Trafo vs accu

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Ron van den Elskamp
Berichten: 200
Lid geworden op: za 6 mei 2023 22:50
Locatie: Hoorn

Trafo vs accu

Bericht door Ron van den Elskamp » do 18 mei 2023 13:47

Bij aanschaf van onze Knaus -3 jaar geleden- hadden we meteen te maken met een lege boord accu.
Dus maar even een kabelhaspel uitgerold naar de parkeerplaats om de hoek, om de hut te voorzien van stroom.
De accu stond aangesloten op een 12 volt systeem van het merk Calira (EVS 34/18-DSIU)
Dit apparaat is een omvormer en tevens een acculader, die de verlichting, afzuigkap, waterpomp, toilet en (eventueel) de koelkast voorziet van voeding.
Niets werkte. Accu eruit, (deels) opgeladen en weer terug geplaatst. Voila...alles werkte. Maar niet voor lang.
Na enige ellende en kommer en kwel betreffende de Calira die niet meer wilde laden en ik geen externe lader wilde, geen ellende wil met een lege accu en ik toch niet ergens in een bos ga bivakkeren op 12 volt, daar ik ten alle tijden aan een stroompaal sta, zowel bij een overnachting alswel op de camping waar we langere tijd verblijven, ging ik op zoek naar een alternatief.
Dit alternatief heb ik gevonden in een 480 Watt transformator voor 12 volt ledstrips.
De 220 v voeding voor de Calira heb ik aangesloten op de trafo en de trafo op zijn beurt geeft zijn stroom weer af aan de Calira, die alle 12 volt attributen weer van stroom voorziet.
Dus: boord accu eruit, trafo erin. Je kan alles tegelijk aanzetten, geen enkel probleem. Het werkt allemaal als een malle ! En scheelt ook weer gewicht.
Voor de geïnteresseerden: https://www.ledpaneelgroothandel.nl/tra ... leWU2Sm2MQ
En binnenkort heb ik een mover eronder met een beste accu, die ik ook nog onderweg zou kunnen gebruiken om een piesje door te spoelen en je handen te wassen...
Bijlagen
20210427_112012.jpg
20210427_112012.jpg (20.4 KiB) 744 keer bekeken
Jumpy Südwind

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4333
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Trafo vs accu

Bericht door WillyL » do 18 mei 2023 14:50

Heel mooi dat je die accu wegkieperde. Waarschijnlijk was die morsdood en nog nauwelijks op te laden na de volledige ontlading.
Om daarom ook een gans nieuwe omvormer te installeren? Je had waarschijnlijk ook een (kleine) 12v Pb-accu kunnen aanschaffen
Wordt de nieuwe moverbatterij een Lithium-type? Duurder dan Lood-alternatief maar merkelijk lichter.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Trafo vs accu

Bericht door iemand » do 18 mei 2023 14:55

Evt reparatie van je Calira in Lettele als je weer een lood-accu neemt.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36253
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Trafo vs accu

Bericht door Chris » do 18 mei 2023 17:01

Je hebt geen trafo ingebouwd maar een PWM voeding.
Dom om op die site dit ding trafo te noemen.

Maar..ok.

Nu is de ingang van je nieuwe PWM voeding gezekerd..
Maar zijn de uitgangen dat ook??
Moet echt....de PWM voeding moet secundair gezekerd zijn..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ron van den Elskamp
Berichten: 200
Lid geworden op: za 6 mei 2023 22:50
Locatie: Hoorn

Re: Trafo vs accu

Bericht door Ron van den Elskamp » do 18 mei 2023 17:23

WillyL schreef:
do 18 mei 2023 14:50
Heel mooi dat je die accu wegkieperde. Waarschijnlijk was die morsdood en nog nauwelijks op te laden na de volledige ontlading.
Om daarom ook een gans nieuwe omvormer te installeren? Je had waarschijnlijk ook een (kleine) 12v Pb-accu kunnen aanschaffen
Wordt de nieuwe moverbatterij een Lithium-type? Duurder dan Lood-alternatief maar merkelijk lichter.
De accu heb ik nog. En doet het ook nog steeds. Die laat zich nog volladen. Er is wat loos met die Calira. Die wil niet meer laden.
Hij geeft wel netjes alle stroom door.
Die omvormer kostte een drol en twee knikkers, weegt helemaal niets en raakt ook nooit leeg ! mrgreen.gif

De moverbatterij heb ik al en dat is een powerXtreme X20Litihium lichtgewicht batterij, nagenoeg onderhoudsvrij.
Ik ben in ieder geval van die monsterlijk zware accu af.
Jumpy Südwind

