Fietsen achterop caravan?

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Wim Verso » di 11 apr 2023 00:13

troapel schreef:
ma 10 apr 2023 19:19
Beste optie is de fiets thuislaten (optie 0). awhoea.gif

En dat gaan wij nou juist doen Troapel, vrijdag 21 april gaan wij zonder fietsen naar Balkbrug, door een geopereerde heup heeft mijn vrouw ruim een jaar niet meer gefietst en omdat we met een groep van 54 mensen zijn, is het raadzaam in dit geval, de fietsen niet mee te nemen, voor haar eigen veiligheid.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Ab » di 11 apr 2023 00:54

Ik wist totaal niks van theorie over slingerende caravans.
Maar als jong broekie van 18 werd ik de weg opgestuurd..
Dagelijks.. met lange aanhangers, met een 10 meter lange, (soms nog langere) ondeelbare lading erop.
Dat wilde nogal eens behoorlijk slingeren.
De lading achteruit tegen een dimke boom aan, en goed gas erop.
Dan schoof de hele handel een eind naar voren.
De spanbanden weer vast..en met 100 km/u naar de klant.
Dat leerde mij, dat gewicht van achter naar voren brengen alle slingerneigingen opheft. Zo simpel is het.
Als je het hierboven beschrevene zo ongeveer een halve eeuw regelmatig blijft doen, dan voel je echt elk klein dingetje wat minder goed is, direct aan.
Zonder moeilijke mechanica, alle gewicht achter de as is nadelig.
Een aanhanger met de as helemaal achteraan, zal nooit slingeren.
Dat gaat helaas niet altijd..maar hoe verder je van dat ideaal afwijkt, hoe onstabieler wordt het.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Fietsen achterop caravan?

Bericht door Jan van Vijven » di 11 apr 2023 06:00

Wim Verso schreef:
troapel schreef:
ma 10 apr 2023 19:19
Beste optie is de fiets thuislaten (optie 0). awhoea.gif

En dat gaan wij nou juist doen Troapel, vrijdag 21 april gaan wij zonder fietsen naar Balkbrug, door een geopereerde heup heeft mijn vrouw ruim een jaar niet meer gefietst en omdat we met een groep van 54 mensen zijn, is het raadzaam in dit geval, de fietsen niet mee te nemen, voor haar eigen veiligheid.
Dus een heup en 54 vriendjes hebben je doen besluiten om veilig te gaan rijden… Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2761
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Hans1954 » di 11 apr 2023 07:35

Arjen63 schreef:
ma 10 apr 2023 13:53
Mijn berichtje geeft wel wat reacties.
@ Jaap van Duijn: je zinnetje :"Het is mechanica en rekenen wat we je niet aanpraten kunnen begrijp ik." gaat voorbij mijn achtergrond. In het verleden heel veel stabiliteitsberekeningen gedaan en altijd wordt in de berekeningen uitgegaan waar het zwaartepunt zit. En van daaruit ga je rekenen. Hoe het zwaartepunt ontstaat is niet belangrijk, of het nu door fietsen komt of door bagage. En enige verstorende kan zijn wanneer de fietsen heen en weer kunnen zwieberen.
Het filmpje is niet eerlijk, in het filmpje is naar mijn idee de kogeldruk in beide situaties niet gelijk! Uiteraard, wanneer de kogeldruk negatief wordt, krijg je zeker slingereffecten.
Al met al heb ik geen onderbouwde mening gevonden.

Arjen
Dan moet je jouw achtergrond vergelijken met een hoogleraar stabiliteitsberekeningen Jos Darling van de Universiteit van Bath. Die heeft in opdracht van de caravanfabriek Baileys of Bristol. De uitkomst daarvan is de raad die hier doorgaans gegeven wordt. Let wel dit is een WETENSCHAPPELIJK onderzoek.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door troapel » di 11 apr 2023 07:47

Wim Verso schreef:
di 11 apr 2023 00:13

En dat gaan wij nou juist doen Troapel, vrijdag 21 april gaan wij zonder fietsen naar Balkbrug, door een geopereerde heup heeft mijn vrouw ruim een jaar niet meer gefietst en omdat we met een groep van 54 mensen zijn, is het raadzaam in dit geval, de fietsen niet mee te nemen, voor haar eigen veiligheid.
Dat is dan een slim besluit. Beter voorzichtig aan doen dan!

En fietsen kunnen natuurlijk wel achterop, maar dat is de minst ideale oplossing. Als fietsen niet achterop zouden kunnen, zouden er ook geen fietsendragers achterop caravans worden verkocht.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door dieseltijger » di 11 apr 2023 08:47

Ach ja.....het komt vanzelf: de e-bikes nemen in populariteit toe, en die til je niet zomaar op het dak van de auto. Er zijn zelfs al dragers voor achterzijde van de camper (of de caravan) met een electrisch liftmechanisme. Ik denk dat je dan snel aan een massa van 100 kilo zit achteraan de caravan.

