Unico Torino blijft slap en plooien trekken

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
C'joy
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 30 apr 2023 20:34

Unico Torino blijft slap en plooien trekken

Bericht door C'joy » zo 30 apr 2023 21:28

Hoi forumleden. Ik ben nieuw op dit forum maar heb hier al veel tips en tops uit kunnen halen sinds wij een caravan hebben aangeschaft 2 jaar geleden. Een Dethleffs C'joy 410QL uit 2018.

Voor onze buitenland vakanties hebben wij een Unico Torino kunnen kopen, 2e hands maar 1x opgezet geweest.

Vandaag hebben wij hem opgezet met de instructies erbij. Helaas, na 3x opbouwen,afbreken, alles opnieuw spannen en zelfs uitgemeten blijft het dak van de luifel slap in de zijkanten. Met geen mogelijkheid is het strak te krijgen. Het hangt echt in de plooien. Heeft iemand een idee wat er mis gegaan kan zijn? Wij hebben alles tot in de punten proberen op te zetten maar helaas niet het gewenste resultaat.

Onze luifel is een omloopmaat 10. Net zoals onze Dorema Teun voortent. Voor de zekerheid hebben wij nogmaals de volledige omloop maar opgemeten en deze is 893cm en zou dus omloopmaat 10 moeten zijn volgens Unico. In het eerste opzicht lijkt het erop dat de dakrail langer had moeten zijn om de stof beter kwijt te kunnen, maar heb geen idee of dat daadwerkelijk het geval is.

Wie helpt ons ? :)
20230430_183328.jpg
20230430_183303.jpg
20230430_183531.jpg
Laatst gewijzigd door C'joy op zo 30 apr 2023 21:44, 2 keer totaal gewijzigd.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Unico Torino blijft slap en plooien trekken

Bericht door nonblond » zo 30 apr 2023 21:35

Kun je een foto plaatsen? Dan kunnen we zien wat er gebeurd en betere tips geven.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23448
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Unico Torino blijft slap en plooien trekken

Bericht door PD » zo 30 apr 2023 21:40

Ik vermoed dat de Torino inderdaad te groot is. Bax heeft een eigen wijze van omloopmaten adviseren; in vrijwel alle gevallen moet je tenminste 1 maat kleiner hebben dan dat je op basis van je omloopmaat zou verwachten.

Beetje mosterd na de maaltijd, maar:
Om die reden moet je eigenlijk altijd even de benodigde maat bij Bax opvragen aan de hand van je eigen caravan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

C'joy
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 30 apr 2023 20:34

Re: Unico Torino blijft slap en plooien trekken

Bericht door C'joy » zo 30 apr 2023 21:43

Ik heb 2 foto's bijgevoegd

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23448
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Unico Torino blijft slap en plooien trekken

Bericht door PD » zo 30 apr 2023 21:44

[re.gif]
Zoals ik al vermoedde, is deze luifel echt te groot.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

C'joy
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 30 apr 2023 20:34

Re: Unico Torino blijft slap en plooien trekken

Bericht door C'joy » zo 30 apr 2023 21:45

Ja PD, precies wat mijn eerste gevoel ook zei. We hebben de gekste dingen geprobeerd en het wilde echt niet.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36201
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Unico Torino blijft slap en plooien trekken

Bericht door Chris » zo 30 apr 2023 22:01

Deze luifel is te groot...
Een Torino moet je snaarstrak kunnen krijgen, maar als de "bocht" op de verkeerde plek zit is het niet te doen.
Vorig jaar tijdens het CFW was er ook een deelnemer met dit probleem, een andere deelnemer had de maat die iedereen dacht dat hij moest hebben...
In een keer perfect, zonder rimpels.
Zo moet het zijn.
Nu scheelt het wel dat ik 3 dakliggers heb ( 2 losse extra zijkanten), dat werkt nog wat makkelijker met plooivrij opzetten
( Dat is wel na een paar keer opzetten, je moet het effe leren waar op te letten. )

Het is al lang bekend dat tent maten van de verschillende fabrikanten nooit 1 op 1 vergelijkbaar zijn.
De maat die Dorema hanteerd is volkomen anders als de maten die Bax ( Unico ) hanteerd.
Zo dacht ik een maat 13 nodig te hebben, maar Bax wist zeker dat ik een 12 moest hebben.
Zie hier het resultaat..
Ook mijn Unico Milaan is een maat 12.
Het beste kan je Bax bellen en vragen welke maat bij jullie caravan hoort.
JE zal versteldstaan, maar ze hebben gelijk.
De Torino weer verkopen en de juiste maat zien te vinden.

