campingaz in de winter

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
eribafan
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 19 feb 2023 20:45
Locatie: West-Vlaanderen

campingaz in de winter

Bericht door eribafan » zo 9 apr 2023 21:25

Een kampeertrucje.
Ik las op het forum dat campingaz niet bruikbaar is tijdens de winter of na koude nachten in voor- of najaar.
Dat klopt. Butaan verdampt niet meer vanaf 0 C°. Zelfs bij 5 C° kun je lang wachten op kokend water...

Jaren geleden begaf onze yoghurtmaker het (Severin JG 3519). Toen ik er op stond te kijken, vroeg ik mij af of daar een campingazfles in zou passen. Het probleem met weerbarstige butaan in de (bijna) vriekou was mij namelijk bekend.
En ja hoor, de fles paste er naadloos in! Ik heb de kapotte weerstand vervangen door een vlakke ronde folieweerstand van 19 W van Thermo TEC. De originele weerstand was 13 W. Moet ook lukken als je zo'n ouwe yoghurtmaker op de kop kunt tikken. Ik zeg wel ouwe want ik weet niet of de vervanger ook past voor een campingazfles.

Tijdens de koude seizoenen staat de campingazfles in een zelfgemaakt jasje (van een oude yogamat) lekker in de oude yoghurtmaker buiten onder de luifel. Ik laat die heel de nacht aan. Dat is wel nodig want met een dergelijk laag vermogen warm je de fles vlak voor het koffiezetten niet snel genoeg op.

Ik moet zeggen dat ik al elke keer, zelfs bij temperaturen onder nul, zonder problemen mijn koffie heb kunnen zetten.
Waarom ik niet gewoon binnen een ketel water opzet? Een beetje uit principe om het kampeergevoel niet kwjt te raken? En ik heb mijn Severin... knipoog.gif
Bijlagen
IMG_20230409_193254497.jpg
Eriba Touring GT 550 2019 en MB GLC 250 D 2016

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: campingaz in de winter

Bericht door doubleyou » zo 9 apr 2023 21:45

Ik vind het een creatieve oplossing. Maar ik denk dat er erg weinig caravanners speciaal voor het kampeergevoel een campinggazfles meenemen om buiten koffie te zetten knipoog.gif
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

eribafan
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 19 feb 2023 20:45
Locatie: West-Vlaanderen

Re: campingaz in de winter

Bericht door eribafan » zo 9 apr 2023 22:00

Het kampeertrucje dateert nog uit de tijd dat we met een "De Waard" tent op pad gingen.
Nu al jaren met een Eriba touring troll maar de gasfles blijven we maar meegesleuren...
Misschien bevinden Eriba-touring-kampeerders zich nog ergens tussen "tenters" en "caravanners" mrgreen.gif .
Eriba Touring GT 550 2019 en MB GLC 250 D 2016

theotrucker
Berichten: 419
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: campingaz in de winter

Bericht door theotrucker » zo 9 apr 2023 22:10

Ik weet nog dat we vroeger thuis op butaan flessengas kookten, in de 50er en 60er jaren voordat het aardgas kwam.
De fles werd zelfs in warm water gezet in de winter. Butaan zal wel veel goedkoper dan propaan zijn geweest. Als er al propaan was?
Gelukkig gebruiken we tegenwoordig propaan op de camping.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: campingaz in de winter

Bericht door Chris » zo 9 apr 2023 22:18

De Severin werkt op 230 Volt??
Neem ik wel aan.

Toch een leuke en creative oplossing... dat is nou echt recycelen. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: campingaz in de winter

Bericht door WanFie » ma 10 apr 2023 14:39

Wanneer een gas verdampt, wordt er warmte onttrokken. Door het verdampen koelt de fles dus af. Hoe meer gas wordt verbruikt, hoe kouder de fles.
Of je dat met een klein verwarmingselement kunt bijhouden? Ik vind het wel iets wat je in de gaten moet houden. Want stel dat de vlam uitgaat door de koude en de fles s morgens weer warmer wordt, gaat er gas stromen.
Beter propaan gebruiken.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Plaats reactie

Terug naar “Gas”