Alde 3020 duur in gebruik

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door Ab » di 25 apr 2023 22:28

Ook als je 150 euro mag betalen voor een weekje stoken ? mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Kloppert
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 24 apr 2023 15:50

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door Kloppert » di 25 apr 2023 22:34

Jan 64 schreef:
di 25 apr 2023 20:55
Beste Kloppert, wij stoken ook met een Alde, zowel op gas als elektra.

Staat de pomp niet constant te draaien, deze kan je instellen in het menu?

Groet Jan
Hoi Jan,

Ik heb de pomp op de ‘Therm” stand staan. Ik heb ook verschillende pomp snelheden geprobeerd en ook tijdelijk even op constant om te kijken wat er gebeurd.
Ik zie en hoor hem de pomp in-en uitschakelen als de caravan eenmaal op temperatuur is.
Dit gebeurd niet als hij op elektra probeert hem op temperatuur te krijgen.
In mijn test met op 2 kW proberen te verwarmen, ging de pomp na 1 uur en 15 minuten uit en ging de Alde automatisch van 9A (2 kW) naar 4.5+A (1 kW) verbruik. Dat 1 kW verbruik ging vervolgens oneindig door, waarbij soms de pomp werd ingeschakeld en dan weer uit.

@Gemineye
bij mij hoor ik de pomp wel aan- en uitgaan, maar dit betekent bij mij niet dat het stroomverbruik ook afneemt. Althans, wel van de 12V pomp natuurlijk, maar niet van het 1 kW verwarmingselement. Dit kreeg ik alleen door doordat ik het in het service menu zag (hoeveel ampere wordt getrokken).

@bartjebart
> Misschien is op 1kW simpelweg te weinig vermogen beschikbaar om tot net boven die temperatuur te komen?

Dat dacht ik ook even, daarom probeerde ik hem 2 kW te geven en heb per vijf minuten blokken bijgehouden wat de binnentemperatuur stijging en glycol en water temperatuur was. Wat allemaal tergend langzaam verliep. De 2 kW gebruikte hij ook 75 minuten, maar ging daarna zelf naar 1 kW en nooit meer terug naar 2 kW. De Glycol temp kwam al die tijd niet boven de 47c uit. Pas toen na 75 minuten de pomp eventjes afschakelde klom hij naar 68c. Op 1 kW en met het inschakelen van de pomp zakte dat weer flink en bereikte het nooit meer zulke waarden, maar hij ging ook niet terug naar 2 kW verbruik. Dit werd gewoon zijn manier om de temperatuur te handhaven. Op gas zit hij overigens wel in vijf minuten al op 76 graden glycol temperatuur, dat duurt dan niet meer dan een uur.

Tsja, ik weet het ook niet, het is hoe dan ook een inefficiënte en kostbare manier van verwarmen zo. Ik ben blij dat het op gas wel erg goed werkt.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door Hans1954 » di 25 apr 2023 23:15

In elk geval geldt hier "Beter den halve gekeerd dan ten hele gedwaald". Goed dat je dat hier in de groep gooide. Ik heb zelf eens het tegendeel meegemaakt. Was op de wintersport wat het nog erger maakte. Vanuit forums kwam mij ter ore dat Fendt caravans van een jaartallen snel slijtende banden hadden. Na 3 jaar waren ze al meer dan op. Mijn buurman had ook een Fendt. Op een goed moment dacht ik aan het bandenprobleem en ik wierp op zijn linkerband. Ik wist niet wat ik zag: profiel geheel weg en her en der staal zichtbaar. Uiteraard vertelde ik het aan mijn buurman en zei dat hij met deze banden echt niet naar huis kon. De volgende dag vroeg ik of hij al iets geregeld had. Nee was het antwoord. Rij er wel mee naar huis want daar zijn die banden 2 tientjes goedkoper.!!!!
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4339
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door WillyL » wo 26 apr 2023 09:02

