Wel of niet een compressor koelkast nemen

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 414
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door Cdebruin » ma 10 apr 2023 19:16

We kijken een beetje naar een iets grotere caravan en het huidige merk KABE bevalt ons prima
We zijn er wel uit wat voor opties we willen en type we kijken naar de imperial 560 xl ks
Daar kan zonder meerprijs een compressor koelkast in
Voordeel koelt beter , bij hoge temperatuur nadeel kan niet op gas , en dat is presies wat we wel eens vaak gebruiken zeker als we rondtrekken in Spanje blijft die wel eens een uurtje staan in de hitte
Dan gaat die steevast op gas , er komt wel een wat zwaardere accu in xstreem 75 amph lithium, maar heb geen idee of de koelkast een paar uur op zo n accu kan draaien
Of toch dan maar een absorptie koelkast nemen
Is er iemand met ervaring op dit gebied
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door Chris » ma 10 apr 2023 19:21

Het enige wat ik je kan vertellen is dat een Compressor KK veel minder stroom verbruikt dan een Absorbtie KK.
Een paar uurtjes zou dus zomaar wel kunnen op een 75Ah accu.

Leuke vraag voor de verkoper...en vraag onderbouwing van zijn antwoord.
Maar...
Als ik die keuze had koost ik zonder na te hoeven denken voor de Compressor versie.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door Thornwood » ma 10 apr 2023 19:25

Eens. Ik zou zelf compressor kiezen
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Gebruikersavatar
Arie-V
Berichten: 133
Lid geworden op: za 5 dec 2020 15:19

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door Arie-V » ma 10 apr 2023 19:30

De dometic RCS 10.5X(S)(T) van 177L zegt in het data blad dat deze gemiddeld 44Ah per 24Hr verbruikt.
Kleinere koelkast zal iets minder verbruiken en met warme dagen in het zuiden van Europa zal het best iets hoger uitvallen.

Blz 178
https://www.koelbox4you.nl/wp-content/u ... CD10.5.pdf

Klimaatklasse Minimale temperatuur Maximale temperatuur
N 16°C 32°C
ST 16°C 38°C
T 16°C 43°C
SN 10°C 32°C
Bijlagen
3FAAA72A-FEF9-4767-B5AE-75611122BEF0.png
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door iemand » ma 10 apr 2023 19:50

Neem een koelkast die goed koelt, als je naar warme landen gaat.... antwoord kun je zelf invullen.

2e voordeel is dat ie veel sneller op temperatuur is. thumbup.gif

Maar wordt het dan een 12 volt variant ?
Ach die verbruikt onderweg maar 5 ampère ipv 10, dus dat gaat prima.
En kun je zelfs een lange pauze nemen. Want zo snel zal die niet afkoelen.

Kben even benieuwd naar het Type
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

sailor wim
Berichten: 2681
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door sailor wim » ma 10 apr 2023 20:10

Ik zou voor een compressor KK kiezen met die knappe accu maar ook met twee kleine zonnepanelen in serie met een Mppt regelaar.
Dan ben je altijd winnaar in Spanje zomers.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door doubleyou » ma 10 apr 2023 20:26

De koelkast zit bij een 560 XL redelijk dicht bij het bed. Een compressorkoelkast meer geluid dus als je daar gevoelig voor bent is dat wel iets om in je overweging mee te nemen.

De Greef heeft een paar 560’s Imperial staan. De showroom staat vol en er is nog meer in bestelling :)
Bijlagen
2710A9A6-275C-4B16-9AD2-6275F827DA62.jpeg
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door Chris » ma 10 apr 2023 20:36

Mootje Mina, daar staat wel voor een paar stuivers zeg...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door doubleyou » ma 10 apr 2023 20:41

Ik denk iets van 13 enkelassers, voornamelijk 560’s. En uiteraard de nodige dubbelassers.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

2+2campingfans
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 1 mei 2022 18:25

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door 2+2campingfans » ma 10 apr 2023 23:30

Onze caravan af fabriek xxl freeze compressor koelkast. We willen nooit meer anders. Op de 12volt van de auto danwel bij stilstand op de mover accu, altijd koud, ook op de route de soleil in juli. Op de camping eind van de reisdag uiteindelijk weer aan de 230v. Zelfs t ijs blijft bevroren onderweg. Als de keuze zich voor doet zou ik altijd voor compressor koelkast gaan.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11149
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door dieseltijger » di 11 apr 2023 00:12

Uit nieuwsgierigheid: hoe ervaren jullie de geluidsproductie s nachts? Wat houdt de nachtstand in?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3699
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door Niels83 » di 11 apr 2023 00:16

Ik heb een compressor koelbox, wat heerlijk, maar kan ook best wat geluid maken. Geen idee of dit bij inbouw minder is.

