“Succeskans” verhogen technische maximum massa

EdwinV
Berichten: 86
Lid geworden op: za 29 apr 2023 09:46
Locatie: Twente, vlak bij Enschede

“Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door EdwinV » ma 8 mei 2023 09:14

Op dit moment ben ik serieus aan het kijken naar een andere caravan, met name omdat we tegen (?over?) het laadvermogen van onze huidige Adria komen.
De caravan waar ik eventueel interesse in heb zou ik van een dealer moeten kopen. Op dit moment is zowel de “toegestane maximum massa” als de “technische maximum massa” van die caravan1300 kg. De dealer heeft het onderstel, de schokbrekers en de banden bekeken én geïnformeerd bij de producent van de caravan. Daaruit blijkt dat er geen constructiebelemmeringen zijn om de “technische maximum massa” tot 1500 kg te verhogen. Dit leek mij ook erg waarschijnlijk omdat ik in de oorspronkelijke folder van de producent had gezien dat het slechts 225 euro kostte om van 1300 naar 1500 kg te gaan. Nu moet er uiteraard eerst een nieuw typeplaatje en schriftelijke verklaring van de producent komen, dan een RDW-keuring, en dan de wachttijd voor de beoordeling door een onbestemd ander organisatieonderdeel van het RDW.
Mijn vragen zijn als volgt: Als de producent de verklaring en nieuw typeplaatje levert, welke kans op succes is er dan bij keuring en vervolgtraject om ook wettelijk tot 1500 kg te komen? En is dat afhankelijk van harde, logische wensen en eisen, of is het afhankleijk van aardstralen, buitentemperatuur en dag-van-de-week?
PS: En welk advies kunnen jullie geven om e.e.a. met de dealer te “dealen”? Hij heeft er uiteraard minder belang bij om kosten te maken voor de procedure indien ik de caravan niet koop omdat de procedure mislukt is. Anderzijds heb ik geen belang bij de caravan indien de procedure mislukt en het laadvermogen op 1300 kg blijft….
Luxeproblemen! Maar ik lees graag jullie gezichtspunten, aanbevelingen en advies! scratch.gif
Nu: Kip Isa White 41 TCB met Volvo XC40 T5

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door Morgoth » ma 8 mei 2023 09:25

Het heeft te maken met de as. Kijk onder de caravan naar het typeplaatje op de as zelf. Staat hierop 1500kg, dan kun je eenvoudig de MTM op papier laten verhogen. Staat op dit typeplaatje 1300kg, dan kun je het papieren verhogen vergeten. Dan zou je alleen kunnen verhogen met een nieuwe as, maar of de RDW dit zomaar accepteert is maar zeer de vraag. Het is dan iig een tijdrovende en papierverslindende procedure

Maar er zijn caravans genoeg. Waarom ga je niet op zoek naar eentje die wel precies bij je past?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

EdwinV
Berichten: 86
Lid geworden op: za 29 apr 2023 09:46
Locatie: Twente, vlak bij Enschede

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door EdwinV » ma 8 mei 2023 09:34

[re.gif]
De as is geschikt voor 1500 kg, dat is al gecontroleerd (en óók de schokbrekers en banden, en de technische opbouw zijn geschikt zegt de producent)
En de caravan IS precies zoals we hem hebben willen, indien het laadvermogen 1500 kg wordt......
Nu: Kip Isa White 41 TCB met Volvo XC40 T5

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door Morgoth » ma 8 mei 2023 09:53

[re.gif]
Als er op de as een typeplaatje zit met daarop 1500kg (ik zou het wel even controleren) dan is het een fluitje van een cent. Je moet wel even naar de RDW met de benodigde papieren (COC verklaring van de fabrikant). Ik zou de dealer vragen deze mee te leveren. Volgens mij heb je geen nieuw typeplaatje nodig. Het kenteken is leidend.
Laatst gewijzigd door Trina op ma 8 mei 2023 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door deusjevo » ma 8 mei 2023 09:59

Gewoon als eis stellen bij aankoop dat de dealer dat regelt.
Desnoods op jouw kosten als je die hut graag wilt.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door troapel » ma 8 mei 2023 10:09

Zoals het bericht hierboven lijkt me dat de kortste klap.
In het koopcontract laten opnemen dat de caravan retour kan als het verhogen naar 1500 KG niet kan. Als de dealer zeker is van z’n zaak lijkt mij dat voor hem geen probleem.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door Chris » ma 8 mei 2023 10:48

Ik volg... benieuwd naar de uitkomst.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Franswa
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 14 dec 2016 19:36

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door Franswa » ma 8 mei 2023 10:55

