Caravan Burstner club 1989

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
peterBcaravan
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 17 apr 2023 14:34

Caravan Burstner club 1989

Bericht door peterBcaravan » ma 17 apr 2023 15:46

Hallo sinds kort in het bezit van een Caravan Burstner club 1989. Ik heb de verlichting vervangen door nieuwe units. De Knipperlichten, remmen en verlichting werken. Alleen de verlichting voor op de caravan (2x een lampje op sta hoogte) en de kentekenverlichting werken niet! Ik heb de kabel van de auto naar de caravan verlengd omdat ik er anders niet bij kan. Wat mij opviel is dat de verlichting die niet werkt alleen een zwarte draad krijgt en voor de rest aan de massa van de caravan hangt! Gaat hier soms wat mis. Tweede vraag bij het fornuis zit een schakelaar 12V / 220V kan dit er ook wat mee te maken hebben?

Nic1631
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 6 feb 2022 10:45

Re: Caravan Burstner club 1989

Bericht door Nic1631 » ma 24 apr 2023 10:21

12/220 volt schakelaar! Is dat niet de schakelaar om de koelkast op 12v of 220v te schakelen?
Caravan gekocht van een handelaar in Enschede toevallig?

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan Burstner club 1989

Bericht door Morgoth » ma 24 apr 2023 11:09

Wanneer de massa van de caravan ook aangesloten is aan de massa van de stekker, dan zou het moeten werken. De constante spanning uit de auto heeft geen eigen massa.

Ik denk trouwens dat je twee verschillende problemen hebt.

de kentekenplaatverlichting zit met een draad aan één van de achterlichten. Krijg je daar spanning op? Zo niet dan wellicht ook hier een nieuwe draad trekken. Controleer ook de massa op dit lampje.

In de caravan zit alles op de constante spanning uit de auto aangesloten. In mijn caravan van 1988 hebben deze lampjes een eigen schakelaar. Heb je wel het goede knopje? Meet anders even of er spanning op de draad staat. Wellicht liggen deze lampen niet juist aan massa.

De schakelaar bij de kookplaat is idd voor de koelkast.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Caravan Burstner club 1989

Bericht door iemand » ma 24 apr 2023 12:05

Hallo Peter,

welkom op het forum.
Was wel handigere geweest als je een werkwoord icm vraag in het onderwerp had gezet.
Dan krijg je gericht antwoord.... Want zo te lezen heb je "maar gedeeltelijk de verlichting werkend".

Nu eerst vraag terug... heb je een ohm-meter of een 12-volt spanningszoeker ?
Dan kun je eea nameten.

En kun je wat foto's maken dan kijken we mee.

Ik ben ook benieuwd welke stekker je nu aan de caravan en welke aan je auto hebt...
Afbeelding

Vaak is vanuit de fitting 1 verbinding aan massa (evt dmv een draad) en de andere kant is dan de "signaal-"draad.
Beide moeten uiteraard een lage weerstand geven vanuit de disselstekker, naar de fitting.
Doe bij dat meten even het lampje eruit. Zo meet je beide kanten separaat.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Caravan Burstner club 1989

Bericht door iemand » ma 24 apr 2023 12:10

Mbt je koelkast... kijk eens in de koelkast voor het type stikker.
Dan kun je de handleiding erbij zoeken.

En dan even afhankelijk welke stekker je hebt kunnen we dat verder uitpluizen.

Ga ook even op zoek naar contactdoos met doorverbindingsplugjes/schuifjes.
Als daar een overgangsweerstand in zit doen de lampje het niet lekker.... en je koelkast ook niet.
Dat geldt ook voor de massa-draad.
Goed schoonmaken en schuifje wat aanknijpen is dan de oplossing. Doorsolderen is nog beter.

Maar nu eerst maar eens wat foto's van je verlichtings en de lamphouder/fitting.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”