Mochten we die ooit de e-bike omarmen dan zou ik dat zeker overwegen. Ik zie het helemaal voor me: fietsen op de rails rijden, op een knopje "1e verdieping" drukken en zachtzoemend gaat er 60 kilo zachtjes anderhalve meter omhoog.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Jaap van Duijn » di 11 apr 2023 08:52

@Dieseltijger,

Voor op het dak bestaat al een aantal modellen, met ja ook elektrische bediening (gezien bij een BMW).
Zelf jaren gereden met RAMEDE op de Mercedes 220CDI Estate. Dat ging perfect.
Ook op de SEAT Leon gaat het perfect.
Op hogere modellen en wat oudere mensen in leeftijd word dat wel moeilijker.
Voordeel is dat de fietsen plat liggen op het dak je dus nog de lage parkeer garages in kan :).

Groet Jaap van Duijn

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door dieseltijger » di 11 apr 2023 09:01

Ja, gezien. Maar het lijkt erop dat deze uitvoeringen niet meer leverbaar zijn. En het gemak dient de mens, zeker in het behoudende caravanner wereldje. Dus wie weet gaan caravan fabrikanten hun versterkte achterwanden en verlengde chassisbalken wel promoten - en in de kleine lettertjes opnemen aan welke eisen de auto moet voldoen.

Ik laat me graag bedienen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Re di Coppi
Berichten: 1441
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Re di Coppi » di 11 apr 2023 09:09

Niet om het een of ander maar die batterij fietsen kunnen ook de dissel geplaatst worden……………

@Jan van Vijven 😂
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4194
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door WillyL » di 11 apr 2023 09:15

[re.gif] thumbup.gif zie bv op mijn profielfoto en het subtiele uitroepteken in mijn voetnoot. ...!D...
Wel met relatief lange dissel.
Laatst gewijzigd door WillyL op di 11 apr 2023 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door dieseltijger » di 11 apr 2023 09:16

Of "de garage" zoals in campers komt in zwang. Of het "vario chassis" wordt echt vario.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
shanty1959
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 4 apr 2018 11:03
Locatie: Gemeente Tynaarlo

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door shanty1959 » di 11 apr 2023 09:20

Arjen63 stelt eigenlijk geen vraag maar poneert een mening op het forum die al uitgekauwd is.
Dus Arjen63: gewoon de fietsen achterop en als het stabiel is: geen probleem toch?
Dat er een zucht voorbij komt kan ik me best voorstellen.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Ron » di 11 apr 2023 09:24

De volgende keer dat er zo'n demo gegeven wordt.
Vraag ik of de (model) caravan even losgekoppeld kan worden.
Kijken of de kogeldruk negatief is.

En een demo met zowel voor als achterop hetzelfde gewicht erbij.
Kijken wat er dan gebeurt mrgreen.gif

(ik weet de uitkomst al) niks dus
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door dieseltijger » di 11 apr 2023 09:28

Euhhh...er wordt wel een vraag gesteld, en die is aan de hand van de vergelijking met een slinger al beantwoord. Het probleem wat wij hier hebben is dat fietsen achterop in de praktijk niet altijd tot problemen leidt - maar in theorie wel.

De ideale demo is een proefrit. Met een echte caravan en een echte auto: jouw caravan en jouw auto.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Ron » di 11 apr 2023 09:31

Ik neem helemaal geen fietsen mee. (wat lastiger met de honden)
Dus de test gaat met mijn auto niet gebeuren . mrgreen.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Wally
Berichten: 1252
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Wally » di 11 apr 2023 09:33

dieseltijger schreef:
di 11 apr 2023 09:28
Euhhh...er wordt wel een vraag gesteld, en die is aan de hand van de vergelijking met een slinger al beantwoord. Het probleem wat wij hier hebben is dat fietsen achterop in de praktijk niet altijd tot problemen leidt - maar in theorie wel.

De ideale demo is een proefrit. Met een echte caravan en een echte auto: jouw caravan en jouw auto.
thumbup.gif

Zo heb ik het ook bekeken.

Frans

Gebruikersavatar
shanty1959
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 4 apr 2018 11:03
Locatie: Gemeente Tynaarlo

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door shanty1959 » di 11 apr 2023 09:35

Ok geen vraag/wel een vraag. Maar TS stelt: als de kogeldruk maar goed is! Dus geen discussie, toch?

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Ron » di 11 apr 2023 09:41

Zo denk ik en anderen er ook over.
En weer een andere groep stelt dat fietsen achterop leid tot slingeren.
De discussie hou je altijd.

