Mijn kampeerauto van minder dan 3500kg had een bedrijfsauto kenteken. Op het kenteken stond als omschrijving: "Bedrijfsauto, indeling kampeerauto". Ik had deze kamper zelf gebouwd van een grijs kenteken dubbel-kabine Chevrolet G20 Chevy Van.troapel schreef: ↑wo 10 mei 2023 00:30
Dit gaat over een kampeerauto, een camper dus. Die heeft onder de 3500 KG een ‘auto’kenteken en boven de 3500 KG komt daar een ‘vrachtwagen’kenteken voor in de plaats. Een kenteken dat begint met een B of V.
Een aanhangwagen/caravan boven de 750 KG heeft altijd een kenteken dat begint met een W, dus het lijkt mij onlogisch en onnodig dat dat gewijzigd wordt. Maar je zal het wel merken zodra het bij de RDW geregeld is. Heel veel succes met al het geregel!
“Succeskans” verhogen technische maximum massa
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
Op onze Duc staat personenauto met speciale doeleinden kampeerwagen
.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
Ok, excuus. Dan was dat stukje een beetje voorbarig. Neemt niet weg dat er met het kenteken van de caravan niks gaat veranderen (behalve de kentekencard).
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
Ik heb enkele weken geleden informatie ingewonnen bij Caravelair over het verhogen van het gewicht van 1200 naar 1300 kg. Volgens Caravelair voldoet de caravan aan de gestelde technische eisen en de vereiste banden. Kosten voor een nieuw typeplaatje en een verklaring van de fabrikant bedragen € 295,00. Daarna volgt nog het traject bij de RWD:
- De kosten voor de keuring bedragen € 60,00.
Vervolgens moet de verklaring van de fabrikant worden beoordeeld. De kosten hiervoor bedragen €222,00. Houdt er wel rekening mee dat het genoemde bedrag van €222,00 een schatting is. Het totale bedrag is afhankelijk van de tijd die wij nodig hebben voor het beoordelen van de verklaring.
- U vraagt wanneer de RDW een verklaring kan afwijzen. Dit kan b.v. wanneer de fabrikant garanties afgeeft welke binnen zijn type goedkeuring helemaal niet mogelijk zijn. Dus de garanties eigenlijk onterecht zijn. Wij kunnen u van te voren geen garanties geven de beslissing zal eerst aan de hand van de documentatie onderzocht moeten worden.
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
Zie mijn reactie toen.
viewtopic.php?t=48705#p964586
Bij het rdw zijn de kosten rond de €60 a €65 .( Toen)
Ik kan me niet voorstellen dat er 2 x wat getekend wordt.
Zou toch maar eens bij de rdw informeren.
Wel vertellen dat je het juiste type plaatje en papieren van de fabrikant erbij hebt.
viewtopic.php?t=48705#p964586
Bij het rdw zijn de kosten rond de €60 a €65 .( Toen)
Ik kan me niet voorstellen dat er 2 x wat getekend wordt.
Zou toch maar eens bij de rdw informeren.
Wel vertellen dat je het juiste type plaatje en papieren van de fabrikant erbij hebt.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
Dit was mijn eerste mail aan RDW:
- Ik heb een Caravelair Allegra 400, bouwjaar 2016. Ik wil het maximaal toelaatbaar gewicht laten verhogen van 1200 naar 1300 kilo. Volgens de CTE, de agent van Caravelair in Nederland, is het technisch mogelijk en voldoen ook de banden aan de daarvoor gestelde eisen. Na betaling van de kosten ontvang ik van CTE een nieuw typeplaatje, alsmede een verklaring voor RDW dat de caravan technisch geschikt is voor het zwaardere gewicht. Mijn vraag is welke kosten ik dan nog aan de RDW verschuldigd ben. In ieder geval aanpassen TMM ad € 64,95. Moet de caravan dan ook nog worden gekeurd door de RDW ad ca. € 222,00?
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
En wat was de reactie van het RDW ?
Het is of €65 of € 220 .
Maar niet beide lijkt mij
Het is of €65 of € 220 .
Maar niet beide lijkt mij
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
Zie mijn reactie hierboven.
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
Er staat een belangrijke regel in.
Daar krijg je immers schriftelijke toestemming voor.
Als je dat papiertje niet hebt.
Dan pas is een keuring noodzakelijk.
Of ik moet het helemaal verkeerd lezen.
Ik weet alleen dat ik in 2005 met het papier van de fabrikant. Voor €60 klaar was bij de RDW.
Jouw caravan mag van de fabrikant zwaarder wegen.Daar krijg je immers schriftelijke toestemming voor.
Als je dat papiertje niet hebt.
Dan pas is een keuring noodzakelijk.
Of ik moet het helemaal verkeerd lezen.
