Hobby 560 WLU Autark maken
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
Op S41 zit nu de auto permanente aansluiting.
Daar mag echt nooit de accu mee samen... NOOIT...grote kans op brandgevaar.
Want... als de auto aangekoppeld is staan de auto accu EN de 230 Ah Lifepo 4 parallel...
En dan kunnen er enorme vereffeningsstromen gaan lopen.
Kabelbrand is dan bijna niet uit te sluiten, want die 2 accu's zijn zeker niet gelijk en er zullen altijd stromen gaan lopen... heel grote stromen met zo'n vette accu.
NIET DOEN...
Veel beter is dan om op S41 een relais aan te sluiten wat kiest tussen auto en de Lifepo4 accu... maar nooit samen aan kunnen staan.
Of... het volkomen foolproof noodstroom kabeltje...
Dat is eigenlijk een kabeltje wat de auto permanente 12 volt vervangt, maar kan onmogelijk tegelijk met de auto aangesloten worden.
Geniaal door simpelheid...
Zoek maar effe... noodstroomkabel....velen zijn u voor gegaan.
Daar mag echt nooit de accu mee samen... NOOIT...grote kans op brandgevaar.
Want... als de auto aangekoppeld is staan de auto accu EN de 230 Ah Lifepo 4 parallel...
En dan kunnen er enorme vereffeningsstromen gaan lopen.
Kabelbrand is dan bijna niet uit te sluiten, want die 2 accu's zijn zeker niet gelijk en er zullen altijd stromen gaan lopen... heel grote stromen met zo'n vette accu.
NIET DOEN...
Veel beter is dan om op S41 een relais aan te sluiten wat kiest tussen auto en de Lifepo4 accu... maar nooit samen aan kunnen staan.
Of... het volkomen foolproof noodstroom kabeltje...
Dat is eigenlijk een kabeltje wat de auto permanente 12 volt vervangt, maar kan onmogelijk tegelijk met de auto aangesloten worden.
Geniaal door simpelheid...
Zoek maar effe... noodstroomkabel....velen zijn u voor gegaan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
Zou inderdaad best kunnen dat op S41 de auto aansluiting zit, deze zal dan ook worden verwijderd.
De auto accu zou dan zeker boem zeggen....
Het zou idd ook met een wissel relais kunnen auto aangekoppeld is accu ontkoppeld, auto afgekoppeld is accu aangekoppeld.
De auto accu zou dan zeker boem zeggen....
Het zou idd ook met een wissel relais kunnen auto aangekoppeld is accu ontkoppeld, auto afgekoppeld is accu aangekoppeld.
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
Exact het noodstroomkabeltje..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
Denk dat ik gewoon de de kabels vanaf de auto eraf haal.
En een 4 polig verbreek relais tussen de walstroom voor de omvormer, 2polen voor de 230 en 2 tussen de de MPPT lader, dan Moet het goed komen volgens mij!
Het zonnepaneel laad de accu wel op zoals eerder gezegd
En een 4 polig verbreek relais tussen de walstroom voor de omvormer, 2polen voor de 230 en 2 tussen de de MPPT lader, dan Moet het goed komen volgens mij!
Het zonnepaneel laad de accu wel op zoals eerder gezegd
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
En onderweg laden laat je vervallen??
En de inverter????
Niet op het boordsysteem aansluiten denk ik.... ??
En de inverter????
Niet op het boordsysteem aansluiten denk ik.... ??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
Onderweg laden laten vervallen idd.
En de inverter zoals gezegd via een relais door naar het boordsysteem zodat deze alleen aangaat als er geen walstroom is
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op za 27 mei 2023 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten op voorgaand bericht verwijderd
Reden: Onnodig quoten op voorgaand bericht verwijderd
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
Ja, kan..
Let dan wel op dat je de inverter niet te gek gaat belasten.
In de SMV is de 230 volt installatie echt basic, in de Hobby is dat heel uitgebreid....
De inverter heeft het zomaar zwaar..
1200 Watt voor een inverter is echt niet heel veel...
Nu heb je wel een goeie... een Victron..echt prima spul.
Let dan wel op dat je de inverter niet te gek gaat belasten.
