"Terugkeuren" gewicht caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Kampeerliefhebber
Berichten: 497
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

"Terugkeuren" gewicht caravan

Bericht door Kampeerliefhebber » di 4 apr 2023 19:51

Hi allen,

Voor de zekerheid wil ik iets checken:

Ik mag toch altijd een caravan trekken die:
- Technisch zwaarder mag zijn dan mijn auto kan trekken
- Zolang ik de caravan maar niet feitelijk zwaarder belaad dan het maximaal trekvermogen
- Uiteraard rekening houdend met het geldende rijbewijs?

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8003
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: "Terugkeuren" gewicht caravan

Bericht door Ron » di 4 apr 2023 19:56

Ja dat mag.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Christopher
Berichten: 5
Lid geworden op: di 23 jul 2019 20:17

Re: "Terugkeuren" gewicht caravan

Bericht door Christopher » wo 5 apr 2023 08:57

Ik ben gisteren naar het keuringsstation gegaan voor de inschrijving van mijn nieuwe caravan en heb die vraag gesteld.
MTM van mijn caravan is namelijk 100kg boven het sleepvermogen van de volgende auto.

Hun reactie was heel eenvoudig: "Dat is niet voor ons. Zolang je hem niet zwaarder laadt dan wat je auto mag trekken is het goed."

Groetjes,
Christopher
Een Disco5 met een Weinsberg UDF 470 ICE 2019

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: "Terugkeuren" gewicht caravan

Bericht door janoniem » wo 5 apr 2023 11:03

Toen wij in 2002 onze TEC kochten had de trekkende auto op dat moment een maximum aanhangwagen gewicht geremd die 100 kg lager was dan het maximum gewicht van de caravan. De caravan dealer heeft mij toen een aangepast kentekenbewijs geleverd met het maximum van de trekker.
Inmiddels hebben we al jaren een steviger trekker en heb ik wel eens geprobeerd het kentekenbewijs van de caravan te laten aanpassen.
Maar dat ging een heel gedoe worden met bijkomende kosten. De fabrikant moest allereerst een document opleveren, zie hier een deel van het antwoord:
"Eine Unbedenklichkeitsbescheinigung und ein neues Typenschild erhalten Sie von uns auf Anforderung zum Preis von 130,00 € inkl. MwSt".
Dit was anno 2018 en daarmee moest ik dan naar de RDW.
Dat terugzetten had ik waarschijnlijk beter niet kunnen laten doen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36129
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: "Terugkeuren" gewicht caravan

Bericht door Chris » wo 5 apr 2023 11:15

Kampeerliefhebber schreef:
di 4 apr 2023 19:51
Hi allen,

Voor de zekerheid wil ik iets checken:

Ik mag toch altijd een caravan trekken die:
- Technisch zwaarder mag zijn dan mijn auto kan trekken
- Zolang ik de caravan maar niet feitelijk zwaarder belaad dan het maximaal trekvermogen
- Uiteraard rekening houdend met het geldende rijbewijs?
Ja.... mag...punt uit... niks aan de hand.

Ik had met mijn vorige auto hetzelfde, alleen 200Kg verschil.
Bij de RDW wel mijn kenteken aan laten passen omdat ik zo'n verhaal nooit tegen een spaanse politie kan uitleggen..
Maar, ook die zou dat moeten weten...
Later een auto gekocht de de hut wel mocht trekken... en hut, kenteken weer naar origineel gewicht.
Dat is 2x aanpassen..

Maarja... toen kwam de Tempo 100 keuring voor mijn caravan en was het caravan gewicht net 15 kg teveel voor mijn auto.
En dus is de tempo 100 dan gewoon nog niet geldig...
Dus..
Jawel... 3e aanpassing kentekengewicht caravan...nu 1680 Kg.
( auto is rijklaar 1685 Kg. )
Nu klopt alles... op papier en in real life.. caravan.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8003
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: "Terugkeuren" gewicht caravan

Bericht door Ron » wo 5 apr 2023 11:27

Gelukkig blijkt uit de opmerking van @christopher hierboven dat het in Belgie ook zo is.
Het is een Europeese regel.
Die hier wordt bevestigd. thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: "Terugkeuren" gewicht caravan

