dometic heki dakluik goed sluiten

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Forumleden gespot onderweg

Bericht door moyzo » ma 10 apr 2023 20:49

Ja waren wij inderdaad en Luik is dicht gedraaid blijft wel iets schuin staan altijd. Zijn wel eens meer daarop gewezen door medeweggebruikers maar was dicht we gaan het nog eens extra checken en anders terug naar dealer. Dankjewel @doubleyou en @chris
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Forumleden gespot onderweg

Bericht door doubleyou » di 11 apr 2023 00:19

Dus toch :).

Jullie reden rechts op de spitsstrook en het wegdek was blijkbaar even wat slechter ( aan de rechterkant) dus de caravan bewoog. Het zag er echt zo uit dat het achterste dakluik meteen aan de achterzijde op en neer bewoog, dat viel me direct op. Alsof het niet vergrendeld was.

Ik dacht eerst wat is dat witte ding dat op en neer gaat. In kon niet anders dan concluderen dat het een dakluik was.
Net even gecheckt op een foto van een 550E. Ik had niet eerder een dakluik met een witte rand gezien :).
Bijlagen
49FF4E53-AC11-4221-A9A4-7721151D8AEB.jpeg
49FF4E53-AC11-4221-A9A4-7721151D8AEB.jpeg (47.95 KiB) 1153 keer bekeken
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Forumleden gespot onderweg

Bericht door moyzo » di 11 apr 2023 06:32

Vergrendeld was het zeker, de slingerhandel kon niet verder en stond spanning op.
puccini maart 22 dak (4) - kopie.jpg
Van binnen uit ziet dat er dan altijd schuin uit die tweede vergrendeling, loopt schuin op.. Zou het dan toch niet goed aansluiten?
Inderdaad wel eens meer gehad ja dat iemand naar boven wees, aan de kant gezet, binnen gekeken alles dicht, twijfels: is de schotel wel goed dicht, we konden van binnen uit niets ontdekken.
We zijn eigenlijk best wel heel secuur, hang zelfs een lijstje op voor vertrek met : luiken dicht, gas keuken etc. sluiten, koelkast op rijstand ( uit dus) temperatuur meter naar binnen, achter- camera en tiremoni aansluiten.. enz. ondanks ruim 35 jaar kamperen loop ik alles na.

Kan nu ook niet controleren of er beweging in zat toen we thuis aan kwamen want hebben hem gelijk in garage vanuit dichte stand een stuk open gezet om te ventileren.
Maar het zou best kunnen hoor dat hij toch niet goed sluit, maar nooit erg in gehad met regen of met schoonspuiten van het dak etc. omdat het luik een hele hoge rand heeft. We zullen hem een dezer dagen in gesloten toestand wel eens uit de garage rijden en via de ladder voelen of er beweging in zit.
Bijlagen
puccini maart 22 dak (4).jpg
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Forumleden gespot onderweg

Bericht door doubleyou » di 11 apr 2023 08:57

Net als Chris al zei dacht ik ook: moyzo is volgens mij (op basis van wat ik lees) vrij secuur dus die rijdt vast niet met een niet vergrendeld dakluik :).

Het is toch gek dit. Gelukkig ben ik niet de enige die een dakluik zag dat leek te klapperen. Hoe kan het dat als je het vergrendeld en als je aankomt met een dakluik dat vergrendeld is….anderen onderweg een klapperend dakluik zien scratch.gif

Misschien een keer een stuk met een andere auto achter de rijdende caravan rijden en kijken wat er gebeurt?
Of onderweg stoppen en het dakluik checken? Want misschien valt ie uiteindelijk weer in de vergrendeling waardoor het luik dicht zit als je aankomt?
Misschien weet de dealer raad?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Forumleden gespot onderweg

Bericht door moyzo » di 11 apr 2023 09:27

Nou net op de tafel staand het dakluik gecheckt zoals we het altijd sluiten.
Dus met beleid de slinger dicht (in de veronderstelling dat het gesloten is. want die slinger valt dan recht in zijn behuizing en staat best veel spanning op) en ja dan kun je het dakluik er uit en omhoog drukken en zit dus beetje los en ik vermoed dat dat gebeurt is door hobbels..
Dus nu uitgevonden dat ik de slinger overdreven nog een halve slag extra op spanning moet zetten zodat het palletje bij de sluiting er beter in valt en dan terug in zn behuizing doe ( doe je normaal dus niet met het idee dat je het kapot draait) maar zo klikt hij pas echt goed vast.
Weer wat geleerd en goed uitvoerbaar voor mij zelfs met m'n lengte van 157 omdat de tafel ook altijd netjes plat vast staat in lage rijstand, kan ik er dus op staan om te checken.
Bij de Eriba hadden wij een soortgelijk dakluik en heb ik dat probleem nooit ondervonden, wellicht dat ze het bij de volgende servicebeurt wat anders op spanning kunnen zetten, maar voor zolang ga ik het dus met deze methode doen. In ieder geval zien we maar weer waar het forum goed voor kan zijn met oplettende medeforummers.
Dank je @doubleyou

https://epi.dometic.com/externalassets/ ... format=jpg
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Forumleden gespot onderweg

