Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door stefertje » do 13 apr 2023 22:36

Hi,

Ik ben in het bezit van een nieuwe Fendt caravan.
Hiervoor 23 jaar oude Dethleffs gehad welke perfect beviel echter wegens een kleine paste het allemaal niet zo handig meer, anyway het volgende:
Ik heb op onze Fendt een mover gebouw, de EM505FL welke een waterpas functie heeft (scheelt weer wat tijd met neerzetten.)
Ik ben gewend om altijd achteruit op het blok te rijden omdat de rem vooruit beter werkt dan achteruit (vrijloop)
Nu reed ik mijn Fendt redelijk hoog de book op, trek de handrem aan, mover eraf en het wiel zakt door zijn rem van de bok af. Ik ook de andere kant op geremd precies hetzelfde en misschien nog wel eerder. Met de bok achter het wiel geplaatst zie je dat de handrem hendel ook strakker wordt aangetrokken.

Ik weet dat de remmen natuurlijk nog even tijd nodig hebben om in te slijten.. ik heb er dan ook nog maar 200 kolometer zonder belading mee gereden.

Hoe doen jullie dit? Er zijn verschillende smaken denk ik:

Optie 1:
Op de bok rijden met de mover, handrem aan, poten uit en mover eraf.

Optie 2:
Op de bok rijden handrem aan en mover eraf (blijft bij mij dus niet staan)

Optie 3:
Op de bok rijden, achter de bok een tegenhouden plaatsen zodat het wiel er niet af rijdt.


Hoe ondervinden jullie dit?
Ik heb de Alko premium remmen die zelf stellen, remmen doet ie prima. Lijkt me ook dat dit af fabriek even wordt getest…

Wat zijn opties om te zorgen dat ie niet van de bok rijdt..?
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door dieseltijger » do 13 apr 2023 22:46

Optie 3. Je kan ook de moverrollen laten zitten. Nog simpeler.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door Hannibalb » do 13 apr 2023 22:48

Ik heb hem ook maar dan met automatische poten.

Mijn methode.
Op de leveler rijden, dan gaan de poten vanzelf uit.
Rustig een blok achter de wielen leggen.
Als hij helemaal staat ben ik klaar, de handrem gebruik ik nooit als de caravan staat.

Gaan de blokjes nogal eens door kapot

Als laatste de mover rollen eraf.
Fendt saphir

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door stefertje » do 13 apr 2023 22:52

Het valt me trouwens ook op dat mijn oprij blok nogal stijl is zonder vlak stuk.. dat zou natuurlijk ook helpen ipv op een steile helling constant strak op de rem te hoeven staan..!?

Ik zal eens die stapelbare blokken aanschaffen, misschien werkt dit beter..
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door dieseltijger » do 13 apr 2023 22:59

Ik gebruik daarom ipv de wigvormige oprijblokken vaak 1...3 geïmpregneerde plankjes die ik op elkaar plaats. Maar bij bultig terrein val ik terug op die gele kunststof gevallen
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23439
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door PD » do 13 apr 2023 23:05

Ik gebruik Froli 2-delige oprijblokken. De banden staan altijd op een horizontaal vlak wat ik kan variëren in 4,5 of 6,0 of 10,5 cm hoogte. In de praktijk gebruik ik hoofdzakelijk de kleine delen, ofwel 4,5 cm.

Tussenhoogtes heb ik echt niet nodig, zo extreem nauw komt het niet.

Oprijden, handrem erop, movers eraf en poten uitdraaien.
Bijlagen
BD0776F9-FB6F-40A7-9AEA-917F77DC4123.jpeg
C2C96D98-DFFD-4A75-900C-6986863AEE4C.jpeg
7532404D-6AEF-4CCA-8455-6D78DF0B944F.jpeg
De kleintjes in gebruik
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4307
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door WillyL » do 13 apr 2023 23:59

Heb je zo een type handrem waarvan je de hendel tot vertikaal moet trekken, door een weerstand heen? Zo ja, doe je dat?
Vroeger was het enkel iets naar boven trekken.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door stefertje » vr 14 apr 2023 06:32

Hi Willy,
Als ik de caravan achteruit op de bok rij en de handrem aantrek dan zakt de caravan een stuk van de bok en wordt de handrem zo hard aangetrokken dat ie niet verder kan..helaas is dit dus niet genoeg.