Wij zetten de koelkast altijd erg koud, ca 2 graden, vnl omdat we toch het idee hebben dat dan vleeswaren ed langer mee gaan.
Onderweg gaat die vol, en koud de auto in, eind van de dag is die nog steeds koud, als het lukt om ergens in te vriezen doen we er 2 koel blokken bij.

Hobbyrijder
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door Hobbyrijder » di 11 apr 2023 10:05

Wij hebben vorig jaar ook erg getwijfeld toen de absorptie kk het ineens niet meer deed. Later weer wel, trouwens, dus we kijken het een jaartje aan.

Ik heb me helemaal suf gelezen op allerlei websites. En leveranciers gebeld. En hier een topic geopend. De compressor heeft qua koeling duidelijk een voordeel. Zoals al geschreven: Ga voor jezelf na of je gevoelig bent voor geluid. Wij zijn dat. Toen we bij een grote caravanzaak (op een stille dag in november) in een Hobby stapten waar een compressor koelkast in werking was, waren we er snel uit. Te veel geluid voor een stille camping nacht. Voor ons dan.

We hebben een compressor koelbox gekocht zodat we altijd een goede koel capaciteit hebben voor de "noodzakelijke" levensmiddelen. Zo gaan we het dit jaar proberen.
Overigens was b.v. de importeur van Engel er heel stellig in dat je de comp kk 's nachts rustig uit kunt zetten. Hij blijft koud genoeg. Dat zou ook een oplossing zijn.
Ander alternatief: Blokker verkocht vorig jaar een kleine kk voor iets van 140.- Alleen op 230V. Daar zag ik meerdere reviews over het plaatsen van die kk in een caravan. Schijnt ook te gaan.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4307
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door WillyL » di 11 apr 2023 10:13

Bij mijn schoonvaderzaliger stond een klein 230v koelkastje (klein tafelmodel) op zijn nachttafeltje naast het bed. Hij had geen last van het geronk. Nu ja, hij was ook stokdoof...
Zelf vond ik het ding brommen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11149
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door dieseltijger » di 11 apr 2023 10:22

@hobbyrijder: duidelijk. Kijk, zo'n compressor koelkast is een lekker hapje: 40 tot 50 watt als het pompje in werking is in combinatie met een ijskoud resultaat versus 100 Watt en een beperkte koelcapaciteit bij de reguliere absorptie kasten.

Ik vond het al verdacht dat Dometic geen dBa waardes noemt. Vandaar mijn vraag.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door deusjevo » di 11 apr 2023 10:41

Wij hebben in onze Ducato buscamper een compressor koelkast van Thetford, de 1090.
Wat een fantastisch ding, zou nooit meer terug willen naar absorptie.
Zit trouwens ook een slaapstand op, dan horen wij hem echt niet
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Hobbyrijder
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door Hobbyrijder » di 11 apr 2023 10:43

Wij waren b.v. bij De Wit in Schijndel. Daar stonden meerdere comp kk-en in werking. Dan sta je in zo'n winkel met wat achtergrond geluid en dan denk je: "Mwa, valt wel mee, stil ding." We hadden toen bijna de knoop doorgehakt. Omdat het november was en er dus tijd genoeg was, keken we elkaar aan en deden wat we meestal doen in zo'n situatie (fijne vrouw heb ik): Even over denken. Een week later zaten we in die Hobby met comp kk en waren we blij dat we het niet gedaan hadden. Het is nogal niet nix wat je uit gaat geven.
Maar nogmaals: Het is persoonlijk. We stonden vorig jaar in de Jura op een camping waar het 's nachts dood- en doodstil was. Onze nood koelbox met peltier element/ventilator leek wel een bouwmachine die over de camping daverde. Die zetten we dus 's nachts uit. Lekker, die half warme kaas op brood..... :(

Zeikerds. Waar is de tijd dat we op de motor zonder iets van koeling vakantie hielden. Oud en zeurderig geworden. weenie.gif

workel

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door workel » di 11 apr 2023 10:58

[re.gif]
Qua geluid en zit een slaapstand op de compressor koelkast, in ieder geval wel op de van ons in onze bestelde Hobby 460.

Koelkast komt van Dometic en verwacht niet dat die slaapstand voor bepaalde series is, wellicht ff type nummer checken.

2+2campingfans
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 1 mei 2022 18:25

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door 2+2campingfans » di 11 apr 2023 13:34

Onze koelkast xl freeze ladekoelkast hebben wij in al die weken kamperen nog nooit gehoord. Zit ook helemaal weggebouwd in het keukenmeubel, misschien helpt dat voor iets.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door iemand » di 11 apr 2023 15:40

Als je reageert van… de mijne …

Vermeldt dan aub merk en type en liefst de technische gegevens er ook bij.

