Atlas Chorus stacaravan verbouwen en oude waterschade plafond en wanden weghalen - advies gevraagd

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
Alain
Berichten: 2
Lid geworden op: za 1 apr 2023 13:33

Atlas Chorus stacaravan verbouwen en oude waterschade plafond en wanden weghalen - advies gevraagd

Bericht door Alain » za 8 apr 2023 20:05

Hallo allemaal,

Wij hebben sinds kort een Atlas Chorus (25+ jaar oud) stacaravan aangeschaft (3 x 10m). Wel een opknappertje met oude waterschade en schimmel op enkele wand en platfond platen en lattenwerk (zie ook fotos bijgevoegd). En zo ontdek je ook nog een lekkend raam als je plaat voor plaat beheerst weet weg te halen. We zijn in het zitgedeelte begonnen.

We vinden klussen leuk dus schrikken hier nog niet zo van.

De wanden zijn behoorlijk dun. Een soort van houtlaag van 1.5mm met een behanglaag er op. Je buigt 't na verwijderen zo door althans.
De platfondplaten zijn ongeveer 4mm dik en hebben een plastic coat aan de zichtzijde. Zeker niet waterbestendig zo blijkt na lekkages uit het verleden (dakvenster en bij dakgoot zijkant) bij de vorige eigenaren.

Wie kan advies geven over het gebruiken van wandplaten en platfondplaten voor herstel of heeft hier goede ervaring mee?
We twijfelen nog of we echt alles willen/moeten strippen, omdat we dan ook de binnenwanden van kamers moeten neerhalen. Als de platen echt veel afwijken van het bestaande vwb de dikte dan is de keuze wellicht ook eenvoudig.

Alles wat ik tot op heden heb gezien na zoeken is of veel dikker (Agnes platen 12mm) of HDM Pan O'Quick 8mm. Of toch triplex hardhout 3.6mm en dubbelzijdig gronden?

Het blijft een vocht-gevoelige omgeving en zijn ons bewust van altijd luchten.
Panelen die iets beter tegen vocht kunnen zou mooi zijn. De vraag is, waar begin je met zoeken.

En als de panelen echt veel dikker zijn: kan de constructie dat wel hebben als je opeens met 8 of 12mm platen aankomt zetten op het bestaande rachelwerk. MDF wil ik graag vermijden.

Alle adviezen zijn welkom! Bedankt alvast.

Mvg. Alain

Foto: Het weghalen van platfond en wand platen
2023-04-07 16.36.49.jpg
Foto: Verrassing bij raam wat nu nog lek blijkt te zijn. Dus deze wand gaat ook helemaal eruit en dan kitten.
2023-04-07 17.13.16.jpg
Foto: Platfondplaat boven keuken bij dakvenster ook vochtschade uit het verleden. Deze plaat loopt helaas boven de eerste binnenwand van slaapkamer 2. Ik gok dat die wand er dan sowieso uit moet...
2023-04-07 17.12.40.jpg

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Atlas Chorus stacaravan verbouwen en oude waterschade plafond en wanden weghalen - advies gevraagd

Bericht door Knaus440 » za 8 apr 2023 21:58

viewtopic.php?t=35283

Enige leesvoer over mijn lekkage van de stacaravan, en het herstel. Ook enkele foto's.

De komende dagen zal ik je bericht eens goed lezen, en kijken of ik nog tips of adviezen heb onthouden.

Wat ik nog steeds weet is dat het een flinke klus was, maar het gevoel toen alles hersteld was, tevens ook woonkamer deel opgeknapt, dat gevoel van trots op eigen stacaravan en werk.

Een tip is alvast: neem de tijd en goed gereedschap!
En een goed humeur scheelt ook.

Kojk vooral goed wat nat is geweest, neem daar de tijd voor. Ik heb ook delen van de vloer vervangen.

