Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
wolf
Berichten: 1646
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door wolf » di 18 apr 2023 19:12

maakt toch allemaal niks uit langs waar je de keg oprijdt (vooruit of achteruit, Engels of Europees).
Je legt gewoon dat blokje aan de kant waar het wiel kan naar beneden rollen en klaar is kees. Simpel toch.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door stefertje » di 18 apr 2023 19:21

Ik dacht altijd dat je Engelse caravan achterstevoren moest vervoeren ivm de deur…
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door Hannibalb » do 20 apr 2023 00:22

Onze sprite had de deur op de zelfde plek als waar hij nu bij onze Fendt zit.
Fendt saphir

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4288
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door WillyL » do 20 apr 2023 16:42

wolf schreef:
di 18 apr 2023 19:12
maakt toch allemaal niks uit langs waar je de keg oprijdt (vooruit of achteruit, Engels of Europees).
Je legt gewoon dat blokje aan de kant waar het wiel kan naar beneden rollen en klaar is kees. Simpel toch.
Nee, tenzij je eerst even de handrem optrekt om de caravan (als extra veiligheid) niet terug van de blokjes te laten afrollen vóór dat de extra pie geplaatst is (of om daarbij vingers te sparen). Dan is de oprijrichting wel van belang (achterwaarts dus).

Dat TS zijn caravan nog beweegt (bij achterwaarts oprijden) lijkt me dus niet OK.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door stefertje » za 27 mei 2023 22:41

Kleine update vanaf deze kant: afspraak met de dealer heb ik helaas moeten afzeggen. Vanwege een privé bezigheid stond de caravan nog in Drenthe op de camping en wij waren thuis.
Inmiddels een weekje op pad geweest en gereden met vol bepakte hut.
Zoals eerder aangegeven merk je niets en heb meermaals de trommels gevoeld: nu lijkt het wel enigszins even warm te worden.

Dan het volgende, na de week vakantie weer eens geprobeerd om op een oprij bok de handrem te gebruiken. Nu houd hij dus de caravan wel tegen echter merk ik met achteruit op de bokken rijden dat de handrem minder strak wordt aangetrokken dan als ik er vooruit op rij..
Terwijl toch altijd wordt gezegd dat je achteruit de ophoging op moet..

Verder gaf de caravan dealer aan dat hij nog wel eens kromme trommels tegen komt dan gebruik rem na een flink stuk rijden..

Ik gebruik dus nu de frolli platte oprij platen, dus werkt veel makkelijker en tevens hoeft je handen niet hard te werken omdat je geen wiel op een steile helling heb zitten.

Ik ga dus over 1,5 week op pad naar Frankrijk voor 4 weken.. we gaan het zien in FR. Anders kan ik daarna als de dealers weer tijd hebben altijd nog de boel laten checken..
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”