Anders is het 🍎 en 🍐 vergelijken 🤔

Zou inderdaad mooi zijn als de fabrikant het geluid in dBa-waarde aangeeft.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23440
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door PD » di 11 apr 2023 16:50

Ik heb ook een poosje gedacht dat ik liever een compressorkoelkast dan een absorptiekoelkast in de Brillant zou willen hebben, maar ik ga vooralsnog geen aanstalten maken om de koelkast te vervangen.

In de praktijk koelt onze absorptiekoelkast uitstekend, ook in warme oorden zoals Slovenië. Hiertoe heb ik wel 2+2 ventilatoren ingebouwd. Voorts maken we zeker gebruik van koelen onderweg op gas middels de duocontrol met crashsensor en juist dat laatste willen we niet missen. Geleur met een losse koelbox in de auto gaan we zeker niet doen; voor ons onnodig.

Geluidsproductie is mogelijk ook nog een overweging om bij de absorptiekoelkast te blijven, maar daarvoor heb ik geen vergelijkingsmateriaal. Stroomverbruik op een camping vind ik geen issue; dat valt reuze mee, zeker wanneer je dit relateert aan je kampeerbudget.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door stefertje » di 11 apr 2023 21:07

Ik zat laatst in de nieuwe camper van mijn schoonouders met dometic Compressor koelkast..
Tijdens een borrel viel het mij op dat ik de koelkast op de achtergrond hoorde..
ik ben redelijk een pietlut voor piepjes en kraakjes maar vond dit echt een nadeel..

Het leek alsof er een fan ging draaien zodra de koelkast aan sloeg..

Nadeel is ook dat het niet op gas kan, en dus heb je altijd een aparte huishoud accu in de caravan nodig
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door RonvA » di 18 apr 2023 23:25

Ik heb de absorptie koelkast in onze Hobby nog nooit op gas gebruikt, zou niet eens weten of die het doet haha. Op de camping op 230, achter de auto/ terwijl wij vrij stonden in Noorwegen gewoon op 12 volt op de 95 ah af fabriek accu. Het was weliswaar niet heel warm maar accu trok het echt makkelijk.

In onze camper hebben we straks een compressor accu, denk niet dat ik mij daar ook maar een seconden aan ga storen. Toen we nog met de tent weg gingen hadden we ook een Mobicool compressor koelkastje en ook daar heb ik mij nooit een moment aan gestoord.

In de camper zitten sowieso genoeg apparaten die gas gebruiken, laat die koelkast maar lekker op de stroom/ de accu gaan, die laad wel weer op.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3699
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door Niels83 » wo 19 apr 2023 00:52

stefertje schreef:
di 11 apr 2023 21:07
Ik zat laatst in de nieuwe camper van mijn schoonouders met dometic Compressor koelkast..
Tijdens een borrel viel het mij op dat ik de koelkast op de achtergrond hoorde..
ik ben redelijk een pietlut voor piepjes en kraakjes maar vond dit echt een nadeel..

Het leek alsof er een fan ging draaien zodra de koelkast aan sloeg..

Nadeel is ook dat het niet op gas kan, en dus heb je altijd een aparte huishoud accu in de caravan nodig
Waarvoor zou je die nodig hebben. Alleen als je vrij wilt staan. Wij koelen de koelbox voor vertrek naar rond het vriespunt. Vullen hem goed vol. Onderweg staat in de achterbak vol in de zon. Als wij na 12 uur reizen op bestemming aankomen is de inhoud nog steeds goed koud. Onderweg gaat hij een keer of 5-6 open. Koud genoeg om de vleeswaren gewoon nog een paar dagen te eten. Het biertje is ook nog echt goed koud.

Doordat de compressor koelkast vaak veel kouder wordt op warme dagen omdat hij niet omgevingstemperatuur afhankelijk is kan je met koelboxen vaak tot onder het vriespunt, die van ons -8 dacht ik. Ik weet niet hoe dat met inbouw koelkasten is. Je hebt naar mijn idee dus geen gas of accu nodig als je een beetje plant.

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: Wel of niet een compressor koelkast nemen

Bericht door Storm » wo 19 apr 2023 16:42

In de vorige caravans had ik absorptie koelkaste. Daar heb ik niet echt problemen qua koelen mee gehad bijhogere temperaturen. Maar dat kwam wel doordat ik altijd extra ventilatie had ingebouwd of bij geknutseld.
Nu vorig jaar in de nieuwe caravan een compressor koelkast standaard was ingebouwd had ik ook eerst mijn bedenkingen door niet meer op gas te kunnen draaien.
Echter koelt deze kast zowel via de auto als aan de kabel als een tierelier en staan wij eigenlijk nooit op een stroomloze plek.
Geluid, ja hij slaat ook ‘s-nachts aan en hoor je de ventilator draaien maar dat is een zacht monotoon geluid en voor ons niet storend tijdens het slapen.
Kortom wij zijn er blij mee.
Dometic RCS10.5XS
12V 5.5A

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”