Banden (ja alweer) Knaus Südwind 1988

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Fosgate
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 17 mei 2023 16:40

Banden (ja alweer) Knaus Südwind 1988

Bericht door Fosgate » wo 17 mei 2023 19:33

Goedenavond allemaal,

Ik heb een Knaus Südwind en die is aan nieuwe banden toe. Er zitten nu banden van 195 70 R14 onder. Caravan mag maximaal 1200 kg zijn en is 485cm lang.

De stalen velgen zijn ook aan vervanging toe. Zijn flink doorgeroest en ook een beetje gebutst.
Ik lees hier heel veel goede recensies over Hankooks, alleen merk ik dat de maat die onder onze caravan zit qua banden niet ruimschoots vertegenwoordigd zijn. Ik heb hier ergens in een ander topic gelezen dat het niet erg is als je met een hoogtemaat zou “spelen”. Geldt dit ook voor de breedtemaat? Dus ik zal
Nieuwe velgen en banden aan moeten schaffen.

Dus lang verhaal kort. Kan ik bijvoorbeeld naar een 185 band of is het sowieso raadzaam om op 195 te blijven. Ik denk dat 14 inch het enige is wat ik eronder kan zetten toch?

En als laatste mijn excuses voor eventueel domme vragen, ik ben echt een nitwit wat dat betreft.

Bedankt en groeten,

Fos

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Banden (ja alweer) Knaus Südwind 1988

Bericht door Jadatis » ma 22 mei 2023 23:33

Als je toch nieuwe velgen neemt, kun je die gelijk afstellen op de banden die je gaat nemen.

Dan bedoel ik de juiste breedte van de velg.
Verder moeten ze natturlijk juist aantal boutgaten hebben in dezelfde cirkelgrootte als de oude velgen. Weet daar niet de juiste term voor, zal vast wel ingevuld worden door anderen?

Met de ET waarde valt mogelijk nog wat te spelen.
Et waarde geeft aan hoeveel de flens uit het midden zit.
En verder moet het draagvermogen van de velg ook voldoende zijn. Wordt ook, net als de banden vaak in de loadindex aangegeven.

Nu zal dat met 1200kg over 2 wielen nog niet zo moeilijk zijn, er zijn zat auto's die ook 1200kg max aslast hebben.

195/70 R 14 heeft onbelaste diameter/ straal van 628,6mm/314,3mm, en dat moet je toch wel enigzinds zien te benaderen. Is een theoretischr berekening, in praktijk kan dit iets afwijken.

Als je nu een bandmaat vindt, geef die dan hier, dan reken ik de onbelaste straal/diameter uit voor vergelijk,
Dan ook de meetvelg, is de ideale velgbreedte, kan ik voor je uitrekenen. 195/70 heeft 5,5 of 6 inch breedte als meetvelg( ideale breedte)
.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

JanP64
Berichten: 201
Lid geworden op: di 12 jan 2021 21:42
Locatie: ZW Drenthe

Re: Banden (ja alweer) Knaus Südwind 1988

Bericht door JanP64 » di 23 mei 2023 10:20

[re.gif]
De diameter / afrolmaat lijkt me voor een caravan niet echt relevant.
Natuurlijk moet het in de opening passen (hoogte, breedte, ET-waarde), maar verder maakt het toch niet uit?
Bij een auto kan het van belang zijn voor de juiste aanwjizing van de kilometerteller, maar bij een caravan..?

@ Fos:
Je kunt met je vraag beter even langs een garagebedrijf rijden.
Ze kunnen je prima adviseren over wielen en banden, en weten ook wat er gemakkelijk te verkrijgen is.
Neem behalve de caravan ook het kenteken mee (voor het max. gewicht).
Dethleffs C'Go 475 EL (2021) met Ventura Pacific 300 en Thule 9200

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”