Een buurman op de camping heeft na lekkage echt alles van binnen eruit gesloopt, en volledig nieuwe indeling gemaakt. Voordel was dat hij nu met dikkere plaat kom werken en meer isoleren.
Nadeel was dat het echt een heel grote klus was!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Atlas Chorus stacaravan verbouwen en oude waterschade plafond en wanden weghalen - advies gevraagd

Bericht door Knaus440 » di 11 apr 2023 15:34

Nog even gekeken, vloer 30 mm watervast, door en door vloerplaat(groene van de Hornbach, voor de wanden watervast multiplex, ik dacht 5 mm.
Plafondplaten idem. En gronden inderdaad.
Als je vragen hebt hoor ik het wel.
Kijk anders ook in stacaravan, en aan aantal items over opkbappen, renoveren, badkamer, etc.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Holt74
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 6 feb 2023 21:54

Re: Atlas Chorus stacaravan verbouwen en oude waterschade plafond en wanden weghalen - advies gevraagd

Bericht door Holt74 » do 13 apr 2023 16:41

Hoi,ik ben nieuw hier op het forum,heb onlangs een 30 jaar oude Harlequin gekocht en wil het plafond vervangen.
Welk materiaal zou ik hier voor kunnen gebruiken?

Gr Bianca

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Atlas Chorus stacaravan verbouwen en oude waterschade plafond en wanden weghalen - advies gevraagd

Bericht door Chris » do 13 apr 2023 16:50

[re.gif]
Kijk eens of er hier iets voor je tussen staat.
viewforum.php?f=34

Maar beter is het om een eigen Topic te starten....dit is het topic van Alain, dat werkt verwarrend.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Alain
Berichten: 2
Lid geworden op: za 1 apr 2023 13:33

Re: Atlas Chorus stacaravan verbouwen en oude waterschade plafond en wanden weghalen - advies gevraagd

Bericht door Alain » do 13 apr 2023 16:57

Knaus440 schreef:
di 11 apr 2023 15:34
Nog even gekeken, vloer 30 mm watervast, door en door vloerplaat(groene van de Hornbach, voor de wanden watervast multiplex, ik dacht 5 mm.
Plafondplaten idem. En gronden inderdaad.
Als je vragen hebt hoor ik het wel.
Kijk anders ook in stacaravan, en aan aantal items over opkbappen, renoveren, badkamer, etc.
Bedankt voor je advies! Daar kunnen we zeker wat mee.

Wij gaan in de tussentijd lekker door met strippen aan de binnenkant en de kitranden aan de buitenkant vervangen (sommige zijn al tot poeder vergaan; dus dat verklaard ook deels de zwart uitgeslagen rasterlatten). En ook zeker de raamrubbers die nooit TLC hebben gekregen.

Ook de tip die ik elders heb gelezen met de velsrand van de dankrand neem ik mee om te zorgen dat die netjes 'waterdicht' blijft met een werkende & schone goot.

Ik denk dat wij dan ook voor 3.6 mm of 6mm watervastverlijmd multiplex gaan voor wanden en platfond. De vloerendelen zijn OBS platen 18mm die ik komende week ga inspecteren om te kijken of ik daar ook je advies moet gebruiken.

Bedankt!
Mvg. Alain
2023-04-10 16.44.45.jpg
2023-04-10 13.55.34.jpg

RBakkum
Berichten: 1
Lid geworden op: za 6 jan 2024 13:08

Re: Atlas Chorus stacaravan verbouwen en oude waterschade plafond en wanden weghalen - advies gevraagd

Bericht door RBakkum » di 9 jan 2024 21:21

Knaus440 schreef:
di 11 apr 2023 15:34
Nog even gekeken, vloer 30 mm watervast, door en door vloerplaat(groene van de Hornbach, voor de wanden watervast multiplex, ik dacht 5 mm.
Plafondplaten idem. En gronden inderdaad.
Als je vragen hebt hoor ik het wel.
Kijk anders ook in stacaravan, en aan aantal items over opkbappen, renoveren, badkamer, etc.
[re.gif]
Ik heb je eerdere berichten gelezen over de werkzaamheden aan de stacaravan en ik ben heel benieuwd welke platen je hebt gebruikt voor de bodem? 30 mm watervast, vloerplaat van de hoornbach? Is dat spaanplaat? Of is het iets anders?? Wij moeten ook flink aan de klus met verrotte vloerdelen blij.gif maar ik kom er niet goed uit welke platen. Het is een oude stacaravan dus het hoeft geen 15 jaar meer mee te gaan…

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”