In de SMV is de 230 volt installatie echt basic, in de Hobby is dat heel uitgebreid....
De inverter heeft het zomaar zwaar..
1200 Watt voor een inverter is echt niet heel veel...
Nu heb je wel een goeie... een Victron..echt prima spul.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
Waren we niet van plan, 2 x usb die zitten op de accu aangesloten, verder alleen af en toe het oventje en het koffiezet apparaat en o ja de 15 liter boiler....Let dan wel op dat je de inverter niet te gek gaat belasten
Maar die gebruiken we ook sporadisch, moet gaan volgens mij!
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
Je weet hoe je moet rekenen..
Maar de drie dingen die je opnoemt zijn nou net de grootste stroomzuipers...
Ga dat maar eens nakijken...
Oven...camping uitvoering... ik denk 1000 Watt.
Mijn koffiepot had ik al gevonden...650 watt.
Jou Truma boiler, ik denk een van de combi's... dat weet ik niet, moet ik opzoeken.
Dus...wel de stroomzuipers... let daar wel op...maar je weet het zelf al.
Maar de drie dingen die je opnoemt zijn nou net de grootste stroomzuipers...
Ga dat maar eens nakijken...
Oven...camping uitvoering... ik denk 1000 Watt.
Mijn koffiepot had ik al gevonden...650 watt.
Jou Truma boiler, ik denk een van de combi's... dat weet ik niet, moet ik opzoeken.
Dus...wel de stroomzuipers... let daar wel op...maar je weet het zelf al.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
Klopt..als Scope 8 en 10 keurmeester moet ik dat wel weten.....Dus...wel de stroomzuipers... let daar wel op...maar je weet het zelf al
Maar dat zijn gelukkig maar tijdelijke belastingen....
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18933
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
Even de bezem er doorheen, onderwerp staat niet in de babbelbox.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
Accu opladen via alternator schuif dat maar terzijde tenzij je wel heel dikke kabels van de booster naar de caravan wenst te trekken of een lichterer booster.
De beste optie is om zoveel mogelijk VP te plaatsen, zou dan wel voor flexibele gaan.
Geen idee wat de extra kilo's op een dak voor invloed hebben op de wegligging.
Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk
De beste optie is om zoveel mogelijk VP te plaatsen, zou dan wel voor flexibele gaan.
Geen idee wat de extra kilo's op een dak voor invloed hebben op de wegligging.
Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
Op de SMV liggen nu ook 2 flexibele van 130wp per stuk deze heb ik echter vastgekit met Sikaflex, deze blijven er dus op liggen.De beste optie is om zoveel mogelijk VP te plaatsen, zou dan wel voor flexibele gaan
Ik weet nog niet wat het word, flexibel of star, beide hebben zo zijn voor en nadelen.
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
150W glas weegt zo'n 10 kg. Ik heb op mijn Kip Kompakt twee 100W Dokio vaste panelen van 8kg.
Geen verschil in wegligging wel zijn de 25 jaar oude gasveren aan vervanging toe.
Overigens zat in onze SMV uit 1975 geen enkele trafo. Voor verlichting waren we afhankelijk van de accu die ook de electronische rem en het pompje van de Alde van stroom verzorgde.
Geen verschil in wegligging wel zijn de 25 jaar oude gasveren aan vervanging toe.
Overigens zat in onze SMV uit 1975 geen enkele trafo. Voor verlichting waren we afhankelijk van de accu die ook de electronische rem en het pompje van de Alde van stroom verzorgde.
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
Flexibel plakken zou ik niet doen.Activate schreef: ↑za 27 mei 2023 08:53Op de SMV liggen nu ook 2 flexibele van 130wp per stuk deze heb ik echter vastgekit met Sikaflex, deze blijven er dus op liggen.De beste optie is om zoveel mogelijk VP te plaatsen, zou dan wel voor flexibele gaan
Ik weet nog niet wat het word, flexibel of star, beide hebben zo zijn voor en nadelen.
Die dingen worden flink warm en kunnen best lakschade achterlaten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
Weet het, al zijn er oplossingen om deze te bevestigingen met een luchtstroom.Vaste zijn natuurlijk beter als het niet aankomt op wat extra kilo's en het heeft geen invloed op de wegligging.
Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
Als je ze plakt maakt lakschade er onder toch niet uit?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
Ze branden in op de lak... als jou dat niks uit maakt... ok dan..
En ik heb zelfs wel eens gelezen dat je de op een GFK dak helemaal niet mag plakken.
Maar TS heeft een Alu dak op zijn nieuwe hut.
En ik heb zelfs wel eens gelezen dat je de op een GFK dak helemaal niet mag plakken.
Maar TS heeft een Alu dak op zijn nieuwe hut.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
Ik bedoel als het er op zit blijft het zitten wat daaronder zit merk en zie je niets van.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
Wanneer je de zekerheid had dat ze een heel lange tijd meegaan is dat minder erg. De flexibele durven nog wel eens snel stuk gaan.
Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
Chris refereert aan de ervaring die ik had met een flexibel paneel.
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Soms moet je twee keer aan de klus. Ter lering en vermaak.
Nu dus twee 'starre' 100W panelen met een Epever SCC en 200Ah lifepo4.
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Soms moet je twee keer aan de klus. Ter lering en vermaak.
Nu dus twee 'starre' 100W panelen met een Epever SCC en 200Ah lifepo4.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
Ok, dus die dingen zijn niet echt een aanrader.
Even om het simpel te houden, als je een paneel hebt van 120 watt dan brengt dat toch maximaal 12 amp per uur op, of zie ik dat fout?
Oftewel, in bijna perfecte omstandigheden 10 amp per uur in de accu klopt dit? Ik ga straks eens kijken wat ik verbruik tijdens de F1 met de lichtjes aan. Lijkt me dat je nooit meer verbruikt op een zomer avond.
Als je dan geen extreme dingen doet, dus het meeste verder op gas, lijkt het mij dat je in de zomer volledig onafhankelijk bent.
Even om het simpel te houden, als je een paneel hebt van 120 watt dan brengt dat toch maximaal 12 amp per uur op, of zie ik dat fout?
Oftewel, in bijna perfecte omstandigheden 10 amp per uur in de accu klopt dit? Ik ga straks eens kijken wat ik verbruik tijdens de F1 met de lichtjes aan. Lijkt me dat je nooit meer verbruikt op een zomer avond.
Als je dan geen extreme dingen doet, dus het meeste verder op gas, lijkt het mij dat je in de zomer volledig onafhankelijk bent.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
Meestal spreken ze van een rendement van 80% bij panelen die vlak liggen.
Heb je niet zo heel veel verbruik per dag zijn die koffertjes wel een mooie hulp.
Voordeel is dat je ze mooi kan richten naar de zon en er geen blijvende bevestiging is.
Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Heb je niet zo heel veel verbruik per dag zijn die koffertjes wel een mooie hulp.
Voordeel is dat je ze mooi kan richten naar de zon en er geen blijvende bevestiging is.
Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Hobby 560 WLU Autark maken
Mijn accu is maar 20 amp, dus die laad je makkelijk in een dag weer vol met één paneeltje op dak.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Hobby 560 WLU Autark maken
Gisteren 2x50km met minimale ondersteuning op lichtgewicht e-bikes, daarna via de omvormer aan de lader. Van 100 naar 75% van de 200Ah
Dat zijn de veelverbruikers.
Voor opbrengst wordt gerekend met 4 uur x 80% x vermogen van panelen in combinatie met amperage van de SCC en daarbij nog een correctie op hoever je van de evenaar af zit.
Twee koppen thee kosten 2%.
Nu om 8:30 volop bij een strak blauwe lucht in Zeeland met 200W op het dak.
Overpanneling is altijd aan te raden. Ook ter compensatie van bewolking.
E.e.a. altijd in combinatie met je te verwachten verbruik.
Dat zijn de veelverbruikers.
Voor opbrengst wordt gerekend met 4 uur x 80% x vermogen van panelen in combinatie met amperage van de SCC en daarbij nog een correctie op hoever je van de evenaar af zit.
Twee koppen thee kosten 2%.
Nu om 8:30 volop bij een strak blauwe lucht in Zeeland met 200W op het dak.
Overpanneling is altijd aan te raden. Ook ter compensatie van bewolking.
E.e.a. altijd in combinatie met je te verwachten verbruik.