Aanschaf mover

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Aanschaf mover

Bericht door BasRonin » zo 7 mei 2023 00:14

Hey allemaal,

Tussen het klussen aan de vochtschade in mijn caravan door ben ik me ook aan het orienteren op een semi automatische mover.
Ik wil deze zelf gaan monteren.

Ik rij overigens met een Fendt Saphyr 470 TFB uit 2002 (max gewicht 1350kg).

Ik neig naar de Obelink Prestige II(voorheen Hypercamp genoemd), die vermeend van binnen een oudere versie van de Enduro 303 is, of naar een Enduro EM303+.
Volgens mij zijn de specs nagenoeg hetzelfde maar het scheelt wel 200 euro. Betaal ik die 200 euro puur voor het zwarte kleurtje (minder opvallend) en een merknaam of is de EM303+ serieus beter? Vergelijken qua snelheid en kracht is lastig omdat alle sites andere manieren van het aangeven van specs hanteren.
De recensies van de Obelink zijn op de website overigens goed.

Ik dacht hier een Victron PPP 20AH bij te kopen. Lekker lichte accu en vol specs. 20AH lijkt me voldoende om 2 keer te moveren voor opladen. Wat denken jullie? Mensen ervaring met deze accu voor een mover? Of andere soortgelijke accu's die erg goed bevallen?

Nu heb ik gezocht maar ik kom er niet helemaal uit hoe een accu in de caravan bevestigd wordt. Middels een accubak? Of zijn er andere manieren? Ook vroeg ik me af of er nog speciale accu aansluitingen nodig zijn om de mover straks aan de Victron te bevestigen of kan ik de kabelboom van de mover gewoon zonder moeilijke handelingen in de uitgang van de accu steken of zijn hier bepaalde aansluitingen voor nodig oid? Zijn er nog andere onderdelen die ik nodig heb wanneer ik volledig aan de slag kan met de installatie van de mover en de accu? Ik wil graag alles compleet hebben wanneer ik aan de klus ga beginnen.

Ook was ik op voorhand benieuwd of jullie voorkeur voor de as of achter de as is, bij gelijke hoogte in chassis. Ik begreep dat achter de as minder kans op stoepschade geeft, maar wel meer schoonmaakwerk vergt.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16292
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Aanschaf mover

Bericht door Jan van Vijven » zo 7 mei 2023 06:07

Deze mover kan ik niet over oordelen.
Die accu wel, heb ik ook gehad, een goed product waar geen extra accubak of speciale aansluitingen nodig zijn. Het vermogen is ook zat voor de mover.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

NN

Re: Aanschaf mover

Bericht door NN » zo 7 mei 2023 06:35

Mover aansluitingen gaan naar stuureenheid mover. En die eenheid verbind je met de plus en min pool accu. Allemaal niet zo moeilijk. Meeste en zwaarste werk is het monteren van de motoren onder je caravan. Zeker wanneer je maar een beperkte ruimte hebt. Succes!

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk


Paul Vingerhoets
Berichten: 2406
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Aanschaf mover

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 7 mei 2023 06:47

De victron heeft geen speciale montage klemmen nodig ipv polen heeft deze. Schroefbevestigingen, kabel stukje afstrippen en in de betreffende opening duwen daarna schroef aandraaien en klaar. Geen soldering of draadadereinden gebruiken

Accu zelf wordt geleverd met een stuk “spanband” en 2 plastic houdertjes, die schroef je vast op de bodem, spanband erdoor halen en de accu er tussenin op de spanband en spandband vast zetten in een lus en wat aantrekken klaar.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16292
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Aanschaf mover

Bericht door Jan van Vijven » zo 7 mei 2023 08:37

sardonis schreef:
zo 7 mei 2023 06:35
Meeste en zwaarste werk is het monteren van de motoren onder je caravan. Zeker wanneer je maar een beperkte ruimte hebt. Succes!

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Valt mee, de caravan zo hoog mogelijk op keggen rijden en dan de voorkant zo ver omhoog zetten dat de achterkant net de straat niet raakt.
Zo heb ik het al een paar keer gedaan.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aanschaf mover

Bericht door Chris » zo 7 mei 2023 08:43

Ik heb net de PPP30 in mijn hutje geplaatst.
Zal daar straks foto's van posten maar die staan ook in het topic wat over de Victron PPP serie gaat.
Geen accubak..onnodig bij deze accu's.
Ik heb er als afdekking een Action plastic box overheen zitten.
Mooi als er eens wat opgegooid wordt..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Aanschaf mover

Bericht door BasRonin » zo 7 mei 2023 12:04

Met deze info kan ik wat mannen! Plug n play dus met die Victron ppp20. Perfect!

@chris goeie trouwens, die box!

Plaats reactie

Terug naar “Movers”