Wat vraagjes over zakluifel
Wat vraagjes over zakluifel
Hoi,
Wij wilde eerst een cassette luifel aanschaffen maar gaan nu toch voor een zakluifel i.v.m. gewicht.
Nu een paar vraagjes.
* Fiama of Thule welke is volgens jullie beter?
* Ik zie op de filmpjes dat ze hem eerst afrollen en dan in de rails schuiven via de bestaande opening in de zijkant van de rails om hem aan caravan te hangen.
Nu dacht ik dat ze soms ook boven een extra verbreding in de rails maken zodat je de luifel niet af hoeft te rollen bij het aan de caravan hangen wat is voordeel of
nadeel?
* Natuurlijk is een zakluifel iets moeilijker opzetten dan een cassette luifel, maar zitten er nog meer nadelen aan ten opzichte van een cassette luifel?
* beschadigt de zijkant van de caravan niet als de luifel eraan hangt tijdens het rijden?
* Wij hebben een Knaus Sport 500 QDK uit 2023, weet iemand toevallig de maximale maat die daar oppast? (natuurlijk ga ik ook even meten)
* Is het ook mogelijk een zijwand te monteren en zo ja welke? Bij Thule kan ik ze voor de 1200 niet vinden.
Alvast bedankt!
Wij wilde eerst een cassette luifel aanschaffen maar gaan nu toch voor een zakluifel i.v.m. gewicht.
Nu een paar vraagjes.
* Fiama of Thule welke is volgens jullie beter?
* Ik zie op de filmpjes dat ze hem eerst afrollen en dan in de rails schuiven via de bestaande opening in de zijkant van de rails om hem aan caravan te hangen.
Nu dacht ik dat ze soms ook boven een extra verbreding in de rails maken zodat je de luifel niet af hoeft te rollen bij het aan de caravan hangen wat is voordeel of
nadeel?
* Natuurlijk is een zakluifel iets moeilijker opzetten dan een cassette luifel, maar zitten er nog meer nadelen aan ten opzichte van een cassette luifel?
* beschadigt de zijkant van de caravan niet als de luifel eraan hangt tijdens het rijden?
* Wij hebben een Knaus Sport 500 QDK uit 2023, weet iemand toevallig de maximale maat die daar oppast? (natuurlijk ga ik ook even meten)
* Is het ook mogelijk een zijwand te monteren en zo ja welke? Bij Thule kan ik ze voor de 1200 niet vinden.
Alvast bedankt!
Re: Wat vraagjes over zakluifel
Hier staan de maten tot en met 2021 in.
https://web2.obelink.nl/Obelink_rechte_ ... 120821.pdf
De keren dat ik de zakluifel er aan gehangen had.
Beschadigde de zijkant niet. (gladde beplating)
Wij hebben een Fiamma , en sinds vorige week ook een zijwand erbij (nog niet gebruikt)
we gebruiken de peggy pegs platen en schroeven om hem vast te zetten.
Voor kort verblijf is de zakluifel ideaal.
Voor langer verblijf gebruiken we de Verona
https://web2.obelink.nl/Obelink_rechte_ ... 120821.pdf
De keren dat ik de zakluifel er aan gehangen had.
Beschadigde de zijkant niet. (gladde beplating)
Wij hebben een Fiamma , en sinds vorige week ook een zijwand erbij (nog niet gebruikt)
we gebruiken de peggy pegs platen en schroeven om hem vast te zetten.
Voor kort verblijf is de zakluifel ideaal.
Voor langer verblijf gebruiken we de Verona
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Wat vraagjes over zakluifel
Ik heb een Fiamma gehad en nu een Thule, welke ik prettiger vind uitspannen.
Ik heb een extra rail boven op de bestaande en hoef de zakluifel nooit te verwijderen; ik leg hem simpelweg op het dak bij gebruik van mijn Unico Torino.
Heb geen cassetteluifel ervaring, maar de cassetteluifels zijn veel sneller in te draaien bij slecht weer.
De zijkant van de caravan beschadigt niet.
Ik heb een zijwand gekocht bij Obelink. De originele zijwanden van Thule zijn duur, maar daar zit dan de benodigde rafter bij.
Ik heb een extra rail boven op de bestaande en hoef de zakluifel nooit te verwijderen; ik leg hem simpelweg op het dak bij gebruik van mijn Unico Torino.
