Kraan levert geen water

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kraan levert geen water

Bericht door PD » ma 22 mei 2023 13:10

WillyL schreef:
ma 22 mei 2023 13:09
Dat is iets als 'mijn pa was een kettingroker en is 100 geworden' whistle.gif .
Wanneer ik zo moest denken, bleef ik thuis want dan wordt onze caravan zwaar overbeladen door alle "noodzakelijke opties" knipoog.gif

Mijn post dient slechts ter nuancering; ons glas is bovendien halfvol thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Kraan levert geen water

Bericht door Daphne » ma 22 mei 2023 13:16

WillyL schreef:
ma 22 mei 2023 13:09
[re.gif]Dat is iets als 'mijn pa was een kettingroker en is 100 geworden' whistle.gif .
Ik heb wel ingebrande contacten gehad, 2 keer zelfs.
Of je draait het om. Als we alles door een enkele incident moeten aanpassen of een nieuwe maatregel in het leven roepen, wordt het leven minder makkelijk en leuk.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Jan Senden
Berichten: 8
Lid geworden op: za 20 mei 2023 22:35

Re: Kraan levert geen water

Bericht door Jan Senden » ma 22 mei 2023 19:00

]Als je een boiler hebt, moet je die vol laten lopen voordat je de kranen gaat gebruiken. Dan heb je veel meer druk, dan wanneer de boiler niet is gevuld.[/quote]
Ik heb na het vullen van de watertank de boiler gevuld door warme kraan in keukenblok open te zetten totdat er water uit kraan komt . Dan is volgens mij de boiler gevuld . De kraan van de keuken levert dan ook koud en warm water . Het probleem vind plaats na deze goedwerkende kraan .
Heeft TS dit wel geprobeerd? Hier is nog geen antwoord op gegeven.
Bij een centrale watertank moet de boiler altijd gevuld zijn, zeker om de spoeling in het toilet te verbeteren.
[/quote]

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kraan levert geen water

Bericht door dieseltijger » ma 22 mei 2023 19:06

Ik heb al 19 jaar een Kip, met een stevige Reich waterpomp, en - naar ik aanneem - zonder dat er een blusdiode is ingebouwd in de pomp. Het ding trekt bijna 3 ampere, en er zitten denk ik stevige spoelen in die door de zelfinductie best wel vonken zullen introduceren. Zijdelingse opmerking: vooral een blusdiode monteren, want dat voorkomt ellende. Maar zonder gaan kranen ook best wel lang mee hoor....ongeveer 19 jaar slechts.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jan Senden
Berichten: 8
Lid geworden op: za 20 mei 2023 22:35

Re: Kraan levert geen water

Bericht door Jan Senden » ma 22 mei 2023 19:28

Via deze weg wil ik allen die hun bijdrage geleverd hebben op dit forum hartelijk danken voor hun inbreng .
Ben momenteel thuis en neem contact op met caravan dealer , heb nog garantie op caravan en laat jullie weten zodra probleem is opgelost wat de oorzaak was .

Groet , Jan

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 365
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Kraan levert geen water

Bericht door Frup » ma 22 mei 2023 20:02

Dat lijkt me ook beter dan zelf aanrommelen, als je garantie hebt. Succes!
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4286
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Kraan levert geen water

Bericht door WillyL » ma 22 mei 2023 20:05

[re.gif] [re.gif] thumbup.gif en vraag terloops maar even naar die blusdiode - schaadt het niet dan baat het wel.

weenie.gif Nu ga ik weerom een boel reacties genereren - wat is dit forum toch gezellig voorspelbaar.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

EdwinV
Berichten: 89
Lid geworden op: za 29 apr 2023 09:46
Locatie: Twente, vlak bij Enschede

