Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3685
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door Niels83 » ma 22 mei 2023 11:40

Chris schreef:
ma 22 mei 2023 09:32
[re.gif]
Dat uitzetten tijdens koken b.v. is niet zo gek.
Dat is precies de momenten dat ie bij mij afging... mede door geen goede plek..
Effe zoeken, ik geloof dat ik nog een ouwe heb, even kijken of ik daar niet een mooi schakelaartje in kan maken.
Mja... dat moet je ook weer niet vergeten, zit dat ding er alsnog voor Jan Doedel...
Net als bij vliegtuigen, van die rooie slings aanmaken als ie uit is.... gekheid maarrrr scratch.gif scratch.gif .....
Daarom zou het mooi zijn als het op tijd kan. Soort kook wekker die je op een bepaalde tijd zet en dan dus het rookalarm af zet. Als het wekkertje klaar is gaat hij weer aan. Dat kun jij vast maken.

Systeem zit omgekeerd in veel apparaten, bijvoorbeeld een airfryer, die zet je op een tijd en dan gaat die aan.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11126
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door dieseltijger » ma 22 mei 2023 12:39

Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door Morgoth » ma 22 mei 2023 12:54

Hobby Linka schreef:
zo 21 mei 2023 20:40
dieseltijger schreef:
zo 21 mei 2023 17:40
Ik heb een brandmelder: mijn neus.
Alleen is het probleem dat als je slaapt je niets meer ruikt.
Toch vraag ik me af of dat zo is.
Ik zat zo'n 20 jaar geleden in het bosbrandengebied in Zuid Frankrijk. Als het 's nachts afkoelde kwam de rook van de brandende bossen naar beneden. Ik werd er elke nacht wakker van.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18272
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door deusjevo » ma 22 mei 2023 12:58

dieseltijger schreef:
ma 22 mei 2023 12:39
Ik dacht aan zoiets:

https://www.bol.com/nl/nl/p/combimelder ... OMQAvD_BwE
Das een beetje als 4 seizoenenbanden…
Oeps, wat heb ik nou weer gezegd :oops:

Ik zou dus liever dedicated melders gebruiken, beter geschikt voor hun doel
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4284
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door WillyL » ma 22 mei 2023 12:59

Al heb ik ze zelf ook niet(wat duur?) . Voor thuis zijn er die je kunt koppelen aan mekaar. Een alarm in 1 kamer wordt dan doorgegeven naar de andere (mesh-netwerk?) of een appje.
Zo een bv https://www.my-smarthome.be/verbindbaar ... sa200.html

Of voor slechthorende...

Leesvoer (hopelijk niet als publi geïnterpreteerd - ik heb geen binding met die winkel) https://www.my-smarthome.be/blogs/info- ... ar-en-hoe/
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18923
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door Hobby Linka » ma 22 mei 2023 13:09

Morgoth schreef:
ma 22 mei 2023 12:54
Hobby Linka schreef:
zo 21 mei 2023 20:40
dieseltijger schreef:
zo 21 mei 2023 17:40
Ik heb een brandmelder: mijn neus.
Alleen is het probleem dat als je slaapt je niets meer ruikt.
Toch vraag ik me af of dat zo is.
Ik zat zo'n 20 jaar geleden in het bosbrandengebied in Zuid Frankrijk. Als het 's nachts afkoelde kwam de rook van de brandende bossen naar beneden. Ik werd er elke nacht wakker van.
Misschien sliep je heel licht. Rookmelders zijn niet voor niets tegenwoordig verplicht om in huis te hebben (in Nederland dan)

Iedereen weet dat rookmelders en brandalarmen noodzakelijke veiligheidsapparatuur is, maar niet iedereen weet waarom deze zo verschrikkelijk belangrijk zijn.

De geur van brand en rook valt niet te ontkennen en wanneer er brand is in je huis dan heb je dit snel door, toch?

Dit is echter niet het geval, want onze geurbeleving verdwijnt namelijk volledig als we slapen en waar dit bij harde geluiden wel het geval is wordt je niet wakker van vreemde geuren.