Heb geen cassetteluifel ervaring, maar de cassetteluifels zijn veel sneller in te draaien bij slecht weer.
De zijkant van de caravan beschadigt niet.
Ik heb een zijwand gekocht bij Obelink. De originele zijwanden van Thule zijn duur, maar daar zit dan de benodigde rafter bij.
Fendt Saphir 490 TF, Truma SE-R, Toyota Avensis 1.8 vvti cvt 2011
Re: Wat vraagjes over zakluifel
Ik heb een Fiamma; ik ben er wel blij mee, vooral voor snel gebruik zoals weekenden ofzo. Of als we gaan camping hoppen! Perfect.
Bij een normale rail moet je inderdaad de luifel helemaal afrollen om hem in de rail te krijgen. Dat is best even een handeling hoor; met twee man doen. Er zijn wel aanpassingen mogelijk om dat te vereenvoudigen, heb ik niet gedaan. Je kunt een extra rail bovenop je bestaande rail monteren zodat je zak luifel kan blijven zitten als je een tent monteert. Je kunt ook in een hoek voor of achter de zak luifel de rail wat ruimen zodat de luifel niet helemaal rondom hoeft te worden doorgehaald.
Bij een normale rail moet je inderdaad de luifel helemaal afrollen om hem in de rail te krijgen. Dat is best even een handeling hoor; met twee man doen. Er zijn wel aanpassingen mogelijk om dat te vereenvoudigen, heb ik niet gedaan. Je kunt een extra rail bovenop je bestaande rail monteren zodat je zak luifel kan blijven zitten als je een tent monteert. Je kunt ook in een hoek voor of achter de zak luifel de rail wat ruimen zodat de luifel niet helemaal rondom hoeft te worden doorgehaald.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Wat vraagjes over zakluifel
Wij hebben sinds vorig jaar de Thule omnistor 1200. 3,5 meter lang. Ideaal! Heb via MP zijwanden en een smal voorwandje erbij gekocht, maar nog niet gebruikt.
Ik heb hem in mijn eentje in de rail gehangen en ik kan hem in mijn eentje op en af rollen. (Ben vrouw en hartpatiënt, dus een beetje man moet dat zeker ook kunnen ). Voorwaarde hiervoor is dat je wel een klitteband in het midden hebt en of lang genoeg bent of een opstapje klaar hebt staan.
We staan nu op een voorseizoen plaats en bij aankomst en vertrek kan ik de luifel binnen 5 minuten fixen. Heb de peggy peg grondplaten voor de poten en die laat ik wel gewoon liggen. Ik denk dat wij de voortent niet vaak meer zullen gebruiken (was al meer een schuur voor opslag spullen).
Zijkant caravan is goed beschermd, dus geen schade.
Ik heb hem in mijn eentje in de rail gehangen en ik kan hem in mijn eentje op en af rollen. (Ben vrouw en hartpatiënt, dus een beetje man moet dat zeker ook kunnen ). Voorwaarde hiervoor is dat je wel een klitteband in het midden hebt en of lang genoeg bent of een opstapje klaar hebt staan.
We staan nu op een voorseizoen plaats en bij aankomst en vertrek kan ik de luifel binnen 5 minuten fixen. Heb de peggy peg grondplaten voor de poten en die laat ik wel gewoon liggen. Ik denk dat wij de voortent niet vaak meer zullen gebruiken (was al meer een schuur voor opslag spullen).
Zijkant caravan is goed beschermd, dus geen schade.
Re: Wat vraagjes over zakluifel
Een klein, maar best belangrijk detail..
Let erop, dat er in het midden van de luifel een klittenbandje zit.
Ik ben het effe kwijt welke..maar er waren luifels die dat midden bandje niet hadden.
Dan kan je de luifel niet alleen oprollen.
Ik had er ooit een, die dat bandje wel had. Als ik me goed herinner was die iets van 4,5 meter.
Als dat bandje er niet had gezeten, hadden we altijd met zijn 2-en moeten zijn, en ook 2 opstapjes mee moeten nemen.
Edit..een beetje hetzelfde als voorgaand bericht..
Ik typ niet zo snel op mijn kleine schermpje..