Op gas stookt de Alde allicht op een hoog vermogen tot de temperatuur van het water bereikt is en dan efficiënt de convectoren laten werken.
Dat mag/kan je dus niet vergelijken met de 1000w of zelfs 2000w verwarmen op elektriciteit. De nodige watertemperatuur wordt dan veel trager bereikt en zo minder efficiënt. Ook de hoeveelheid warmte (het vermogen of Watt) is bij een gelijke tijd dus veel minder 1000w tov 3500 W is 1/3,5 de)
Bij een gewone electrische convector - Truma s3000
met Ultraheat - is de overgang naar de lucht misschien iets effectiever omdat het niet eerst via de waterfase moet. Op 1000w kunnen we zo de caravan wel warm krijgen wanneer het niet al te koud is maar dit duurt dus lang. Kost is een andere zaak en laat ik even buiten beschouwing. Op gas gaat dat initieel opwarmen ontzettend veel sneller maar dat is omdat die de gasbrander op vol vermogen 3500 watt of meer kan leveren .
Verwarmen met 1000W of 3500 (of meer) is dus enigzins appellen met peren vergelijken of vervoer met een pick-up tov een 30-tonner.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Kloppert
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 24 apr 2023 15:50

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door Kloppert » wo 26 apr 2023 10:35

Klopt natuurlijk helemaal.
Op elektra zijn de verwarmingselementen van de Alde dus niet krachtig/heet genoeg al is het stroomverbruik hoog, daardoor niet efficiënt genoeg, of feitelijk zeer inefficiënt vergeleken met gas. Waardoor de kosten van het gebruik op elektra zeer hoog worden.

Maar daarom het systeem en de verkopers ervan excuseren is niet juist, want zo wordt het niet gepresenteerd. In termen van Alde en caravan dealer marketing of tijdens gesprekken met verkopers. Logisch ook, want niemand wil zeggen “hij kan op elektra maar doe dat niet want dat is onbetaalbaar in termen van energiekosten”.
Of dat nu voor de caravan of camping eigenaar is, is niet relevant, het is een belangrijk stukje informatie en het ontbreken daarvan een probleem.

Alde verbergt dat feit ook met dergelijke positieve uitspraken (genomen van hun website):


Because Alde saves both energy and our environment

We use both electricity and LPG as energy sources in our heating systems. Both are efficient and environmentally compatible choices of energy, as good as free from pollution.


De beeldvorming klopt niet met de realiteit van het gebruik van het systeem.
Als het systeem zo inefficiënt werkt op elektra als we hier met zijn allen stellen, dat het raadzaam is om dat niet te gebruik en hem op gas te houden, dan kunnen we bedenken waarom dat zo is en dit zelfs begrijpelijk gaan vinden, maar dat neemt mijn punt niet weg: dat dit dan informatie is die belangrijk is voor kopers van het systeem. Om zeer onaangename kostbare verassingen te voorkomen. Veel mensen weten of beseffen dit niet en zullen daar in de praktijk achter komen. Dit neemt vervolgens een heel verkoopargument van het systeem weg.

Ik vermoed dat zelfs veel verkopers dit niet weten of beseffen en daarom dit niet communiceren.
Desalniettemin, terwijl ik dit zit te typen in een heerlijk aangenaam verwarmde caravan ben ik blij met deze verwarming. Dat zal ook blijven nu ik weet hem op gas te houden. Zonder die voor mij nieuwe kennis zou ik aan het eind van het seizoen minder blij zijn geworden; als ik de afrekening kreeg gepresenteerd.

