Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JJJeroen
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 mar 2023 11:19

Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door JJJeroen » za 22 apr 2023 17:17

Ik heb een probleem met het water in de caravan en dan specifiek met het water in de keuken. Het doet het soms wel en soms niet. Elders op dit forum is er al een topic met een soortgelijk probleem maar de oplossingen daar werken voor mij niet. In het kort:
Het is geen probleem met de pomp zelf, die draait altijd.
Er is geen enkel probleem met de kraan in de badkamer, zowel warm als koud doet het altijd en meteen.
Ik heb de leidingen helemaal gecontroleerd en ik zie nergens een knik. Met name het stuk tussen de boiler en de keuken goed bekeken omdat daar het probleem lijkt te zitten.
Lang verhaal kort, als ik de waterleiding onder de kraan inknijp en de kraan aan zet, dan voel ik druk. Mijn vingers worden zeg maar uit elkaar gedrukt. Ik had de tank ook met warm water gevuld en dan voel je ook dat de leidingen een beetje warm zijn.
Vandaag had ik een moment dat ik de warm water kraan aan zette, hij begon te lopen (niet voluit, maar half). Ik zette toen de kraan uit en meteen weer aan en er kwam niks meer. Koud water deed het toen ook niet meer.
Als ik de aftappers open draai bij het keukentje (of bij de boiler) dan loopt het water onder de caravan weg.

Ik heb al zitten wiebelen met de pomp, ik heb zelfs mijn mond om de kraan gehad en gezogen terwijl de kraan open stond, dat hielp ook niet.
Het enige wat ik me nog kan bedenken is het zeefje eruit maar dat lijkt muurvast te zitten en ik heb de kraan ook gewoon goed zien lopen - met een straal zoals je het zou verwachten. Als hij vol zou zitten met kalk dan zou dat niet zo zijn, plus optisch ziet de uitloop van de kraan er gewoon normaal uit.

Iemand nog een suggestie wat ik kan doen?

Wellicht handig om te vermelden, onze caravan is een Knaus Sudwind Silver Selection 500EU uit 2016.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2414
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door Paul Vingerhoets » za 22 apr 2023 18:11

Dan eerst de basis vragen

Boiler vol met water ?
Draait de pomp wel als je de kraan opent ?
Zit er er een terugslag ventiel bij de pomp
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
JJJeroen
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 mar 2023 11:19

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door JJJeroen » za 22 apr 2023 18:38

[re.gif]
Volgens mij zit de boiler wel vol, maar ik weet niet hoe ik dat moet checken. Er is geen probleem met warm water tappen vanuit de badkamer, vandaar dat ik er van uit ga dat dat goed zit
De pomp draait inderdaad als de kraan open gaat zowel als de badkamer als de keuken kraan aan staat
Hoe ziet zo'n terugslagventiel eruit? Ik denk dat dat geen probleem is aangezien er meteen water uit de badkamer komt (toegegeven, die leiding is een stuk korter maar het water komt er meteen uit).

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door iemand » za 22 apr 2023 18:54

Maak eens een foto van de kraan.

De perlator is waarschijnlijk vervuild.
Als je die er niet af krijgt, zou je het hele pijpje los kunnen trekken, als dat kan.
Dan wel altijd de kraanvoet goed vasthouden met de andere hand.

Als je dat lukt het pijpje andersom doorspoelen onder een kraan.

Mbt de boiler, heb je die ook ontlucht met lopende warm-waterkraan ?
Maar check maar even of warm water in toiletruimte het gewoon doet.
Zo te lezen werkt het daar allemaal goed, dus zit probleem in keukenkraan.

Maar eerst maar ff een foto....
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
JJJeroen
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 mar 2023 11:19

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door JJJeroen » za 22 apr 2023 19:12

Zoals gevraagd... toevallig begon hij bij foto drie meteen te lopen (de bovenste foto, ze zijn in omgekeerde volgorde geplaatst), weliswaar met maar een zielig straaltje maar het geeft wel aan dat het kan lopen, en dat het water dus ook tot aan de kraan zit. Ik heb daarna de kraan uit en weer meteen aan gezet en toen kwam er weer geen water uit (helemaal niks).

De uitloop ziet er uit alsof hij wel een schoonmaakbeurt kan gebruiken maar hij is duidelijk niet helemaal verstopt. Dit heb ik ook gemerkt want de kraan heeft (zoals eerder gezegd) een paar keer voluit gelopen.
Bijlagen
kraan3.jpg
kraan2.jpg
kraan1.jpg

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door PD » za 22 apr 2023 19:16

Die perlator ziet er serieus vervuild uit, mogelijk zitten er ook losse kalkdeeltjes in het zeefje. Die zul je dus echt even moeten demonteren en reinigen.

Voorzichtig draaien en/of wrikken, met een tangetje en een doekje ertussen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
JJJeroen
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 mar 2023 11:19

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door JJJeroen » za 22 apr 2023 19:31

Het was idd een kwestie van trekken, maar ook zonder de perlator/zeef komt er geen water uit.
Bijlagen
zonder zeef2.jpg
zonder zeef.jpg

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door PD » za 22 apr 2023 19:33

[re.gif]
Even met een fietspomp de leiding op druk zetten en doorblazen, kijken wat er gebeurt ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
JJJeroen
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 mar 2023 11:19

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door JJJeroen » za 22 apr 2023 19:42

[re.gif] dat kan ik wel proberen - hoe doe ik dit het beste? Bij de watertank zelf of bij de boiler (de watertank zit achterin de caravan in de hoek van de rondzit, de boiler helemaal voorin, van daar loopt de leiding in een soort u vorm terug naar de andere kant van de caravan en naar de keuken.

Alles aftappen, stroom eraf, slang loshalen (bij de tank?) kraan open en pompen maar?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door PD » za 22 apr 2023 19:52

[re.gif]
Je kunt ook aan de kraanzijde pompen, sommigen pompen zo ook hun watersysteem leeg. Volgens mij met een stukje fietsband als verbinding ?

Is vast hier op het forum te vinden als vorstbeveiligingsmaatregel, winterklaar maken voor de stalling oid ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
JJJeroen
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 mar 2023 11:19

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door JJJeroen » za 22 apr 2023 20:04

ja ik zal het die kant op eens proberen. Bijna alle leidingen zitten niet met standaard schroef klemmen vast maar met geperste klemmen. Ik heb die bij de watertank los gehad en als ik de keukenkraan open zet gebeurt er niks - ja er bouwt druk op maar er komt niks uit de kraan. Als ik de pomp (in dit geval mijn mond) eraf haal dan komt er een beetje water terug. Zet ik de kraan in de badkamer open dan loopt het water wat nog in de leiding zat gewoon uit de kraan.
Dus toch ergens een verstopping tussen de boiler en de uitloop van de kraan. Ik denk zelf in het laatste stuk want als ik de aftappers bij de keuken open zet dan loopt er water onder de caravan weg.

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door henkth » za 22 apr 2023 20:31

Ik stel voor om de kraan te demonteren en schoon te maken.
Ik denk dat de verstopping (een stukje kalk) los zit bij het gedeelte wat draait van de koude naar de warme stand.
Het zit los daar want dan krijg je wel of geen water. Maar het is te groot om eruit te komen.
Succes,
Groet, Henk
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

Gebruikersavatar
JJJeroen
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 mar 2023 11:19

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door JJJeroen » za 22 apr 2023 20:50

ja als ik er over nadenk... Zowel warm als koud water werkt (meestal) niet. Dat zijn twee aparte leidingen. Ik wil best geloven dat er 1 verstopt zit maar 2 lijkt me sterk. Daarbij, er zit water bij de kraan want dat heb ik gevoeld toen ik de tank gevuld heb met warm water en als ik de aftappers in de keuken open draai komt er water uit.

De kraan heeft 2 functies, een schakelaar en de watertoevoer open zetten. Het schakelsysteem werkt maar de toevoer open zetten niet goed. Vandaar ook dat hij 1 uit de 50 keer loopt en als je hem dan dicht/open zet doet hij het meteen weer niet.

Even denken of ik dit beter onder garantie kan laten fixen of dat ik er zelf mee aan de slag ga.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2414
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 23 apr 2023 07:49

Zit de bediening toevallig wat te los, als de handle wel de pomp inschakeld maar niet het water kanaal voldoende opent komt er alsnog weinig water uit de kraan.

Als de kraan al oud is kun je overwegen de kraan te vervangen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

NN

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door NN » zo 23 apr 2023 08:03

Leidingen kraan losmaken, in emmer hangen en dan de kraan eens openzetten ...

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door iemand » zo 23 apr 2023 08:19

Tja als je garantie hierop hebt.... gelijk bellen thumbup.gif

Lijkt erop dat kraan zelf defect is.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door Daphne » zo 23 apr 2023 09:20

JJJeroen schreef:
Alles aftappen, stroom eraf, slang loshalen (bij de tank?) kraan open en pompen maar?

Wist je dat je in de dubbele bodem van de hangkast in de elektra-centrale een knopje zit om de kranen uit te schakelen? Hoef je niet de hele caravan van de stroom te halen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door Chris » zo 23 apr 2023 17:26

foto daarvan...
Je moet heel goed kijken.... t'is een klein schakelaartje maart tussen de twee kabelgroepen in zit dat switchje.
.
Schaudt.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door Chris » zo 23 apr 2023 17:32

OM even verder te gaan op jou kraan.

Ik weet dat er een De/Montage handleiding is van de ze kraan... ik heb hem ook n.l.
Volgens mij was het een Dometic kraan, daar op de site eens even zoeken..

Maar..
Deze kranen sluiten in de "Uit" stand de leidingen af, tegen leeglopen.
Als de handel omhoog gezet wordt moet niet alleen het schakelaartje AAN gaan, maar die terugstoom klepjes moeten ook geopend worden.
Als de instelling van de handel hoogte, de micro switch en de terugstroom klepjes niet goed is afgesteld kan je heel goed deze klacht gaan krijgen..

Snelle test...
Lege waterhuishouding.... geen spanning op de 12 en/of de 230 volt.

Kraanopenen.... dan MOET je hem door kunnen blazen in zowel de warm als de koud stand.
Niet door te blazen... afstelfout in de kraam misschien.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JJJeroen
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 mar 2023 11:19

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door JJJeroen » ma 24 apr 2023 08:51

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb contact gehad met de dealer maar dat was in het weekend. Ze bellen vandaag even terug. Ze willen het oplossen maar het is natuurlijk gedoe om op en neer te rijden dus wellicht is zelf oplossen sneller en makkelijker.

Dat van de schakelaartjes wist ik niet, bedankt!

Het doorblazen had ik geprobeerd, werkt prima met de badkamerkraan maar niet met die in de keuken. Ik had gisteren ook de handleiding gevonden, het is een reich kraan en je kunt de onderdelen ook bestellen en vervangen. De handleiding is incl foto's en te gebruiken gereedschap dus ik zal vandaag of morgen eens verder proberen. Gisteren geen tijd meer gehad. Ik zag dat er feitelijk 2 onderdelen in de kraan zitten, de switch (die is goed) en die klepjes/dat wat warm en koud mengt. Hopelijk is het inderdaad een kwestie van afstellen of schoonmaken. We gaan het zien.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door Chris » ma 24 apr 2023 08:55

Dat laatste heet de Cartouche, of ook weleens cassette genoemd.
Daar gaat het fout idd...
En je hebt gelijk, het is een Reich kraan....geen dometic wat ik schreef.
Maar online een exploded view van te vinden.
Hier de webpagina: https://reich-web.com/nl/producten/wate ... mik-vector

Ik heb wel eens gekeken of ik de handel van mijn exact dezelfde kraan kon verplaatsen.
Toen zag ik niet zo snel hoe e.e.a. open moest, en geen ernstige noodzaak heb ik het zo gelaten.
Niet openslopen wat goed werkt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JJJeroen
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 mar 2023 11:19

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door JJJeroen » do 27 apr 2023 08:14

Ik heb de cassette eruit gehaald maar die ziet er goed uit. Overlegd met de dealer, ik krijg een nieuwe kraan. Morgen even kijken of ik hem er zelf in krijg en anders doen zij het.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door WanFie » do 27 apr 2023 20:25

Ik had precies hetzelfde probleem, toen ik vorige week alles in onze caravan testte. Wel water uit de toiletkraan en toilet, maar niet uit de keuken kraan. Ik dacht toen ook aan het filtertje van de kraan. Dan kon ik er met een tang vanaf trekken, dat zit er bij onze kraan opgedrukt met een O ring als afdichting.

Wat bleek... aan de binnenkant tegen het filter zat "smurrie" ik denk aan algen. Dat heb ik dus weggehaald en het werkt weer zoals het hoort.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
JJJeroen
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 mar 2023 11:19

Re: Probleem met keukenkraan (soms wel soms niet)

Bericht door JJJeroen » za 29 apr 2023 23:20

Inmiddels op kosten van de dealer een nieuwe kraan gekocht. Met wat hulp van Chris via PB deze vanavond gemonteerd en hoera, er is stromend water haphop.gif

Waarschijnlijk was het de cartridge maar ik vind het zo prima opgelost.

Plaats reactie

Terug naar “Water”