat zijn manier van testen niet deugde . Later bleek er bij dat bedrijf wel meer mis te zijn. Maar dat is een ander verhaal.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door Chris » ma 29 mei 2023 10:48

[re.gif]
Dat is een 12 volt fout...
TS heeft een aard fout... da's bij 230 volt..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4305
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door WillyL » ma 29 mei 2023 10:53

Ik had ook soms dat getintel bij aanraken van de caravan. Bij het opladen van een e-auto met de verlengkabel voor de caravan gaf die auto aan dat er iets mis was ook al had ik 230v.
Bleek de aardingsdraad in de stekker van de kabel net los te hangen. Hersteld en nadien ook geen last meer van tintelingen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11142
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door dieseltijger » ma 29 mei 2023 11:00

Dat is denk ik de meest waardevolle tip. Begin klein en simpel. Pak een ander geaard stopcontact om mee te beginnen. Pak een vervolgens een andere cee verlengkabel. Dan de adapter cee - schuko controleren, en dan pas aan de caravan denken: meet op een chassisbalk, dan de Alu huid.

Tijdens de vakantie heb je waarschijnlijk ook niets gemerkt toch?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door Hans1954 » ma 29 mei 2023 11:15

Chris schreef:
ma 29 mei 2023 10:48
[re.gif]
Dat is een 12 volt fout...
TS heeft een aard fout... da's bij 230 volt..
Klopt Chris. Is 26 jaar geleden. Weet niet eens meer hoe ik het precies gemeten heb. Wist wel dat de caravan geen contact moest hebben met de kogel.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

theotrucker
Berichten: 419
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door theotrucker » ma 29 mei 2023 11:40

Lekstromen zijn rare zaken. Wie haalt zijn multimeter erbij om de stroom door je lichaam te meten.? En bij hoeveel mA voel je het?
Ik voelde het kriebelen aan de airco op het platte dak. Die is aangesloten op een geaarde wandcontactdoos. En we hebben een goed werkende aardlekschakelaar. Getest.! Ik heb de stekker omgedraaid. Nu kriebelt het niet meer.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door Chris » ma 29 mei 2023 11:44

Dan is het toch niet goed Theo...sorry.
Want je hebt met de stekker omdraaien alleen de fase en de nul omgedraaid.
Ergens is er een "gat" in de aarde aansluiting.

Maar ook ergens een doorslag in die airco.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door merchr32 » ma 29 mei 2023 12:31

dieseltijger schreef:
ma 29 mei 2023 11:00
Dat is denk ik de meest waardevolle tip. Begin klein en simpel. Pak een ander geaard stopcontact om mee te beginnen. Pak een vervolgens een andere cee verlengkabel. Dan de adapter cee - schuko controleren, en dan pas aan de caravan denken: meet op een chassisbalk, dan de Alu huid.

Tijdens de vakantie heb je waarschijnlijk ook niets gemerkt toch?
Bedankt voor de tip.
Ik ben begonnen in deze volgorde: met een ander stopcontact binnen in huis te nemen, een goed verlengsnoer gelegd, caravan aangesloten en weg lekstroom. Zowel op de alu huid als op het chassis is geen stroom meer te bekennen.
Moet ik hieruit iets (ook aan de caravan) concluderen behalve dat mijn buiten wandcontactdoos niet goed geaard meer is.

In ieder geval dank allemaal voor de reacties.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11142
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door dieseltijger » ma 29 mei 2023 12:40

Euhhh bijna goed. Je hebt aan twee knoppen tegelijk gedraaid. Dat moet je afleren (sprak hij streng). Ik zou het originele snoer nu weer eens proberen.

Als er vervolgens weer spanning meetbaar is dan is het de kabel. Zoniet, nieuwe snoer in combinatie met de oude wcd.

Weet je, de oorzaken zijn vaak simpel. Ik raad je in dit geval af om het helemaal volgens de stap voor stap methode te doen, want om het goed te reconstrueren moet je jezelf goed douchen en met de blote voeten in het gras staan, en raak je zelf in storing mrgreen.gif

Mooi, opgelost zonder overkill.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door Chris » ma 29 mei 2023 12:48

merchr32 schreef:
ma 29 mei 2023 12:31
dieseltijger schreef:
ma 29 mei 2023 11:00
Dat is denk ik de meest waardevolle tip. Begin klein en simpel. Pak een ander geaard stopcontact om mee te beginnen. Pak een vervolgens een andere cee verlengkabel. Dan de adapter cee - schuko controleren, en dan pas aan de caravan denken: meet op een chassisbalk, dan de Alu huid.

Tijdens de vakantie heb je waarschijnlijk ook niets gemerkt toch?
Bedankt voor de tip.
Ik ben begonnen in deze volgorde: met een ander stopcontact binnen in huis te nemen, een goed verlengsnoer gelegd, caravan aangesloten en weg lekstroom. Zowel op de alu huid als op het chassis is geen stroom meer te bekennen.
Moet ik hieruit iets (ook aan de caravan) concluderen behalve dat mijn buiten wandcontactdoos niet goed geaard meer is.

In ieder geval dank allemaal voor de reacties.

Laatste test..
Je hebt nu een Shuco steker in gebruik.
Kan je die omdraaien in de WCD??
( Ik weet dat er een extra pen is soms, dan kan het niet )

Want....
Als je aardlek schakelaar in huis dan "Aan" blijft is er verder niets aan de hand.
Als ie na draaien van die steker wel "Tript", dan heb je een aardlek in de caravan vermoedelijk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Lekstroom op het chassis

Bericht door merchr32 » di 30 mei 2023 09:33

Ik heb me wellicht onvoldoende duidelijk uitgedrukt in mijn laatste bericht. Als eerste heb ik naast de bestaande wandcontactdoos in de tuin een nieuw verlengsnoer vanuit een andere wcd in het woonhuis getrokken (ik wilde als eerste stap de wcd in de tuin kunnen uitsluiten). Op deze verlengkabel heb ik de CEE kabel van de caravan aangesloten en toen was de lekstroom weg.
Ik heb vervolgens (tip Chris) de Shuco stekker omgedraaid en nog steeds geen lekstroom of uitslaande aardlek in de meterkast.
Ik ga er dan vanuit dat de wcd in de tuin niet goed meer functioneert maar de caravan wel.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”