In de huidige markt verkoopt de dealer hem waarschijnlijk liever aan iemand die 1300kg goed genoeg vindt waar hij dus minder tijd in hoeft te steken.
Zweedse auto, Duitse caravan.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door Jan van Vijven » ma 8 mei 2023 11:11

[re.gif]
De markt is zich alweer aan het normaliseren, de klant mag/kan alweer wat eisen stellen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door Ron » ma 8 mei 2023 16:28

Als de as voor 1500kg geschikt is.
En de fabrikant tegen betaling de verklaring afgeeft.
En een nieuw type plaatje afgeeft
Kost het bij de rdw iets van €65 voor aanpassing van het kentekenbewijs.
Ik heb dat 20 jaar geleden al gedaan.
De keuring bij de rdw was.
Wegen. Banden en verlichting.
Binnen 10 minuten klaar.
Dus een 100 % kans van slagen.
Totale lengte kosten waren toen €150.
En zal nu het dubbele zijn.

Ik had trouwens geen nieuw type plaatje.
Ik mocht zelf met slagletters het gewicht aanpassen.
Die moest ik wel nog even laten zien.

Het geheel was na het bezoek binnen week gereed.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

EdwinV
Berichten: 86
Lid geworden op: za 29 apr 2023 09:46
Locatie: Twente, vlak bij Enschede

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door EdwinV » ma 8 mei 2023 16:46

[re.gif]

Ah, mooi om te horen.... Dus blijkbaar afhankelijk van objectieve criteria, en niet van de stemming van keurmeester of -instantie. Als dat typeplaatje geregeld is en goedkeuring zou worden geweigerd op duidelijk gronden (zoals "de banden zijn niet geschikt voor 1500 kg") dan snap ik dat. Dat gaat overigens niet gebeuren, ik zorg voor nieuwe Hankook Vantra's voor de keuring, en nieuwe remvoeringen en zo....
Dat stelt me enigszins gerust.
Nu: Kip Isa White 41 TCB met Volvo XC40 T5

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door Ron » ma 8 mei 2023 16:58

Belangrijkste dingen zijn max gewicht wat as mag hebben.
En de papieren van de fabrikant.
Banden zijn al geregeld.
Verder moet hij gewoon technisch in orde zijn
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1263
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door cortrans » ma 8 mei 2023 18:17

Tja, de meeste mensen hebben geluk, ik helaas niet met mijn LMC Musica 460-E.
Hier zit een 1350 kg as onder dus verhogen naar 1500 kg zit er niet in (helaas)
Door de dakairco en mover zit ik er dus al bijna aan, en blijft er weinig laadgewicht meer over
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door Ron » ma 8 mei 2023 19:31

[re.gif]
Nou niet de meeste hoor.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 8 mei 2023 20:27

haphop.gif [re.gif] [re.gif]

Een andere as zit er zo onder, dat is nog niet eens zo’n groot probleem
Een passende as zoeken kan wel wat lastiger zijn maar niet onmogelijk
Het grootste probleem is de goedkeuring erdoor te krijgen want de kans is groot dat de caravan fabrikant niet meewerkt om de juiste papieren te krijgen en misschien moet het chassis ook aangepast worden aan het zwaardere gewicht
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door Morgoth » ma 8 mei 2023 20:52

[re.gif]
Ik wilde dat ook. Zelfde situatie. Maar totaal kansloze onderneming. Telefoontje aan Hobby leerde me dat ik er niet eens aan hoefde te denken om het te proberen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door Ron » ma 8 mei 2023 21:01

Maar bij ts zit er al een zwaardere as onder.
En het chassis is ook geschikt.
Dat was bij onze oude hut ook.
Voor een enveloppe met €€€€ kreeg ik ook de papieren van de fabrikant.
En daarmee ga je naar het RDW.
Andere situatie als bij jullie.

Wij gingen van 1000 kg naar 1300 kg.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

EdwinV
Berichten: 86
Lid geworden op: za 29 apr 2023 09:46
Locatie: Twente, vlak bij Enschede

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door EdwinV » di 9 mei 2023 18:13

Update:
Ondertussen heb ik met de dealer afgesproken dat er een koopcontract wordt opgesteld met als ontbindende voorwaarde dat de dealer van Kip (de producent) alle benodigde papieren, typeplaatje en dergelijk krijgt zodat we zelf een afspraak voor een keuring en dergelijke met het RDW kunnen maken.
Door de reacties hier heb ik er vertrouwen in dat het bij het RDW wel goed gaat komen, als de producent alles volgens de regelen der kunst op papier zet en typeplaatje beschikbaar stelt.
En inderdaad: as, chassis, schokbrekers en banden zijn geschikt voor 1500 kg. Vandaar dat indertijd bij nieuwe aanschaf het slechts 275 euro koste om 1500 kg op het kenteken te krijgen ipv 1300 kg. Dat zou aanmerkelijk duurder zijn geweest als die dingen verandert zouden moeten worden.
Wordt vervolgd!
Nu: Kip Isa White 41 TCB met Volvo XC40 T5

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door Ab » di 9 mei 2023 18:39

Met andere woorden..1 ander cijfertje inslaan op het typeplaatje kost slechts € 275 ? mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

EdwinV
Berichten: 86
Lid geworden op: za 29 apr 2023 09:46
Locatie: Twente, vlak bij Enschede

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door EdwinV » di 9 mei 2023 19:23

[re.gif]
Nope: dat zou een aantal jaren geleden bij de nieuwe aanschaf van deze caravan slechts 275 euro hebben gekost.
Nu kost het 345 euro voor typeplaatje en ?COC?-verklaring, daarnaast 63 euro voor de keuring bij het RDW en daarnaast (maar daarvan ben ik niet zeker) nog behandelkosten voor een "beoordeling door naar onze afdeling Testen Nationaal" van het RDW....
En daarna waarschijnlijk nieuw kentekenbewijs en eventueel nieuwe kentekenplaten
Nu: Kip Isa White 41 TCB met Volvo XC40 T5

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door troapel » di 9 mei 2023 22:10

[re.gif]
De kentekenplaten blijven toch gewoon hetzelfde? Alleen je kentekencard moet worden aangepast. Daar komt je nieuwe Max gewicht op te staan.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

EdwinV
Berichten: 86
Lid geworden op: za 29 apr 2023 09:46
Locatie: Twente, vlak bij Enschede

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door EdwinV » di 9 mei 2023 22:21

[re.gif]
Tja, ik weet het niet, maar ik refereer aan wat er staat op de site van het RDW bij punt 7 mbt "Gewicht van uw kampeerauto aanpassen - Gewicht komt boven de technische maximum massa"
Zo werkt het
1.) U maakt online een keuringsafspraak bij een RDW-keuringsstation via de knop ‘Keuringsafspraak maken’. U logt in met Digid of eHerkenning. Kies bij selecteer uw keuring voor de optie: wijziging(en) aan het voertuig
2.) Neem het volgende mee:
- Kentekenbewijs
- Verklaring van de fabrikant
- Uw legitimatiebewijs
3.) Wij keuren uw voertuig en kijken of het juiste typeplaatje en de juiste banden op de auto zitten.
4.) De verklaring van de fabrikant nemen we in en sturen we voor beoordeling door naar onze afdeling Testen Nationaal. Houd er rekening mee dat dit een paar weken kan duren.
5.) Betaal de kosten voor de keuring bij het keuringsstation. U betaalt ook voor de beoordeling van de Verklaring van de fabrikant. Hiervoor krijgt u een aparte rekening. Meer informatie vindt u bij ' Kosten'.
K6.) euring en beoordeling akkoord? Dan sturen wij u binnen 5 werkdagen een nieuw kentekenbewijs. Heeft u nog geen kentekencard? Dan sturen wij u een werkdag later een brief met een volledige tenaamstellingscode. Bewaar de tenaamstellingscode goed.
7.) Soms verandert door de wijziging het kenteken. Laat dan ook nieuwe kentekenplaten maken bij een kentekenplaatfabrikant. Neem het nieuwe kentekenbewijs en een legitimatiebewijs mee.

Ik hoop zo ver in de procedure te komen dat ik al dan niet nieuwe kenteken nodig heb, want dat betekent dat de rest goed is gegaan
haphop.gif
Nu: Kip Isa White 41 TCB met Volvo XC40 T5

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door troapel » wo 10 mei 2023 00:30

[re.gif]
Dit gaat over een kampeerauto, een camper dus. Die heeft onder de 3500 KG een ‘auto’kenteken en boven de 3500 KG komt daar een ‘vrachtwagen’kenteken voor in de plaats. Een kenteken dat begint met een B of V.
Een aanhangwagen/caravan boven de 750 KG heeft altijd een kenteken dat begint met een W, dus het lijkt mij onlogisch en onnodig dat dat gewijzigd wordt. Maar je zal het wel merken zodra het bij de RDW geregeld is. Heel veel succes met al het geregel! thumbup.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door VIP » wo 10 mei 2023 06:33

Kenteken blijft behouden.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: “Succeskans” verhogen technische maximum massa

Bericht door Ron » wo 10 mei 2023 09:31

yep

kost buiten de kosten van de fabrikant papieren circa €65 bij de RDW.
Week later nieuw pasje in huis.

Doe het maar.
Ga je geen spijt van krijgen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”