Nieuw of tweedehands???

Maarten1988
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 22 mei 2020 20:46

Nieuw of tweedehands???

Bericht door Maarten1988 » zo 21 mei 2023 22:11

Wij zijn ons aan het oriënteren op een andere caravan.
Hebben nu een caravelair antares 375 luxe uit 2003 en willen een caravelair alba of antares 426 of 466 met stapelbed, treinzit en vast bed.
Nu komen wij erachter dat het verschil tussen nieuw en tweedehands best klein is en niet echt in verhouding.
Zoeken naar een caravan van minimaal 2012 of jonger. Deze worden zo rond de €12.000,- en duurder aangeboden, waar een nieuwe €19.000,- kost.
Nieuwe met garantie maar zonder mover, voortent enz.
Tweedehands is zonder garantie, maar vaak al met mover en voortent enz.
Graag tips of ervaringen :-)
Mitsibushi outlander 2.0 PHEV (facelift model) + Caravelair 375 luxe 2003

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Nieuw of tweedehands???

Bericht door Jan van Vijven » zo 21 mei 2023 22:23

Hier kan geen zinnig antwoord op gegeven worden, voor beide antwoorden is wat te zeggen.

Mijn mening? Ik ga meestal voor nieuw.
Lekker fris en naar je eigen zin.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door dieseltijger » ma 22 mei 2023 00:55

Mijn "ervaring": Eerste caravan was een oude wigvormige Kip 390 de luxe of zoiets, afkomstig van een tandarts. Gekocht op een ANWB caravandag - dus geinspecteerd door experts. Twee jaar naar tevredenheid gebruikt met z'n vieren. Bij de eerste beurt uitgevoerd door een Kip dealer - drie weken voor vertrek (slim van mij) naar de UK was de onaangename verrassing dat een chassisbalk vlak bij de as gescheurd bleek te zijn. Zelf onder gekropen en inderdaad...vlak bij de as door de boutgaten heen een oude scheur (want: roest zichtbaar). Zelf had ik op de caravandag ook waargenomen dat daar tectyl zat - maar no worries: gekeurd door ANWB experts toch? Dealer wou de balk niet lassen, en raadde dat af - vervanging zou 2k kosten. Nu zou ik serieus overwegen om het wel te laten lassen in combinatie met verstevigingsplaten - maar goed. Gecombineerd met een deels rotte bodem door waterlekkage bij de serviceluiken (ook niet opgemerkt door de experts) besloten de Kip te slachten.

Ik wou gezien deze ervaring niet meer de ellende van een ander overnemen, en wou dus een nieuwe caravan als opvolger. De dealer wees ons op een Kip Shuttle met luxe pakket die op voorraad zat en die voldeed aan onze eisen. Proefrit gemaakt met de Toyota Carina en de caravan, en de Carina kon dat ding net - maar dan ook net trekken. Op het luxe pakket zaten we niet te wachten. Voeg daar aan toe dat we een ongunstige onderhandelingspositie hadden, en Kip caravans toen al relatief duur waren - dus wij gaven aan tot volgend jaar te wachten en dan te kijken naar een andere caravan.

Lang verhaal kort: Vakantie op werk gecanceled, richting veerdienst niets gedaan (want: geen flexpakket genomen) mentale switch: dit jaar geen zomervakantie. , Vervolgens bleek de dealer eigenlijk omhoog te zitten met de Shuttle modellen (einde seizoen, ook Kippers zijn conservatief en die wilden alleen de klassieke modellen), wij hadden ons verzoend met geen-vakantie - en gaven dus opnieuw aan gewoon geen belangstelling te hebben, en lieten niets meer van ons horen. Een week voor onze voorgenomen afvaart zijn wij benaderd door de dealer die aangaf ver te willen gaan qua tegemoetkoming. Dat was voor ons onverwacht, maar wel aantrekkelijk (geen jaarlijkse prijsverhoging van de nieuwe modellen, de afvaart die we hadden afgeschreven konden we toch meemaken, enz enz).

