Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
BeauWillem
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 17 mei 2023 10:49

Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door BeauWillem » wo 17 mei 2023 12:10

Het is misschien een beetje vloeken in de kerk, maar wij gaan kamperen met een tent. 15 jaar geleden ook een periode gedaan. En dat willen we nu weer doen. Even geen huisjes of stacaravan maar terug naar de tent :). De jaren dat we met een caravan gingen leenden we van onze ouders en hadden we een complete oplossing.

Eén van de keuzes die we nog moeten maken is de koelbox. Toen we met z'n tweeën kampeerden hadden we voldoende aan een 25 liter compressorkoelbox met een ventilator en een boel herrie.
We willen dus een nieuwe koelkast aanschaffen.
Na het lezen van veel informatie hebben we besloten om een compressor koelbox te kopen. Maar we zitten een beetje na te denken hoeveel liter nu handig is bij een gezin van 3 personen (2 volwassenen en een kind van 5). Met het oog op de toekomst ga ik van 4 personen uit.

Gisteren heb ik deze nieuwe Homatiq Coolmove 50 koelbox van Obelink ontvangen: https://www.obelink.nl/homatiq-coolmove ... elbox.html.
Dit is een 50 liter koelbox, hij heeft best een groot formaat. Hij koelt heel erg goed en wat dat betreft een aanrader, alleen merken we dat er een hoog frequent geluid optreed zodra de compressor aangaat. Draai ik mijn hoofd weg dan hoor ik het niet. Ik dacht dat het aan mij lag, maar mijn vriendin hoort het ook. Ik weet niet of het een eigenschap is van de koelbox, maar we zitten er aan te denken om hem te retourneren en om te ruilen voor hetzelfde model of toch een iets kleiner model of gewoon een heel andere koelbox.
Hij staat nu in de woonkamer en het hoge geluid valt redelijk weg zodra de TV aan staat, overdag is er altijd omgevingsgeluid op de camping, 's nachts kan ik lastig inschatten of dit mijn nachtrust gaat verstoren.

Hoeveel liter kunnen jullie aanraden? Het is fijn als je wat drinken en voor 2-3 dagen eten kunt bewaren in een koelbox, dat deze een beetje stil is en geen hoog frequent geluid heeft. Misschien zijn er mensen die de Homatiq ook gebruiken en dit geluid ervaren?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18370
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door deusjevo » wo 17 mei 2023 13:24

50 liter is zeker wel gewenst als het je met 3 a 4 personen bent.
Hou wel in de gaten dat je direct een gemiddelde kofferbak half vol hebt en dat een volle 50 liter box niet te tillen is.

Bij hebben een Mobicool C40 gehad, volgens mij is dat nu Dometic geworden?

https://www.coolblue.nl/product/663393/ ... risch.html

Prima box die als het moest zelfs nog vroor bij 30oC buiten.

Hij stond bij ons onder de luifel, nooit gehoord dat ding maar als hij naast je luchtbed in je tentje staat komt het wel anders binnen misschien.
Hoog frequent geluid had die box trouwens niet.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door SBerend » wo 17 mei 2023 13:46

Ik denk inderdaad de 40 a 50L maar worden wel erg zwaar. Wij zijn met z'n 2en en hebben de Mestic Mcc25. wel als vriezer en die gaat op de rugleuning vd achterbank. Staat het mooi recht.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

BeauWillem
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 17 mei 2023 10:49

Re: Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door BeauWillem » wo 17 mei 2023 14:36

Het is een flink formaat: 51 cm hoog, 60 cm breed en 36,5 cm diep. Hij past ook op een rugleuning van onze achterbank.
Kijk ik bijvoorbeeld naar de Mestic MCC-40 (42 liter) dan zit je op 47 cm hoog, 52 cm breed en 48 cm diep.
Misschien dat 40 liter ook volstaat, uiteindelijk komen we daar zelf achter.