Nadien heb ik 3 cassetteluifels gehad. Veel zwaarder.. Het opzetgemak is eigenlijk maar heel weinig meer, als de lengte hetzelfde blijft.
Een langere, van bijv. 6 meter, is weer een ander verhaal natuurlijk.
Het schoonmaken is een heel stuk lastiger.
Een zakluifel hang je vertikaal langs de caravan, ideaal om schoon te maken. Bij een cassette gaat dat niet.
Let erop, dat er in het midden van de luifel een klittenbandje zit.
Ik ben het effe kwijt welke..maar er waren luifels die dat midden bandje niet hadden.
Dan kan je de luifel niet alleen oprollen.
Ik had er ooit een, die dat bandje wel had. Als ik me goed herinner was die iets van 4,5 meter.
Als dat bandje er niet had gezeten, hadden we altijd met zijn 2-en moeten zijn, en ook 2 opstapjes mee moeten nemen.
Edit..een beetje hetzelfde als voorgaand bericht..
Ik typ niet zo snel op mijn kleine schermpje..
Nadien heb ik 3 cassetteluifels gehad. Veel zwaarder.. Het opzetgemak is eigenlijk maar heel weinig meer, als de lengte hetzelfde blijft.
Een langere, van bijv. 6 meter, is weer een ander verhaal natuurlijk.
Het schoonmaken is een heel stuk lastiger.
Een zakluifel hang je vertikaal langs de caravan, ideaal om schoon te maken. Bij een cassette gaat dat niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Wat vraagjes over zakluifel
Ik zou de rails niet openbuigen om de zakluifel erin te kunnen schuiven.
Wij hebben eerst een fiamma luifel gehad, nu een Thule.
De Thule voelt wat steviger aan, en spant makkelijker af.je hebt van Thule en Obelink zijwanden en voorwanden voor.
Wij hebben voor de Thule zijwanden gekozen, deze hangen vrij van de caravanwand, en nog belangrijker, van het caravanraam.
Wij hebben eerst een fiamma luifel gehad, nu een Thule.
De Thule voelt wat steviger aan, en spant makkelijker af.je hebt van Thule en Obelink zijwanden en voorwanden voor.
Wij hebben voor de Thule zijwanden gekozen, deze hangen vrij van de caravanwand, en nog belangrijker, van het caravanraam.
2007 Ford S-max 2.5T - 2022 Burstner Premio Life 490 TK
Re: Wat vraagjes over zakluifel
Wat is het nadeel van het laten verruimen van de rails? Heeft dat nog effect als je een gewone voortent opzet?
Kan me voorstellen dat de pees op dat punt losser is, het dak minder spant en je een plooi krijgt, is dat zo?
Kan me voorstellen dat de pees op dat punt losser is, het dak minder spant en je een plooi krijgt, is dat zo?
Re: Wat vraagjes over zakluifel
Soms slijpen ze een stukje uit de rails.
Maar even afrollen en met z'n tweeën is net zo makkelijk.
Tenzij de zakluifel 6 meter lang is.
Het hoeft niet dagelijks of wekelijks te gebeuren.
Maar even afrollen en met z'n tweeën is net zo makkelijk.
Tenzij de zakluifel 6 meter lang is.
Het hoeft niet dagelijks of wekelijks te gebeuren.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Wat vraagjes over zakluifel
Als je zowel de zakluifel als een voortent wilt gebruiken, is een extra dakrailtje bovenop de bestaande een uitkomst.
Ik had dat ooit ook. Hooguit een half uurtje werk.
De luifel hoeft er dan nooit meer af, bij voortentgebruik klap je 'm simpel om op het dak.
Ook hoef je niks open te buigen of slijpen in de voortentrail.
Het gaat niet bij alle caravans, maar bij de meeste wel.
Ik heb ooit eens ergens een bericht geplaatst hoe dat eenvoudig zelf te doen. Vast nog wel te vinden met de zoekfunctie.
Ik had dat ooit ook. Hooguit een half uurtje werk.
De luifel hoeft er dan nooit meer af, bij voortentgebruik klap je 'm simpel om op het dak.
Ook hoef je niks open te buigen of slijpen in de voortentrail.
Het gaat niet bij alle caravans, maar bij de meeste wel.