Ik ga denk ik hiervoor de oprij bokken met vlak stuk aanschaffen. Het lijkt me sowieso beter voor de caravan en handrem om hier niet vol op te hoeven staan voor een aantal weken
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door Chris » vr 14 apr 2023 08:42

Als je toch achteruit een wig of keg oprijd, dan moet de handrem toch gewoon werken??
Want vooruit eraf rollen is dezelfde richting als tijdens het rijden, dan moet de rem ook werken, en dat doet ie zeg je.
Het automatische stel systeem heeft daar niets mee van doen.
Toch misschien slecht afgestelde remmen??

Nogmaals, voor de zekerheid...

Je legt de keg/wig/oprijblok ACHTER het wiel he?? rijd er ook achteruit op...???
Dat heb je al wel 3x geschreven, maar dit zou niet moeten...

Betekend gewoon dat op vlak terrein de handrem ook niet werkt !!!!.......dus GEEN handrem !!!!

Zet de hut eens op een mooi stukkie asfalt, op de handrem... en duw eens wat aan de achterkant... of nog mooier... probeer met de mover even of je wel of niet vooruit komt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door Hans1954 » vr 14 apr 2023 08:52

Mijn routine voor dit probleem: Na aankomst zet ik de mover op de wielen. Ik koppel de caravan los van de auto. Dan ga ik de dwarsrichting waterpas zetten met de mover. Daar voor gebruik ik level blok. In mijn geval de Froli 3-delige levellerset van Obelink. Ik rij de caravan achterwaarts het blok op. Als de caravan in dwarsrichting recht staat, zet ik met het neuswiel de caravan in lengterichting waterpas. Dan draai ik de pootjes uit en hou ik daarbij de waterpas goed in de gaten. Als alles stevig staat, (Bij gebruik van een boormachine gebruik ik de Alko sleutel nog voor een beetje extra) leg ik VOOR beide wielen een keg. Van het soort dat bij de caravan geleverd wordt. (voor gemak apart aangeschaft) Dan haal ik de mover van de wielen. Voordat ik dat doe, druk ik de keg aan de kant van het blok, met mijn voet tegen de band aan. Als de mover dan vrij van de band komt is er een heel licht schokje voorwaarts. Bij opruimen draai ik eerst de pootjes in, rijdt de caravan een klein beetje naar achteren zodat de keggen weer loskomen. Verder gewoon opruimen. Handrem wordt in deze procedure niet gebruikt. Bij gebruik van een wegend neuswiel ondersteun ik de verticale buis met een paar blokjes om de veer van het wiel te ontzien.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door stefertje » vr 14 apr 2023 09:39

Hi Chris, Hans,

Ik rij zeker achterwaarts de bok op.. ze zijn behoorlijk steil. De caravan handrem werkt prima op 2 wielen maar kennelijk is het remmen op 1 wiel niet 100% (de caravan staat helemaal hoog op het laatste stuk van de bok)
Op een vlak stuk asfalt staat de caravan vast en gaat nergens heen met duwen..

