Oyster Vision - error LNB missing

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Oyster Vision - error LNB missing

Bericht door stj63 » wo 26 apr 2023 23:32

Ruim een jaar geleden een tweedehands caravan gekocht die is voorzien van een vol automatisch Oyster Satellietschotel. In de ruimte achter de kachel zit de besturingsunit en gaat er een kabel naar de plek waar de TV zou moeten hangen. Hij hangt er nu niet omdat we deze het afgelopen jaar toch niet wilden gebruiken. Ligt nog op zolder.

Als ik de schotel inschakel lijkt alles goed te gaan. De schotel komt recht en begint om zijn as te draaien. Steeds bij een nieuwe ronde wordt de verticale stand van de schotel ook iets gewijzigd. Na enige tijd klapt hij weer terug in en geeft het display van de controler aan dat er geen LNB is gevonden. Ergens heb ik gelezen dat de LNB in de schotel zit en gevoed zou worden via de Coax kabel vanaf de tuner (die nu dus niet aanwezig is). Kan het zijn dat het probleem dus veroorzaakt wordt omdat de TV waarin de SAT tuner zit niet is aangesloten?

Ik ben echt een leek op dit gebied en probeer te achterhalen of de schotel nog OK is. De vorige eigenaar gaf aan dat ik enkel een CI card houder en Canal Digitaal kaart moest aanschaffen en dat het systeem dan zou moeten werken.
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Oyster Vision - error LNB missing

Bericht door Ron » do 27 apr 2023 00:03

Dat klopt
Iedere lnb word gevoed door de satelliet ontvanger.
Als deze dus geen spanning krijgt ziet hij geen lnb.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Oyster Vision - error LNB missing

Bericht door stj63 » do 27 apr 2023 00:22

Ik had al zo'n vermoeden. Zal dus de TV moeten aansluiten voordat ik kan bepalen of er iets mis is met de schotel zelf? In de afbeelding hieronder de apparaten die ingebouwd zijn. Bovenste apparaat is om de schotel aan te zetten, onderste is volgens mij de besturing. Is buiten beeld weggewerkt achter de kachel onder de plank in de kledingkast. Voor zover ik kan zien zijn daarin wel alle kabels aangesloten. De LNB krijgt dus geen voeding vanuit de regelunit? Op zich wel vreemd want dat is het eerste apparaat waar de kabel vanaf de LNB op is aangesloten toch?

bedienteil_v5_steuergeraet-satellitenanlage-oyster-1.png
Laatst gewijzigd door Ron op do 27 apr 2023 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten voorgaand bericht
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Oyster Vision - error LNB missing

Bericht door dieseltijger » do 27 apr 2023 00:49

Dit is de besturingsunit van de automatische schotel. Weet niet hoe deze werkt. Ik zou eerst Oyster Vison bezoeken en de manuals downloaden. Algemene vragen kan je stellen op het Sat4All forum.

Via de COAX ontvang je de signalen die van de LNB naar binnen komen, verstuur je signalen naar de LNB (polarisatierichting en hoge band/lage band) en stuur je ook zgn Disecq signalen naar de switches die de juiste LNB selecteren voor ontvangst. Jouw stuurkast zal deze signalen van de coax interpreteren en de antenne richten door de motoren te sturen via een aparte kabel. Het simuleert dus een switch.

Ik weet dus niet of de stuurkast zelf ook de LNB voedt - ik waag dat te betwijfelen.

Edit: Ik zou dus beginnen om een satelliet ontvanger of een TV met satelliet tuner op de coax aan te sluiten zodat de LNB signaal geeft.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Oyster Vision - error LNB missing

Bericht door stj63 » do 27 apr 2023 01:24

dieseltijger schreef:
do 27 apr 2023 00:49
Dank voor de tips. Ik ga je wijze raad zeker opvolgen. Ben zelf ook reuze benieuwd :)
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Oyster Vision - error LNB missing