Ik weet alleen dat ik in 2005 met het papier van de fabrikant. Voor €60 klaar was bij de RDW.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
Dit is mij ook verteld door de RDW. We gaan het gewicht van de AUTO tijdelijk verlagen zodat mijn vrouw zonder BE ook met de combi mag rijden. Kost ons dus 2X €65,-. Als ze straks na de vakantie BE heeft gehaald zijn we van al het gezeur af gelukkig.ronk schreef: ↑do 13 jul 2023 19:02
Jouw caravan mag van de fabrikant zwaarder wegen.
Daar krijg je immers schriftelijke toestemming voor.
Als je dat papiertje niet hebt.
Dan pas is een keuring noodzakelijk.
Of ik moet het helemaal verkeerd lezen.
Ik weet alleen dat ik in 2005 met het papier van de fabrikant. Voor €60 klaar was bij de RDW.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
Dit topic gaat over wat anders.
Een hoger MTM dan is afgegeven bij 1e toelating.
Porsche + Tabbert
- Witte yeti
- Berichten: 521
- Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
- Locatie: Amsterdam
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
Een jaar of 6 geleden heb ik de MTM van een Sprite laten verhogen van 1300 naar 1500 kg. Bij aanschaf van een nieuwe caravan kost dit € 200,- of iets meer.
Wil je dit later doen, dan ben je minstens €500,- kwijt is mijn ervaring geweest.
Als de caravan geschikt is voor de gewichtsverhoging, heb je een COC verklaring nodig + nieuw typeplaatje, een dealer kan dit aanvragen bij de fabrikant. Kosten zijn ruim €200,-
De caravan moet dan gekeurd worden bij RDW en ze moeten de COC verklaring van de fabrikant goedkeuren. Kosten € 60,- voor keuren caravan en ongeveer €222,- voor keuring COC verklaring.
Als dit ok is krijg je een nieuw kentekenbewijs.
Wil je dit later doen, dan ben je minstens €500,- kwijt is mijn ervaring geweest.
Als de caravan geschikt is voor de gewichtsverhoging, heb je een COC verklaring nodig + nieuw typeplaatje, een dealer kan dit aanvragen bij de fabrikant. Kosten zijn ruim €200,-
De caravan moet dan gekeurd worden bij RDW en ze moeten de COC verklaring van de fabrikant goedkeuren. Kosten € 60,- voor keuren caravan en ongeveer €222,- voor keuring COC verklaring.
Als dit ok is krijg je een nieuw kentekenbewijs.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
Excuus, heb ik even verkeerd gelezen dan!
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
Ondertussen heb ik van de Kip alle benodigde papieren en een nieuw typeplaatje ontvangen. En ook een afspraak voor de keuring gemaakt bij de RDW voor 25 Augustus. Wordt vervolgd.
Nu: Kip Isa White 41 TCB met Volvo XC40 T5
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
Het gaat gegarandeerd lukken.
Ik ben alleen benieuwd wat tegenwoordig de kosten bij het RDW zullen zijn.
Ik ben alleen benieuwd wat tegenwoordig de kosten bij het RDW zullen zijn.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
Volgens de site van het RDW ( https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -aanpassen ) zijn de kosten de volgende:
Kosten
1- Keuring: € 60
2- Beoordeling fabrieksverklaring: ongeveer € 222. Afhankelijk van de benodigde tijd.
3- Aanpassen Toegestane Maximum Massa in kentekenregistratie: € 64,95.
De definitieve kosten zijn van het RDW voor punt 2 dus nog niet bekend.
Daarnaast heb ik voor de verklaring van Kip en het nieuwe typeplaatje 286 euro betaald.
Best veel geld samen, maar dat is het ons waard.
Nu: Kip Isa White 41 TCB met Volvo XC40 T5
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
1 en 2 vind ik zo vreemd.
Daarom benieuwd wat je uiteindelijk moet afrekenen daar ?
Daarom benieuwd wat je uiteindelijk moet afrekenen daar ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
Zo snel ik bij de keuring geweest ben (en bij iedere andere nieuwe ontwikkeling mbt dit onderwerp) geef ik uiteraard weer een update. We komen er vanzelf achter.
Nu: Kip Isa White 41 TCB met Volvo XC40 T5
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
Ondertussen ben ik bij het RDW geweest voor een keuring. Dat was wel leuk. Eerst bij de balie 60 euro betaald en daarna met auto en caravan boven de "smeerput".
Één van de 2 keurmeesters was zelf ook caravanist en vroeg mij of ik wist dat er een kabeltje van mijn auto mijn disselbak in liep. Dat wist ik uiteraard, want het is het kabeltje van mijn camera die binnen door het achterraam de weg achter mijn caravan bestrijkt. De monitor daarvan is bevestigd aan mijn achteruitkijkspiegel en zit dus op de plek waar ik toch altijd al naar kijk als ik wil zien wat er achter me gebeurt. De keurmeester vond dit prachtig, net als de buitenaansluiting voor het gas.