We praten hier dan ook over de linker zijde. Het viel me op dat tijdens het terugbrengen van de caravan de rechter rem iets warmer was dan de linker.. de remmen stellen verder automatisch dus dit zou goed moeten zijn.
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door Hans1954 » vr 14 apr 2023 10:40

[re.gif] Als dat met de hand voelbaar is, is het misschien toch zinnig de remmen nogmaals af te stellen. In mijn werkwijze is dat afstellen echter niet van belang omdat de handrem hier helemaal niet gebruikt wordt.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 966
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door Rodo » vr 14 apr 2023 10:47

Van lichtgewicht populieren hout en wat restjes traanplaat. 1 is 10 cm hoog, ander is 5 cm hoog. 25cm breed. Lekker platte bovenkant dus geen last van terugrollen. Oké, ze zijn samen 2.2 kg zwaarder dan de gele keggen, maar wel zo makkelijk. We kamperen veel in Italië bij agricampings en dan zijn ze wel een uitkomst, want veel strak, vlakke plaatsen zijn zeldzaam. 100% vlak is ook niet nodig, als het maar in de buurt komt.
IMG_3370.jpeg
Geen handrem erop of mover erop laten staan.
Spending a fortune to live like a wanderer

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door stefertje » vr 14 apr 2023 11:12

Thanks voor jullie comments.

Ik ga niets zelf lopen fabriceren maar ik heb de froli 2 delige oprij blokken besteld om vlak te kunnen staan zonder eventuele handrem..
Ik zal verder nog eens kijken en de caravan opkrikken op de handrem te checken..

Als ik hier op het forum rondkijk zijn er meerdere caravans waarvan de remmen verschillende temperaturen hebben…
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Hermanus
Berichten: 820
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door Hermanus » vr 14 apr 2023 12:31

Ik heb een set van 2 oprijblokken. 1 blok achter het wiel, de caravan achteruit op het blok tot waterpas. Dan 2e blok voor het wiel zodat wiel vast staat. Voor de zekerheid een haring achter het 2e blok om verschuiven tegen te gaan. Zo staat het wiel vast en gezekerd.

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door stefertje » vr 14 apr 2023 13:08

Ik kan bijna niet geloven dat een splinter nieuwe caravan niet goed afgesteld staat.
Ik heb een afspraak gemaakt bij een caravan onderhouds bedrijf maar deze kan pas eind mei helaas.
Toch even laten checken alleen blijf ik het raar vinden
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
bertgolf116
Berichten: 143
Lid geworden op: do 26 mar 2015 14:45

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door bertgolf116 » vr 14 apr 2023 16:29

Ik heb ook een Endurro FL505 met easy steady poten. Als je na afkoppelen naar de plaats rij, zet ik hem waar ik hem wil hebben, draai het neuswiel een stukje naar beneden. Druk ik op de fl knop op de afstandsbediening en hij geeft dan aan welke zijde de oprijblok dient te liggen. Vervolgens rij ik hem een stukje terug (lengte oprijblok) leg de blok neer en stuur hem weer naar de blok. Nu regelt hij zelf waar hij stopt op de oprijplaat en zet automatisch de uitdraaipoten uit. Als ze allemaal uitstaan lift hij ze alle 4 en zet ze strak, neuswiel staat dan ook vrij. Werkt voor mij perfect en duurt 5 minuten. Een aantal camping buren hebben zich er al eens aan vergaapd haphop.gif ..
Succes caravan.gif caravan.gif
Mazda CX5 2.5l aut. 4wheel met Knaus Südwind 450 FU 60 years edition 2021

Gebruikersavatar
bertgolf116
Berichten: 143
Lid geworden op: do 26 mar 2015 14:45

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door bertgolf116 » vr 14 apr 2023 16:33

Wilde nog even zeggen als het financieel kan adviseer ik je om de steady poten erbij te nemen, vermenigvuldigt het gemak bij aankomst met factor 10 blij.gif
Mazda CX5 2.5l aut. 4wheel met Knaus Südwind 450 FU 60 years edition 2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door Chris » vr 14 apr 2023 16:56

stefertje schreef:
vr 14 apr 2023 13:08
Ik kan bijna niet geloven dat een splinter nieuwe caravan niet goed afgesteld staat.
Ik heb een afspraak gemaakt bij een caravan onderhouds bedrijf maar deze kan pas eind mei helaas.
Toch even laten checken alleen blijf ik het raar vinden
Ik wel..

