Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door mrbullmastiff » za 13 mei 2023 12:20

Even afwachten wat er uitkomt, het smelten van die dopjes hoeft helemaal niets te betekenen. Die dopjes worden gemaakt van polyethyleen, de smelt temperatuur van polyethyleen ligt amper boven de 110 graden. Als de trommel echt heet is geweest dan blijft er niets van over.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Janine82
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 17 mei 2021 22:52

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door Janine82 » za 13 mei 2023 12:54

Nou de dealer heeft net gebeld, alleen de smeltdopjes waren weggesmolten, geen verdere schade aan de remmen gelukkig! haphop.gif Ze hebben er wel nieuwe dopjes opgezet en was allemaal service. Ben wel opgelucht en neem de tips die hier gegeven zijn zéker mee de volgende keer! Bedankt!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door Jan van Vijven » za 13 mei 2023 13:17

Zoals ik al zei, eerst checken alvorens te paniekeren.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Kipke98
Berichten: 555
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door Kipke98 » za 13 mei 2023 18:08

SMV's hadden/hebben electronische remmen. Remmagneten die pas geactiveerd worden als de remlichten van de trekker gaan branden. Helaas ook een te kostbaar systeem waarschijnlijk.
Remt overigens perfect.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door Ab » za 13 mei 2023 18:38

Is niks kostbaarder dan oploopremmen hoor. knipoog.gif
Bij massaproductie mogelijk zelfs goedkoper.
Voor caravans niet interessant, maar dit syteem kan je ook vrij eenvoudig lastafhankelijk maken.
Handig voor aanhangers, die wisselende vracht hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
corina
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 12 apr 2021 13:49

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door corina » za 13 mei 2023 19:21

Een 2e probleem is dat het vet in de lagers zo dun wordt dat het vet uit het lager in de trommel terrecht komt ?


Ook met deze lagers scratch.gif

719445_custom_.jpg
Fendt Diamant 560 SG 2019 Sevilla leer,E&P 6 Level Systeem met afstandbediening,Truma XT mover,Electrische Thule Luifel 9200 5m ,Thule Panorama,Aventa Comfort Dakairco, Electrische schotel Oyster 85 vision III SKEW,Truma Combi 6E,Alko ATC....

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door Ab » za 13 mei 2023 19:24

Nee hoor.
Dat valt best mee met deze lagers. Volledig afgedicht.
Die hebben levensduur smering. Kan je ook niet smeren.
Bovendien zitten ze in een uitsparing aan de buitenkant van de trommel.
Dat "probleem" speelde eigenlijk alleen bij de oudere conische lagers.
Die komen alleen nog voor bij heel oude caravans.
Die hadden geen, of heel summiere afdichting, en daar moest je bij montage vet inproppen.
Daar kon nog wel wat uitlopen., maar ook dat viel heel erg mee.
Wat er uitliep, kon ook niet eens of moeilijk in de trommel komen, maar kwam er aan de achterkant bij de asstomp uit.
Aan de voorkant kwam het in de naafdop terecht. Waar ook al wat vet in zat.
Ook daar zitten de lagers aan de buitenkant.

In trommels ben ik nog nooit vet tegengekomen wat uit de lagers kwam bij de vele tientallen zo niet meer, die ik er afgehaald heb in mijn leven. Het enige kleine beetje vet dat erin zat had ik er zelf ingesmeerd, op de draaiende delen van het remmechanisme bij de onderhoudsbeurt daarvoor.
Dat is ook maar een heel klein likje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 368
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door Frup » za 13 mei 2023 20:27

Bekend probleem voor ons ook.
Aanvankelijk geen problemen, af en toe strekken was voldoende. Tótdat we in Noorwegen o.a. de afdaling vanaf de Dalsnibba naar Geiranger reden. Zonder veel plekken om te strekken. Bijna beneden konden we stoppen. Met remmen waar de rook vanaf kwam. Een plens water resulteerde toen in een flinke stoomstoot. I.i.g. moesten na terugkomst een lager en remmen worden vervangen.
Omdat we vaker in bergachtige gebieden wilden rijden, hebben we het ITBS systeem laten installeren. Een flinke investering, maar inmiddels dubbel en dwars waard geweest. Vorige week nog bij de steile afdaling bij Zirl.
We merken bij afdalingen niet dat de combinatie afremt vanwege de oplooprem. Tenzij de rempedaal wordt ingetrapt.
Ook is het erg handig als de oplooprem niet indrukt bij achteruit rijden (bijv. omhoog). Kortom, we hebben er véél plezier van.
Uiteraard is de investering alleen lonend als je vaker lange afdalingen rijdt. En als je geen of weinig mogelijkheid hebt om te strekken. Zélf zou ik er direct weer voor kiezen (dit schrijvende in Oostenrijk).
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door BertJan » za 13 mei 2023 21:09

juist het afremmen op de motor veroorzaakt dit probleem. door af te remmen op de motor rem je een beetje met je auto en de caravan continue.
je moet juist goed remmen bergafwaarts en weer iets gas geven om de rem te lossen.