Ik had de mazzel dat ik redelijk flexibel met de vakantie kon omgaan, en dat ik cash op de bank had (not done om over geld te praten - maar belangrijk aspect) ik ben gewend te sparen - en dat was toen minder vanzelfsprekend (kinderen op middelbare school, jaar ervoor een huis gekocht)

Geleerde lessen?
1. Ik koop geen gebruikte caravan zonder ijzersterke garantie, hoe goedkoop ook;
2. Heb geen haast, flikker de YOLO (You Ony Live Once) benadering of "het mislopen van korting", of "volgend jaar zijn de prijzen hoger" bij het oude vuil. Wie weet kom je tussen nu en een jaar een uitvoering tegen waar de kop vanaf is met alle toeters en bellen - wie zal het zeggen?
3. Communiceer resoluut (ik bedoel: niet resoluut "nee" zeggen en uit jouw gedrag laten blijken dat het "nee" niet echt nee is, maar....). Wij hadden onze zomervakantie in onze gedachten al afgezegd, dus we waren zelfs niet meer actief op zoek;
4. Maak een proefrit met jouw auto en de caravan. Ik verwijs naar de talloze ervaringen van medeforummers met wiebeltjes, enzovoorts
Laatst gewijzigd door dieseltijger op ma 22 mei 2023 01:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3699
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door Niels83 » ma 22 mei 2023 01:15

Is de nieuw prijs wat je in de catalogus vond of ben je al bij een dealer geweest?

Het is niet in verhouding maar 7000 euro verschil is meer dan de helft meer dan het budget, en dan komt nog een mover tent, haringen etc bij. Dus dan is het verschil zo maar 10.000 euro.

Ander nadeel van nieuw is dat de kans heel klein is dat je dit jaar er mee op pad kan.

Steeds meer mensen zien de voordelen van kamperen boven de andere manieren van vakantie, en dan gaan dus ook steeds meer mensen een caravan kopen. Tel daar bij op dat 2 jaar terug behoorlijk wat productie lijnen gesloten zijn geweest, zowel bij caravan bouwers als bij leveranciers. De 2de hands markt is totaal overspannen. Wij waren zachtjes aan aan het sparen voor een veel jongere caravan, caravan uitgezocht die we wilde, daarop een spaar doel ingesteld. Spaar doel is bijna behaald, maar inmiddels komen we dan 3000 te kort.

Garantie zul je niet zomaar krijgen al kun je dat er bij een Bovag dealer vaak wel bij kopen. Daar ligt een risico, maar goed je houdt 10.000 in je zak, dat geeft best veel ruimte om reparaties uit te voeren. Wat ik lees zijn garantie gevallen, vaak scharnieren, scheve plankjes etc. Allemaal dingen die je bij een 2de hands caravan voor 2 tientjes zelf op let.

Maar er is een risico, een lekke caravan met hout rot, of kapotte assen, remmen ed kunnen best wat geld kosten.

Peutje
Berichten: 645
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door Peutje » ma 22 mei 2023 07:42

Ik kocht in 2015 een 2e hands Knaus van een particulier uit 2004. Puur om te proberen of een caravan wat was. Dat bleek te bevallen. Jaar erop van nieuwe matrassen voorzien en een zakluifel. In 2018 besloten we om te kijken of er wat recentere was ook zo rond 2012/2014. Helaas toen al alles bijna richting nieuwprijs. in mei 2019 de Knaus op marktplaats gezet en daar kreeg ik bijna zelfde bedrag voor waarvoor ik hem gekocht had, met veel animo. In juni 2019 heb ik een model 2018 nieuw in de winkel gekocht met flinke korting omdat het een 'overjarig model was'. Dat is de huidige die ik nu heb die uitstekend bevalt en inmiddels voor zon 10% duurder 2ehands bij de dealer staat.
Nieuw is wel lekker.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door redriver » ma 22 mei 2023 09:15

Wij hebben eind vorig jaar een gebruikte Hobby gekocht particulier en dus zonder gerantie. Wel van tevoren goed ingelezen. Ik ben zelf redelijk technisch en kan dus veel zelf inschatten qua risico en kosten. Heb na aanschaf veel zelf gerepareerd / aangepast dus kosten vallen dan mee (uren niet rekenen , maar is en blijft een hobby awhoea.gif ).

