Caravan Blunders

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Blarp
Berichten: 26
Lid geworden op: do 30 mar 2023 09:37

Caravan Blunders

Bericht door Blarp » wo 12 apr 2023 09:21

Sinds kort hebben we een Hobby 460UFE caravan aangeschaft, en daarmee de eerste vakantie ervaring opgedaan.
Was fantastisch - en leerzaam.
Niettemin moest ik mezelf betrappen op enige blunders die met gezond verstand / gebruiksaanwijzing lezen niet hadden mogen gebeuren.
ben ik de enige? (zal wel weer wel..)

- De mover werkt even, en gaat dan in alarm! Het ding is gloednieuw en werkt nu al niet goed!?
(de rem moet er eerst af)
- Het toilet reservoir wil er niet uit, hoe hard ik ook trek.
( Op de WC moet de klep eerst dichtgedraaid worden)
- Waarom wil de caravan niet op de knobbel koppelen!?
(Oja, het disselslot moet er bij voorkeur eerst af)

Ik denk dat dit niveau van blunders moeilijk te evenaren is, maar mocht dit toch het geval zijn, dan verneem ik dat graag - dan voel ik me beter mrgreen.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11209
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan Blunders

Bericht door dieseltijger » wo 12 apr 2023 09:33

Wat te denken van het eerst uitdraaien van de voorste steunen?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Caravan Blunders

Bericht door Sytske01 » wo 12 apr 2023 09:49

Ach, dat overkomt ons allemaal wel eens. Ik heb ooit gehoord van een kennis, die wou weg rijden met de caravan, terwijl de pootjes nog niet waren ingedraaid. Kwam niet ver natuurlijk.

NN

Re: Caravan Blunders

Bericht door NN » wo 12 apr 2023 10:05

Blarp schreef:
wo 12 apr 2023 09:21

- Het toilet reservoir wil er niet uit, hoe hard ik ook trek.
Dat niet voor gehad. Wel de echtgenote die nog een pieske doet terwijl den deze de cassette aan het leegmaken was.
Ene keer kon dat gebeuren, nu altijd effe doorgeven dat we ermee weg zijn. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: Caravan Blunders

Bericht door Bartjebart » wo 12 apr 2023 16:48

Mijn aanpak is meestal om me grondig in te lezen voor ik aan een onderneming begin. Meestal heb ik dan ook goed door waar oo te letten. Maar uiteindelijk zie ik vaak toch ergens één voor de hand liggend ding over het hoofd, waardoor er iets enorm verkeerd of kapot gaat.
Ervaring met eigen caravan heb ik nog weinig en de eerste ritjes en uitstapjes verliepen tot nu toe verrassend vlekkeloos. Ik wacht rustig af wat de eerste grote flater gaat zijn mrgreen.gif
En dan zal ik me wel weer melden knipoog.gif
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36225
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan Blunders

Bericht door Chris » wo 12 apr 2023 16:55

Ooit een keer in Luxemburg met mijn oude Knaus nog.
Alles opgeruimd, aan kant en de vuilniszak vol met zooi.
Aankoppelen en die vuilniszak even in de V van de dissel gezet... stond op de handrem stang, zakte er niet door.
Dus stoppen bij de uitgang om de vuilniszak even in de container te gooien.

Ja wat stoppen.... klaar vergeten.
Thuis in Hillegom vond ik die zak nog netjes op de dissel staan... awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Caravan Blunders

Bericht door cadance » wo 12 apr 2023 18:27

In het najaar de van onze laatste trip van het 1e caravan seizoen met vrienden. Zij hadden een schotel maar kregen de boel niet aan depraat. Toen over en weer met onze spullen kregen uiteindelijk bij hun ook beeld. Toen we naar huis trokken werd het een wedstrijd inpakken en weg wezen.
Het volgende voorjaar op onze 1e trip konden we de afstands bediening van de decoder en tv. nergens meer vinden. Geen paniek die zal wel ergens liggen. Maar we hebben ze nooit meer gevonden.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Caravan Blunders

Bericht door Hannibalb » wo 12 apr 2023 18:31

Jaren geleden een poging gedaan om de caravan waterpas te zetten met de poten…

Kon een nieuwe poot kopen nadat deze afbrak.,,
Fendt saphir

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8029
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Caravan Blunders

Bericht door Ron » wo 12 apr 2023 20:29

De krik aan de verkeerde kant vd as zetten.
Neuswiel ging omhoog ipv het wiel.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Arthurj
Berichten: 668
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Caravan Blunders

