Waar bij ‘meterkast’ Eriba Troll 542 aaansluiting 12V pompjes toilet en kranen ?
Waar bij ‘meterkast’ Eriba Troll 542 aaansluiting 12V pompjes toilet en kranen ?
Beste mensen, in onze Eriba Troll 542 wil ik de mogelijkheid maken om sec de pompjes voor het sanitair ((toilet en 2 kraantjes) aan te sluiten op een mobiele accu. Ik weet dat er ingewikkelder mogelijkheden zijn, waarmee je dan ook de verlichting kunt bedienen (géén koelkast, want die verbruikt teveel, dus die gaat dan uit), maar dat voert mij te ver. Vraag is echter waar ik de aansluiting voor een 12V stekker (voor mobiele accu) kan maken, te bedienen met een simpele schakelaar die (heel sec) omzet van voeding vanuit de ‘meterkast’ van de caravan naar de 12V stekker (de accu). Ik zie wel bedrading in kleuren lopen, maar die verdwijnt wel of niet in kabels die weer via hemel en aarde door doorvoeren gaan, met als gevolg dat moeilijk of zelfs onmogelijk het traject en de aansluiting op de meterkast is te traceren/herleiden. Handig zou het zijn, als de twee voedingskabels (van die pompjes) samenkomen zodat ik ze tegelijk beet heb en aan kan sluiten. Wie kan mij helpen ? Let wel, ook een paar bestaande lampjes van de caravan op deze accu zou handig zijn, maar dat is niet strikt nodig. Het gaat mij erom dat we onder omstandigheden nét even de gewenste situatie kunnen scheppen. En ik wil geen onnodig ingewikkelde voorziening en ook geen risico’s op schade. Wie helpt mij ? Dank alvast.
Re: Waar bij ‘meterkast’ Eriba Troll 542 aaansluiting 12V pompjes toilet en kranen ?
Hi Trapp...
Ik wil je best helpen, maar jou gedachtengang maakt het heel erg ingewikkeld.
Je moet dan spanningen gaan splitsen, want ik denk niet dat er een aparte aansluiting op de omvormer is voor de pompjes.... ( alleen )
Even een kleine les... ( oeps)
Je wilt een kleine of mobiele accu gaan gebruiken.
Dat is prima, maar je MOET echt voorkomen dat die extra accu parallel met de autoaccu aangesloten kan zijn.
En dat kan makkelijk als de auto nog aangesloten is op de caravan.
Jou simpele schakelaar hoeft maar een keer verkeerd te staan en het is ellende...
Want... er zal dan een z.g. Vereffeningsstroom door de bekabeling tussen autoaccu en mobiele accu gaan lopen.
Die vereffeningsstroom kan enorm groot worden, zo groot dat de bedrading wegsmelt.
Daarom is er een veel en veel simpeler en volkomen foolproof oplossing..
Het z.g. Noodstroomkabeltje..
Dat is niets meer dan een stuk snoer wat van de mobiele accc naar een contra 13 polige Jaeger stekker gaat.
Die Contra Jaeger kan in de 13 polige Jaeger bij de dissel aangesloten worden.
Je sluit dan de mobiele accu exact gelijk aan als de situatie met auto voor de caravan.
pompjes en lampen in de caravan werken maar de koelkast niet....
Alleen kan je niet de auto EN de extra accu tegelijk aansluiten..... foolproof dus.
materialen:
1x Contra 13 polige Jaeger.
1x Zweefzekering.
1x Accuklemmen of die grote knijpers.
1x... stukje luidspreker snoer 2x 1,5 mm2 ( Luidsprekersnoer is Rood/Zwart... makkelijk herkenbaar bij aansluiten)
Dit kabeltje is 500% foolproof... er kan nooit iets fout gaan want je kan maar 1 contra Jaeger tegelijk aansluiten..
Simpel, ei van Columbus..
De aansluitingen in de Contra Jaeger zijn erg makkelijk.
Rood van de kabel is +
Zwart vn de kabel is -
Rood kommt op pen 9 in de contra Jaeger ( nummers staan in de connectorkant van die Jaegers)
Zwart komt op pen 13
In de rode draad neem je n zweefzekering op van 10 ampere.... en klaar is ie..
Kan je thuis simpel maken.
Ik wil je best helpen, maar jou gedachtengang maakt het heel erg ingewikkeld.