Hier het antwoord dat ik kreeg van een Alde Service Center, waar ik was gaan informeren omdat ik dacht dat er wat mis was met het systeem.
Sorry voor de hoofdletters, maar zo schreef hij zijn antwoord:


GOEDE MORGEN


SORRY VOOR DE LATE REACTIE
U VERHAAL VAN DE ALDE KLOPT ALS U ALEEN OP ELECTRA WERK IS DIT ONBETAALBAAR
DE KACHEL WERKT HET BESTE BEN HET GOEDKOOPSTE OP GAS DAT WERKT BETER EN SNELLER EN IS VEEL GOEDKOPER

DE VERBRUIK CIJFERS ZOALS U VERMELD OP ELECTRA KLOPT WEL


Deze, naar ik denk techneut, was misschien niet het meest bedreven in het communiceren met potentiële klanten, maar wel zeer duidelijk en eerlijk.
Laatst gewijzigd door Ab op wo 26 apr 2023 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Aub niet quoten op voorgaand bericht.

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door Hannibalb » wo 26 apr 2023 16:45

Ik kijk totaal niet op van dit soort zaken.

Stroom als energie bron is slechts ca 10% van vergelijkbare energie van gas.

Grofweg kun je stellen dat je om het verbruiken van gas te compenseren met stroom dat je een factor 10 aan verbruik hebt.

Dus het is of 1 kuub gas of 10 a 11 KWh.
Om die reden krijgen mensen die verwarmen met een warmtepomp er meestal een hele zwik zonnepanelen bij.
Want hun energie verbruik stijgt naar hoge waardes.

Gek genoeg.

In onze vorige caravans verwarmde ik regelmatig met een ventilatorkacheltje van 15 euro vd action, en die kreeg de caravan vrij vlot op een acceptabele temp dat de thermostaat hem langzamer liet verwarmen.

Maar 10 uur een kacheltje op 800 watt is gewoon 8 Kwh.
Fendt saphir

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door Hans1954 » wo 26 apr 2023 19:18

[re.gif] Ligt ook simpelweg aan het vermogen op elektriciteit. Als ik mijn eigen caravan even als voorbeeld neem, dan is de Truma 5000 5800 watt. De Ultra-Heat heeft maximaal 2000 watt. Op vol vermogen duurt het dus bijna 3 keer zo lang. Hogere vermogens op stroom inbouwen heeft ook geen zin, want dan zou je voor de kachel al ruim 21A moeten zekeren. En welke camping levert dat? Dat een klein ventilatorkacheltje de ruimte snel verwarmt geloof ik graag. Bij de Alde en de Ultra-Heat komt de warmte in de gewone systemen. Dus de betreffende leidingen. Dat is bij een ventilatorkachel niet zo. Neem de proef op de som maar eens. Draai het kacheltje maar een naar een Truma toe en zet dan de blower aan. Dan presteert het kacheltje ineens heel wat minder.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door Ab » wo 26 apr 2023 20:09

Hoe verklaar je dat ? Waar verdwijnt de geproduceerde warmte naar toe ? Naar buiten de caravan ? knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door Hans1954 » wo 26 apr 2023 20:39

[re.gif] Als je het kacheltje naar de Truma draait dan zuigt de ventilator van de Truma de warme lucht naar binnen. En dan gebeurt er hetzelfde als met de Ultra-Heat. Kon je zelf ook wel bedenken. Andersom: als je geen Trumavent aanzet terwijl de Ultra-Heat in werking is, gaat de Truma ook warmte naar voren uitstralen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door Ab » wo 26 apr 2023 20:47

Ja dat snap ik...Maar waar blijft de wamte van het kacheltje dan ?
Vreet die Truma dat op, en is het dan allemaal weg ?
Het kacheltje presteert ineens heel wat minder vlgs jouw woorden. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door Hans1954 » wo 26 apr 2023 21:35

[re.gif] Kan het 10 keer uitleggen. Ga ik niet doen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door Ab » wo 26 apr 2023 22:34

1 keer is ook zat.. awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8044
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door Ron » wo 26 apr 2023 22:50

[re.gif] [re.gif]
Het verschil is dat je de stralings warmte voelt.
Maar daar wordt de caravan niet warmer van.
Dat lijkt maar zo.

Daar is trouwens ook de werking van infrarood panelen op gebaseerd.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4339
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door WillyL » do 27 apr 2023 00:14

Ook verwarm je met een Trumavent de ganse caravan door e´ door, dus ook de wanden en banken.

Met een luchtblazertje is dat enkel de lucht in de kleine ruimte om het blazertje. Daarna koelt die ook snel af door de warmte te verdelen naar de ganse caravan.


Snel opwarmen kan alleen op het krachtige gas.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Kloppert
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 24 apr 2023 15:50

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door Kloppert » do 27 apr 2023 09:04

ronk schreef:
wo 26 apr 2023 22:50
[re.gif] [re.gif]
Het verschil is dat je de stralings warmte voelt.
Maar daar wordt de caravan niet warmer van.
Dat lijkt maar zo.

Daar is trouwens ook de werking van infrarood panelen op gebaseerd.
Infrarood panelen verwarmen ook de objecten waar de straling op valt. Waardoor de kou daaruit gaat en deze (uiteindelijk) gaan bijdragen aan het afgeven van warmte aan de ruimte en andersom - geen warmte meer onttrekken aan de lucht in de ruimte.

Een verschil met het onderwerp van deze thread, de Alde op elektra, is dat die panelen wanneer ze een thermostaat hebben uiteindelijk wel het vermogen/stroomverbruik terugschalen. Een iHeatpanel van Maxxinno gaat bijvoorbeeld terug naar 150W. Claimen ze. Probleem is dat er niet bij verteld wordt (gaat ook niet) voor hoe lang dat is. Het zal er vanaf hangen hoe lang het duurt alvorens de ruimte weer bijverwarmd moet worden.

Tot een van jullie het uit gaat proberen hebben we geen idee of zo’n type verwarming een goede aanvulling kan zijn op het gebruik van een Alde of Truma, zodat die minder vaak hoeft te activeren (op gas). Waarom niet ikzelf? Het is mij veel te kostbaar om mijn vingers aan te gaan branden knipoog.gif

Ik denk dat door de stralingswarmte het wel meteen comfortabel warm voelt terwijl de Alde/Truma de ruimte werkelijk gaat verwarmen.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8044
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door Ron » do 27 apr 2023 10:52

[re.gif]
Jouw laatste zin.
Klopt als een bus. thumbup.gif
En dat is wat Hans1954 ervaart
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door Gemineye » do 27 apr 2023 11:28

Ik heb nog maar sinds heel kort een caravan met Alde maar tijdens koude dagen/nachten is het wel heel comfortabel! Net als thuis eigenlijk. Een tijdje geleden wezen winter kamperen in het bos om te proberen. We zijn nu in Zweden en met temperaturen zo tussen 0 en 5 graden ofzo is het wel heel comfortabel! Onderweg zetten we hem gewoon op gas zodat hij bij aankomst nog steeds lekker warm is.

Op de camping had ik hem steeds op stand 1 (1kw) staan, en dat was steeds goed. Gisteren kwamen we echter op een mooie maar winderige plek te staan (aan het water) en daar zag ik de temperatuur achteruit lopen. Blijkbaar was het vermogen daar dus net niet voldoende. Even overschakelen naar gas en de temperatuur wordt al snel voelbaar warmer. Daarna op de 2kw stand laten staan en daarna bleef hij wel op temperatuur.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Kloppert
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 24 apr 2023 15:50

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door Kloppert » do 27 apr 2023 13:06

Gemineye schreef:
do 27 apr 2023 11:28
Op de camping had ik hem steeds op stand 1 (1kw) staan, en dat was steeds goed. Gisteren kwamen we echter op een mooie maar winderige plek te staan (aan het water) en daar zag ik de temperatuur achteruit lopen. Blijkbaar was het vermogen daar dus net niet voldoende. Even overschakelen naar gas en de temperatuur wordt al snel voelbaar warmer. Daarna op de 2kw stand laten staan en daarna bleef hij wel op temperatuur.
Dan neem ik aan dat je op die plaatsen niet per kilowattuur betaald?