Prijs en levertijd zijn bij 2e hands voor mij doorslaggevend waarbij kwaliteit zelf beoordeeld moet worden. Wil je geen enkel risico en speelt geld geen rol dan nieuw kopen thumbup.gif
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door Daphne » ma 22 mei 2023 09:19

Maarten1988 schreef:
zo 21 mei 2023 22:11
Nu komen wij erachter dat het verschil tussen nieuw en tweedehands best klein is en niet echt in verhouding.
Zoeken naar een caravan van minimaal 2012 of jonger. Deze worden zo rond de €12.000,- en duurder aangeboden, waar een nieuwe €19.000,- kost.
Nieuwe met garantie maar zonder mover, voortent enz.
Tweedehands is zonder garantie, maar vaak al met mover en voortent enz.
Wij kopen zelf graag nieuw omdat we de caravan willen samenstellen zoals wij het willen. Dan heb je te maken met een optelsom van accessoires waardoor die nieuwprijs ineens veel hoger wordt. Dus tel het eens allemaal op inclusief mover, luifel en/of voortent. Schrijf die prijs dan op samen met de prijs van een gebruikte caravan. Vind je het verschil dan nog steeds klein?
Garantie bij een nieuwe caravan is meer nodig dan bij een gebruikte. Als het goed is zijn alle garantiezaken dan al opgelost. Bij een gebruikte caravan is het van belang dat deze niet is aangetast door vocht, de rest kan allemaal makkelijk worden opgelost.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door Chris » ma 22 mei 2023 09:41

Ook hier de laatste 2 caravans nieuw...
Simpel omdat we dan zelf samen kunnen stellen, kleuren kunnen kiezen, maar ook omdat ik wel heel graag in een bed slaap waar nog niet door anderen in is geslapen.
Het idee, dat gevoel... dat zit tussen mijn oren idd.. ik weet het.
Hotels is dan ook een verschrikking voor mij..zo'n bed...als dat kon praten....brrrr... is dat een fobie?? ok dan is dat maar zo.
En..
Als je zelf je oude caravan verkoopt, en wat slim onderhandeld met een zak cash geld, dan is er vaak nog wel wat te "Regelen".
Dingen als een mover of een luifel komen dan ineens ook bij een nieuwe erop..
Showroom model, of een overjarig model... allemaal onderhandelings mogelijkheden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door Morgoth » ma 22 mei 2023 10:24

Tsja, het is maar wat je er voor over hebt. Ik vind het in ieder geval zonde van het geld om zo'n groot bedrag te steken in iets waar ik maar een paar weken per jaar gebruik van maak. Mijn kampeergevoel wordt niet beter met een nieuwe caravan. Mijn kampeergevoel wordt goed van het weer, de omgeving, het gezelschap, het lekkere eten en drinken en bovenal de rust.
Ik zou ook echt nooit elke paar jaar weer een andere caravan kopen. Waarom? Het zijn allemaal witte dozen die nauwelijks aan slijtage onderhevig zijn. Alleen omdat er op de nieuwe caravan een grijs streepje zit in plaats van een groene op de oude? Of omdat het hout van de kastjes nu een beetje donkerder is?