Ik zou zeggen doen wat je goed lijkt.
Maar wees bewust met de risico's en handel daar naar.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1951
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door moyzo » di 11 apr 2023 09:43

De reacties hier kan ik wel begrijpen hoor, ook wij hebben de ervaring dat onze vroegere caravan met fietsen achterop vervelend slingerde, vooral naast vrachtverkeer etc. kogeldruk goed, zelfs de 10% extra die hier ook vaak aanbevolen wordt, belading verder grotendeels voor de as en secuur ingepakt. Ik werk altijd met lijstjes en weet precies wat hoeveel weegt en verdeel zo de belading.
Maar ja als iemand zo wil rijden, prima maar ook wij blijven daar nooit achter rijden als het maar enigszins kan mijden we dat.
Ben nu ook benieuwd wat de uiteindelijk reactie is van de TS @Arjen63
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4194
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door WillyL » di 11 apr 2023 10:07

Tijdens de life test met je auto en caravan wel een geschikt traject kiezen. Allicht buiten het vlakke Nederland want slingeren gebeurt gemakkelijker bij (stevige) bergaf (op autosnelwegen) met een behoorlijke snelheid. Een bijkomende trigger kan dan een plotse windvlaag zijn.
Stellen dat je gespannen stabiel rijdt op een vlakke weg is dus net iets te kort door de bocht. Er zijn zeker omgevingsfactoren die net zo ongunstig moeten zijn dat de slingersnelheid voldoende verlaagd en overschreden wordt. Fietsen achterop verlagen sowieso die drempel. whistle.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Ab » di 11 apr 2023 10:13

Dat klopt helemaal.
Het is alweer heel even geleden..
De ADAC in Duitsland heeft uitgebreide testen gedaan op een testbaan.
Met diverse auto's met caravans erachter.
Je weet wel ..niet alleen rechtuit, maar ook een zgn elandproef en nog wat slingers hieer en daar.
De uitkomst was dat de caravan ca 20% in stabiliteit achteruit gaat met fietsen achterop.
Bij gelijkblijvende kogeldrukken door gewicht te verpaatsen.

Wat bij de ene combinatie geen punt is, die kan bij 100 km/u nog steeds wel door de elandproef komen zonder geschaard in de berm terecht te komen.
Bij een andere combinatie niet.
Er zijn combinaties zat die ook zonder fietsen het niet eens redden om rechtuit rijdend ineens die heftige uitwijkslinger te kunnen maken.
Bij die laatsten wil ik het advies geven: Geen fietsen achterop.
Of een andere auto ervoor zetten.

Arjen heeft wel gelijk, dat het zwaartepunt bij gelijkblijvende kogeldruk niet veranderd.
Echter, bij een slinger, genereert het gewicht aan de acbterkant van een caravan veel grotere zijdelingse krachten dan aan de voorkant.
Gewoon, omdat de uitzwaai bij een slinger achter veel groter is dan voor.
Met fietsen achterop wordt het nog eens verlengd.
Kracht maal arm..en veel grotere en snellere zijdelingse bewegingen achter.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Ron » di 11 apr 2023 10:26

Precies.
Het is geen vaste stelregel dat fietsen achterop per definitie gevaarlijk is.
Alles valt samen met vele andere factoren.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Ab » di 11 apr 2023 11:03

Ja. Het kan soms best. Een andere factor is snelheid.
Iets langzamer rijden compenseert alle effecten ook weer wat.

Aan de andere kant..Bewust de stabiliteit met 20 % verlagen is net zoiets als bewust de remweg van een auto met 20 % verlengen door bijv. bij sneeuw en gladheid met zomerbanden te rijden naar mijn mening.
Het gaat best..als je er maar rekening mee houdt..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35856
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Chris » di 11 apr 2023 11:10

troapel schreef:
di 11 apr 2023 07:47
Wim Verso schreef:
di 11 apr 2023 00:13

En dat gaan wij nou juist doen Troapel, vrijdag 21 april gaan wij zonder fietsen naar Balkbrug, door een geopereerde heup heeft mijn vrouw ruim een jaar niet meer gefietst en omdat we met een groep van 54 mensen zijn, is het raadzaam in dit geval, de fietsen niet mee te nemen, voor haar eigen veiligheid.
Dat is dan een slim besluit. Beter voorzichtig aan doen dan!

En fietsen kunnen natuurlijk wel achterop, maar dat is de minst ideale oplossing. Als fietsen niet achterop zouden kunnen, zouden er ook geen fietsendragers achterop caravans worden verkocht.
Dat laatste snijd geen hout Troapel.
Er worden bergen elektrische steps verkocht maar je mag er niet mee op de openbare weg rijden...in mijn tuin van 13 meter heb ik er geen zak aan.
Toch verkopen..
Of.... grote messen...
Opvoersetjes voor scooters..
Stuf...lachgas...
Moet ik doorgaan??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Fietsen achterop caravan?

Bericht door Gerrie » di 11 apr 2023 11:51

Als het maar een vast gegeven zou zijn wanneer het misgaat. Echter het gebeurd op een onverwacht moment en zijn vele factoren die van invloed zijn. Met een beetje pech gaat het op een onverwacht moment (helemaal) mis.
Aan de andere kant gaat het nooit mis en heb je geluk. Ik zou het zelf echter niet doen. Hier liggen de e bikes (geen 60 kg maar nog geen 40) op het dak van de auto.
Veel wijsheid gewenst.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gesloten

Terug naar “Fietsendragers”