dus je hebt onwetend je remmen warm laten lopen.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door meeder » za 13 mei 2023 21:28

Dat "strekken" valt in de praktijk vaak vies tegen, zeker op wat steilere hellingen. Op het moment dat je het gas weer los laat loopt de caravan weer in.
Ga je echt veel de bergen in dan zou je beter kunnen kiezen voor een systeem als ITBS of ARC.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door dieseltijger » za 13 mei 2023 21:54

Dit strekken is - vrees ik - schone theorie. Zodra je het gas weer loslaat val je weer terug in de toestand van een paar seconden geleden (zij het dat de snelheid nog hoger is). Nou, dat schiet op....

En de oplooprem blokkeren om de remtrommels te sparen (en die van de auto extra te belasten) is eveneens volstrekt onlogisch.

Bij de laatste beurt zijn na 19 jaar voor het eerst de wiellagers vervangen. En de remvoeringen zijn ooit een of twee keer vervangen. En nee, we rijden niet de Kilimanjaro af - maar gaan regelmatig naar Frankrijk, de Franse Alpen enzovoorts.

Eigenlijk doet alles het gewoon zonder ingewikkelddoenerij.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door Ab » za 13 mei 2023 22:45

Daar ben ik het tot op zekere hoogte mee eens...
Maar je moet het eerst wel leren hoe te rijden in bergachtig gebied, en gevoel ontwikkelen wat er gebeurt allemaal achter je auto.
Dat scheelt al heel veel. Lage snelheid aanhouden naar beneden , en waar het kan het spul even laten lopen.
Aanvoelen wat er gebeurt met de caravanremmen achter je zeg maar.
Af en toe eens wat omhoog en naar beneden rijden tot 8, en soms 10 % hellingspercentage, is dan geen enkel probleem.

Lange, steile afdalingen kan je ecbter niet veel mee met alle aan te leren skills.
Kom je die hellingen vaak tegen, dan is ITBS een goed hulpmiddel.
Voor een enkele keer is het wat overkill.
Ben je echter liefhebber van bergen, dan is het best nuttig, en een goed stuk gereedschap om te hebben.

Strekken wat ik vaak lees, kan heel vaak(meestal) niet. De snelheid loopt dan te hoog op ,op een helling omlaag.
Dat kan alleen op een redelijk vlak stuk..en daar gaat dat eigenlijk al vanzelf.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door erichendri » za 13 mei 2023 23:22

Remschijven zijn niet zelfbekrachtigend, trommelremmen wel.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door dieseltijger » za 13 mei 2023 23:54

@Ab, het enige wat ik inderdaad bewust doe is de snelheid laag houden en zo min mogelijk - maar dan krachtig remmen. Klaarblijkelijk gaat dat prima.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door Ab » za 13 mei 2023 23:57

@ Eric
Dat snap ik effe niet..wil je dat even uitleggen ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8003
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door Ron » zo 14 mei 2023 00:06

De remschoen die in dezelfde richtig zit als de draairichting
Drukt zich steeds harder tegen de trommel aan door het draaien.
Bij oude motorfietsen deden ze vaak voor iedere remschoen een eigen draaipunt.
Zodat ze beide steeds harder tegen de trommel aan gedrukt werden.
een zogenaamde two leading shoe

https://www.motorcyclespecs.co.za/Techi ... brake.html
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door Ab » zo 14 mei 2023 01:05

Ja, dat weet ik, maar ik snap de bedoeling van de opmerking van Eric nog steeds niet.knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8003
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door Ron » zo 14 mei 2023 01:09

Ik ook niet.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door doubleyou » zo 14 mei 2023 07:54