Van mijn vorige caravan kreeg de dealer het remwerk ook niet goed afgesteld.
ik denk wel 10x terug geweest.
Als de plastic wielmoer dopjes en niet in druppels gesmolten nog aanhingen, dan piepte de remmen verschrikkelijk..
Vierkante banden was niet gek want ik heb ook meerdere keren rookwolkjes gezien bij normaal remmen op vlakke weg.
Blijkt gewoon dat niet iedereen dat kan, ook niet bij een dealer na zeker 10x daarvoor terug geweest te zijn.
Een andere, onafhankelijk caravan onderhoudsbedrijf kon het wel..
In een keer goed.
Dat was geen Alko onderstel, dat heb jij wel.

Ik blijf van mening dat een handrem een rem is.... en niet een halve...
Hij mag echt niet van een keg ( achter de wielen) afrollen..
NIET...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door Hans1954 » vr 14 apr 2023 18:46

[re.gif] Toch denk ik dat het een eigenschap is van het huidige Alko onderstel. Ik heb precies hetzelfde. Kan de rem aantrekken wat ik wil, maar echt losstaand rolt hij gewoon van het blok af. Rij ik achteruit met de mover en met de handrem er op, dan klapt de handel zowat tegen de disselkast aan. Mijn vermoeden is dat het iets met de terugrijautomaat van doen heeft. Kan je misschien eens aan Martin vragen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door Chris » vr 14 apr 2023 19:19

[re.gif]
Ik moest er toch morgen effe heen, zal mijn oor eens te luister leggen.
Ik weet niet of Martin er is, maar Ronald weet ook heel veel...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door Wally » vr 14 apr 2023 22:14

Hans1954 schreef:
vr 14 apr 2023 08:52
Mijn routine voor dit probleem: Na aankomst zet ik de mover op de wielen. Ik koppel de caravan los van de auto. Dan ga ik de dwarsrichting waterpas zetten met de mover. Daar voor gebruik ik level blok. In mijn geval de Froli 3-delige levellerset van Obelink. Ik rij de caravan achterwaarts het blok op. Als de caravan in dwarsrichting recht staat, zet ik met het neuswiel de caravan in lengterichting waterpas. Dan draai ik de pootjes uit en hou ik daarbij de waterpas goed in de gaten. Als alles stevig staat, (Bij gebruik van een boormachine gebruik ik de Alko sleutel nog voor een beetje extra) leg ik VOOR beide wielen een keg. Van het soort dat bij de caravan geleverd wordt. (voor gemak apart aangeschaft) Dan haal ik de mover van de wielen. Voordat ik dat doe, druk ik de keg aan de kant van het blok, met mijn voet tegen de band aan. Als de mover dan vrij van de band komt is er een heel licht schokje voorwaarts. Bij opruimen draai ik eerst de pootjes in, rijdt de caravan een klein beetje naar achteren zodat de keggen weer loskomen. Verder gewoon opruimen. Handrem wordt in deze procedure niet gebruikt. Bij gebruik van een wegend neuswiel ondersteun ik de verticale buis met een paar blokjes om de veer van het wiel te ontzien.
De beschreven schok zal zich ook voortplanten via de poot aan de bevestiging van de poot aan de caravan. scratch.gif scratch.gif

Frans

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door Hans1954 » vr 14 apr 2023 22:50

[re.gif] Doordat je met je voet de keg tegen de band drukt is de beweging nihil. Mag verder geen naam hebben.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door eurotrotter » za 15 apr 2023 05:03

Hannibalb schreef:
do 13 apr 2023 22:48
de handrem gebruik ik nooit als de caravan staat.

Gaan de blokjes nogal eens door kapot

Slechte blokjes. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2415
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Caravan waterpas zetten op oprij blok en handrem

Bericht door Paul Vingerhoets » za 15 apr 2023 09:03

[re.gif]
Welke blokjes ?

Tot nu toe ben ik nog geen caravan tegen gekomen met schijfremmen (rem blokken)
Trommelremmen hebben remschoenen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”