Tijdens een grootschalig Brits onderzoek werden vrijwilligers blootgesteld aan verschillende geuren tijdens hun slaap.

De kandidaten vertoonden geen reactie op de verschillende geuren, variërend van pepermunt tot de eerder genoemde brandlucht.

Zelf met een dichtgeplakte mond – om de deelnemers te dwingen om door hun neus te ademen – en blootgesteld aan de sterkste en meest irritante geuren kwam er geen reactie.

Ter vergelijking ontdekte men tijdens hetzelfde onderzoek dat geluiden er juist wel voor kunnen zorgen dat je wakker wordt tijdens het slapen, zelfs tijdens de diepste slaapfase.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door troapel » ma 22 mei 2023 13:13

deusjevo schreef:
ma 22 mei 2023 12:58
Ik zou dus liever dedicated melders gebruiken, beter geschikt voor hun doel
Ik heb net ff gekeken op de melder die ik klaar heb liggen. Daar staat op dat het een koolmonoxidemelder is. Dus niet als combi met rookmelder. Fijn dat ik daar nu achter kom. Ga ik nog even een dedicated rookmelder regelen.

De koolmonoxidemelder hoort laag bij de grond te hangen en de rookmelder aan het plafond toch?
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door PD » ma 22 mei 2023 13:16

[re.gif]
In een caravan zijn de posities van een Rookmelder en een CO-melder inderdaad verschillend. Vandaar ook liever geen gecombineerd apparaat.

De Rookmelder hangt bij voorkeur aan het plafond, de CO-melder het liefst op ademhoogte wat in de praktijk op ca. 1 mtr hoogte (slapen) betekent.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18923
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door Hobby Linka » ma 22 mei 2023 13:24

[re.gif]

De dichtheid van koolmonoxide is 1,14 kg/m³. Dat betekend in Jip en Janneke taal dat koolmonoxide "iets" zwaarder is dan lucht. Mijn caravan is 2 meter hoog. De koolmonoxide melder hangt bij mij in het slaapgedeelte en op 1 meter hoogte. Als we slapen ligt mijn hoofd op ongeveer 0,6 meter ten opzichte van de vloer. Als je de koolmonoxide melder nu laag bij de grond hangt gaat hij pas melden als daar koolmonoxide wordt gemeten. Het grootste gevaar is tijdens het slapen en als je de kachel aan hebt. Door de warmte van de kachel zal de lucht in de caravan blijven circuleren. Vandaar dat ik de melder op 1 meter hoogte heb gehangen.


Edit: Hans was me net voor.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door troapel » ma 22 mei 2023 13:34

Dank voor de tip. Ik ga daar eens goed naar kijken. Is dan dichtbij de kachel wel of juist niet handig?
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18923
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door Hobby Linka » ma 22 mei 2023 14:03

[re.gif]

Maak volgende week wel een foto als we weer een paar dagen op pad zijn. Bij ons in het slaap deel tegen de wand van het toilet.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door troapel » ma 22 mei 2023 21:23

Ik denk dat ik er een mooi plekje voor heb, maar dat is praktisch naast de kachel. scratch.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door Morgoth » ma 22 mei 2023 22:03

Bij ons zit de CO detector ook in het slaapgedeelte maar ik wordt gek van dat flitslichtje op dat apparaat. Heb er al duckt tape op geplakt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door myalexx » di 23 mei 2023 09:47

Zoals eerder vermeld. Waarom niet deze ?

Super klein "formaat espresso kopje"
Kan met 1 draai beweging gemonteerd en gedemonteerd worden.