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door Gemineye » do 27 apr 2023 13:48

Dat klopt! Soms zit het er bij in, dan zet ik hem op stroom. Zit het er niet bij in dan gebruik ik gas. Doorgaans is het verschil in camping prijs al groot.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door Ab » do 27 apr 2023 21:29

2 Kw kost de campineigenaar € 0,80 per uur.
Puur alleen de huidige (gemaximeerde) Kwh prijs.
Daar komt nog het een en ander bij. Afschrijvingen en onderhoud, energiebelasting enz.
Ruwweg, 25 Euro per dag dus, bij 24 uur verwarmen.
Daarbij nog een Euro of wat bij voor ander stroomgebruik.
Dat is dan ongeveer 30-32 euro puur energiekosten per dag.

Wil je als campinghouder dan ook nog financieel het hoofd boven water houden, dan moet je toch gaan denken aan een tarief van minstens 60 Euro per nacht.. excl. toeristenbelasting..
In het huidige koude voorseizoen..met daarbij horende lagere voorseizoenprijzen.

Of zie ik het nu helemaal verkeerd ? scratch.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Kloppert
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 24 apr 2023 15:50

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door Kloppert » do 27 apr 2023 22:24

Ab schreef:
do 27 apr 2023 21:29
Wil je als campinghouder dan ook nog financieel het hoofd boven water houden, dan moet je toch gaan denken aan een tarief van minstens 60 Euro per nacht.. excl. toeristenbelasting..
In het huidige koude voorseizoen..met daarbij horende lagere voorseizoenprijzen.

Of zie ik het nu helemaal verkeerd ? scratch.gif
Ja dit wordt een onhoudbare situatie.

De kosten komen uiteindelijk toch bij de kampeerder terecht, of de camping red het niet en stopt ermee, of deze gaat restricties opleggen.
In welk geval verwarmen op elektra, en wellicht ook het gebruik van airco’s en andere grootverbruikers, verboden gaat worden.

Meest waarschijnlijke is echter dat ze uiteindelijk praktisch allemaal overgaan op werken met elektra afrekeningen per kilowattuur.
Dat is ook het meest ‘eerlijke’ systeem. De kosten voor de daarvoor benodigde investeringen zullen in veel gevallen echter wel bij de
kampeerder terecht moeten gaan komen, zoals verrekend worden in de kWh prijs of het stageld.

Als staplaatsen inclusief elektra wel gehandhaafd blijven maar noodgedwongen duurder worden, wordt dat veroorzaakt door de
grootverbruikers en die zullen het prima vinden (ze gebruiken de elektra), maar worden de zuinige kampeerders benadeeld. Deze
kunnen dan wel goedkopere plaatsen vinden die wél per kWh afrekenen. Dat lijkt me daarom geen logische keuze om te maken
voor camping-eigenaren.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18376
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door deusjevo » do 27 apr 2023 22:32

[re.gif]
Klopt en laat ik nou geen zin hebben om voor de ALDE van m’n buurman te betalen knipoog.gif

Eens met afreken naar verbruik, moet je eens kijken hoeveel airco’s en ALDE’s er Ineens niet meer de hele dag draaien op de camping
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4048
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door Gemineye » do 27 apr 2023 22:49

Afrekenen naar verbruik is zéker het eerlijkste. Op veel campings zie je dat nu al.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4339
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door WillyL » do 27 apr 2023 23:17

Ja, maar dan moet de gewone dagprijs wem ook naar omlaag want de kost van de elektriciteit zit er dan niet meer in.
Ander alternatief... 4Ampère. Dat is voldoende voor koelkast en enkele kleine verbruikers.
En niet vergeten, ondertussen wordt elektriciteit ook terug goedkoper - of dat zou het toch moeten - en een (grote) camping zou toch korting moeten hebben op zijn factuur als grootverbruiker... dus niet onze private hoofdsom moeten afdekken.
Mogen ze trouwens elektriciteit met winst verkopen? In België dacht ik van niet...

