E&P levelsysteem caravan, hoe de "waarschuwing piepjes" uitzetten?

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
azu
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 21 apr 2014 23:38

E&P levelsysteem caravan, hoe de "waarschuwing piepjes" uitzetten?

Bericht door azu » ma 8 mei 2023 08:48

Onder de caravan die wij vorige jaar hebben gekocht zit een E&P levelsysteem, wat echt fantastisch is als je iedere 2-3 dagen verder gaat naar de volgende camping, we zijn dan ook erg blij met deze luxe optie!

Enige nadeel wat ons betreft zijn de "piepjes" tijdens de werking, het lijkt dat wel een vrachtwagen die achteruit aan het rijden is en het trekt wat ons betreft ook iets te veel aandacht (gelukkig komen er vrijwel nooit laat in de avond aan ).

In de gebruiksaanwijzing staat nergens of en hoe je dit uit kunt zetten, en ook de dealer wist dit niet.....
Iemand enig idee of dit toch mogelijk is, of een ander creatief idee (behalve dan de bedieningsbox onder de caravan eraf halen en de draadjes naar het speakertje afknippen oid)?

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: E&P levelsysteem caravan, hoe de

Bericht door VIP » ma 8 mei 2023 09:05

[re.gif]

Wij hebben de piepjes direct bij montage uitgezet.

idd door het stekkertje van het speakertje los te koppelen.
Porsche + Tabbert

Danser
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 10:59

Re: E&P levelsysteem caravan, hoe de

Bericht door Danser » ma 8 mei 2023 09:12

Wij vonden de piepjes ook irritant. Bij de eerst volgende service beurt door de dealer uitgezet.
Volkswagen Transporter T6 204 pk DSG met Cabby 570 Caienna

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: E&P levelsysteem caravan, hoe de

Bericht door doubleyou » ma 8 mei 2023 09:37

Ik denk dat mijn dealer die piepjes meteen heeft gedeactiveerd….ik heb ze namelijk nog nooit gehoord :).Ik kan me goed voorstellen dat je daar vanaf wil, het lijkt me onnodig en irritant.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: E&P levelsysteem caravan, hoe de

Bericht door Chrisje113 » ma 8 mei 2023 10:12

Op dit moment wordt het systeem bij ons geïnstalleerd en we hebben meteen aangegeven dat de piepjes uit mogen. We gaan hem vrijdag weer ophalen en ik zal vragen hoe je deze uit kunt zetten en of je dit zelf kunt doen.
Wordt vervolgd knipoog.gif
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

azu
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 21 apr 2014 23:38

Re: E&P levelsysteem caravan, hoe de

Bericht door azu » ma 8 mei 2023 10:30

Chrisje113 schreef:Op dit moment wordt het systeem bij ons geïnstalleerd en we hebben meteen aangegeven dat de piepjes uit mogen. We gaan hem vrijdag weer ophalen en ik zal vragen hoe je deze uit kunt zetten en of je dit zelf kunt doen.
Wordt vervolgd knipoog.gif
Alvast bedankt, goed om te weten voordat ik me onder de caravan ga verstoppen en er dan achter kom dat de box niet te openen is zonder hem half te slopen Afbeelding

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: E&P levelsysteem caravan, hoe de

Bericht door VIP » ma 8 mei 2023 10:42

[re.gif]

Je hoeft niets te slopen, kap losschroeven stekkertje los en kap er weer op, nog geen 5 minuten werk.
Porsche + Tabbert

azu
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 21 apr 2014 23:38

Re: E&P levelsysteem caravan, hoe de

Bericht door azu » ma 8 mei 2023 10:59

VIP schreef:[re.gif]

Je hoeft niets te slopen, kap losschroeven stekkertje los en kap er weer op, nog geen 5 minuten werk.
Top, dankjewel!

Ook bedankt voor de andere reacties (onze dealer vertelde dat het echt niet uit kon), blijft een aparte keuze van E&P om dit standaard aan te zetten zonder optie om het softwarematig uit te zetten...... geloof niet dat er iemand op zit te wachten (maar misschien eoa wettelijke eis....).


Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: E&P levelsysteem caravan, hoe de

Bericht door Chrisje113 » ma 8 mei 2023 11:33

Wat me is verteld dat het voor de veiligheid is als deze actief is gezet ivm klem gevaar en dat je je niet onder de steunpoten en de as steunen bevind.
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: E&P levelsysteem caravan, hoe de

Bericht door doubleyou » ma 8 mei 2023 11:42

Dat zou je zelf dus niet kunnen bedenken scratch.gif ? Al die overvloedige waarschuwingen in de handleiding van de meeste producten geven je soms ook het idee dat je die hersens niet hebt gekregen om er iets mee te doen :). Je mag je hond inderdaad niet in de magnetron doen!
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: E&P levelsysteem caravan, hoe de

Bericht door VIP » ma 8 mei 2023 13:21

Chrisje113 schreef:
ma 8 mei 2023 11:33
Wat me is verteld dat het voor de veiligheid is als deze actief is gezet ivm klem gevaar en dat je je niet onder de steunpoten en de as steunen bevind.
Maar daarom kun je het overheersende en irritante piepje nog wel uitzetten knipoog.gif
Porsche + Tabbert

azu
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 21 apr 2014 23:38

Re: E&P levelsysteem caravan, hoe de

Bericht door azu » ma 8 mei 2023 19:30

VIP schreef:
Chrisje113 schreef:
ma 8 mei 2023 11:33
Wat me is verteld dat het voor de veiligheid is als deze actief is gezet ivm klem gevaar en dat je je niet onder de steunpoten en de as steunen bevind.
Maar daarom kun je het overheersende en irritante piepje nog wel uitzetten knipoog.gif
Precies, en dat is inderdaad 5 minuten werk (afgezien van het manoeuvreren onder de caravan tussen mover, ATC, onderbouwuitklapopstapje Afbeelding en de watertank die daar ook ergens hangen....).

Wel jammer dat onze dealer het afdeed met "onbekend, kan niet", maar gelukkig is er dit forum!

Midden op de foto is de boosdoener te zien, zit met 2 draadjes naar die hele grote witte stekker die nu los zit, levelen is nu stuk rustiger, en met alle gezoem en gekreun van het systeem weet je echt wel dat je je voeten er niet onder moet zetten Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: E&P levelsysteem caravan, hoe de

Bericht door VIP » di 9 mei 2023 09:04

[re.gif]

Goed bezig thumbup.gif

Enneh binnen de 5 minuten mrgreen.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Zoekfunctie naar berichten

Bericht door stj63 » vr 7 jul 2023 23:36

Willem_uit_Goes schreef:
do 6 jul 2023 22:55
Wat wil je weten over E&P?

Wij zijn er de eerste keer mee op pad.

Bevalt (na 3 campings) vooralsnog super.
Ik overweeg de aanschaf/installatie en vroeg me af of het hinderlijke piepje ook bij de nieuwe versie nog aanwezig is en of dat door de dealer eenvoudig uit te schakelen is (stekkertje losmaken?). Vanmiddag nog een bezoekje bij de dealer afgelegd en deze vertelde me dat ik ook een 'handpomp' nodig had. Die kende ik niet, heb ik ook nog nergens voorbij zien komen in filmpjes op Youtube. Ik heb naar E&P gebeld en gevraagd wat zo'n handpomp doet en of je die ook echt nodig hebt. Zelf gaven zij aan dat je met deze pomp in noodsituaties de steunen kan intrekken. De pomp wordt onder de caravan geïnstalleerd en werkt als een soort hydraulische krik en trekt handmatig dan alle steunen in. E&P gaf aan dat deze pomp enkel gebruikt kan worden in situaties waarbij het hele systeem zonder stroom staat. Dit zou bijv. kunnen optreden als de caravan accu helemaal leeg of stuk is.

Als tip/alternatief gaven zij aan dat je dit probleem ook kunt oplossen door een startkabel te gebruiken. Het gaat om een caravan dus heb je een auto mee. Sluit de startkabel aan op de accu van de auto en op de accu van de caravan. Start de auto en het systeem is weer van stroom voorzien zodat je de steunen alsnog op stroom kunt intrekken. Is er een defect met een olieleiding, dan heeft de handpomp ook geen effect omdat het systeem dan niet meer onder druk staat en je met de handpomp de steunen niet kunt intrekken.

Heb jij zo'n handpomp onder de vloer zitten? Zijn er meer mensen die op advies van de dealer een handpomp hebben geïnstalleerd en zo ja, wat is je ervaring daarmee?
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: Zoekfunctie naar berichten

Bericht door Willem_uit_Goes » za 8 jul 2023 07:06

Ik heb een "pieploze" installatie gevraagd en gekregen. Is naar ik begreep kwestie van dat piepertje wel of niet aansluiten.