De keuring zelf stelde na dit alles eigenlijk niet veel meer voor, de meeste tijd werd besteedt aan het administratief verwerken van alles. Toen ik bij het keuringsstation weg reed waren op ovi-rdw zowel de technische maximale massa als de toegestane maximale massa verhoogd tot 1500 kg. Ondertussen heb ik ook het nieuwe kentekenbewijs binnen.
De kosten voor dit alles waren 345 euro, te weten 285 euro voor de verklaring van de fabrikant (Kip in mijn geval) en 60 euro voor de keuring.
Één van de 2 keurmeesters was zelf ook caravanist en vroeg mij of ik wist dat er een kabeltje van mijn auto mijn disselbak in liep. Dat wist ik uiteraard, want het is het kabeltje van mijn camera die binnen door het achterraam de weg achter mijn caravan bestrijkt. De monitor daarvan is bevestigd aan mijn achteruitkijkspiegel en zit dus op de plek waar ik toch altijd al naar kijk als ik wil zien wat er achter me gebeurt. De keurmeester vond dit prachtig, net als de buitenaansluiting voor het gas.
De keuring zelf stelde na dit alles eigenlijk niet veel meer voor, de meeste tijd werd besteedt aan het administratief verwerken van alles. Toen ik bij het keuringsstation weg reed waren op ovi-rdw zowel de technische maximale massa als de toegestane maximale massa verhoogd tot 1500 kg. Ondertussen heb ik ook het nieuwe kentekenbewijs binnen.
De kosten voor dit alles waren 345 euro, te weten 285 euro voor de verklaring van de fabrikant (Kip in mijn geval) en 60 euro voor de keuring.
Nu: Kip Isa White 41 TCB met Volvo XC40 T5
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
Top man.
Het papiertje van de fabrikant was dus het duurste .
Dat was bij mij toen ook.
In al die jaren is er dus niet zo heel veel veranderd.
Zolang je maar het papiertje van de fabrikant hebt. Is het een eitje.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
Dat klopt, het duurste (tot nu toe) was de verklaring van de fabrikant. En ik denk dat dat ook zo blijft, al zou volgens de site van het RDW er nog een rekening kunnen komen voor het "beoordelen van de papieren van de fabrikant". Hieronder even wat daarover staat op de site van het RDW:
.......
3. Wij keuren uw voertuig en controleren het typeplaatje en de banden.
4. De verklaring van de fabrikant nemen we in en sturen we voor beoordeling door naar onze afdeling Testen Nationaal. Houd er rekening mee dat dit een paar weken kan duren.
5. Betaal de kosten voor de keuring bij het keuringsstation. U betaalt ook voor de beoordeling van de verklaring van de fabrikant. Hiervoor krijgt u een aparte rekening.
......
Tot nu toe heb ik die rekening nog niet gekregen en de keuring was op 25 Augustus, dus ik ga ervan uit dat dat zo blijft. Mijn nieuwe aangepaste kentekenbewijs heb ik immers al binnen, maar die beoordeling door "Testen Nationaal" schijnt enige weken te kunnen duren.
Ach, ik zie wel. Mocht er nog iets nieuws te melden zijn, dan laat ik dat hier wel weten
Nu: Kip Isa White 41 TCB met Volvo XC40 T5
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
Voor de volledigheid hier nog even de website waarvan ik een citaat heb toegevoegd:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -aanpassen
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -aanpassen
Nu: Kip Isa White 41 TCB met Volvo XC40 T5
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
Eigenlijk toch schandalig veel geld voor een administratieve handelingEdwinV schreef: ↑za 2 sep 2023 13:42Ondertussen ben ik bij het RDW geweest voor een keuring. Dat was wel leuk. Eerst bij de balie 60 euro betaald en daarna met auto en caravan boven de "smeerput".
Één van de 2 keurmeesters was zelf ook caravanist en vroeg mij of ik wist dat er een kabeltje van mijn auto mijn disselbak in liep. Dat wist ik uiteraard, want het is het kabeltje van mijn camera die binnen door het achterraam de weg achter mijn caravan bestrijkt. De monitor daarvan is bevestigd aan mijn achteruitkijkspiegel en zit dus op de plek waar ik toch altijd al naar kijk als ik wil zien wat er achter me gebeurt. De keurmeester vond dit prachtig, net als de buitenaansluiting voor het gas.
De keuring zelf stelde na dit alles eigenlijk niet veel meer voor, de meeste tijd werd besteedt aan het administratief verwerken van alles. Toen ik bij het keuringsstation weg reed waren op ovi-rdw zowel de technische maximale massa als de toegestane maximale massa verhoogd tot 1500 kg. Ondertussen heb ik ook het nieuwe kentekenbewijs binnen.
De kosten voor dit alles waren 345 euro, te weten 285 euro voor de verklaring van de fabrikant (Kip in mijn geval) en 60 euro voor de keuring.
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022
Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa
Van de fabrikant wel.
Frans