Ron van den Elskamp
Berichten: 200
Lid geworden op: za 6 mei 2023 22:50
Locatie: Hoorn

Re: Trafo vs accu

Bericht door Ron van den Elskamp » do 18 mei 2023 17:25

iemand schreef:
do 18 mei 2023 14:55
Evt reparatie van je Calira in Lettele als je weer een lood-accu neemt.
Ik hou het in mijn achterhoofd. thumbup.gif
Jumpy Südwind

Ron van den Elskamp
Berichten: 200
Lid geworden op: za 6 mei 2023 22:50
Locatie: Hoorn

Re: Trafo vs accu

Bericht door Ron van den Elskamp » do 18 mei 2023 17:50

Chris schreef:
do 18 mei 2023 17:01
Je hebt geen trafo ingebouwd maar een PWM voeding.
Dom om op die site dit ding trafo te noemen.

Maar..ok.

Nu is de ingang van je nieuwe PWM voeding gezekerd..
Maar zijn de uitgangen dat ook??
Moet echt....de PWM voeding moet secundair gezekerd zijn..
PWM voeding.......hmm. Wanneer ik op 'PWM voeding' google kom ik hele andere dingen tegen.
Zijn de uitgangen gezekerd ? Geen idee. Over welke uitgangen heb je het ?
De stroom die deze voeding/trafo/whatever afgeeft, gaat via de voormalige accukabels de Calira in. Vervolgens geeft de Calira de stroom weer door. De Calira is ook al gezekerd. Waarom zouden de voedingsuitgangen gezekerd moeten zijn? En hoe weet ik dat, of ze ja of nee gezekerd zijn ? En hoe zou ik die dan eventueel moeten zekeren......?

Ik hang aan je lippen...
Jumpy Südwind

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36253
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Trafo vs accu

Bericht door Chris » do 18 mei 2023 18:20

De uitgang van deze PWM voeding is 12 volt DC...
Nu lees ik dat je die ipv de accu hebt gemonteerd...dat kan, maar is wel een beetje via Rome naar Parijs.
Echter, ik denk dat de zekeringen van de Calira nu gebruikt worden... die zitten n.l. aan de uitgangen die naar de verbruikers gaan.
Enige wat ik nu niet weet is of het omschakel relais ook werkt..

Normaal is het zo dat de Calira kiest welke spanning er gebruikt kan worden... dus achter de auto en geen 230 volt in de buurt, kiest het relais om de spanning uit de auto te gebruiken.
Zodra er 230 volt aangesloten wordt zal het relais omschakelen en de auto 12 volt ontkoppelen.

Als de Calira stuk is, wat ik begrijp... dan werkt dit omschakelen misschien niet meer...

Om alle "moeilijke omwegen" te vermijden had je ook een Schaudt CSV 300 kunnen kopen/mongteren.
Was je in een keer klaar geweest..die is perfect voor ons caravanners...


Geloof me... dit is een PWM voeding... als het een trafo was geweest had hij noot 40 ampere kunnen leveren..
Of... was zo zwaar als dieplood geweest...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ron van den Elskamp
Berichten: 200
Lid geworden op: za 6 mei 2023 22:50
Locatie: Hoorn

Re: Trafo vs accu

Bericht door Ron van den Elskamp » do 18 mei 2023 21:18

[re.gif]

Dank voor je input, Chris

Ik denk dus ook dat de zekeringen van de Calira gebruikt worden. Dus in dat opzicht zou er niets fout kunnen gaan, lijkt mij.
Omschakelrelais ja of nee van auto naar 220 V is hier niet van toepassing. Ik heb namelijk geen 12V van de auto naar de caravan.
Dus er valt niets om te schakelen.
De Calira is stuk in die zin dat hij de accu niet meer bijlaadt.
Ik zocht een alternatief voor de accu voor niet te veel geld. En die vond ik in deze voeding.
Ik heb dat ding aangesloten en alles functioneert naar behoren. En waar praten we over ? Over een (nacht)lampje, een kraantje en/of de wc spoeling.
De koelkast gaat over 220. Niet over 12V (en zeker niet over gas.) Nooit !
Dus helemaal niet zo spannend, allemaal. Toch ?
Ik ben er op deze manier al een aantal keer mee weggeweest en het gaat allemaal van een leien dakje. Geen problemen. Geen ellende ondervonden....niets.
En een Schaudt...tsja, niet echt een goedkoop alternatief voor de accu.

Dus: ik vond dit voor weinig geld. Het weegt nagenoeg niets en het werkt als een malle !

En ja hoor, ik geloof je.
Geloof me. knipoog.gif
Jumpy Südwind

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”