Bericht door Chris » di 11 apr 2023 11:15

Goed he zo'n forum en oplettende mede-forummers... thumbup.gif thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Rob87
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 8 mar 2021 00:56

Re: Forumleden gespot onderweg

Bericht door Rob87 » di 11 apr 2023 12:49

moyzo schreef:
di 11 apr 2023 09:27
Nou net op de tafel staand het dakluik gecheckt zoals we het altijd sluiten.
Dus met beleid de slinger dicht (in de veronderstelling dat het gesloten is. want die slinger valt dan recht in zijn behuizing en staat best veel spanning op) en ja dan kun je het dakluik er uit en omhoog drukken en zit dus beetje los en ik vermoed dat dat gebeurt is door hobbels..
Dus nu uitgevonden dat ik de slinger overdreven nog een halve slag extra op spanning moet zetten zodat het palletje bij de sluiting er beter in valt en dan terug in zn behuizing doe ( doe je normaal dus niet met het idee dat je het kapot draait) maar zo klikt hij pas echt goed vast.
Weer wat geleerd en goed uitvoerbaar voor mij zelfs met m'n lengte van 157 omdat de tafel ook altijd netjes plat vast staat in lage rijstand, kan ik er dus op staan om te checken.
Bij de Eriba hadden wij een soortgelijk dakluik en heb ik dat probleem nooit ondervonden, wellicht dat ze het bij de volgende servicebeurt wat anders op spanning kunnen zetten, maar voor zolang ga ik het dus met deze methode doen. In ieder geval zien we maar weer waar het forum goed voor kan zijn met oplettende medeforummers.
Dank je @doubleyou

https://epi.dometic.com/externalassets/ ... format=jpg
Je kunt het volgens mij ook zien doordat het rode streepje zichtbaar is. Zo demonstreerde onze dealer dat het dakluik goed dichtzit. Inderdaad door iets verder te draaien dan "logisch" lijkt.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Forumleden gespot onderweg

Bericht door moyzo » di 11 apr 2023 15:12

[re.gif] dank u inderdaad dat rode palletje nog nooit gezien. Het staat ook niet beschreven in de handleiding en onze dealer heeft dat niet verteld.
Maar inderdaad het is zichtbaar als je geforceerd sluit.
@moderator Dus wellicht kan dit gedeelte naar een eigen draadje als tip voor ( toekomstige) bezitters van een dometic heki dakluik met permanente ventilatie met draaihendel.
Bijlagen: beschrijving
53A25CBE-6917-446A-B5C1-62AF558960D2.jpeg
Het dak Luik met rode palletje en dus juist gesloten
BFC2A4EB-297B-4792-AEA5-AC4B3AD11B7B.jpeg
en een foto waarbij het zonder geforceerd sluiten van dd hendel niet goed dicht is
0425376B-4D93-4D7D-A073-1CF44AA79A98.jpeg
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Forumleden gespot onderweg

Bericht door PD » di 11 apr 2023 16:28

moyzo schreef:
di 11 apr 2023 09:27
Dus nu uitgevonden dat ik de slinger overdreven nog een halve slag extra op spanning moet zetten zodat het palletje bij de sluiting er beter in valt en dan terug in zn behuizing doe ( doe je normaal dus niet met het idee dat je het kapot draait) maar zo klikt hij pas echt goed vast.
Ik verwacht dat de bewuste draaihendel niet goed staat afgesteld. Wij hebben in onze Brillant ook twee van deze dakluiken en wanneer de draaihendel precies in de stand staat waarin deze in de uitsparing ingeklapt kan worden, vergrendelen beide luiken en zijn de rode markeringen bij beide luiken goed zichtbaar.

Dus volgens mij geen bedieningsfout maar een onjuiste afstelling; verder doordraaien is bij ons bij beide dakluiken helemaal niet nodig.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8003
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

dometic heki dakluik goed sluiten

Bericht door Ron » di 11 apr 2023 16:53

Op verzoek Moyzo
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: dometic heki dakluik goed sluiten

Bericht door moyzo » di 11 apr 2023 21:10

Dank u en [re.gif] [re.gif] ik zal het op het servicelijstje zetten. Voor de time being gebruik ik deze methode wel.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: dometic heki dakluik goed sluiten

Bericht door doubleyou » di 11 apr 2023 22:46

Fijn dat je er toch zelf achter bent gekomen waarom hij niet goed sloot 👍!
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”