Je moet dan spanningen gaan splitsen, want ik denk niet dat er een aparte aansluiting op de omvormer is voor de pompjes.... ( alleen )
Even een kleine les... ( oeps)
Je wilt een kleine of mobiele accu gaan gebruiken.
Dat is prima, maar je MOET echt voorkomen dat die extra accu parallel met de autoaccu aangesloten kan zijn.
En dat kan makkelijk als de auto nog aangesloten is op de caravan.
Jou simpele schakelaar hoeft maar een keer verkeerd te staan en het is ellende...
Want... er zal dan een z.g. Vereffeningsstroom door de bekabeling tussen autoaccu en mobiele accu gaan lopen.
Die vereffeningsstroom kan enorm groot worden, zo groot dat de bedrading wegsmelt.
Daarom is er een veel en veel simpeler en volkomen foolproof oplossing..
Het z.g. Noodstroomkabeltje..
Dat is niets meer dan een stuk snoer wat van de mobiele accc naar een contra 13 polige Jaeger stekker gaat.
Die Contra Jaeger kan in de 13 polige Jaeger bij de dissel aangesloten worden.
Je sluit dan de mobiele accu exact gelijk aan als de situatie met auto voor de caravan.
pompjes en lampen in de caravan werken maar de koelkast niet....
Alleen kan je niet de auto EN de extra accu tegelijk aansluiten..... foolproof dus.
materialen:
1x Contra 13 polige Jaeger.
1x Zweefzekering.
1x Accuklemmen of die grote knijpers.
1x... stukje luidspreker snoer 2x 1,5 mm2 ( Luidsprekersnoer is Rood/Zwart... makkelijk herkenbaar bij aansluiten)
Dit kabeltje is 500% foolproof... er kan nooit iets fout gaan want je kan maar 1 contra Jaeger tegelijk aansluiten..
Simpel, ei van Columbus..
De aansluitingen in de Contra Jaeger zijn erg makkelijk.
Rood van de kabel is +
Zwart vn de kabel is -
Rood kommt op pen 9 in de contra Jaeger ( nummers staan in de connectorkant van die Jaegers)
Zwart komt op pen 13
In de rode draad neem je n zweefzekering op van 10 ampere.... en klaar is ie..
Kan je thuis simpel maken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 2415
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Waar bij ‘meterkast’ Eriba Troll 542 aaansluiting 12V pompjes toilet en kranen ?
Monteer eenmalig de draden netjes vast aan de Polen dan kan daar ook niets meer mis gaan.
Losse klemmen kunnen omgewisseld worden
Losse klemmen kunnen omgewisseld worden
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Waar bij ‘meterkast’ Eriba Troll 542 aaansluiting 12V pompjes toilet en kranen ?
Paul en Chris, dank ! Ik opereer doorgaans consequent zeer gedisciplineerd waar het dit soort zaken betreft. En dat verdekt doch los in ons caravantje (gepland) staand mobiele accuutje zou losgekoppeld worden voor aankoppeling aan auto en vertrek, alleen al simpelweg omdat losstaande zaken hun eigen ongewenste gang gaan tijdens rijden. Maar dit neemt niet weg dat ik voor de eenvoudigste (en natuurlijk meest zekere en veilige) weg moet gaan, en dat is die jullie aangeven. Daar dacht ik ook al aan doch zag ik van af omdat ik het binnen de cabine wilde houden. Ik volg jullie advies en maak simpel een snoer met enerzijds de contrastekker voor bij de dissel en anderzijds een 12V stekker voor ouderwetse sigarettenaansteker ingang op mijn accu (hoeft niet aan de losse polen. De beoogde accu is de Profi Power Station (lithium-ion) van Cartrend).
De enige vraag die ik hierbij heb, is, of te duchten is dat de accu (natuurlijk ongewenst) toch wordt leeggetrokken wanneer er geen (althans niet waarneembaar) energieverbruikers door ons in gebruik zijn. en ik moet nog even goed kijken dat ik de goede aansluiting maak op de stekker bij de dissel en niet op die waarbij ook de koelkast (mits ingesteld op voeding vanuit de draaiende auto) in werking gaat. Heb jij over geschreven Paul
Dank dank, en misschien mag ik nog kort vernemen op mijn laatste vraag, ter meerdere zekerheid
De enige vraag die ik hierbij heb, is, of te duchten is dat de accu (natuurlijk ongewenst) toch wordt leeggetrokken wanneer er geen (althans niet waarneembaar) energieverbruikers door ons in gebruik zijn. en ik moet nog even goed kijken dat ik de goede aansluiting maak op de stekker bij de dissel en niet op die waarbij ook de koelkast (mits ingesteld op voeding vanuit de draaiende auto) in werking gaat. Heb jij over geschreven Paul
Dank dank, en misschien mag ik nog kort vernemen op mijn laatste vraag, ter meerdere zekerheid
Re: Waar bij ‘meterkast’ Eriba Troll 542 aaansluiting 12V pompjes toilet en kranen ?
