Golf in bandwang

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
sailor wim
Berichten: 2666
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Golf in bandwang

Bericht door sailor wim » wo 24 mei 2023 08:47

20230524_084310.jpg
Hoi,
Ik ben in overleg met Jadatis wat betreft de bandendruk.
Ik zie aan deze band twee rimpels, aan de andere eentje .
Kan dit kwaad?
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Golf in bandwang

Bericht door dieseltijger » wo 24 mei 2023 08:55

Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Golf in bandwang

Bericht door Chris » wo 24 mei 2023 09:14

Nieuwe hut, nieuwe banden....
Ik zou dat toch even overleggen met je dealer...
Of een belletje naar een bandenboer.

Ik heb het ook wel eens gezien bij een collega zijn autobanden.
Maar wat daar toen mee gedaan is weet ik helaas niet meer...
Onbekend dus niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Golf in bandwang

Bericht door Techn » wo 24 mei 2023 09:54

Vervangen is mijn advies


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Golf in bandwang

Bericht door Jan van Vijven » wo 24 mei 2023 09:56

Schoonheidsfoutje, geen zorgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Golf in bandwang

Bericht door deusjevo » wo 24 mei 2023 09:58

sailor wim schreef:
wo 24 mei 2023 08:47
20230524_084310.jpg
Hoi,
Ik ben in overleg met Jadatis wat betreft de bandendruk.
Ik zie aan deze band twee rimpels, aan de andere eentje .
Kan dit kwaad?
Groeten Wim
Is een overlapping van de karkas gordels en kan geen kwaad.
Die gaan ze niet vervangen en is ook niet nodig.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Golf in bandwang

Bericht door dieseltijger » wo 24 mei 2023 10:08

En de achtergrond hierbij:

https://blobs.continental-tires.com/www ... s-data.pdf

Een uitstulping daarentegen is een aanwijzing voor mogelijke inwendige schade.

Ook hier weer he.....er is meestal niets aan de hand, ga je nou in godsnaam geen zorgen maken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

sailor wim
Berichten: 2666
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Golf in bandwang

Bericht door sailor wim » wo 24 mei 2023 16:12

Hoi,
Net weer thuis van de dealer in Dirksland voor wat garantie werkjes.
Inderdaad ik hoef mij geen zorgen te maken over de banden.
Maar ik besef terwijl ik dit tik dat het reserve wiel wel dezelfde boutgaten heeft maar 185r14c is met een lager draagvermogen.
De gemonteerde banden zijn 195r14c 106/104.
Maar is kijken wat voor gegevens ik kan vinden op de band
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Golf in bandwang

Bericht door dieseltijger » wo 24 mei 2023 16:47

Het is wel "reserve" he, je gaat er niet de halve wereld mee rondrijden. Wat ik ook doe (omdat er nauwelijks naar omgekeken wordt) is het geval op verhoogde spanning oppompen. Kan echt geen kwaad, en "leeglopen is eenvoudiger dan oppompen"(Oude Chinese wijsheid). Ik leid hieruit trouwens af dat je jouw reservewiel in jouw handen hebt gehouden? Dat is meer dan de gemiddelde automobilist/caravanist.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Golf in bandwang

Bericht door Hermanus » wo 24 mei 2023 17:03

Ik zou het reserve wiel toch vervangen door een band met dezelfde specificaties.
Je gebruikt deze band maar zelden, maar bij het rijden met verschillende banden wordt het gedrag van de caravan toch iets anders.
Ik zou het risico voor de paar euro's niet nemen.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Golf in bandwang

Bericht door Hans 555 » wo 24 mei 2023 17:32

@Wim:
Heb ik ook gehad met de banden van de Bürstner. Dit was uiteindelijk aanleiding om nieuwe banden te eisen en heb die toen ook gekregen van de dealer, garantie. Maar goed die hut van mij was (rijdend) moeilijk in een rechte lijn te krijgen. Ik lees bij jou niets over het rijgedrag van de hut met die banden.
Lees maar eens: viewtopic.php?t=44101