Frup schreef:
za 13 mei 2023 20:27
Tótdat we in Noorwegen o.a. de afdaling vanaf de Dalsnibba naar Geiranger reden. Zonder veel plekken om te strekken. Bijna beneden konden we stoppen. Met remmen waar de rook vanaf kwam. Een plens water resulteerde toen in een flinke stoomstoot.
Voor zover ik weet is het niet verstandig om je oververhitte remmen te koelen met koud water: de trommels zouden kunnen barsten.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door doubleyou » zo 14 mei 2023 08:46

BertJan schreef:
za 13 mei 2023 21:09
juist het afremmen op de motor veroorzaakt dit probleem. door af te remmen op de motor rem je een beetje met je auto en de caravan continue.
je moet juist goed remmen bergafwaarts en weer iets gas geven om de rem te lossen.

dus je hebt onwetend je remmen warm laten lopen.
Op de beruchte afdaling op de A75 vanaf Le Caylar naar Lodève kan je überhaupt niet strekken. Ik heb op de motor geremd, mijn snelheid laag gehouden en heb ik maar 1 keer moeten bijremmen. Op de parking halverwege gestopt: de remmen waren niet erg warm. Of de oplooprem in werking is gegaan weet ik niet. Zo’n indicator zou dan best handig zijn. Maar wellicht word je daar ook erg onrustig van scratch.gif….

Op de afdaling van de Gotthard is ook weinig tot geen strekmogelijkheid en heb regelmatig moeten remmen, ondanks aangepaste snelheid. De hellingpercentages zijn max 11%. Ik ben 2 keer gestopt: de remmen waren flink warm maar zeker niet heet.

Terug uit Spanje vanaf Olot door de Pyreneeën over de N260 via Puigcerda naar Toulouse gereden. Snelheid aanpassen, genoeg kunnen strekken en 2x gestopt om te checken. Remmen waren niet erg warm.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

EribaTriton410
Berichten: 99
Lid geworden op: za 7 mei 2022 17:33

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door EribaTriton410 » zo 14 mei 2023 09:02

deusjevo schreef:
za 13 mei 2023 00:20
Wij hebben het op de Route Napoleon bij de Laffrey- afdaling bij Vizille gehad met onze Südwind.
Afdekdopjes van de wielbouten waren gesmolten. :oops:
Boel laten checken bij thuiskomst en de remblokken waren niet verglaasd oid.
Het kan dus best dus meevallen, zeker wel laten checken
Die afdaling ken ik, dat is een beste. Vroeger met vrienden daar vaak op een camping gestaan en dat was met een auto al een uitdaging soms.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door deusjevo » zo 14 mei 2023 09:18

Slagboom bij Laffrey, alles hoger dan 2,60 meter mag zich daar melden en dan wordt er na een druk op de knop van de slagboom beoordeeld of je door mag, door schade en schande wijs geworden denk ik.
.
IMG_3316.png
.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rampe_de_Laffrey
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gerrie
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door Gerrie » zo 14 mei 2023 09:44

Op caravantrekker is verhelderende informatie te vinden. Onder tips bij het rijden en dan hellingen af kan je de gegevens van je combinatie invoeren en krijg je informatie wanneer je caravanremmen beginnen op te lopen. Dit voor meer inzicht . Ik denk vooral voor de nieuwkomers belangrijke informatie vooralsnog je met de caravan de bergen in wil gaan.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2415
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 14 mei 2023 10:03

Ik denk dat @erik er vooral op doeld dat er voor schijfremmen meer kracht benodigd is om net zo hard te remmen als met trommelremmen door de zelfbekrachtiging van trommelremmen welke schrijfremmen niet hebben

Grootste voordeel van schrijfremmen zijn het onderhoud wat eenvoudiger is en misschien een betere warmte afvoer ,gewichtsvoordeel zit er niet veel meer in.

Technisch is het best mogelijk om schijfremmen toe te passen in combinatie met oploopsysteem, maar de benodigde remkracht is misschien niet voldoende te halen uit een oploopsysteem
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4307
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Remmen doorgebrand na 1 vakantie met nieuwe caravan??

Bericht door WillyL » zo 14 mei 2023 10:11

Klopt het dat de kracht van de oploopremdemper ook helpt? Hoe krachtiger hoe langer het duurt eer je caravan mee afremt. Die kracht is door de fabrikant berekend volgens het toegelaten gewicht van de caravan. Hoe hoger hoe krachtiger.
Bij te zwaar geladen caravans zou die oplooprem dan wel te snel kunnen aanlopen of in werling treden. Die demper zorgt er toch ook voor dat het disseluiteinde uitgeduwd wordt na het remmen?
En nu neem ik even niet aan de TS zijn caravan te zwaar geladen was.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”