Ja, mijn matras is wel nieuw maar mijn caravan is 35 jaar oud. Ik hou hem tot ie in elkaar stort, maar met mijn onderhoud is dat waarschijnlijk nooit. En dat ie bruin met beige is zal me echt een zorg zijn. Mijn kampeerplezier wordt daar echt niet minder van.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

NN

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door NN » ma 22 mei 2023 11:42

Hier was de keus tussen nieuw en jong occasie snel gemaakt. Prijsverschil van meer dan 7000 euro voor enkele jaren gebruik.
Zo snel kunnen we ze hier niet verdienen ...
Wat betreft vorige gebruikers: Alles is heel goed te ontsmetten.
Een matras is zo vervangen, zie daar geen probleem.
Met een hotelbed hebben wij hier veel meer moeite, wil niet weten welke substanties daar achtergebleven zijn.
Idem voor kussentjes van terrassen en andere gelegenheden, daar kan je best niet teveel bij stilstaan,
Het enige wat er te zeggen valt over die van ons is dat het model van nu uiteraard wat verbeteringen heeft ondergaan.
Voor de rest is onze eigenlijk niet van nieuw te onderscheiden op wat vervuilde naden op het dak na.
Of toch, een kras door mijn eigen lompigheid veroorzaakt nadat de lade eruit geflikkerd was.
Iets minder erg omdat het toch al een gebruikte caravan was.
lees jouw indeling, volgens mij heeft LMC en Burstner dit ook in zijn gamma.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23439
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door PD » ma 22 mei 2023 12:40

Wij hebben een sterke voorkeur voor Nieuw waar het de caravan betreft.

Onze eerste caravan kochten we in 2008, een gebruikte om te ervaren of we een toercaravan leuk zouden vinden. Vervolgens hebben we in 2010, 2013 en 2017 telkens een nieuwe caravan gekocht.

De huidige Brillant hebben we in 2020 gebruikt gekocht; deze zouden we ook liever Nieuw gekocht hebben maar onze 2018 was zo'n beetje de allerlaatste Brillant die geleverd is door Fendt. De reeks stopt sindsdien helaas bij de Diamant en die is er bovendien niet in de door ons gewenste indeling met Queensbed.
Nu is onze Brillant niet van nieuw te onderscheiden en bovendien hebben we deze met fabrieksgarantie gekocht, dus om die redenen alsmede beschikbaarheid alsnog overstag gegaan. Het is bij veelvuldig en intensief gebruik (ca. 150 kampeerdagen en 9.000 km per jaar) een probleemloze caravan gebleken.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Maarten1988
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 22 mei 2020 20:46

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door Maarten1988 » ma 22 mei 2023 13:44

Wat een mooie reacties allemaal. Daar kunnen we wat mee.
We gaan pas midden augustus op vakantie dus we houden onze ogen open.
Voorkeur gaat uit naar een jonge occasion.
Kan zelf ook het een en ander klussen, en matras is zo nodig ook zo vervangen.
Mocht iemand dit lezen die toevallig een model heeft staan wat wij zoeken, dan graag een pb’tje :-).
Mitsibushi outlander 2.0 PHEV (facelift model) + Caravelair 375 luxe 2003

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door Nimma » ma 22 mei 2023 15:29

Nog nooit een nieuwe gekocht omdat ik het er niet voor (over) heb. Toch heel veel plezier van inmiddels de 4e caravan.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door RDDR » ma 22 mei 2023 15:35

Wij hebben een keer een nieuwe gekocht en dat is vrij ongelukkig verlopen. Toen hij geleverd werd, waren en veel beschadigingen en kleine gebreken, waardoor we uiteindelijk de caravan hebben teruggebracht en de koop ontbonden.

Onze voorkeur gaat, mede daardoor, zowel bij caravan als bijvoorbeeld auto's uit naar zeer jong occasion. Een demo, eentje van een jaar oud of een voorraadmodel bij een dealer. De laatste die we gekocht hebben was een voorraad model bij een dealer. Dus geheel nieuw, maar wel zelf volledig kunnen inspecteren. En volledige garantie.

Zelfde met een auto: wil graag rijden in diegen die ik meeneem.