Het zal mij niets verbazen als jij dezelfde merk banden hebt (Barum) die ik ook had. Nu heb ik Hankook's onder de hut en die rijden vele malen beter.
Ik heb toen wel het advies van Jadatis opgevolgd, nieuwe banden op de velgen laten balanceren. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

sailor wim
Berichten: 2666
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Golf in bandwang

Bericht door sailor wim » wo 24 mei 2023 19:14

[re.gif]
Hoi Hans,
Ik heb nu de A4 van Den Haag naar de Europoort en naar Oostvoorne of naar Dirksland meerdere keren gereden met de combinatie.
Op die route zijn natuurlijk knappe lengte sporen door het vele container transport, maar de caravan volgt rustig.
Die Barum banden zijn geschikt voor een aslast van 1700kg en de geladen caravan weegt niet meer als 1400kg met de nu aangepaste spanning.
Eind Mei naar Hongarije bevalt dan tijdens die reis het weggedrag niet koop ik wel Hancooks.
En gebruik de nieuwe Barum als reserve wiel , ik heb nu een Hancook reserve wiel uit de vorige caravan die dan 5 jaar oud is.
Die ga ik misschien ook aanpassen naar het advies wat ik net aan Jadatis heb gevraagd.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Pee
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 11 jun 2018 20:10
Locatie: Oost-Brabant, BE

Re: Golf in bandwang

Bericht door Pee » wo 24 mei 2023 19:33

@Hans 555
Hallo,
Op onze Eriba stonden vanuit het fabriek Barum Vanis 2 met dot 2017. Eerst niet zoveel vertrouwen in. Het merk Barum zit in de groep van Continental. Echter tot heden totaal geen problemen gehad. Geen vervormingen, gelijkmatige slijtage van het loopvlak, goede wegligging. Kortom tevreden.
Paar weken geleden heb ik nieuwe banden laten plaatsen en terug voor Barium Vanis 3 ( opvolger van Vanis 2) gekozen. En ook laten balanceren.
Op de vorige caravan had ik Semperit banden. Bij die banden kwamen er ook in de wangen vervormingen. Zelfs de niet gebruikte reserveband in de disselbak had een vervorming in de wangen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic met Eriba Nova 585GL

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Golf in bandwang

Bericht door Hans 555 » wo 24 mei 2023 20:36

@: Pee en Sailor Wim.
Dit was mijn ervaring. Het blijft wel een vreemd verschijnsel. Ik had dit nog niet eerder gezien in banden. Vorige auto ook op Hankook almede de auto van mijn vrouw. De huidige cararvan, incluis het reservewiel, op Hankook en de huidige auto op Michelin. Op alle genoemde banden geen vervormingen. scratch.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

sailor wim
Berichten: 2666
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Golf in bandwang

Bericht door sailor wim » wo 24 mei 2023 20:47

[re.gif]
Hans op de vorige caravan waren ook Barum banden gemonteerd en ook daar geen bobbels in de wangen.
Maar wel met een lagere draagkracht.
Op de auto zitten ook Michelin Primacy 4 banden zonder bobbels.
Maar je dan kom je toch in de A merken klasse nietwaar.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: Golf in bandwang

Bericht door andrehj » za 12 aug 2023 15:00

Dankjewel @sailor wim en @dieseltijger! thumbup.gif
Wij hebben dus precies dezelfde golvingen in de bandwang (Barum 195R14C) van onze Dethleffs (zag ik net bij het schoonmaken):
Vervorming bandwang.jpg
Op zoek naar nieuwe banden (ik dacht die nodig te hebben) kwam ik dit draadje tegen.
Nu blijkt dat dus een producteigenschap te zijn. Zo kan ik de aanschaf van nieuwe banden nog mooi een paar jaar uitstellen.
De Barum banden rijden overigens prima.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Golf in bandwang

Bericht door dieseltijger » za 12 aug 2023 15:12

Als je ziet hoe het gefabriceerd wordt - valt het mij nog reuze mee hoe weinig imperfecties er zijn. Insnoerinkje, en in mijn geval ietwat ongelijkmatige massa verdeling. Kijk naar de sites van de fabrikant - of mail als je vragen hebt.