Ik heb ooit eens ergens een bericht geplaatst hoe dat eenvoudig zelf te doen. Vast nog wel te vinden met de zoekfunctie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Wat vraagjes over zakluifel
wij gebruiken al 7 jaar de fiamma caravanstore en vooral met rondtrekken of korter verblijf.
voor de langere periodes een unico torino.
wel hebben we in de bovenrails een verbreding gemaakt zodat we hem opgerold eruit kunnen schuiven....en ook later weer terug erin kunnen schuiven.
is wat omslachtiger dan cassetteluifel, maar voldoet nog.
voor de rest is er al veel info gegeven.
wij gebruiken gewoon de stormbanden set en als de luifel uit is gaan die ook ALTIJD de grond in.
voor de langere periodes een unico torino.
wel hebben we in de bovenrails een verbreding gemaakt zodat we hem opgerold eruit kunnen schuiven....en ook later weer terug erin kunnen schuiven.
is wat omslachtiger dan cassetteluifel, maar voldoet nog.
voor de rest is er al veel info gegeven.
wij gebruiken gewoon de stormbanden set en als de luifel uit is gaan die ook ALTIJD de grond in.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).
Re: Wat vraagjes over zakluifel
Ok bedankt allemaal
Re: Wat vraagjes over zakluifel
Sinds 2 jaar extra rail op onze Hobby 460 (bj. 1992) laten plaatsen, ideaal! Zoals Ab ook al aangeeft, zakluifel kan gewoon blijven zitten als je de voortent of een andere luifel wilt gebruiken: klap de zakluifel eenvoudig achterover, liggend op het dak van de caravan. De standaard caravanrail is dan gewoon bruikbaar.
Re: Wat vraagjes over zakluifel
Eerder een Fiamma gehad, toen de Fendt er kwam ( veel langer dan de Kip) een Thule zakluifel van ruim 4 mtr gekozen.
De Thule vonden we gewoon mooier, ook voelt het beter aan. Beide dus persoonlijk.
De 4 mtr opgerold is best zwaar, dus met 2en er in en er uit halen. Ben wel benieuwd waar en hoe de verruiming/opening boven in de rails is gedaan, kan iemand hier een foto van plaatsen ?
We gebruiken deze alleen voor de korte weekenden ( bij langer verblijf een Verona) en de heen en terug reis naar het zuiden. Op locatie gaat hij dan onder de caravan.
Met enige handigheid, en dankzij middenbandje, kan ik hem alleen opzetten en terugplaatsen....maar liever met 2en te doen.
De Thule vonden we gewoon mooier, ook voelt het beter aan. Beide dus persoonlijk.
De 4 mtr opgerold is best zwaar, dus met 2en er in en er uit halen. Ben wel benieuwd waar en hoe de verruiming/opening boven in de rails is gedaan, kan iemand hier een foto van plaatsen ?
We gebruiken deze alleen voor de korte weekenden ( bij langer verblijf een Verona) en de heen en terug reis naar het zuiden. Op locatie gaat hij dan onder de caravan.
Met enige handigheid, en dankzij middenbandje, kan ik hem alleen opzetten en terugplaatsen....maar liever met 2en te doen.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: Wat vraagjes over zakluifel
Dat snap ik niet helemaal..Het oprollen en uitzetten deed ik zonder moeite altijd alleen. Geen enkele moeite mee, met 4,5 meter zakluifel.
Een vrouw alleen kan het ook kan je een eindje terug lezen.
5 minuten werk als je er aan gewend bent.
Met de daarop volgende cassetteluifels gaat het amper sneller.
Een vrouw alleen kan het ook kan je een eindje terug lezen.
5 minuten werk als je er aan gewend bent.
Met de daarop volgende cassetteluifels gaat het amper sneller.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Wat vraagjes over zakluifel
Wij hebben een zakluifel zonder klittenband in het midden. Maatje groter zou dit wel hebben maar daar was de caravan te klein voor. Wellicht zitten ze op de nieuwere modellen wel (voortschrijdend inzicht?).
Nog steeds content met de zakluifel voor de korte vakanties in NL of de langere vakanties in buitenland.
Met Hemelvaart gaat deze eraf om plaats te maken voor de voortent. Doen we ter plekke. Enige lastige daarvan zijn verrekte kunststof eindstopjes die in de rail zitten met een schroef om de luifel op zijn plek te houden. Weet niet of daar al een andere oplossing voor is. Kl#te dingen
Nog steeds content met de zakluifel voor de korte vakanties in NL of de langere vakanties in buitenland.