.
1.jpeg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

C'joy
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 30 apr 2023 20:34

Re: Unico Torino blijft slap en plooien trekken

Bericht door C'joy » ma 1 mei 2023 12:37

Omdat ons vermoeden toch blijkt te kloppen hebben we de luifel reeds te koop gezet. Erg jammer! We gaan nu opzoek naar een alternatief. Bedankt voor jullie reacties

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Unico Torino blijft slap en plooien trekken

Bericht door PMT » ma 1 mei 2023 14:00

Op mijn huidige caravan gebruik ik de Torino die ik voor mijn vorige caravan, een Sprite Europa 460 (omloop 8.88) gekocht had. Dit is een maat 10. Volgens Bax zou voor mijn huidige caravan (omloop 8.77) een aangepaste 9 noodzakelijk zijn. Hij is inderdaad iets te groot, de naden komen zodoende iets onder de daklijn uit en de zijluifel komt daardoor redelijk kort boven de grond, maar ik krijg hem toch naar mijn bescheiden mening behoorlijk strak. Zodanig dat ik tevreden ben en besloten heb deze te houden.
Op de onderste foto zou ik de vleugel nog iets verder naar achteren kunnen zetten.
Bijlagen
Collage_2023-05-01_13_40_32.jpg
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

petronella
Berichten: 1684
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Unico Torino blijft slap en plooien trekken

Bericht door petronella » ma 1 mei 2023 16:11

Mocht je hem niet verkocht krijgen, is misschien opmaat laten maken bij een tentenmakerij of misschien bij Bax, een idee?
Wij hebben de Torino ook. De zijwanden zijn ook ideaal.
Succes in iedergeval.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36201
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Unico Torino blijft slap en plooien trekken

Bericht door Chris » ma 1 mei 2023 17:44

C'joy schreef:
ma 1 mei 2023 12:37
Omdat ons vermoeden toch blijkt te kloppen hebben we de luifel reeds te koop gezet. Erg jammer! We gaan nu opzoek naar een alternatief. Bedankt voor jullie reacties
Er is ook een FB groep voor/met Unico's.
Daar wordt ook veel ver en gekocht
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7113
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Unico Torino blijft slap en plooien trekken

Bericht door karelV » ma 1 mei 2023 17:56

Wij hebben ook een Torino gehad en via onze caravan dealer besteld en die hadden weer besteld bij Bax en met het type caravan wat we toen reden, maar bleek achteraf toch een maat te groot te zijn want we kregen de Torino ook niet strak maar Bax bleef maar volhouden dat het de goede maat was....later met verzekerinsgeld een nieuwe besteld en meteen een maat kleiner besteld via de caravan dealer.....de verkoper schreef wel een andere achternaam op het bestelformulier naar Bax toe waarop ik zei waarom hij dat deed......zijn antwoord was toen dat als ik er jou achternaam (weer) opzet met het type caravan wat jij nu hebt krijg ik gegarandeerd weer vragen of opmerkingen van Bax dat de maat die ik opgeef te klein is en daar zit ik niet op te wachten.
De Torino met een maat kleiner kreeg ik nu wel strak.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

JessieJim1
Berichten: 9
Lid geworden op: di 2 mei 2023 10:01

Re: Unico Torino blijft slap en plooien trekken

Bericht door JessieJim1 » wo 3 mei 2023 05:33

Ik denk dat je moet schrijven naar de fabrikant

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7113
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Unico Torino blijft slap en plooien trekken

Bericht door karelV » wo 3 mei 2023 09:58

[re.gif]

Bax maakt ze in haar.eigen atelier dus is Bax de fabrikant en ze zijn daar 1 en al eigenwijs knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”