Zelfde wielbouten voor al. en stalen velgen ?

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Zelfde wielbouten voor al. en stalen velgen ?

Bericht door Nimma » do 18 mei 2023 18:32

Ik weet niet of je bij caravanwielen van staal altijd andere bouten moet gebruiken. Bij auto's iig niet altijd, dan dus dezelfde bij lichtmetaal.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Zelfde wielbouten voor al. en stalen velgen ?

Bericht door WillyL » do 18 mei 2023 18:54

Ik denk dat de fabrikant soms denk: gebruik gewoon de huidige bout en vervang ASAP terug met je gebruikelijke wiel. Dan kan tijdelijk een foutieve bout geen kwaad en levert ons €'s op.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zelfde wielbouten voor al. en stalen velgen ?

Bericht door Chris » do 18 mei 2023 19:58

Let wel op Conisch en Bol...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SjefGS
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 11 okt 2019 10:57
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Zelfde wielbouten voor al. en stalen velgen ?

Bericht door SjefGS » do 18 mei 2023 20:17

[/quote]

Jij hebt ook andere velgen als ik,,, jij de 17" en ik de 15".
Wellicht zit daar het verschil.
Ik kon ook een stalen 15" velg bestellen als optie, heb dat ook gedaan en kreeg af fabriek van Knaus het reservewiel en andere bouten.
Jij kon geen stalen velg bestellen, is in DE niet toegestaan begreep ik... dat is een Nederlandse "ingreep"...2 verschillende wielen..
Die bouten zullen dan wellicht wel gelijk zijn... kan best..
[/quote]

Klopt Chris, ik heb de 17’ al velg en het reserve wiel is een stalen exemplaar 15’. Wel is de band van het reserve wiel stukken hoger dan de standaard band op de al velg. F het verboden kan best en logisch maar als er geen alternatief is, naast het aanschaffen van de peperdure al velg €400), vind ik dit als thuiskomer prima.
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zelfde wielbouten voor al. en stalen velgen ?

Bericht door Chris » do 18 mei 2023 20:30

In NL mag dit zelfs.
Maar in DL, waar onze hutjes vandaan komen moet dezelfde bandenmaat gemonteerd zijn.
Affin... dat zullen ze je bij onze dealer wel uitgelegd hebben.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

<Gilbert-DC>
Berichten: 56
Lid geworden op: za 17 apr 2021 15:26

Re: Zelfde wielbouten voor al. en stalen velgen ?

Bericht door <Gilbert-DC> » vr 19 mei 2023 18:36

Ondertussen bij de dealer geïnformeerd, het moeten dus inderdaad andere bouten zijn: bolvormig +korter
Ik heb dus 7j met een reservewiel gereden die ik eigenlijk niet te gebruiken was, gelukkig nu opgelost (heb de wielbouten gratis gekregen)
Het reservewiel en de band hebben dezelfde afmetingen als de caravan wielen , alleen van staal ipv lichtmetaal
Borgpen heb ik niet, die zit met een vleugelmoer vast in de disselbak.
Origineel had ik een alko drager onder de caravan besteld maar het wiel was er gewoon niet van onder de caravan te krijgen, laat staan bij een lekke band.
LMC gecontacteerd, die zeiden dat de lmc maestro niet geschikt was voor een wieldrager (er zat een gasbuis tegen de bodem op die plaats), de dealer wilde een lager hangende wieldrager monteren maar dat heb ik geweigerd, dan zou hij te dicht bij de grond hangen.
Het aandraai koppel is volgens de spec van de caravan dezelfde (120Nm) zowel voor de al velg als voor de stalen velg
Ik gebruik altijd een koppelmeter zowel voor de seizoen banden wissel van de auto en de caravan, na 2000km even opnieuw checken

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zelfde wielbouten voor al. en stalen velgen ?

Bericht door dieseltijger » vr 19 mei 2023 23:39

Scherpe observatie dus. Hier hebben we wat aan.

De kip was dus wel "gezegend" met een AL-KO reservewiel drager. Hier moet ik ofwel de dissel op de grond laten rusten ofwel de caravan opkrikken om het wiel onder de chassisbalken te kunnen wegtrekken. Achter gekomen dankzij het oefenen en uitproberen.

Tevens erachter gekomen dat de bejubelde potkrik te hoog (en instabiel) is. Dus -toch ruimte zat in de Avensis- standaard een garagekrikje in de achterbak.

Essentie is om onaangename verrassingen te voorkomen. Lijkt jou goed af te gaan!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”