Mooi - weer wat verspilling voorkomen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Hans Gielen
Berichten: 143
Lid geworden op: di 28 aug 2012 22:20

Re: Golf in bandwang

Bericht door Hans Gielen » za 12 aug 2023 21:56

Re. andreh foto. Is dat de dot code die ik zie.Week 41 2016? Tijd voor vervanging na 7 jaar.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Golf in bandwang

Bericht door SBerend » za 12 aug 2023 22:07

Inmiddels er al ruim 6 jaren eronder. Geen risico nemen. Gewoon vervangen. Indien de caravan verzekerd is en je krijgt schade door klapband dan doet de verzekeringsmij. in vele gevallen moeilijk. En dit ontneemt je het plezier om op pad te gaan.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Golf in bandwang

Bericht door Ab » za 12 aug 2023 22:16

Vorig jaar legde ik 5 nieuwe banden op mijn camper, (incl. reservewiel)
(Bandenwissel apparatuur en balancering allemaal in huis bij de opvolgers in mijn vorige bedrijf)
5 dagen later voor Apk bij mijn Fiat dealer.
1 band had hetzelfde als de band op de foto hier even terug.
Niet gezien, niet op gelet bij het bandenwisselen.
De band werd afgekeurd door de keurmeester, geen APK.
Even snel het reservewiel erop gezet, die was wel goed, en afgemeld.
Foto van de band naar de bandengroothandel.
Een dag later een nieuwe band gekregen, de andere ging mee terug.
Die golvingen in de zijwand komen door een fout of breuk in de staalgordels in de band.
Erstig vergrote kans op een klapband, de band mist heel veel sterkte.
Is echt geen producteigenschap. Een band moet gewoon rond zijn zonder imperfecties.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: Golf in bandwang

Bericht door andrehj » ma 14 aug 2023 09:27

Tijd voor wat beargumenteerd tegengas:
Hans Gielen schreef:
za 12 aug 2023 21:56
Re. andreh foto. Is dat de dot code die ik zie.Week 41 2016? Tijd voor vervanging na 7 jaar.
Ik hou altijd minimaal 10 jaar aan. Dat kan makkelijk voor een caravan die gestald wordt in een geïsoleerde, donkere schuur en ook thuis op de oprit altijd aan de noordkant van het huis onder een carport staat. De banden zien dus nooit zon of hoge temperaturen en zijn dus veel minder gevoelig voor veroudering.
Die 7 (of tegenwoordig soms zelfs 6...) jaar die de bandenverkopers vaak aanhouden komt omdat het hun portemonnee goed uitkomt, en doordat banden van caravans die buiten, in Zuid-Europa of in een kas gestald worden de statistieken vervuilen.