Bericht door Arthurj » wo 12 apr 2023 21:02

Er zijn legio beginnersfouten [blunders klinkt zo zwaar] te noemen;
- Handrem vergeten [erop of eraf]
- Handrem vergeten eraf met moveren
- Neuswiel geen ruimte voor draaien met moveren [wiel in intrekstand]
- Neuswiel bij rijden niet hoog genoeg ingetrokken en/of niet in intrekstand [gaat draaien]
- Neuswiel te hoog met breekrisico op drassig terrein
- Dissel niet goed op de kogel
- Stroomkabel te lang [slepen op de grond]
- Katrollen mover weer van de banden na moveren
- Met zijn allen in de caravan zonder uitdraaien van minimaal 1 steun [wip]
- Rijden met openstaand dakluik/ramen
- Water niet afgetapt met bevriezingsrisico voor stalling
- Etc, etc, etc.
Laatst gewijzigd door Arthurj op wo 12 apr 2023 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gerrie
Berichten: 1404
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Caravan Blunders

Bericht door Gerrie » wo 12 apr 2023 21:07

Caravan netjes op plek, helaas de deur aan de verkeerde kant. Jammer, hij stond net zo mooi.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

CeesZ
Berichten: 169
Lid geworden op: do 4 sep 2008 22:34

Re: Caravan Blunders

Bericht door CeesZ » wo 12 apr 2023 21:32

Tja, ik denk dat iedereen op dit forum weleens zoiets heeft meegemaakt. En zolang de schade beperkt blijft tot een deukje in het eigen ego moet je het maar zien als een nuttige ervaring voor later. Mijn eigen leermoment was dat we tijdens het eerste weekend na de winterrust op de camping tot de ontdekking kwamen dat de gasfles nog thuis in het schuurtje stond. Een weekend uit eten is natuurlijk geen straf maar ik heb nog jarenlang bij vertrek moet horen: 'Kan ik vanavond koken?'.

JeVa
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 6 aug 2021 08:07

Re: Caravan Blunders

Bericht door JeVa » wo 12 apr 2023 22:01

Mijn grootste blunder speelde zich af op zondag, op een overvolle parkeerplaats met allemaal vrachtwagens ergens aan de snelweg. Het doel was om even te stoppen, omdat iemand moest plassen. We hadden al eerder een poging gedaan maar de parkeerplaats ervoor en ook daarvoor waren vol en de nood was hoog zeg maar.

In de doorgang dicht naast een vrachtwagen geparkeerd zodat er nog verkeer langs kon. Zo stond er ook een medecaravanner voor me, prima toch?

Zie ik ineens in de spiegels een vrachtwagen die er niet meer door kon omdat we de weg blokkeerden. Beetje schrik. Caravan voor me rijdt weg, ik ook. Ik denk wat hoor ik nu voor geluid? Kon net niet plaatsen.

Bij aankomst op de camping zie ik een grote veeg over de zijkant en een lampje die mist. Had te scherp gestuurd, caravan week uit en had een spiegel geraakt van de vrachtwagen.

Gelukkig had ik net voor het einde terug iets gestuurd (scheelde paar centimeter) zodat de spiegel net niet achter de rand was blijven haken.

Gelukkig kon ik thuis de veeg wegpoetsen en bleek het kapje van de lamp makkelijk te vervangen.

Heb hier een goede les geleerd, dit had anders af kunnen lopen.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4333
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Caravan Blunders

Bericht door WillyL » wo 12 apr 2023 22:11

Ik heb nog nooit zo iets voorgehad! en als ge dat gelooft...
Een belangrijke: niet aan de praat raken tijdens aanhaken want anders vergeet je gegarandeerd iets (moverrollen, mover-AB, breekkabeltje enz enz)
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36225
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan Blunders

Bericht door Chris » wo 12 apr 2023 22:27

[re.gif]
Als je dat zelf ook geloofd vind ik het ook goed.. awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arthurj
Berichten: 668
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Caravan Blunders

Bericht door Arthurj » wo 12 apr 2023 22:29

[re.gif] [re.gif]
Klopt, als ik daar mee bezig ben dan zit ik niet te wachten op een praatje. En meehelpen met aankoppelen is helemaal een NO GO...
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1952
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Caravan Blunders

Bericht door mrbullmastiff » wo 12 apr 2023 22:40

Ik ben mijn vorige caravan eens verloren op de drempel bij de stalling. De stalling eigenaar had hem aangekoppeld en na nog even te praten ben ik vertrokken zonder controleren. 50 meter van de loods vandaan lag een drempeltje en viel de caravan op de grond, gelukkig was de enige schade de breekkabel. Sindsdien koppel ik zelf aan en controleer ik of alles in orde is voor vertrek.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Caravan Blunders

