Importeren van een "franse" caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1550
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Importeren van een "franse" caravan

Bericht door Jan Br » ma 22 mei 2023 11:03

Ik heb een probleempje van een vriend wat ik hier wil natrekken. Mijn vriend heeft in Spanje een caravan gekocht van een Franse man, het betreft een Caravalair. De caravan was kentekenloos, maar hij heeft er wel een fabrieksverklaring bij ontvangen. Op zich heeft hij in Spanje weinig problemen, want hij neemt de caravan niet mee naar NL, maar slaat hem op in een stalling in Spanje. Maar nu overweegt hij toch om deze caravan alsnog te importeren naar Nederland, maar hoe gaat zo
iets in zijn werk?

Ik kan wel veel terugvinden bij oa. het RDW, maar daar wordt er vanuit gegaan dat er een frans kenteken is, maar helaas dat is er niet. Hoe kom je dan met deze caravan naar NL?
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Importeren van een "franse" caravan

Bericht door meeder » ma 22 mei 2023 11:16

Contact opnemen met de RDW en het daar vragen is de beste route denk ik.
Je kan eventueel de fabrieksverklaring al naar ze toesturen met de vraag wat er nodig is om er een Nederlands kenteken bij te krijgen.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5789
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Importeren van een "franse" caravan

Bericht door Morgoth » ma 22 mei 2023 11:19

Zorg dat hij een factuur of aankoopverklaring van de verkoper krijgt. Dan met COC en factuur naar de RDW. Ik denk dat dit wel lukt. Lukt het niet, dat eventueel via Duitsland. Daar kun je zeker met deze twee documenten een kenteken krijgen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18364
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Importeren van een "franse" caravan

Bericht door deusjevo » ma 22 mei 2023 11:28

Hoe zwaar is die Caravelair max beladen?

Er zijn zat oudere Caravelairs die max 750 kilo mogen wegen, wellicht is dit er eentje.
Als hij bijvoorbeeld max 800 kilo mag wegen dan kan je wellicht de registratie / typeplaatjes verwijderen en als max 750 kilo caravan gaan gebruiken.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5789
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Importeren van een "franse" caravan

Bericht door Morgoth » ma 22 mei 2023 12:25

[re.gif]
Mag dat zomaar? Moet je niet met een plaatje aantonen dat de caravan max 750 is?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

NN

Re: Importeren van een "franse" caravan

Bericht door NN » ma 22 mei 2023 12:29

Wij hebben indertijd een plaatje tot 750 KG door een dealer laten plaatsen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18364
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Importeren van een "franse" caravan

Bericht door deusjevo » ma 22 mei 2023 12:30

In Duitsland waarschijnlijk niet, het gros van de aanhangers in NL van minder van 750 kilo MTM heeft geen registratie.

Volgens mij zit er trouwens tegenwoordig wel iets van een COC verklaring / typeverklaring bij aankoop van een aanhanger.
Dat ontbreken daarvan bij veel aanhangers is denk ik ook een van de redenen dat een APK niet echt haalbaar is voor max 750 kilo MTM aanhangers.

EDIT: https://www.aanhangcars.nl/uw-aanhangwagen
Laatst gewijzigd door deusjevo op ma 22 mei 2023 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5789
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Importeren van een "franse" caravan

Bericht door Morgoth » ma 22 mei 2023 12:33

[re.gif]
In Duitsland zeker niet want daar hebben alle aanhangers een eigen kenteken. WA verzekering en TüV trouwens ook.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”