Bovendien moet je niet uitgaan van de productiedatum, maar van de montagedatum, getuige deze marketingcampagne die Michelin een paar jaar geleden hield (Google op "Michelin Tyres are not bananas"). Persbericht met de hele tekst: https://www.carguide.ph/2017/01/tires-a ... o-age.html
SBerend schreef:
za 12 aug 2023 22:07
Inmiddels er al ruim 6 jaren eronder. Geen risico nemen. Gewoon vervangen. Indien de caravan verzekerd is en je krijgt schade door klapband dan doet de verzekeringsmij. in vele gevallen moeilijk.
Gelukkig is de caravan niet verzekerd. Ik verzeker al meer dan 30 jaar alleen de risico's die ik niet zelf kan dragen. Met die instelling heb ik in de afgelopen 30 jaar al zoveel geld bespaard, dat ik nu makkelijk een nieuwe caravan kan kopen, mocht die (zeer onwaarschijnlijk) door mijn eigen schuld ooit total loss raken.
Ab schreef:
za 12 aug 2023 22:16
1 band had hetzelfde als de band op de foto hier even terug.
Niet gezien, niet op gelet bij het bandenwisselen.
De band werd afgekeurd door de keurmeester, geen APK.
Even snel het reservewiel erop gezet, die was wel goed, en afgemeld.
Foto van de band naar de bandengroothandel.
Een dag later een nieuwe band gekregen, de andere ging mee terug.
Die golvingen in de zijwand komen door een fout of breuk in de staalgordels in de band.
Erstig vergrote kans op een klapband, de band mist heel veel sterkte.
Is echt geen producteigenschap. Een band moet gewoon rond zijn zonder imperfecties.
Ik denk dat die keurmeester (en jij) niet goed op de hoogte zijn van de productietechnologie van banden. Want waarom zou anders een merk als Conti (waar Barum onder valt) zoveel moeite doen om dit op hun website uit te leggen? Zie https://www.continental-tyres.asia/car/ ... e%20string
Hier wordt dat verhaal nog eens bevestigd, en zelfs uitgelegd dat de band ter hoogte van die golven juist extra sterk is, omdat daar twee koordlagen overlappen. Pas als er een uitstulping op de band zit moet je je zorgen gaan maken: https://www.tirerack.com/upgrade-garage ... rotrusions

Voor als je het nog steeds niet gelooft: Hier een verhaal van iemand over Goodyear banden (ook bepaald geen beginners op bandengebied) van zijn Amerikaanse caravan: (scroll naar ca 1m30)
Het verschijnsel komt vooral voor bij banden met een hoge wang, zoals die dus gebruikelijk zijn op caravans.

Nog een filmpje waarin het geheel wordt uitgelegd:
Hier wordt ook extra ingegaan op het verschil tussen een bult (protrusion) en een inkeping (indentation).

Nog meer info: Hier het officiële bulletin over dit onderwerp van de US Tires Manufacturing Organization:
https://www.ustires.org/sites/default/f ... _USTMA.pdf
En ook daarin precies dezelfde informatie.

Voor wie nog meer info (en bewijs) zoekt: Google op https://www.google.com/search?q=tire+si ... ndentation en je vind van zo'n beetje elke grote bandenfabrikant wel een pagina waarop wordt uitgelegd dat dit verschijnsel normaal is.

Mijn conclusie: De banden blijven.

EdwinV
Berichten: 86
Lid geworden op: za 29 apr 2023 09:46
Locatie: Twente, vlak bij Enschede

Re: Golf in bandwang

Bericht door EdwinV » ma 14 aug 2023 20:50

[re.gif]
Om eerlijk te zijn heb ik niet persé een mening over al dan niet banden verwisselen na zes jaar, maar ik zie toch wel inconsistenties in je redenering: Als de bandenfabrikant zegt dat het nodig is om iedere zes jaar banden te wisselen diskwalificeer je hun argument omdat ze daar extra aan verdienen. Maar als het gaat om golven in de wang, die al dan niet een "garantiegevalletje" zouden zijn geef je meerdere links naar filmpjes van bandenfabrikanten waarin ze uitleggen dat het géén garantiegevalletje is, maar totaal onschuldig.... Dan zijn diezelfde bandenfabrikanten blijkbaar wél geloofwaardig.... Vreemd! scratch.gif
Nu: Kip Isa White 41 TCB met Volvo XC40 T5

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Golf in bandwang

Bericht door Ab » ma 14 aug 2023 23:39

Zonder enig probleem nam de banden groothandel de band met bulten terug, en verving die voor 1 zonder bulten.
Ze vonden dat niet meer als normaal.
Ik ook.

Een band moet rond zijn.
Als die bulten erin hoorden, hadden de andere vier banden ook bulten.

Ik wil geen band met bulten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Golf in bandwang

Bericht door dieseltijger » wo 16 aug 2023 06:19

Zo simpel is het. Eis vervanging als het je stoort. Zo niet, ook geen probleem.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”