Aansluiten extra pulsschakelaar Alko Mammut

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Aansluiten extra pulsschakelaar Alko Mammut

Bericht door blazoen » zo 30 apr 2023 08:39

Beste medeforumleden.

Wij hebben met in onze huidige caravan regelmatig problemen met het activeren van de Alko Mamut mover via de vrijgaveschakelaar voor op de dissel. ( dit is een reedcontact)
In de vorige caravan was dat door de dealer vervangen door een pulsschakelaar meteen naast de deur. Dat werkte eigenlijk prima. Nooit storing en gemakkelijk in gebruik.
NU wil ik graag in onze nieuwe caravan zelf zo'n pulsschakelaar plaatsen echter zodanig dat de bestaande vrijgaveschakelaar op de dissel kan blijven zitten en ik de bekabeling er naar toe door de vloer en onder de caravan ook gewoon laat zitten.
Nu komt het probleem en de vraag naar jullie.
Ik wil dus een extra schakelaar plaatsen die ik binnen in de caravan parallel op de juiste kabel ga aansluiten. Ik ben er niet achter welke kabel ik precies moet gebruiken. Alko gebuikt een kabelset met verschillende connectoren die dus uniek worden doorverbonden met de mover zelf. Een foto heb ik bijgevoegd. Natuurlijk kan ik het proberen te meten door met een extra lange meetsnoer de weerstand tussen telkens 2 punten te meten en dan de vrijgaveschakelaar te bedienen met de afstandsbediening maar ik heb effe geen lange meetsnoer en moet het door omstandigheden alleen doen.
Dus misschien heeft iemand hier meer verstand van en weet hij als hij de kabelset ziet meteen welke kabel ik moet onderbreken.
Bijlagen
al-ko-mammut-vrijgavecontact-kabel-65cm-masta-caravan-aanhanger2.jpg

blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Aansluiten extra pulsschakelaar Alko Mammut

Bericht door blazoen » zo 30 apr 2023 18:39

Ik heb inmiddels een werkplaatshandboek gevonden waarin wordt verwezen naar de connector met 3 aders om het vrijgavecontact te testen. Dat zou het de connector met de 2 bruine en de witte kabel moeten zijn. De 2 bruine zitten op 1 contact samen en de witte op de andere. Dan zou het dus ook die connector kunnen zijn. Echter dit werkplaatshandboek gaat over de oude versie AMS1 uit 2013. Heeft iemand misschien info over de nieuwe versies of die anders bekabeld is of dat het niet uit maakt?
Heeft iemand dat überhaupt al een keer op deze manier gedaan?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aansluiten extra pulsschakelaar Alko Mammut

Bericht door Chris » zo 30 apr 2023 19:38

Sorry....
Meten is weten....
JE moet in ieder geval aan dunne kabels meten.. ohm meter zal je veel meer vertellen als je het reedcontact op de dissel bediend...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Aansluiten extra pulsschakelaar Alko Mammut

Bericht door blazoen » zo 30 apr 2023 20:06

Dank je wel Chris voor je reactie.
Je hebt natuurlijk gelijk dat ik het beste kan meten. Maar ja dat was net het praktische probleem.
Ik stop dan ook maar voor nu met het aansluiten van die puls schakelaar tot ik hulp heb bij het meten. Het is wellicht te link om het zo aan te sluiten zonder zekerheid dat ik de juiste kabel aftak. Denk jij trouwens dat een extra pulsschakelaar naast dat Reedcontact gewoon moet kunnen?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aansluiten extra pulsschakelaar Alko Mammut

Bericht door Chris » zo 30 apr 2023 22:10

Je kan 2 moment schakelaars ongestraft parallel zetten.
Dus jou drukkertje kan samen met een reedcontact....als je maar parallel aansluit.

Je kan toch op de connectors van de dunne kabel meten welke 0 ohm wordt als iemand anders even de reedschakelaar bedient..
Niks lange meetkabels..
Wel even losnemen voor je meet... maak veel foto's voordat je het loshaalt... kan je het makkelijk weer exact gelijk aansluiten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”