Zeker bij caravans scheelt dat niets / weinig in prijs, maar heeft nog steeds onze voorkeur.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door yarrah » ma 22 mei 2023 16:45

Het verschil met nieuw en tweedehands is dat je veel extra’s erbij moet/kan kopen. B.v mover, voortent/ luifel, airco, weet ik niet wat en dat dat soms in de 1000den euro’s er nog bij komt boven de best pittige prijs dat de nieuwe caravan gaat kosten.
Ik heb al een tijdje uit gekeken naar een jonge tweedehandse caravan, maar vaak heel ver weg en we hebben domweg geen tijd om stad en land af te reizen om caravans te bekijken.
En dan komt eentje 4 jaar oud te koop om de hoek bij een dealer in onze stad. Ik heb hem bekeken en vroeg de dealer of deze wel gebruikt was is zo netjes was hij. Daarna mijn vriend gebeld. Hij werkt dichtbij. En een uur later was hij gekocht.
Met alles erop en er aan.
Dus ja, lekker gaan googlen en wie weet zie ineens de caravan die graag wilt hebben. We zouden een 1 1/2 week voor vertrek naar engeland met onze oude. Ik had de hoop al opgegeven. En dan komt hij voorbij. De dealer vroeg nog wanneer heb je hem nodig….. eh, volgende week 😀😀.
We hebben een topvakantie gehad!
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8003
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door Ron » ma 22 mei 2023 16:48

Dit is onze 3e caravan.
De eerste hebben we van mijn ouders overgenomen.
En een jaar of 9 mee gedaan.
Toen een nieuwe Dethleffs.
En daar hebben we 22 jaar mee gedaan.
En de huidige is nieuw gekocht.
Gezien de huidige prijzen.
Is het verstandig om of heel jong 2 a3 jaar
Of nieuw te kopen
Want de prijzen van caravans van 10 a15 jaar lopen de spuigaten uit.
Die zijn duurder als dat ze nieuw gekost hebben.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door dieseltijger » ma 22 mei 2023 18:28

Nog een invalshoek beste topicstarter: Ik ben een slechte onderhandelaar. Voor mijn werk onderhandelen met vendors of stakeholders: prima, maar voor mijzelf - lastig. Ik zit mijzelf in de weg, zit te lang te twijfelkonten. En dan te bedenken dat jij in jouw leven bij wijze van spreken 4 caravans aankoopt, de dealer doet dat per week - en dat door de jaren heen.

Dus ik realiseer mij nu dat ik mijn "gebruiksaanwijzing" dus omzeil: Mijn getwijfel leidt tot eindeloos orienteren, alles bekloppen, veel lezen zonder resultaat. Stiekem ben je dan goed geinformeerd en ken je de markt. En wat me nu al een paar keer overkomen is: ik blader gedachteloos door marktplaats, en PING!!! er staat een lekker hapje waar je (dankzij het proces in de achtergrond) onmiddellijk weet: "Dit is een voortreffelijk aanbod". Dus zo kan het gebeuren dat ik op een zondagochtend een motorfiets zie en m in de middag op de oprit heb staan.

Dus nog een algemene tip in deze lastige markt: ken jouw gebruiksaanwijzing en maak er gebruik van.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ron van den Elskamp
Berichten: 199
Lid geworden op: za 6 mei 2023 22:50
Locatie: Hoorn

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door Ron van den Elskamp » ma 22 mei 2023 21:53

Ik sluit mij helemaal aan bij de uitspraken van Morgoth en Nimma.