Re: Kraan levert geen water

Bericht door EdwinV » ma 22 mei 2023 20:09

[re.gif]
Hier is de eerste reactie:
Ik zie veel berichten langskomen over het opnemen van een blusdiode in de stroomkring van de kraan....
Betekent dit dat NA plaatsing van die diode de kraan tevens als sprinklerinstallatie dienst doet? whistle.gif

awhoea.gif
Nu: Kip Isa White 41 TCB met Volvo XC40 T5

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Kraan levert geen water

Bericht door Ron » ma 22 mei 2023 21:10

[re.gif]
Yup
Eigenlijk wel.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36079
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kraan levert geen water

Bericht door Chris » ma 22 mei 2023 21:17

Verrassende uitleg van de naam: BLUS diode... scratch.gif
Ik zou dan wel een rookmelder inbouwen, stel je voor.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4286
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Kraan levert geen water

Bericht door WillyL » ma 22 mei 2023 21:47

[re.gif] Toch niet, ze blust de vlam die overspringt tussen de contacten, ttz de stroom kiest de gemakkelijkste weg, langs de lucht of langs de ongesperde richting van de diode. De laatste is de gemakkelijkste met geen vlamboog als resultaat.

Alles komt door de grote tegenspanning die heel even ontstaat bij afbreken van een stroom/spanning over een spoel - wat een pompmotortje is. Die vele vonkjes brandten in . Heb je goede contactjes dan kunnen die daar beter tegen.

[re.gif] of toch wel. Het stof of erger gas tussen die contacten kan ontvlammen en dan... [aschrik.gif] blij.gif knipoog.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

NN

Re: Kraan levert geen water

Bericht door NN » di 23 mei 2023 09:03

Wat betreft boiler: TS schrijft dat keukenkraan zowel warm als koud werkt. Dan zal de boiler wel vol zitten. Zijn er misschien kraantjes in de leidingen verwerkt? Zag gisteren in onze caravan dat er onder de wastafel twee hendeltjes in de leidingen zitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Kraan levert geen water

Bericht door Daphne » di 23 mei 2023 09:10

Die zitten als het goed is in de Eriba Exiting van TS ook. De bodem van de wastafelkast is uitneembaar, weet ik toevallig nog van de Eriba Living Pulse die wij hebben gehad.
Maar dan zou er water onder de caravan weglopen als de kraan daar wordt opengezet. Dat hoor en zie je dan toch? Maar op de camping of gras waarschijnlijk niet.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 365
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Kraan levert geen water

Bericht door Frup » za 27 mei 2023 18:24

Misschien off topic, maar vandaag had ik ook (weer) geen water uit beide kranen. Badkamer en keuken.
Dit gebeurde nadat ik de watertank en boiler had laten leeglopen (de lekkraantjes open) om alle water te verversen. De boiler wilde niet vullen en geen water. De pomp liep wel. Meerdere pogingen gedaan.
Uiteindelijk heb ik de lekkraantjes bij de boiler opnieuw geopend. Ik hoorde een beetje sissend geluid, alsof er een vacuum of overdruk was ontstaan. Daarna kwam het water weer op gang gelukkig.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Kraan levert geen water

Bericht door Jaap van Duijn » za 27 mei 2023 22:11

@TS,

Wat men zegt,

Nog nooit in ruim 40 jaar kapotte kraan of pomp gehad.
Nu na 4 jaar kapotte kraan, eigenlijk het micro schakelaartje in de kraan.
3 tap punten, 1x keuken, 1x badcel en 1x douche oha ook nog WC spoeling 4 dus.
Nu na precies 4 jaar in gebruik keuken kraan kapot.
We tapten laatste dagen van de reis water voor koffie en afwas van uit de badkamer en ging goed - behelpen.
Nu nieuwe kraan, helaas brak bij demontage oude een stuk van de aangeperste slang en kon in een geheel nieuwe kopen a 98,= Euro compleet.
We hadden dus wel gewoon water in de keuken, maar moesten de pomp laten lopen via de badkamer kraan.
Behelpen maarja.
Dan hadden we poosje terug vrijwel geen water uit de keuken kraan, daar was de perculator - hoe heet dat - verstopt, man wat een bral.
Daar hoorden we toen wel de pomp lopen.