Het vervelende is alleen dat geluid, in de winkel hoor je dat niet goed door het omgevingsgeluid.
Ook is een digitaal display met handmatige temperatuur instelling wel handig vind ik.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door Chris » wo 17 mei 2023 14:45

Even een vraag....

De 230 volt, thuis... is dat via een omvormer die 230 volt naar 12 volt omzet en dan met een plugje in de koelbox gaat ??
Want... dan zou die omvormer ook wel eens de oorzaak van die piep kunnen zijn.
Eigenlijk meer logisch zelfs als het idd een hoogfrequent piep is.

Die omvormers zijn z.g. PWM omvormers.
En exemplarisch kunnen die best een nare hoge toon produceren.
Mijn dochter hoort dat direct, mijn ouwe versleten en gemartelde oren halen die hoogte bijna niet...
Als je het me verteld dat ie piept, en ik ga er goed op letten, dan hoor ik het alleen.

Hier in huis hadden wij in de badkamer ook zo'n piepende PWM voeding voor de LED verlichting..


Edit.... even gekeken bij Obelink..... idd een losse PWM voeding.
Probeer eens om daarvan het geluid te dempen... even in een dikke handdoek oid.... dan nog eens proberen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door SBerend » wo 17 mei 2023 14:52

Inderdaad zijn deze handmatig in te stellen en ook nog met kinderslot om te voorkomen dat de temperatuur per ongeluk veranderd wordt. Het geluid zal je in de tent meer horen. Maar je kunt er wel om slapen. Kon ik ook toen dat apparaat in de caravan stond.
Hoe lang gaan jullie weg en komt dat straks vaker voor. Is terplekke huren van een koelkast misschien een optie. Aan dit soort koelboxen zit ook nog wel een leuk prijskaartje. Bedenk me net wel dat de trafo nog apart gekocht worden. Heb je verder een beetje ruimte over in de auto.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2557
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door SBerend » wo 17 mei 2023 14:55

@Chris. Je hoort de motor aanslaan.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

BeauWillem
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 17 mei 2023 10:49

Re: Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door BeauWillem » wo 17 mei 2023 15:05

Chris schreef:
wo 17 mei 2023 14:45
Even een vraag....

De 230 volt, thuis... is dat via een omvormer die 230 volt naar 12 volt omzet en dan met een plugje in de koelbox gaat ??
Want... dan zou die omvormer ook wel eens de oorzaak van die piep kunnen zijn.
Eigenlijk meer logisch zelfs als het idd een hoogfrequent piep is.

Die omvormers zijn z.g. PWM omvormers.
En exemplarisch kunnen die best een nare hoge toon produceren.
Mijn dochter hoort dat direct, mijn ouwe versleten en gemartelde oren halen die hoogte bijna niet...
Als je het me verteld dat ie piept, en ik ga er goed op letten, dan hoor ik het alleen.

Hier in huis hadden wij in de badkamer ook zo'n piepende PWM voeding voor de LED verlichting..


Edit.... even gekeken bij Obelink..... idd een losse PWM voeding.
Probeer eens om daarvan het geluid te dempen... even in een dikke handdoek oid.... dan nog eens proberen.
Goede tip, Chris. Ik dacht dat het echt uit de compressor kwam, maar zal het vanavond eens controleren.
Wat je zegt herken ik wel aan de oplader van een elektrische step die ik had, die maakte ook een hoog geluid.
Wordt het met een handdoek er omheen niet te warm? Met andere woorden, dan zou ik alleen de PWM voeding om hoeven wisselen?
Laatst gewijzigd door BeauWillem op wo 17 mei 2023 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door Chris » wo 17 mei 2023 15:06

[re.gif]
Nee.... TS hoort een hoogfrequent geluid als de compressor aanslaat.
Op dat moment wordt er vermogen gevraagd van die PWM voeding....HET moment dat zo'n voeding "door de mand valt".
Vandaar mijn gedachtengang..
Natuurlijk kan er ook iets aan de compressor liggen, maar dat zal minder snel een hoogfrequent geluid produceren DENK ik...