Oei [aschrik.gif] hier gaat reactie op komen...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Kloppert
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 24 apr 2023 15:50

Re: Alde 3020 duur in gebruik

Bericht door Kloppert » vr 28 apr 2023 10:38

WillyL schreef:
do 27 apr 2023 23:17
Oei [aschrik.gif] hier gaat reactie op komen...
Uiteraard, maar alleen onder het moto "gezellig meningen en informatie met elkaar uitwisselen" thumbup.gif

Een camping heeft kosten die de consument niet heeft. Ook focust de consument/kampeerder op de kWh prijs terwijl
dat niet alle kosten zijn die we betalen voor het (kunnen) gebruik(en) van elektra - ook thuis niet.
Ik bedoel; wij als kampeerders spiegelen de kWh prijs die de camping vraagt al snel aan wat wij thuis betalen of aan
wat we horen dat nu de gemiddelde kWh prijs is bij aanbieders, en dat is een incompleet plaatje.

Thuis betalen we naast de kWh prijs ook vastrecht en transport- cq netbeheer kosten (per dag of maand). Dit is een
erg grote kostenpost voor een camping als grootgebruiker, enorm veel hoger dan wat wij thuis betalen. Omdat er
veel zwaardere aanvoer naar het camping terrein moet zijn, totaal ander type verdelers en meters waarop dit
binnenkomt, en ook capaciteit reservering door de netbeheerder, etc.

Soms spreken we over de kWh prijs inclusief, maar soms ook zonder de energie belasting - op de nota staat dit
apart vermeld. Het is als we niet opletten dus al snel een onjuiste vergelijking met wat de camping-eigenaar vraagt.

Daarnaast heeft de camping eigenaar zijn eigen administratie kosten. En zijn eigen netbeheer, de aanleg en
het onderhoud van de infrastructuur op zijn terrein. Vergis je niet in hoe hard dit op kan lopen. Dat gaat dan vooral
om de initiele investering. Maar dit zit waarschijnlijk niet in de kWh prijs (al weet ik dat niet).

De campingeigenaar vervult beide functies voor zijn eigen terrein (netbeheer en leverancier). Maar moet dus ook de
jaarlijkse netbeheer kosten die hij krijgt verrekenen met de kampeerders. Of dit in de kWh prijs mag gebeuren weet
ik niet, het lijkt me wel onpraktisch om te doen als dat al mag, omdat die twee typen kosten niet aan elkaar gerelateerd
zijn (het een is per dag, het andere afhankelijk van het verbruik). Misschien interessant om eens na te vragen bij de
camping.

Ikzelf vind 4 amp te beperkend. Het is echter inderdaad voor lichte installaties wel het meest kostenefficient, omdat
het voor lichte installaties dan een goed deelbare waarde is. 16A / 4A = 4 aansluitingen.
6 amp geeft op die manier slechts 2 mogelijke aansluitingen.

Op wat zwaardere installaties is dat anders en 6 amp een geschikte deelfactor.
32A / 6A = 5 aansluitingen per fase, of 64A / 6A = zelfs 10 per fase (maal 3 fases is 30 aansluitingen).
Zo’n net is in de aanleg wel weer een flink stuk kostbaarder, maar je hoeft dan minder aan overprovisioning te
doen, waarbij je meer aansluiting realiseert dan volgens zo’n simpele rekensom zou kunnen, omdat je ervan uit kan
gaan dat niet alle gebruikers ook daadwerkelijk tegelijkertijd de volle capaciteit van de aansluiting gaan benutten.
Internet providers doen dit bijvoorbeeld ook altijd met het leveren van x hoeveelheden dataverkeer aan klanten.

De dagprijs kan aldus minder ver omlaag dan het in eerste instantie lijkt als campings per kWh gaan afrekenen.
Goed,
de moraal van het verhaal is dat camping-eigenaren misschien op wat meer begrip mogen rekenen als we verder
kunnen kijken dan alleen de kWh prijs die energieleveranciers hanteren.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”