Ik heb dit setje klaarstaan.
Omdat we een week op het circuit staan.
En daar geen electra hebben.
De accu gebruiken we ook om telefoons en camera's op te laden.
En deze 65Ah accu beschikbaar was.
Maar voor een lampje en pompje is 10Ah ook voldoende.
Omdat we een week op het circuit staan.
En daar geen electra hebben.
De accu gebruiken we ook om telefoons en camera's op te laden.
En deze 65Ah accu beschikbaar was.
Maar voor een lampje en pompje is 10Ah ook voldoende.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Waar bij ‘meterkast’ Eriba Troll 542 aaansluiting 12V pompjes toilet en kranen ?
Een 230 volt AC zekeringautomaat op een 12 volt DC accu???
Of zie ik het niet goed??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Waar bij ‘meterkast’ Eriba Troll 542 aaansluiting 12V pompjes toilet en kranen ?
@ Trapp.
Ik heb het ook wat mooier gemaakt dan nodig was..
Een gezekerde 12 volt naar de disselbak gebracht en daar een mooie aansluitdoos gemaakt.
Kabel kan door een kier van de disselbak naar de kop met de 13 polig Jaeger...
Dat "kassie" in de dissel heeft nog wat meer functie's.
LED verlichting met beweginssensor in de disselbak.
Mogelijkheid om de contour verlichting te laten branden zonder auto ervoor.
En een 12 volt punt voor de versterker van de camera achterop de hut...
Multifunctie dus...
Maar..
Deze noodstroom werkt alleen als de 230 volt afwezig is... zodra de 230 wel aanwezig is zal het relais in de omvormer omschakelen en die omvormer zijn werk laten doen... volledig los van de accu.
De koelkast moet je nooit op de accu zetten, de KK trekt ruim 10 ampere...te veel voor een accu... die is plat voor je het weet.
Ik heb het ook wat mooier gemaakt dan nodig was..
Een gezekerde 12 volt naar de disselbak gebracht en daar een mooie aansluitdoos gemaakt.
Kabel kan door een kier van de disselbak naar de kop met de 13 polig Jaeger...
Dat "kassie" in de dissel heeft nog wat meer functie's.
LED verlichting met beweginssensor in de disselbak.
Mogelijkheid om de contour verlichting te laten branden zonder auto ervoor.
En een 12 volt punt voor de versterker van de camera achterop de hut...
Multifunctie dus...
Maar..
Deze noodstroom werkt alleen als de 230 volt afwezig is... zodra de 230 wel aanwezig is zal het relais in de omvormer omschakelen en die omvormer zijn werk laten doen... volledig los van de accu.
De koelkast moet je nooit op de accu zetten, de KK trekt ruim 10 ampere...te veel voor een accu... die is plat voor je het weet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Waar bij ‘meterkast’ Eriba Troll 542 aaansluiting 12V pompjes toilet en kranen ?
Het gaat om de stroom Chris.
Niet de spanning.
Bij ons zitten die automaten ook in ieder 24Vdc circuit.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Waar bij ‘meterkast’ Eriba Troll 542 aaansluiting 12V pompjes toilet en kranen ?
Dat snap ik Ronk...
Maar .... ik wist al niet dat die dingen ook in 24 volt DC bestaan..
Denkende aan 230 volt versie's was ik wat verbaast..
Snappie...
Maar .... ik wist al niet dat die dingen ook in 24 volt DC bestaan..
Denkende aan 230 volt versie's was ik wat verbaast..
Snappie...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Waar bij ‘meterkast’ Eriba Troll 542 aaansluiting 12V pompjes toilet en kranen ?
ze zijn exact hetzelfde
Er staat niet eens een werkspanning op.
Wij gebruiken ze voor beide spanningen.
en ook wissel of gelijkstroom
Er staat niet eens een werkspanning op.
Wij gebruiken ze voor beide spanningen.
en ook wissel of gelijkstroom
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750