Met Hemelvaart gaat deze eraf om plaats te maken voor de voortent. Doen we ter plekke. Enige lastige daarvan zijn verrekte kunststof eindstopjes die in de rail zitten met een schroef om de luifel op zijn plek te houden. Weet niet of daar al een andere oplossing voor is. Kl#te dingen
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Wat vraagjes over zakluifel
Er zijn ook andere te verkrijgen volledig van aluminium deze passen beter door de invoeropening dan de plastic uitgevoerde versie en de schroeven zitten erin met schroefdraad ipv een parker
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Wat vraagjes over zakluifel
Wij hebben de Thule 1200 en wij gebruiken niet anders dus deze hangt er altijd aan.
Een Casette is natuurlijk nog gemakkelijker, maar zal je niet veel tijd winst opleveren.
We hebben wel alle wanden van Thule erbij, maar slechts 1x gebruikt, dat is wel een gedoe.
Een Casette is natuurlijk nog gemakkelijker, maar zal je niet veel tijd winst opleveren.
We hebben wel alle wanden van Thule erbij, maar slechts 1x gebruikt, dat is wel een gedoe.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT
- sander_knaus
- Berichten: 282
- Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11
Re: Wat vraagjes over zakluifel
Wij hebben ook een zakluifel een thule 1200.. maar ik snap niet zo goed hoe je dat alleen moet opzetten of afbreken..
Wanneer je deze alleen uitrolt . Moet je de poten uitklappen, dat lukt misschien nog , en dan de dwarsliggers tegen de caravan aan spannen. Maar dan heb ik toch een derde hand nodig.. met afreken idem… vertel mij jullie geheim, ik wil het ook alleen kunnen
Wanneer je deze alleen uitrolt . Moet je de poten uitklappen, dat lukt misschien nog , en dan de dwarsliggers tegen de caravan aan spannen. Maar dan heb ik toch een derde hand nodig.. met afreken idem… vertel mij jullie geheim, ik wil het ook alleen kunnen
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)
Re: Wat vraagjes over zakluifel
Snap ik niet..waarom een 3e hand ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Wat vraagjes over zakluifel
Ik rol hem altijd uit, eerst buitenste klittenbandjes alvast los maken en als laatste pas de middelste. Daarna laat ik hem dan tegen caravan aan hangen. volgens aan één kant de poot er uit trekken en dan de poot/ligger als een dubbele poot uiteen zetten zodat hij stevig blijft staan. Daarna ga je naar de andere kant, trekt de poot eruit en drukt bij deze kant wél direct de ligger richting caravan. De poot nog niet op hoogte zetten. De andere kant blijft ondertussen als het goed is redelijk stabiel staan doordat je de ligger/poot als constructie gebruikt. Ga nu naar die kant, en maak het geheel af met de ligger richting caravan. Zet daarna pas de staanders op hoogte.
(Ik heb een fiamma)
(Ik heb een fiamma)
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Wat vraagjes over zakluifel
Echt geen extra handen nodig hoor.
Opzetten:
Ik maak de zak open en maak de buitenste klittenband los.
Dan maak ik als laatste het middelste klittenband los en rol de luifel af.
Vervolgens vouw ik de eerste poot/ligger uit en zet ik aan 1 kant de poot met ligger schuin richting de caravan. Ik heb dan mijn handen vrij om de andere zijde de poot/ligger uit te vouwen, poot rechtop te plaatsen en de ligger in het aandrukpunt in de zak te plaatsen en licht op te spannen.
Vervolgens ga ik terug naar zijde 1 waar de poot/ligger nog schuin staat, zet de poot rechtop en plaats de ligger in het aandrukpunt met lichte spanning.
Luifel is klaar om goed op hoogte gezet te worden en de liggers af te spannen en vast te zetten.
Afbreken:
Trapje klaar zetten in het midden onder de zak.
Luifel losmaken, poten laten zakken.
1 kant ligger los en vastklikken aan poot. Poot/ligger schuin naar caravan toe plaatsen.
Andere zijde ligger losmaken, vastklikken aan poot, poot/ligger direct in de buis vouwen.
Eerste zijde poot/ligger in de buis vouwen.