Dus soms heb je jaren niets je weet er niet eens van en dan na 4 jaar gebruik hoppa.
En trouwens er zit nu wel een blusdiode over de pomp voeding, zoveel verstand heb ik er wel van en dat ik begrijp wat die mij kan helpen - voorkomen.
Wat anderen daar van vinden, o, daar ben ik te eigenwijs voor, zoals sommige meer van ons :)

Groeten en hoop je succes verhaal nog te lezen. Jaap van Duijn

Hm77209
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 26 dec 2021 12:26

Re: Kraan levert geen water

Bericht door Hm77209 » wo 28 jun 2023 04:11

[Lekkende douche kraan.
Regelmatig maken wij gebruik van douche in onze Elddis caravan.
Toen mijn vrouw aan het douchen was en ik bij toeval achter de caravan en zag ik druppels onder de caravan vandaan komen.
Warm water voelde ik en wist genoeg.
Toen ik de douchebak bekeek zag ik niets vreemds en de wanden staan op de douchebak dus lekkage onmogelijk.
Na een paar dagen geen gebruik te maken van de douche besloot ik het paneel waar de kraan op geplaatst is te verwijderen van de wand.
Toen ik de kaan voorzichtig open spoot er een klein straaltje water uit de onderkant van de kraan.
Dat water liep via de toevoerslangen zo onder de douchebak en kon zo zijn weg naar buiten vinden
Nog geprobeerd de kraan met twee componenten
plastic lijm te repareren maar dat gaf geen goed resultaat.
Online een nieuwe besteld en was na enkele dagen binnen en geplaatst.
Klusje stelde niet veel voor en paneel terug geplaatst met iets meer kit dan de fabriek had gedaan.
Conclusie: waarschijnlijk was de kraan gebarsten door bv vorst(dus goed aftappen en leeg blazen voor de winter) of de kraan had gewoon zijn beste tijd gehad.
IMG20230603132309.jpg
A
IMG20230603132315.jpg
IMG20230603154624.jpg
IMG20230603154624.jpg

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kraan levert geen water

Bericht door dieseltijger » wo 28 jun 2023 07:45

Herkenbaar. Ik voelde ook nattigheid in het keukenkastje. Slangen zaten vast, dus komt het uit de kraan, dat van hetzelfde type is.

Als ik het watersysteem aftap zorg ik er altijd voor (als het 12v systeem spanningsloos is) dat de kranen even openstaan zodat al het water wegvloeit.

Nou, na 10 of 12 jaar is het dus ooit voorgekomen. Ga me er niet druk over maken, en ook geen ingewikkelde dingen doen. Zo'n caravan is om er van te genieten, in de vorm van een aangenaam, en flexibel verblijf - en niet om een vorm van hypochondrie te cultiveren. De nieuwste uiting van dat laatste is de suggestie om met een infrarood lamp en een webcam in je disselbak de stand van je duocontrol in de gaten te houden. Ongelooflijk
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4286
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Kraan levert geen water

Bericht door WillyL » wo 28 jun 2023 11:04

[re.gif] Goed idee hé van mij dat A Cam.gif ! Soms heb ik zo van die luciede momenten. knipoog.gif
En dan ben je nog dat programmatje vergeten om de status of waarschuwing door te sturen als Whatsappje. Tja, dat heb je me IT-consultants, die ontsporen soms in hun denken...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kraan levert geen water

Bericht door dieseltijger » wo 28 jun 2023 12:18

Geen last van, hoewel ik eveneens tot die diersoort behoor. Ergens op dit forum zal er vast wel iemand zijn die zoiets al heeft ingebouwd - wedden?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Kraan levert geen water

Bericht door Ron » wo 28 jun 2023 13:19

Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36079
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kraan levert geen water

Bericht door Chris » wo 28 jun 2023 17:14

scratch.gif
Gek geworden???
Of door de hitte bevangen??
awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”