Effe de voeding in een handdoek wikkelen... en je weet het..

@ BeauWillem...

Niet een dag in die handdoek natuurlijk.... alleen even om te testen....uitsluiten van mogelijke oorzaken.
En is het gevonden kan je met Obelink in overleg lijkt mij...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BeauWillem
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 17 mei 2023 10:49

Re: Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door BeauWillem » wo 17 mei 2023 15:31

SBerend schreef:
wo 17 mei 2023 14:52
Inderdaad zijn deze handmatig in te stellen en ook nog met kinderslot om te voorkomen dat de temperatuur per ongeluk veranderd wordt. Het geluid zal je in de tent meer horen. Maar je kunt er wel om slapen. Kon ik ook toen dat apparaat in de caravan stond.
Hoe lang gaan jullie weg en komt dat straks vaker voor. Is terplekke huren van een koelkast misschien een optie. Aan dit soort koelboxen zit ook nog wel een leuk prijskaartje. Bedenk me net wel dat de trafo nog apart gekocht worden. Heb je verder een beetje ruimte over in de auto.
Inderdaad zijn ze best prijzig. Toen ik 15 jaar terug kampeerde hebben we eens een Indel B gekocht, die was toen iets van 600-700 euro. Hij werkt nog, maar maakt een boel herrie. Maar mijn ouders zijn er blij mee als extra koelboxje.
Als ik de tip van Chris volg en het werkt dan wissel ik de voeding om, voor de zekerheid neem ik de hele koelbox maar mee naar Obelink voor het geval ze geen losse voeding hebben liggen, dan alles maar omwisselen. Ik kan dan eventueel nog van 50 naar 40 liter gaan.
De campings waar we heen gaan in juni 1 week, in juli een midweek en augustus 3 weken, verhuren geen koelkasten. In juni gaan we oefenen om te kijken of we alles hebben en nog iets moeten bijhalen.

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 512
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door redriver » wo 17 mei 2023 15:45

Ik heb (niet toevallig) afgelopen weekend een 35 liter Tristar compressor koelbox gebruikt op de kop getikt voor 50 euro. Dus ik denk dat jij maatje groter moet hebben. Bewust voor compressor type gekozen omdat deze onafhankelijk van buitentemperatuur koelt of zelfs vriest als je wilt. Geluidsniveau is te verwaarlozen, want dat lees je dan wel eens en die van ons staat in de voortent dus minder belangrijk. Ik verwacht dus dat jij met 3 a 4 personen wel 1 maatje groter kan gebruiken, wij zij nl. met 3.
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

BeauWillem
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 17 mei 2023 10:49

Re: Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door BeauWillem » wo 17 mei 2023 16:52

Wij zijn ook met 3, maar willen niet elke dag boodschappen hoeven doen. En met het oog op de toekomst komt er misschien nog een 2e kindje bij, dan wil je ook niet direct alles weer groter kopen.
Tweedehands zou ik ook nog kunnen kijken, eerst maar eens de tip met de handdoek proberen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door Chris » wo 17 mei 2023 16:59

[re.gif]
Geen garantie hoor dat het de PWM voeding is.... kans...

Wij hebben met 3 een Tristar Hybride koelbox EN de koelkast in de hut...
Mijn bier werd altijd als 1e uit de koelkast gegooid als er geshopt was en de ruimte in de KK weer eens niet voldoende was. ( of weer eens teveel gekocht, kan ook)
Die Tristar is 41 liter... en dat vult ook snel hoor.
Dus jou grotere als One and only... zeker niet kleiner nemen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door Niels83 » wo 17 mei 2023 18:32

Wij hebben met 4 personen 50 liter. Dit gaat precies maar is wel soms even puzzelen wij hebben gemerkt dat blikjes handiger zijn anders heb je half volle flessen of flessen met 1 glas er in staan die wel volledig de ruimte inneemt. Ondertussen staat je volgende fles warm te worden naast de koelbox. Nu is het blikje er uit en 1 er weer in.
En blikjes kunnen er bijna altijd nog wel ergens tussen gepropt.