Wij gebruiken de caravan slechts drie weken per jaar. Meer vakantie heb ik gewoon niet. Daar moet ik het mee doen.
En inderdaad; uitvoering zus en uitvoering zo, streepje hier en kleurtje daar, kussentje dit of gordijntje dat....etc etc Iets wat mij totaal niet boeit.
Je hoeft ook niet te kijken op een butsje of een kras, bij een 2e hands caravan. Zit of komt het er wel op? Jammer dan. Ik zal er geen nacht wakker van liggen.
We hebben nu -sinds drie jaar- een Knaus Südwind uit 2001. Overgenomen van mijn zus en zwager, voor een heel schappelijk prijsje. Die waren helemaal klaar met kamperen. Prima hut, met iets achterstallig onderhoud. Maar daar is flink aan gewerkt geweest. Dit jaar nog een paar projectjes in de vorm van een nieuw binnenkader van het Heki 2 dakluik, nieuwe schoonwater toevoer, nieuwe Mini Heki, een nieuw buiten koelkastrooster en een nieuwe mover. Dan heb ik in die drie jaar tijd flink wat di nero in deze hut geïnfesteerd.
Gewoon omdat ik de caravan het nog zeker waard vind.


Nieuw of gebruikt ?
Ik zeg; gebruikt. Puur om bovenstaande redenen
Jumpy Südwind

NN

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door NN » di 23 mei 2023 08:45

Zie dat zels een beetje als voordeel wanneer je graag klust.
Het kan een hobby zijn een caravan en daarvoor moet je niet altijd op reis te zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk


Gerrie
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door Gerrie » di 23 mei 2023 11:24

Hier de voorkeur voor nieuw. Lekker alles fris en je eigen geurtjes. Inmiddels onze vierde caravan. De eerste was een tweedehands Eriba puck. Daarna twee keer een nieuwe caravelair. Deze bij het met pensioen gaan ingeruild voor een Sprite. Had echter ook weer een caravelair kunnen zijn. Voor de Sprite gekozen om de indeling.
Idem met auto’s. De eerste was een tweedehands en daarna elke twee jaar nieuw gereden.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Ron van den Elskamp
Berichten: 199
Lid geworden op: za 6 mei 2023 22:50
Locatie: Hoorn

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door Ron van den Elskamp » di 23 mei 2023 12:42

sardonis schreef:
di 23 mei 2023 08:45
Zie dat zels een beetje als voordeel wanneer je graag klust.
Het kan een hobby zijn een caravan en daarvoor moet je niet altijd op reis te zijn. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk
Klussen vind ik niet erg om te hoeven doen. Maar er zijn wel grenzen. Onderdelen vervangen of verbeteren vind ik leuk om te doen, maar ik ga niet bijv. een heel interieur op de schop nemen, zeg maar....
Jumpy Südwind

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door RichTrip » di 23 mei 2023 13:31

Wij zijn toe aan onze vierde caravan sinds 2014. Alle vier tweedehands. Niet dat ik daar een voorkeur voor heb, maar zoals ook al is aangegeven, een nieuwe caravan voor hoogstens 5 weken vakantie (soms maar 3 in een jaar) is best wel een grote investering.
We hebben nooit een probleem gehad met het feit dat er al voorgangers gebruik hebben gemaakt van o.a. het bed en de wc.
Qua luchtjes is het wat mij betreft niet echt een issue. Nieuw of tweedehands, alle caravans hebben een specifiek luchtje. En nadat je gewend bent aan dat luchtje, dan herken je dat luchtje uit duizenden en is het de eerstvolgende keer dat je de caravan uit de stalling haalt en de deur open maakt altijd even een feestje van herkenning.

Maar ondanks mijn ervaring/geschiedenis kan ik je geen echt advies geven. Iedereen die steeds een nieuwe caravan koopt heeft op zijn eigen manier ook gelijk. En laten we wel wezen, als niemand een nieuwe koopt, dan zijn er uiteindelijk ook geen nieuwere tweedehands caravans mrgreen.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
mamajolijn
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 31 mar 2023 18:30

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door mamajolijn » di 23 mei 2023 13:34

