Remmen volkomen vast. Wel achteruit mogelijk

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Hans Gielen
Berichten: 148
Lid geworden op: di 28 aug 2012 22:20

Remmen volkomen vast. Wel achteruit mogelijk

Bericht door Hans Gielen » zo 14 mei 2023 17:24

Gistermorgen bleek bij vertrek in Metz dat de remmen van mijn caravan volkomen vast zaten. Ik kon wel achteruit moveren maar vooruit ging niet. De handrem bediening ging erg zwaar en de handel stond hoog. Mijn Subaru Legacy lukte het niet de caravan vooruit te trekken. Ik heb een levellock hydraulisch systeem en derhalve was het makkelijk de wielen op te krikken. Beide wielen kon ik wel achteruit draaien maar vooruit geen enkele beweging. De trekstang en de kabels naar de remmen leken gewoon in orde.
Toen maar de ANWB wegenwacht gebeld. Na ongeveer een uur verscheen op de camping een monteur. Hij dook onder de caravan, controleerde alles en begreep er ook niets van. Hij ging er nog eens onder kijken en vroeg om een hamer.
Een tik en alles weer los. Een bout aan het einde van de trekstang (ik denk bij het ATC verlengstukje) zat vast geklemd in de geleiding op de as.
De handrem voelde ook weer normaal.
We vertrokken 1,5 uur later naar ItaIië.
Zodra her wat beter weer is zal ik een foto maken van de situatie aan de onderzijde.
Hulde voor de ANWB die op zaterdag in Frankrijk een monteur regelde!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Remmen volkomen vast. Wel achteruit mogelijk

Bericht door Chris » zo 14 mei 2023 17:29

Zeker hulde... en fijndat je weer door kan.
Maar weet je nu waar dat klappie gegeven moet worden als jij weer vaststaat??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Hans Gielen
Berichten: 148
Lid geworden op: di 28 aug 2012 22:20

Re: Remmen volkomen vast. Wel achteruit mogelijk

Bericht door Hans Gielen » wo 19 jul 2023 10:38

Terug van vakantie, de caravan naar ALKO nieuw Vennep gebracht om de oorzaak van de soms vastzittende remmen te onderzoeken. Het blokkeren van de remmen gebeurt als je losgekoppeld, achteruit rollend de handrem aantrekt.
De remtrekstang wordt aan het einde verlengd met een soort pijpje dat in het ATC huis schuift. Bij achteruit rollen en de handrem aantrekken werd dat pijpje uit het ATC huis getrokken en kwam dan klem te zitten met blokkerende remmen als gevolg.
ALKO heeft het snel opgelost: Er zat teveel ruimte tussen de trekstang en het “pijpje”. Dit kon eenvoudig afgesteld worden met het remkabelrondje moer en de moer bij de oplooprem. E.a. is verkeerd afgesteld bij een remmenbeurt vorigjaar bij mijn dealer. ALKO heeft tevens de kapotte demper in de oplooprem vernieuwd. Prima service.
5fe6595e-d3b2-4ff8-8013-00fa14372a1d.jpeg
5eb5ffd0-edd7-418f-985b-3e39a0c40e5f.jpeg

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 368
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Remmen volkomen vast. Wel achteruit mogelijk

Bericht door Frup » wo 19 jul 2023 10:55

Top dat alles weer OK is.
Bedankt voor het delen!
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Remmen volkomen vast. Wel achteruit mogelijk

Bericht door VIP » wo 19 jul 2023 12:22

Nuttige post, goed dat je de uitkomst van het probleem hebt gedeeld thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”