Over het gewicht ik heb weinig moeite met 50 kilo tillen

BeauWillem
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 17 mei 2023 10:49

Re: Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door BeauWillem » wo 17 mei 2023 19:18

Chris schreef:
wo 17 mei 2023 16:59
[re.gif]
Geen garantie hoor dat het de PWM voeding is.... kans...

Wij hebben met 3 een Tristar Hybride koelbox EN de koelkast in de hut...
Mijn bier werd altijd als 1e uit de koelkast gegooid als er geshopt was en de ruimte in de KK weer eens niet voldoende was. ( of weer eens teveel gekocht, kan ook)
Die Tristar is 41 liter... en dat vult ook snel hoor.
Dus jou grotere als One and only... zeker niet kleiner nemen..
Het zit hem toch in de compressor. Toen ik mijn oor op de voeding legde hoor ik wel iets van een hoge toon, maar die wordt overstemd door de toon uit de compressor.
Wat me wel opvalt is dat hij 10 minuten aanslaat nu hij op temperatuur is en in elk geval 45 minuten stil is, toen moest ik weg dus misschien is hij wel la ger stil. Dat vind ik netjes.

Wat ik zo lees is dus proberen de 50 liter aan te houden. Helaas wel met een duurder prijskaartje. Deze is dan 43 liter en 100 euro goedkoper dan via Obelink: https://www.kampeerdump.nl/mestic-koelb ... ac-dc.html Mestic schijnt wel beter te zijn. Helaas niet te bekijken bij Obelink.

BeauWillem
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 17 mei 2023 10:49

Re: Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door BeauWillem » wo 17 mei 2023 19:23

Niels83 schreef:
wo 17 mei 2023 18:32
Wij hebben met 4 personen 50 liter. Dit gaat precies maar is wel soms even puzzelen wij hebben gemerkt dat blikjes handiger zijn anders heb je half volle flessen of flessen met 1 glas er in staan die wel volledig de ruimte inneemt. Ondertussen staat je volgende fles warm te worden naast de koelbox. Nu is het blikje er uit en 1 er weer in.
En blikjes kunnen er bijna altijd nog wel ergens tussen gepropt.

Over het gewicht ik heb weinig moeite met 50 kilo tillen
Dank voor de tips wat betreft blikjes. 500ml flesjes meenemen en voor water gebruiken lijkt me dan ook beter om lege ruimte van een 1,5 of 2 liter fles te voorkomen. Welke hebben jullie? Het tillen heb ik ook niet zoveel moeite mee. Geluid vind ik belangrijker. Maar ook liefste een eco stand en accu-beveiliging.
De Homatiq heeft dit allemaal. Het verbruik is 80W, dat vind ik redelijk fors als je ziet dat veel andere koelboxen zo rond de 60W zitten.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door Niels83 » wo 17 mei 2023 20:27

Compressors maken altijd geluid, die van ons is helemaal niet stil meer, maar staat buiten de caravan.
Meestal gewoon een zoem maar bij het aanslaan rinkelt hij een beetje. Volgens mij is het van het merk Midland, jaar of 10 oud en gekocht in Frankrijk, daar een merk dat ik vaker heb gezien.

9verigens voor water maken wij een uitzondering daar staan altijd 2 flessen van in de box, dat gaat nl zo snel. Als je naar Frankrijk gaat of zo kun je overwegen wat niet wegwerp flessen (doppers of zo) mee te nemen en die te vullen vanuit 5 liter flessen sommige hebben ook een kraantje.

BeauWillem
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 17 mei 2023 10:49

Re: Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door BeauWillem » do 18 mei 2023 17:20

Koelkast vandaag ingeleverd en dezelfde weer meegenomen. Het demo model in de winkel had geen last van een hoge toon voor zover ik met mijn oor tegen de compressor aan kon luisteren in de drukke winkel. Vanavond maar weer eens proberen en anders gaan we voor een andere.
De MCCHD-45 staat op de site voor 549 (via verkoop van een derde partij). In de winkel kost hij 429.

Gebruikersavatar
Arie-V
Berichten: 133
Lid geworden op: za 5 dec 2020 15:19

Re: Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door Arie-V » do 18 mei 2023 19:52

Wij hebben een mestic 35L koelbox en een dometic 35L deze hoor je allebij als het stil is wel, maar de duurdere dometic is flink stiller. 1 Staat er bij ons in de voortent en 1 vast achter in de auto, dus geluid is helemaal geen probleem.
Nu zijn wij met een gezin van 5 en zijn blij met 2 koelboxen.
Voor een weekendje weg nemen we er maar 1 mee en met de zomer vakantie gebruiken we de mestic in de voortent als vriezer.
Mischien het overwegen waard om 2 kleinere koelboxen van 25L te nemen. Makelijker tillen ook als ze gevuld zijn maar wel een flink volume om mee te sjouwen.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.

BeauWillem
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 17 mei 2023 10:49

Re: Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door BeauWillem » vr 19 mei 2023 07:49

[re.gif]
De Domestic heb ik 3 weken geleden een paar dagen geleend. Deze was van vrienden waarbij we op bezoek waren op de camping. Zij hadden een 25 liter uitvoering en was erg stil. Eens gekeken wat dit model kostte, maar ik schrok flink van de prijs. Als startende campeerders, wil ik eerst eens kijken wat een goedkopere koelkast doet.
De Mestic koelkasten heb ik gisteren bekeken, gedurende de dag kwam ik een aantal keer langs de koelafdeling en daar viel me op dat de Homatiq en Mestic koelkasten populair waren. De Homatiq voor zijn prijs en de Mestic voor de prijs/kwaliteit. Er werden gedurende de dag een aantal verkocht.
De Mestic ziet er goed uit en heeft goed prestaties. Jammer dat deze niet in een 50L uitvoering is. Je hebt 43 liter of direct 58 liter en die laatste maakt hem best groot.

Ik heb nog nooit een diepvries gebruikt op de camping, maar de tip van 2 kleinere ga ik zeker even onthouden. Met name omdat we nog aan het bekijken zijn hoe we alles gaan meenemen.

BeauWillem
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 17 mei 2023 10:49

Re: Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door BeauWillem » za 20 mei 2023 11:39

Update:

Gisteren de Homatiq aangesloten en ik hoorde geen hoge toon meer. Voor de zekerheid even gewacht tot mijn vriendin haar bevinding zou delen. Toen ze zei: hey, deze maakt geen hoge toon. Was het voor mij duidelijk dat deze koelkast wel goed is.
Morgen vieren we een verjaardag dus de koelkast maar eens vol drinken gezet en vannacht laten koelen. Dat ging heel goed en alles is goed koud.
Qua geluid valt het mee. Hij staat nu op zo'n koelkast standaard en dat geeft minder geluid dan gewoon op de grond. Heb hem expres in de keuken gezet om het geluid te ervaren.
De ventilator hoor je wel als hij even aanslaat. Voor nu ben ik erg tevreden en eind juni gaan we kijken in hoeverre het stoort in een tent.

Johan91
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 20 mar 2022 16:34

Re: Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door Johan91 » zo 21 mei 2023 13:28

Wij hebben toevallig voor de meivakantie de Dometic Acx30 koelbox gekocht. Maakt 0 geluid en koelt als een malle.
Ik kan hem zeker aanbevelen, is ook leverbaar in een groter formaat.
Adria Altea 462 PK 2019 getrokken door een BMW X1

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelbox keuze, hoeveel liter voor 3-4 personen

Bericht door Chris » zo 21 mei 2023 14:37

[re.gif]
Klopt dat ie geen geluid maakt, het is een absobtie koelbox.
Compressorboxen zijn hoorbaar, maar koelen ook veel beter, die van mijzelf eens getest en daar - 18 graden celcius mee gehaald..
t'Is het een of het ander...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”