Bericht door Hans1954 » wo 12 apr 2023 23:01

Ik denk dat de genoemde punten bij iedereen wel gebeurd of bijna gebeurd is. De grootste stommiteit die ik uithaalde was in 1982. We zouden samen met vrienden Kees en Joke naar Joegoslavië gaan. In een Opel Kadett C-type. Onze catamaran, een Hobie-cat 16 van 2,5 meter breed een met een mast van 8,07 meter, stond op een trailer achter de auto. Tent en spullen in de trailerkist en een koelbox en wat andere spullen in de kofferbak. Ik schat dat we "iets" te zwaar waren. Je had toetertijd nog niet van die mooie ratelbanden als dat je nu hebt. Je moest regelmatig de spanbanden nalopen. Dat deed ik ook toen we even stopte om een kopje koffie te gaan drinken. Ik nam het tasje met papieren, geld en sigaretten mee uit de auto. Ik moest een band naspannen en lag het tasje even op de trampoline van de boot. Later reden we verder en op een goed moment wilde ik even stoppen voor een sigaret. Ik greep naar het tasje.... maar dat was er niet!! Kreeg het aards benauwd. Stapte radeloos uit keek in vertwijfeling naar de boot en zag het tasje op de trampoline liggen. Kees is vannacht om 02,30 uur overleden. Ik draag dit graag aan hem op.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8029
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Caravan Blunders

Bericht door Ron » wo 12 apr 2023 23:07

[re.gif]
Gecondoleerd met je vriend Kees.

Verder een mooi kampeer blunder.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Caravan Blunders

Bericht door Hans1954 » wo 12 apr 2023 23:12

[re.gif] Dank je.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4042
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravan Blunders

Bericht door Gemineye » do 13 apr 2023 08:59

Ik kampeer al een paar jaar en heb al best wat blunders. Ik durf ze hier niet op te schrijven. mrgreen.gif
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Caravan Blunders

Bericht door Hans1954 » do 13 apr 2023 09:28

[re.gif] Misschien toch goed om te doen. Door ze even op te schrijven, wordt je weer scherp voor het seizoen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Lucas
Berichten: 972
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Caravan Blunders

Bericht door Lucas » do 13 apr 2023 09:37

Behalve die van het disselslot (gebruiken we nooit) de andere "blunders" van de TS allemaal ook begaan. Met onze huidige caravan was het hele eerste jaar een leertraject, ondanks toch al best wat kampeerervaring.
Tijdens het eerste tripje besloot ik 's avonds toch nog even de casetteluifel in te draaien met mijn vrouw, omdat de wind behoorlijk opstak. In het donker aan de slag, zo moeilijk kon dat toch niet zijn. Ik vond het wel zwaar gaan, maar ik had die luifel nog niet één keer zelf ingedraaid dus wist ik veel; ik zette gewoon wat meer kracht. Totdat de luifel echt niet meer verder wilde, we toch maar licht aanmaakten en zagen dat één van de armen totaal verbogen was. Vergeten het blokkadeknopje van die arm los te maken en in het donker niet gezien dat die arm verwrongen raakte mrgreen.gif Met hulp van het campingpersoneel hebben we die arm later eraf geflext, anders stak de luifel nog een meter uit en konden we niet rijden. Lang verhaal kort: totale vervanging van de luifel bleek uiteindelijk noodzakelijk en ondanks dat de verzekering nog wel gedeeltelijk insprong was het een behoorlijk dure fout. Dat knopje controleer ik tegenwoordig wel 3x vóór het indraaien.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36225
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan Blunders

Bericht door Chris » do 13 apr 2023 09:38

Gemineye schreef:
do 13 apr 2023 08:59
Ik kampeer al een paar jaar en heb al best wat blunders. Ik durf ze hier niet op te schrijven. mrgreen.gif
Da hak nie dach zeg.. awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2540
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Caravan Blunders

Bericht door SBerend » do 13 apr 2023 09:56

Kraan open laten staan om de watertank volledig leeg te laten lopen voordat die de winterstalling in ging.. pompje heeft zich kapot gedraaid tijdens de rit naar de stalling.
En een paar jaar geleden de thermoskan gevuld met koffie thuis op het aanrecht laten staan. Dat was dus onderweg geen koffie bij onze eerste stop.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”