Bij demontage is hij wel uitgeschakeld.
Batterij gaat 10 jaar mee, mits dat ding natuurlijk elke dag een half uur staat te loeien AfbeeldingAfbeelding

Voor koolmonoxide moet je sws een losse hebben want die moet een stuk lager hangen.. gas "drijft"

https://www.bol.com/nl/nl/p/sentek-sk-2 ... HCEALw_wcB

Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

NN

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door NN » di 23 mei 2023 09:54

Voor die prijs koop je er 5. Daarom dus niet.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk


Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11126
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door dieseltijger » di 23 mei 2023 10:08

Er staat niet vermeld of er een pauze knop is bij vals alarm (het roosteren van een bammetje). 85 dB in een caravan is geen pretje.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11126
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door dieseltijger » di 23 mei 2023 10:27

dieseltijger schreef:
zo 21 mei 2023 18:08
Ok, ik ben stronteigenwijs maar feiten zijn feiten. Ik monteer een brandmelder. Mijn welgemeende, en oprechte dank.
Na ampele overweging: ik zie er van af. Het past niet bij mijn manier van kamperen, en ik vind de melders eigenlijk afzichtelijk. Ik verwarm druklampen met vloeibare brandstof voor en voor in mijn voortent, steek petroleumkachels aan en wil m'n eten gewoon laten aanbranden zonder 85 decibel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 687
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door Klapzwaan » di 23 mei 2023 10:33

Vroeg me al af wanneer je dat ging inzien. Heeft even geduurd bij je....
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11126
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door dieseltijger » di 23 mei 2023 10:43

Jaja...mijn verstandelijke vermogens zijn beperkt. Een beetje langzaam schrijven, anders kan ik het niet volgen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door mrbullmastiff » di 23 mei 2023 18:57

Wij hebben een rookmelder in de caravan aan het plafond boven het bed maar nog nooit gehad dat die tijdens het koken alarm gaf. In mijn vorige caravan had ik ook een CO melder.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Mr.Rico
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 1 okt 2021 16:58

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door Mr.Rico » di 23 mei 2023 19:09

Helaas via Knaus een rookmelder die ook spontaan afgaat midden in de nacht als je de ramen hebt open staan (tja stof detecteren geeft zelfde effect als rook). Maar na het signaleren van rook, want doen we dan, hard weg lopen en toekijken hoe onze hut afbrand afwachtend op de hulpdiensten en foto's/filmpjes maken voor social media, of gewoon zelf een blusdeken erover heen leggen of blussen (wel of niet met PFOS/PFAS gevulde cilinders)?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door Chris » di 23 mei 2023 19:16

mrbullmastiff schreef:
di 23 mei 2023 18:57
Wij hebben een rookmelder in de caravan aan het plafond boven het bed maar nog nooit gehad dat die tijdens het koken alarm gaf. In mijn vorige caravan had ik ook een CO melder.
Zou het soms schelen dat jij wel een dakluik boven de keuken heb en ik niet??
Maar..
Wellicht heb ik een toevallig kritisch exemplaar in de hut.
Ik zal hem eens omruilen met een uit huis.
Daar zitten er 4 voor het kiezen...die nooit roepen dat er wat loos is...alleen bij een lege batterij.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18272
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door deusjevo » di 23 mei 2023 20:20

Mr.Rico schreef:
di 23 mei 2023 19:09
Helaas via Knaus een rookmelder die ook spontaan afgaat midden in de nacht als je de ramen hebt open staan (tja stof detecteren geeft zelfde effect als rook). Maar na het signaleren van rook, want doen we dan, hard weg lopen en toekijken hoe onze hut afbrand afwachtend op de hulpdiensten en foto's/filmpjes maken voor social media, of gewoon zelf een blusdeken erover heen leggen of blussen (wel of niet met PFOS/PFAS gevulde cilinders)?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Die had bij mij allang in de kliko gelegen en er had een andere betrouwbare gehangen knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11126
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door dieseltijger » di 23 mei 2023 20:23

Punt is denk ik de kleine ruimte, daar loopt de concentratie van rook en damp snel op. En een piep van 85 dB in een caravan: kan je tegelijk ook een AED van de wand af rukken omdat je hart spontaan verzakt.

Vandaar dat je bij een caravan vaker vals alarm krijgt. Daarom wou ik een "Hush" knop er op. En dat hebben huismelders doorgaans niet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Brandmelder noodzakelijk in je kampeermiddel?

Bericht door troapel » za 27 mei 2023 17:09

Zo, ik heb ze nu hangen!

De koolmonoxidemelder:
IMG_3130.jpeg
De rookmelder:
IMG_3131.jpeg
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”