Zelfde wielbouten voor al. en stalen velgen ?
Re: Zelfde wielbouten voor al. en stalen velgen ?
Ik weet niet of je bij caravanwielen van staal altijd andere bouten moet gebruiken. Bij auto's iig niet altijd, dan dus dezelfde bij lichtmetaal.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Zelfde wielbouten voor al. en stalen velgen ?
Ik denk dat de fabrikant soms denk: gebruik gewoon de huidige bout en vervang ASAP terug met je gebruikelijke wiel. Dan kan tijdelijk een foutieve bout geen kwaad en levert ons €'s op.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Zelfde wielbouten voor al. en stalen velgen ?
Let wel op Conisch en Bol...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Zelfde wielbouten voor al. en stalen velgen ?
[/quote]
Jij hebt ook andere velgen als ik,,, jij de 17" en ik de 15".
Wellicht zit daar het verschil.
Ik kon ook een stalen 15" velg bestellen als optie, heb dat ook gedaan en kreeg af fabriek van Knaus het reservewiel en andere bouten.
Jij kon geen stalen velg bestellen, is in DE niet toegestaan begreep ik... dat is een Nederlandse "ingreep"...2 verschillende wielen..
Die bouten zullen dan wellicht wel gelijk zijn... kan best..
[/quote]
Klopt Chris, ik heb de 17’ al velg en het reserve wiel is een stalen exemplaar 15’. Wel is de band van het reserve wiel stukken hoger dan de standaard band op de al velg. F het verboden kan best en logisch maar als er geen alternatief is, naast het aanschaffen van de peperdure al velg €400), vind ik dit als thuiskomer prima.
Jij hebt ook andere velgen als ik,,, jij de 17" en ik de 15".
Wellicht zit daar het verschil.
Ik kon ook een stalen 15" velg bestellen als optie, heb dat ook gedaan en kreeg af fabriek van Knaus het reservewiel en andere bouten.
Jij kon geen stalen velg bestellen, is in DE niet toegestaan begreep ik... dat is een Nederlandse "ingreep"...2 verschillende wielen..
Die bouten zullen dan wellicht wel gelijk zijn... kan best..
[/quote]
Klopt Chris, ik heb de 17’ al velg en het reserve wiel is een stalen exemplaar 15’. Wel is de band van het reserve wiel stukken hoger dan de standaard band op de al velg. F het verboden kan best en logisch maar als er geen alternatief is, naast het aanschaffen van de peperdure al velg €400), vind ik dit als thuiskomer prima.
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020
Re: Zelfde wielbouten voor al. en stalen velgen ?
In NL mag dit zelfs.
Maar in DL, waar onze hutjes vandaan komen moet dezelfde bandenmaat gemonteerd zijn.
Affin... dat zullen ze je bij onze dealer wel uitgelegd hebben.
Maar in DL, waar onze hutjes vandaan komen moet dezelfde bandenmaat gemonteerd zijn.
Affin... dat zullen ze je bij onze dealer wel uitgelegd hebben.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: za 17 apr 2021 15:26
Re: Zelfde wielbouten voor al. en stalen velgen ?
Ondertussen bij de dealer geïnformeerd, het moeten dus inderdaad andere bouten zijn: bolvormig +korter
Ik heb dus 7j met een reservewiel gereden die ik eigenlijk niet te gebruiken was, gelukkig nu opgelost (heb de wielbouten gratis gekregen)
Het reservewiel en de band hebben dezelfde afmetingen als de caravan wielen , alleen van staal ipv lichtmetaal
Borgpen heb ik niet, die zit met een vleugelmoer vast in de disselbak.
Origineel had ik een alko drager onder de caravan besteld maar het wiel was er gewoon niet van onder de caravan te krijgen, laat staan bij een lekke band.
LMC gecontacteerd, die zeiden dat de lmc maestro niet geschikt was voor een wieldrager (er zat een gasbuis tegen de bodem op die plaats), de dealer wilde een lager hangende wieldrager monteren maar dat heb ik geweigerd, dan zou hij te dicht bij de grond hangen.
Het aandraai koppel is volgens de spec van de caravan dezelfde (120Nm) zowel voor de al velg als voor de stalen velg
Ik gebruik altijd een koppelmeter zowel voor de seizoen banden wissel van de auto en de caravan, na 2000km even opnieuw checken
Ik heb dus 7j met een reservewiel gereden die ik eigenlijk niet te gebruiken was, gelukkig nu opgelost (heb de wielbouten gratis gekregen)
Het reservewiel en de band hebben dezelfde afmetingen als de caravan wielen , alleen van staal ipv lichtmetaal
Borgpen heb ik niet, die zit met een vleugelmoer vast in de disselbak.
Origineel had ik een alko drager onder de caravan besteld maar het wiel was er gewoon niet van onder de caravan te krijgen, laat staan bij een lekke band.
LMC gecontacteerd, die zeiden dat de lmc maestro niet geschikt was voor een wieldrager (er zat een gasbuis tegen de bodem op die plaats), de dealer wilde een lager hangende wieldrager monteren maar dat heb ik geweigerd, dan zou hij te dicht bij de grond hangen.
Het aandraai koppel is volgens de spec van de caravan dezelfde (120Nm) zowel voor de al velg als voor de stalen velg
Ik gebruik altijd een koppelmeter zowel voor de seizoen banden wissel van de auto en de caravan, na 2000km even opnieuw checken
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Zelfde wielbouten voor al. en stalen velgen ?
Scherpe observatie dus. Hier hebben we wat aan.
De kip was dus wel "gezegend" met een AL-KO reservewiel drager. Hier moet ik ofwel de dissel op de grond laten rusten ofwel de caravan opkrikken om het wiel onder de chassisbalken te kunnen wegtrekken. Achter gekomen dankzij het oefenen en uitproberen.
Tevens erachter gekomen dat de bejubelde potkrik te hoog (en instabiel) is. Dus -toch ruimte zat in de Avensis- standaard een garagekrikje in de achterbak.
Essentie is om onaangename verrassingen te voorkomen. Lijkt jou goed af te gaan!
De kip was dus wel "gezegend" met een AL-KO reservewiel drager. Hier moet ik ofwel de dissel op de grond laten rusten ofwel de caravan opkrikken om het wiel onder de chassisbalken te kunnen wegtrekken. Achter gekomen dankzij het oefenen en uitproberen.
Tevens erachter gekomen dat de bejubelde potkrik te hoog (en instabiel) is. Dus -toch ruimte zat in de Avensis- standaard een garagekrikje in de achterbak.
Essentie is om onaangename verrassingen te voorkomen. Lijkt jou goed af te gaan!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje