Dorema buisklem

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
verbaant
Berichten: 158
Lid geworden op: di 1 dec 2015 14:36

Re: Dorema buisklem

Bericht door verbaant » vr 5 mei 2023 13:45

Ik heb helemaal geen last van niet voldoende klemmende 28mm Dorema klemmen. Dit is mijn tweede nieuwe Dorema voortent (en luifel) en wederom zonder problemen. De eerste was met de oude en de laatste met de nieuwe klemmen, met 2 imbusbouten. Door de discussie lijkt het of Dorema frames onvoldoende zijn maar ik durf te zeggen dat dit niet zo is. Misschien goed om te weten voor mensen die voor de keuze van een nieuwe voortent staan.
Hobby 540 UL de Luxe met Dorema voortent en luifel, Enduro EM305+ mover, Thule Omnistore 6300.
Renault Grand Scenic 140 EDC Bose

Wally
Berichten: 1283
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Dorema buisklem

Bericht door Wally » vr 5 mei 2023 14:55

[re.gif]
Die 2 inbus boutjes hebben niets te maken met het vast klemmen van de ene buis in de andere buis.

Die zijn puur bedoeld om er voor te zorgen dat de klem niet van de buis afvalt als de andere buis niet aanwezig is.
Daar zou 1 inbus ook voldoende voor zijn. Kijkers bedrog. scratch.gif

Het daadwerkelijke klemmen gebeurd dmv van de hendel.

Bij Dorema druk je die hendel door een doodpunt heen en dan is het maar de vraag, zit het vast genoeg.

Bij Piper, is dat doodpunt er niet.


Frans

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36179
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dorema buisklem

Bericht door Chris » vr 5 mei 2023 17:10

verbaant schreef:
vr 5 mei 2023 13:45
Ik heb helemaal geen last van niet voldoende klemmende 28mm Dorema klemmen. Dit is mijn tweede nieuwe Dorema voortent (en luifel) en wederom zonder problemen. De eerste was met de oude en de laatste met de nieuwe klemmen, met 2 imbusbouten. Door de discussie lijkt het of Dorema frames onvoldoende zijn maar ik durf te zeggen dat dit niet zo is. Misschien goed om te weten voor mensen die voor de keuze van een nieuwe voortent staan.
Ja kan idd mazzel hebben, tuurlijk...

Maar ik blijf van mening dat origineel origineel is en namaak namaak blijft.
Ere wie ere toekomt... en dat is Piper.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Cocoon
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 14 sep 2020 22:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Dorema buisklem

Bericht door Cocoon » vr 5 mei 2023 17:15

Prima, hulde voor de uitvinder piper.
Maar de klemmen van Dorema zijn ook prima dus Dorema bashen slaat nergens op.

Heeft met mazzel ook niets te maken.


Hobby 460 UFe De luxe bj2021
Volvo S60 Inscription bj2022

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36179
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dorema buisklem

Bericht door Chris » vr 5 mei 2023 17:16

Ok..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sailor wim
Berichten: 2683
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Dorema buisklem

Bericht door sailor wim » vr 5 mei 2023 19:24

De voortent is uit 2018 en hooguit 8 weken gebruikt waarvan drie als luifel plus wat ernu nog bijkomt.
Ik ga dit weekend naar huis met een gerust hart zeker gezien de weerberichten van nu.
Volgende week haal ik de oude klem onder de nieuwe weg en zal weer is kijken of die ook inzakt.
Want twee klemmen boven elkaar is natuurlijk geen gezicht.

Ik sprak laatst een professionele kitter die vertelde dat hij in de 25 jaar dat hij dit beroep uitoefent de kwaliteit van de kitten achteruit heeft zien gaan vooral wegens milieu eisen.
Het kan natuurlijk zo zijn dat er voor de vorige uitvoering van de klemmen de verkeerde materialen zijn gekozen misschien ook door die eisen. Want ik zie nu duidelijk een "ander" materiaal ervoor.