Oprollen en vastmaken net middelste klittenband en als laatste de buitenste klittebanden en zak sluiten.
Edit :
Ik kan een heel verhaal schrijven, maar ik doe exact zoals op het filmpje. Opzetten is hetzelfde, maar dan omgekeerd.
https://youtu.be/djmoQH0P36E
Opzetten:
Ik maak de zak open en maak de buitenste klittenband los.
Dan maak ik als laatste het middelste klittenband los en rol de luifel af.
Vervolgens vouw ik de eerste poot/ligger uit en zet ik aan 1 kant de poot met ligger schuin richting de caravan. Ik heb dan mijn handen vrij om de andere zijde de poot/ligger uit te vouwen, poot rechtop te plaatsen en de ligger in het aandrukpunt in de zak te plaatsen en licht op te spannen.
Vervolgens ga ik terug naar zijde 1 waar de poot/ligger nog schuin staat, zet de poot rechtop en plaats de ligger in het aandrukpunt met lichte spanning.
Luifel is klaar om goed op hoogte gezet te worden en de liggers af te spannen en vast te zetten.
Afbreken:
Trapje klaar zetten in het midden onder de zak.
Luifel losmaken, poten laten zakken.
1 kant ligger los en vastklikken aan poot. Poot/ligger schuin naar caravan toe plaatsen.
Andere zijde ligger losmaken, vastklikken aan poot, poot/ligger direct in de buis vouwen.
Eerste zijde poot/ligger in de buis vouwen.
Oprollen en vastmaken net middelste klittenband en als laatste de buitenste klittebanden en zak sluiten.
Edit :
Ik kan een heel verhaal schrijven, maar ik doe exact zoals op het filmpje. Opzetten is hetzelfde, maar dan omgekeerd.
https://youtu.be/djmoQH0P36E
Re: Wat vraagjes over zakluifel
Wij hebben een fiamma luifel.
Onder de normale pees voor de voortent, heb ik een pees gezet.
Deze met veel schroeven en kit vastgezet aan de caravan.
Deze hangt er dus altijd aan.
Geen beschadigingen aan de caravan, en....de voortent kan in de normale pees worden geschoven.
Groetjes Mart
Onder de normale pees voor de voortent, heb ik een pees gezet.
Deze met veel schroeven en kit vastgezet aan de caravan.
Deze hangt er dus altijd aan.
Geen beschadigingen aan de caravan, en....de voortent kan in de normale pees worden geschoven.
Groetjes Mart
Re: Wat vraagjes over zakluifel
Prima te doen zo inderdaad is mijn ervaring met mijn Thule.
Ware het niet dat er niet te veel wind mag staan.
Ware het niet dat er niet te veel wind mag staan.
Arja75 schreef: ↑do 11 mei 2023 21:10Echt geen extra handen nodig hoor.
Opzetten:
Ik maak de zak open en maak de buitenste klittenband los.
Dan maak ik als laatste het middelste klittenband los en rol de luifel af.
Vervolgens vouw ik de eerste poot/ligger uit en zet ik aan 1 kant de poot met ligger schuin richting de caravan. Ik heb dan mijn handen vrij om de andere zijde de poot/ligger uit te vouwen, poot rechtop te plaatsen en de ligger in het aandrukpunt in de zak te plaatsen en licht op te spannen.
Vervolgens ga ik terug naar zijde 1 waar de poot/ligger nog schuin staat, zet de poot rechtop en plaats de ligger in het aandrukpunt met lichte spanning.
Luifel is klaar om goed op hoogte gezet te worden en de liggers af te spannen en vast te zetten.
Afbreken:
Trapje klaar zetten in het midden onder de zak.
Luifel losmaken, poten laten zakken.
1 kant ligger los en vastklikken aan poot. Poot/ligger schuin naar caravan toe plaatsen.
Andere zijde ligger losmaken, vastklikken aan poot, poot/ligger direct in de buis vouwen.
Eerste zijde poot/ligger in de buis vouwen.
Oprollen en vastmaken net middelste klittenband en als laatste de buitenste klittebanden en zak sluiten.
Edit :
Ik kan een heel verhaal schrijven, maar ik doe exact zoals op het filmpje. Opzetten is hetzelfde, maar dan omgekeerd.
https://youtu.be/djmoQH0P36E
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm