Trafo vloerverwarming

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
wijabuit
Berichten: 31
Lid geworden op: di 7 okt 2014 09:39

Trafo vloerverwarming

Bericht door wijabuit » do 20 apr 2023 09:12

De trafo in het kastje naast de ingang van de nova gl 485gl uit 2016,wordt bij een week lang gebruik dag en nacht, behoorlijk Heet.Krijgt deze te weinig ventilatie omdat het luikje ervoor dicht is of is dit normaal.De trafo bromt heel licht op de caravan vloer,maar dat was altijd al zo.Vloerverwarming werkt prima.ik heb ter bescherming een geperforeerd plaatje om spulletjes niet bij de trafo te laten komen.
16819745255987051988098289089856.jpg
Achter geperforeerd zit de trafo

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Trafo vloerverwarming

Bericht door iemand » do 20 apr 2023 09:37

Hallo,

goed dat je hebt onderkent en zo te lezen toch zorgen om maakte en hebt aangepakt.
Ik mis echter je vraag. scratch.gif Ook het onderwerp maakt niet duidelijk of er nu een vraag, probleem of oplossing wordt gezocht/gesignaleerd.

Elke transformator heeft een "rendament'. Meestal iets van 90%.
Dat betekent dus dat die 10% van de energie in de trafo als warmte wordt omgezet.

Een vloerverwarming is vaak 200... 300 watt of meer. En 25 watt aan warmte voel je al best wel (denk maar eens aan de oude gloeilamp).

Elke electronisch apparaat heeft dit en moet z'n warmte kwijt kunnen.
Anders ontstaan er problemen. Niet gelijk brand, maar evt schroeien en daarbij vervelende luchtjes zijn onprettig en vast ook ongezond.

In de caravan stouwen we uiteraard elk hoekje goed vol, dus 'ruimte vrij houden' voor koeling is door jou nu mooi aangepakt thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4004
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Trafo vloerverwarming

Bericht door Gemineye » do 20 apr 2023 10:28

Zoals gezegd; trafo's worden eigenlijk altijd wel warm/heet. Het is wat lastig in te schatten vanaf hier of hij bij jou té heet wordt natuurlijk. Maar zo lang hij werkt verwacht ik zelf geen bijzonderheden eigenlijk. Het is inderdaad wel zaak om voldoende ruimte om de omvormer te laten zodat hij zijn warmte kwijt kan. Meestal is dat in de caravan zelf al wel goed voorzien.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Trafo vloerverwarming

Bericht door Chris » do 20 apr 2023 10:42

Mocht het je nou nog niet zinnen zou je kunnen overwegen om een klein fannetje te installeren wat tegen de trafo blaast...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

wijabuit
Berichten: 31
Lid geworden op: di 7 okt 2014 09:39

Re: Trafo vloerverwarming

Bericht door wijabuit » do 20 apr 2023 18:16

Bedankt voor de gerustellende begrijpelijke reakties.
Ik ga de vloerverwarming voortaan ook niet de hele dag gebruiken,hij is inderdaad weer snel opgewarmd. thumbup.gif

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Trafo vloerverwarming

Bericht door RichTrip » zo 23 apr 2023 09:23

Bij mijn Kip ligt de trafo op de bodem in de ruimte achter de kachel. Tijdens onze voorjaarsvakantie in Denemarken een paar jaar terug heeft ie een hele week continue aan gestaan. Kan gewoon.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”