Wat ik wel zie is een verschil van klemmen Dorema en Piper doen met een blokje op de pijp van X oppervlakte.
Als je naar Isabella en Bax kijkt gebeurt dit met een groter oppervlak en dit mag je vergelijken met de hier besproken slangklem. Tevens is de hier aanwezige Baxklem of Isabella nastelbaar en de andere niet. Daar hoor je ook geen klachten over op het forum, tja kwaliteit kost wat meer.

Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Dorema buisklem

Bericht door WanFie » vr 5 mei 2023 20:14

Het heeft allemaal niks met oppervlak te maken. Het gaat over aandrukkracht x wrijvingscoëfficiënt. De Piperklemmen hebben een hard rubber blokje met een hoge wrijvingscoëfficiënt. Bovendien klemmen die harder. En als laatste is het rubber wat samendrukbaar, zodat bij slijtage en temperatuursverschillen de boel nog blijft werken.

In ons luifelframe hebben we Piper klemmen. Dit zijn zonder meer de beste.

Bij onze Dorema voortent kregen we de oude klemmen (die met één schroefje). Dat werkte dus erg slecht. Gereclameerd bij Dorema en een set nieuwe gekregen (met 2 klemschroefjes). Die klemschroefjes doen er niet toe, maar het nieuwe model kun je zo wel herkennen. Het nieuwe model klemt aanzienlijk beter dan de oude klemmen. We hebben daar geen problemen meer mee gehad. Maar wanneer er weer problemen ontstaan komen er Pipers op.
Maar voorlopig is het nog niet zo ver.

Oja, de zwarte klemmen met vleugelmoeren hebben we ook gehad. Die klemmen ook prima. Maar de vleugelschroeven bij stalen frames werken weer een heel stuk minder. Maar die kun je met een tang aandraaien. Dat is zeker voor een seizoenstent wel aan te raden. De inwendige buis beschadigd dan wél, maar dat is beter dan een ingezakte tent.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

sailor wim
Berichten: 2683
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Dorema buisklem

Bericht door sailor wim » vr 5 mei 2023 21:06

[re.gif]
Ik heb nieuwe Piperklemmen van 25mm in de auto liggen, geen Rubberblokje maar een kunstof Blauwblokje zie ik. Dat wel meer oppervlakte heeft als een Doremaklem.

Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Dorema buisklem

Bericht door WanFie » vr 5 mei 2023 21:51

[re.gif]

Dat blauwe blokje bedoel ik. Dat is rubberachtig en is erg stroef. Bij de Dorema klemmen is dat hard kunststof. Een klein oppervlak heeft bij dunwandige buizen wél een nadeel, er wordt dan een "deuk" in de buis gedrukt . Tussen aanhalingstekens, omdat de buis bij het lossen weer terug veert. Maar de klemkracht (aandrukkracht) kabn dan nooit hoog zijn.

Rondom klemmen (stroppen in de techniek genoemd) zoals met die zwarte vleugelmoerklemmen is eigenlijk het best. Maar wel meer werk. Die Pipers werken ook uitstekend.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Wally
Berichten: 1283
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Dorema buisklem

Bericht door Wally » vr 5 mei 2023 23:05

WanFie schreef:
vr 5 mei 2023 20:14

Oja, de zwarte klemmen met vleugelmoeren hebben we ook gehad. Die klemmen ook prima. Maar de vleugelschroeven bij stalen frames werken weer een heel stuk minder. Maar die kun je met een tang aandraaien. Dat is zeker voor een seizoenstent wel aan te raden. De inwendige buis beschadigd dan wél, maar dat is beter dan een ingezakte tent.
Als je die met een tang aandraait, gegarandeerd dat de moer ronddraait in het kunststof.
Mij lukte dat gewoon al met de hand.

Frans

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Dorema buisklem

Bericht door WanFie » za 6 mei 2023 14:17

[re.gif] Maar die van Dorema hoef je helemaal niet zo vast te schroeven. Die verschuiven toch niet. En bij stalen buizen zijn het meestal gebogen vleugelschroeven waar geen kunststof aan zit. Maar helaas wordt er inderdaad een hoop rommel gemaakt.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”