Accu plaatsen

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Franc63
Berichten: 8
Lid geworden op: do 22 jun 2017 11:01

Accu plaatsen

Bericht door Franc63 » ma 22 mei 2023 22:16

Hallo, al wat rond gekeken en gelezen maar nog geen duidelijkheid gekregen.
Ik heb een kipje gekocht en daar zou ik graag een accu in willen met de nodige apparatuur.
Er zit een 13 polige stekker op. In de disselbak zit een crusader omvormer die ik sowieso wil vervangen zodat ik ook led kan gebruiken in de caravan.
Ik hoop dat iemand mij hulp kan geven.
Alvast dankjewel
785F2563-F6BA-43BC-A8E5-5C38F002977A.jpeg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu plaatsen

Bericht door Chris » ma 22 mei 2023 22:24

1e vraag...
Waarom een accu????
Hele volksstammen kamperen zonder accu in de caravan.
Heb je een mover oid, dan zit er wel een accu in, en die kan je dan zeker handig gaan gebruiken voor andere zaken..

Maar.
Als ik jou was zou ik beginnen met een goede omvormer in te bouwen waarmee je ook LED verlichting en de pomp etc. kan gebruiken.
Dat is de basis om te starten...

Een heel goede, en hier al vaak voorbij gekomen is de Schaudt CSV 300.
Dan heb je een perfecte omvormer diespeciaal is ontworpen voor ons caravanners.
Zit alles in wat je moet henbben.
Ruimte om een aardlek combi automaat in te bouwen is er ook.
5 gezekerde 12 volt gelijkspannings uitgangen.
Een omschakel relais zodat de auto onderweg ook voor verlichting kan zorgen.
Kortom... alle vliegen in 1 klap.

Zoek maar even op deze Schaudt CSV300....je komt meerdere inbouw topics met foto's tegen.

In caravans is het 12 volt deel volkomen gescheiden van het 230 volt deel.
Dat is bij jou nu vast ook zo....dat moet je behouden.
Behalve de verlichting,... daarvoor kan je nu mooi allemaal LED gaan gebruiken en de 230 volt gloeilampen eruit gooien...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Franc63
Berichten: 8
Lid geworden op: do 22 jun 2017 11:01

Re: Accu plaatsen

Bericht door Franc63 » ma 22 mei 2023 22:40

Thnx Chris voor de snelle reactie.
Die Schaudt CSV 300 had ik al naar gekeken die wil ik sowieso plaatsen zodat ik alles kan vervangen voor led.
Terugkomend waarom ik een accu zou willen? ik kampeer weleens op een camping in de Franse Alpen waar de stroom regelmatig uitvalt na een paar onweersbuien dus accu is dan een goede oplossing ipv allerlei andere lampjes etc.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu plaatsen

Bericht door Chris » di 23 mei 2023 11:13

Franse Alpen... spanning uitvallen... regelmatig...
Tja, dan is een accu handig.

Maarrrrrrr
( Altijd weer die maarrr he...)
Jou Kip heeft nu 230 en 12 volt gloeilampjes.... dat moet er dan wel uit zijn en voor de LED waar je het eerder over had vervangen zijn.
Want LED gebruikt bijna geen stroom en gloeilampjes zuipen stroom in verhouding.
Maar... je ging al voor LED..

Dan kan je 2 heel simpele dingen doen.... of 1 lastiger ding doen.
1e..
Maak het alom bekende "Noodstroomkabeltje"... hier op het forum veelvuldig besproken en gemaakt omdat het EN heel simpel en rete goedkoop te maken is..
EN/... en dat is bijna de belangrijkste.... 500% foolproof... er kan eigenlijk niks fout gaan zolang de maar de + en - niet wisselt.
2e.. je kan besluiten om van de auto de permanente 12 volt naar de caravan los te koppelen.. ( dat zijn de 2 draadjes op de Crusader trafo bij "Input... eingang".
Die zouden op de Schaudt op de KFZ ingang moeten komen, maar als je die KFZ ingang aansluit op de accu ben je volledig automatisch klaar.
Alleen mag je NOOIT de 12 volt van de auto... die huidige ingangbedrading aansluiten....
Dus achter de auto zal je geen spanning in de caravan hebben van de auto maar wel van de boordaccu..
3e..
Een relais plaatsen op de KFZ ingang van de Schaudt.
Dan kan je onderweg spanning uit de auto gebruiken, bij spanningsuitval op de camping wordt dat dan de boordaccu en automatisch als er weer 230 volt is zal die in gebruik genoemen worden.

1 is super simpel.... 2 ook maar met een beperking en 3 is flink lastiger voor iemand die niet erg bekend is met elektrotechniek en relais etc...
( BTW... dat relais kan je ook vervangen voor een wisselschakelaar, maar dan is het niet automatisch werkend meer )

Zoek eens hier op "Noodstroomkabel"

4 onderdeeltjes.

eindje snoer.
Zweefzekering met 10A steekzekering.
2 accuklemmen of krokodillenklemmen
een contra 13 polige Jaeger voor snoerbevestiging.

En .... ten alle tijden bij deze vraag natuurlijk.... een accu....
Kies daar dan een leefaccu voor.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”