Bericht door eurotrotter » wo 5 apr 2023 17:15

janoniem schreef:
wo 5 apr 2023 11:03
De caravan dealer heeft mij toen een aangepast kentekenbewijs geleverd met het maximum van de trekker.
Inmiddels hebben we al jaren een steviger trekker en heb ik wel eens geprobeerd het kentekenbewijs van de caravan te laten aanpassen.
Kijk eens op uw kentekencard : daar staat onder F.1 de maximale technische massa en onder F.2 het maximaal toegestane gewicht.
Als deze beiden gelijk zijn moet u inderdaad via de fabrikant dit gewicht aan laten passen,enn dat heeft nogal watb voeten in de aarde.
Is het gewicht onder F.1 hoger dan onder F.2 wil dat zeggen dat de dealer de caravan "terug heeft laten keuren" en kunt u , tegen betaling ban een kleine € 60,00 de card opsturen naar de RDW en het gewicht aan laten passen tot de ,onder F.1 aangegeven waarde.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

NN

Re: "Terugkeuren" gewicht caravan

Bericht door NN » wo 5 apr 2023 17:28

Wel inderdaad kijken naar het juiste rijbewijs indien het samenspan boven de 3.5T komt op papier.
Dat gaat boven het gewicht van het stel dat je effectief hebt op moment van een eventuele controle.
Maar dat wist je waarschijnlijk al ... mrgreen.gif

Gebruikersavatar
JJJeroen
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 10 mar 2023 11:19

Re: "Terugkeuren" gewicht caravan

Bericht door JJJeroen » wo 5 apr 2023 20:31

eurotrotter schreef:
wo 5 apr 2023 17:15

Is het gewicht onder F.1 hoger dan onder F.2 wil dat zeggen dat de dealer de caravan "terug heeft laten keuren" en kunt u , tegen betaling ban een kleine € 60,00 de card opsturen naar de RDW en het gewicht aan laten passen tot de ,onder F.1 aangegeven waarde.
65 euro inmiddels :(

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: "Terugkeuren" gewicht caravan

Bericht door eurotrotter » do 6 apr 2023 11:48

Een " grote " € 60,00 dus. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: "Terugkeuren" gewicht caravan

Bericht door janoniem » do 6 apr 2023 12:28

eurotrotter schreef:
wo 5 apr 2023 17:15
…..Kijk eens op uw kentekencard : daar staat onder F.1 de maximale technische massa en onder F.2 het maximaal toegestane gewicht.
Als deze beiden gelijk zijn moet u inderdaad via de fabrikant dit gewicht aan laten passen,enn dat heeft nogal watb voeten in de aarde…..
De gewichten zijn in mijn geval helaas gelijk.
Ik herinner mij dat de TEC (was bij dealer op voorraad) is gekocht met een aantal opties, waaronder een verzwaarde as.
Welke constructie is toegepast door de dealer om toch het gewicht gelijk te maken aan max trekgewicht auto, weet ik niet meer.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

LekensMark
Berichten: 1036
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Re: "Terugkeuren" gewicht caravan

Bericht door LekensMark » do 6 apr 2023 16:47

Kampeerliefhebber schreef:
di 4 apr 2023 19:51
Hi allen,

Voor de zekerheid wil ik iets checken:

Ik mag toch altijd een caravan trekken die:
- Technisch zwaarder mag zijn dan mijn auto kan trekken
- Zolang ik de caravan maar niet feitelijk zwaarder belaad dan het maximaal trekvermogen
- Uiteraard rekening houdend met het geldende rijbewijs?
Dat mag als je BE rijbewijs hebt. Hier in België word het gewicht gebruikt wat op papier staat bij controle.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8003
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: "Terugkeuren" gewicht caravan

Bericht door Ron » do 6 apr 2023 18:45

Ook met B rijbewijs.
Is jaren geleden al aangepast.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Kampeerliefhebber
Berichten: 497
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: "Terugkeuren" gewicht caravan

Bericht door Kampeerliefhebber » vr 7 apr 2023 09:56

Dank allemaal

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”