Bericht door dieseltijger » do 27 apr 2023 07:35

Voordat je veel geld gaat verbranden:
Marktplaats is your best friend.
Zorg ervoor dat jouw satelliettuner de dvb-s2 standaard ondersteunt
Alle Duitse en Engelse publieke zenders zijn kostenloos te ontvangen op respectievelijk de Astra 1 en Astra 2 satelliet
Fabrikanten van automatische schotels brengen regelmatig updates uit om er voor te zorgen dat de satellieten gevonden worden (er verandert regelmatig wat).
Let op die boom iets verderop...kan tussen jou en de satelliet staan
De app dishpointer is ook erg handig om te checken waar de satelliet zichtlijn zich tov jou en de omgeving bevindt, en wat de maximale obstakelhoogte op deze lijn is.
Hoe groter de schotel, hoe gevoeliger
Providers hanteren zgn "footprints" zo is het signaal voor de Britse zenders prima te ontvangen in Nederland, maar neemt qua sterkte snel af naarmate je oostelijker gaat.

Nou, dit om te beginnen. Nu ervaren wat erger is: dit of worstelen met bundels, bandbreedte en apps.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Oyster Vision - error LNB missing

Bericht door Ron » do 27 apr 2023 11:01

Wij hebben een tv genomen die en sat tuner ingebouwd heeft.
Ideaal geen extra kastje.
En geen gezeik met bandbreedte en of bundels of een provider app die niet werkt.
Prachtig beeld.
En met een canal digitaal abonnement.
Kijken alsof je thuis zit.
Zo in het voorjaar als het s'avonds kil is .
Dan is het wel lekker in de caravan.
Bak koffie , drankje, snackje erbij. mrgreen.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Oyster Vision - error LNB missing

Bericht door sindaco » do 27 apr 2023 11:07

wij hebben ongeveer dezelfde schotel Vision III
wel een andere besturingskast, maar systeem werkt hetzelfde.

volgens jou foto's en de site van oyster heb je een vision !! met bedien display V3

als we aankomen op een plek en we laten de schotel zoeken om te kijken of er iets in de weg zit voor astra 3 of astra 1 dan draait die gewoon precies zoals stj63 zegt en vindt gewoon de satteliet


er is dan geen tv of ontvanger aangesloten.
ook komt dan in de display gewoon te staan astra 3 of astra 1

deze error zal dan een andere oorzaak hebben en kun je het makkelijkst even testen door er een andere lnb op te zetten en kijken wat ie dan doet.

het kan ook alleen de kabel zijn tussen de lnb en de besturingskast.
vanaf de besturingskast gaat dan pas een andere coax kabel richting TV

oyster moet geheel onafhankelijk een satelliet kunnen vinden.
wel is het nodig om de laatste update op het apparaat te hebben en die kun je ook vinden bij ten haaft op de website en ze daar evt downloaden of door een dealer erop te laten zetten.

ik doe het zelf met een SD card.

https://ten-haaft.com/service/updates/
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Oyster Vision - error LNB missing

Bericht door dieseltijger » do 27 apr 2023 11:25

Klopt. Het gevoel bekruipt mij overigens dat zaken hier mooier voorgesteld worden dan in de praktijk het geval is. Oneindige internet bundels, 100% dekking, wifi die streamen in HD zonder hapering toelaat. Zal wel van de camping afhangen en van de regio - maar zoals ik al aangaf: 10 km onder Koblenz was de bandbreedte van het 5G abonnement volkomen ruk.

Satelliet is redelijk hufterproof en heeft een enorme bandbreedte (en dus kwaliteit) maar vraagt ofwel pielen of een begrotelijke automatische schotel in combinatie met een leverancier die updates uitbrengt. Leverancier weg == 1200...1800 Euro weg omdat je in de loop van de tijd steeds minder satellieten automatisch kan vinden.

Nog een dingetje: wij zijn meer op de beleving van het kamperen gericht dan dat we een kopie van het huis proberen mee te nemen. We kijken dus weinig televisie op de camping, het is volkomen ondergeschikt als we al een tv meenemen. Dat brengt met zich mee dat de opstelling van de caravan vaak dusdanig is dat een schotel op het dak niet snugger is - maar een losse schotel beter voldoet zodat je vrij zicht kan hebben op de hemel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”