De handpomp zat er bij mij standaard op. Werking daarvan staat duidelijk beschreven in de handleiding. Niet getest maar ziet er simpel bedienbaar uit: soort van omgekeerde potkrik.

Verder zit er ook nog een noodbediening (noodknop) op voor als de bediening uit zou vallen. Ook nog niet getest, maar is knop ingedrukt houden tot alles omhoog is.

Ik had gekozen voor bediening via mijn smartphone, maar die module werkt niet meer op nieuwe smartphones. Bijbehorende app is al sinds 2018 niet meer bijgewerkt.

Heb nu een vast (bedraad) bedieningspaneel maar een losse handzender kun je ook bestellen.

Enige nadeel is dat je twee hydraulische poten onder je as krijgt. In Frankrijk en Spanje heb je van die smalle en debiel hoge snelheidsremmers in sommige dorpjes. Die vallen binnen de spoorbreedte van de caravan dus "vroeger" kon ik daar precies hobbelvrij overheen.
Nu voorzichtig getest, maar de poten raken die drempel, dus nu moet je daar bewust met één wiel overheen om schade te voorkomen.

Systeem werkt fantastisch: waterpas zetten is echt een kwestie van een druk op de knop.
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Zoekfunctie naar berichten

Bericht door stj63 » zo 9 jul 2023 00:12

De beruchte paddestoelen op de weg :(. Ik was er al bang voor. Van de week nog gevraagd aan de dealer hoe daarmee om te gaan en die gaf al aan dat je dan bewust met 1 wiel over de drempel moet rijden. Met aangepaste snelheid dan uiteraard :). Overigens zie ik ze hier ook steeds vaker en dan met name op de parallel wegen langs de provinciale weg. Op dat soort wegen kan je hier in Zeeuws Vlaanderen niet meer inhalen. Omdat er heel veel vrachtverkeer op de weg zit gebruiken de lokale bewoners de parallel wegen om het verkeer op de provinciale weg in te halen. Dat proberen ze nu te voorkomen door paddestoelen neer te leggen. Om het langzaam verkeer zo min mogelijk te hinderen leggen ze een paddestoel en geen drempel. Direct naast de weg dan paaltjes zodat je niet aan de linker of rechterkant de paddestoel kunt ontwijken.

Ik rijd jaarlijks naar Zuid Frankrijk en dan met name tolwegen. Bij Perpignan verlaat ik die en daal verder af naar Argeles Sur Mer. Tijdens m'n reis kom ik de paddestoelen (nog) niet tegen maar we zien ze helaas overal opduiken. Toch nog maar eens goed nadenken of een EP leveler dan wel een goed idee is. Ik vrees dat ik ze in een onachtzaam moment zomaar es stuk zou kunnen rijden :(.
Laatst gewijzigd door Ab op zo 9 jul 2023 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Aub niet quoten op voorgaand bericht.
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: E&P levelsysteem caravan, hoe de "waarschuwing piepjes" uitzetten?

Bericht door Willem_uit_Goes » zo 9 jul 2023 07:49

Haha, wij reden vanaf de afrit Le Boulou richting Argeles, want had een leuk restaurant gezien om te lunchen in het gat Laroque.

Was niet te doen: om de paar honderd meter zo'n rothobbel.
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: E&P levelsysteem caravan, hoe de

Bericht door stj63 » vr 14 jul 2023 23:16

Willem_uit_Goes schreef:
zo 9 jul 2023 07:49
Haha, wij reden vanaf de afrit Le Boulou richting Argeles, want had een leuk restaurant gezien om te lunchen in het gat Laroque.

Was niet te doen: om de paar honderd meter zo'n rothobbel.
Aan die kant kom ik nooit met de caravan op de haak :). Ik ga bij Perpignan van de A9 af, richting Elne en bij Argeles aangekomen het dorp in. Eerst langs de giga campings waar veel NL'ers staan (wij niet!) naar onze camping in het centrum van Argeles Plage. In het dorp kom ik wel drempels tegen maar vorig jaar (nog) geen paddestoelen. Gewone drempels lijkt me voor de stempels van een E&P geen probleem. De paddestoelen wel omdat de as lager komt t.o.v. de paddenstoel omdat de wielen ernaar rijden. Ik heb ze er nog niet onder, moet er nog even goed over nadenken :).
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”