Ik ben nu aan mijn 2e gebruikte caravan. Nieuw kan ik mij niet veroorloven. De eerste was een Berglandje Prestige 3100 van 2,98m. Overgenomen van mijn collega. Later met 3 kinderen eruit gegroeid en overgegaan op een tent. Daarna ivm slechte rug toch weer naar een caravan op zoek. Ik ben een pietlut met een eisenpakket waar de caravan aan moet voldoen (veel laadruimte, keuken aan de buitenkant - niet aan de luifel/voortentkant - , vast bed, toilet - beide aan de ander kant van de ingang -). Hier voldeed de Fendt Bianco Activ 390FHS aan, maar dat konden we niet betalen. de andere caravan die voldeed was de Beyerland Sprinter 390FB en die zijn er niet meer nieuw. Die laatste hebben we 6 jaar geleden 2ehands bij een dealer/onderhoudsbedrijf (de Vries in HHW) voor 8000 (incl voortent, luifel met zijwanden en mover) kunnen kopen. Hij zag er nog uit als nieuw (nog steeds) en we zijn er heel blij mee. Nee, de kleurstelling van de bekleding is niet onze smaak, maar het vakantieplezier is er niet minder om.

Nieuw is leuk, omdat je zelf alles mag kiezen en je de eerste bent die het matras en het toilet gebruikt, maar ik kan mij daaroverheen zetten. Scheelt ook dat ik de caravan hebt gekocht voor de crisis en de prijzen van nieuw en 2ehands verder uit elkaar lagen.
Groetjes Jolijn
Neem je dromen eens mee de dag in.
Toyota Rav4 AWD 2013 met Beijerland Sprinter 390FB 2005

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door Chris » di 23 mei 2023 14:06

Hier eerst een heel oudje...een Adria die zo lek was als een mandje... maar 3 jaar mee gekampeerd.
Toen in 1987 met een mazzeltje aan een mooie nieuwe Knaus Sudwind kunnen komen, wel een verhaal... die was gekocht door mensen maar van die mensen liep de relatie op de klippen en de caravan is nooit opgehaald.
Dus wel nieuw, maar geen nieuwprijs en niets zelf kunnen kiezen... en goed inruil oude Adria..
Door pa en ma aan het Knaus virus geholpen.
Dus dat was makkelijk..die Sudwind was voor ons.
23 jaar mee gekampeerd en toen kwamen er ineens kosten, flinke kosten.
Oude Knaus in 2011 via MP toch wel goed verkocht dacht ik toen... dus een zakje geld beschikbaar.
Thuis was de keuze al gemaakt, het moest een Hobby worden.
En een kleinere dan de Knaus..
Hobby 420KB, nieuw uit doos, leuk zaken gedaan en gekocht.
Dat kleinere was binnen no time duidelijk een verkeerde keuze, we sliepen op de tafel en elke morgen kwam ik gebroken uit bed.
Op de tafel is wellicht leuk voor wat jongere ouders, maar niet meer voor mij.
En, dochterlief besloot om in haar eigen tent te gaan slapen, dus ineens ook een verkeerde indeling..
En, we wilden wel heel graag een airco..
Knoop doorgehakt omdat de Hobby nog heel vers was kregen we daar een goede inruilprijs voor en we zijn weer terug bij Knaus.... mijn oude liefde..
Deze blijft.... zo lang mogelijk..super tevreden mee.

JE ziet dus... t'kan alle kanten op... en soms komt het langs en moet je toeslaan..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Familyman
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 5 mei 2023 17:36

Re: Nieuw of tweedehands???

Bericht door Familyman » wo 24 mei 2023 19:14

Een paar terug was ik op zoek naar een nieuwe Alba 466 om dezelfde reden als jij. Op bezoek bij de dealer kwam ik erachter dat de levertijd ruim 10 maanden was (let op was in 2021). Toevallig liep ik bij diezelfde dealer tegen een 2018 Antares 466. Gezien het beperkte aanbod die direct maar gekocht.

Ik hou marktplaats altijd een beetje in de gaten maar of je nu een jonge gebruikte of nieuwe caravan koopt, restwaarde technisch ontloopt het elkaar niet zo veel.

Ik zou het dus een beetje van de levertijd laten afhangen, voorraad is misschien nu ook weer mogelijk!

Plaats reactie

Terug naar “Caravelair”