Fietsendrager achter Knaus Eifelland

Plaats reactie
Robert2305
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 2 apr 2023 21:19

Fietsendrager achter Knaus Eifelland

Bericht door Robert2305 » zo 2 apr 2023 22:30

Ik wil graag een fietsendrager achterop mijn Eifelland. Nu heb ik het idee dat de bovenste " haken " van een fietsendrager bij mijn caravan niet in een rail passen .
Oftewel de rail is volgens mij niet geschikt.
Nu zag ik modellen van carry bike, de pro C , die achterop een Eifelland zaten. Echter wel geboord en geschroefd in de wand . Is dit de enige optie of zijn er ook nog Eifelland eigenaren die het anders hebben gedaan. Hoor graag van jullie.
Kia Niro 1.6 GDI Hybrid 🔋
Eifelland 350Q ⛺

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsendrager achter Knaus Eifelland

Bericht door Ab » zo 2 apr 2023 23:13

Op de wand is er niks fatsoenlijks vast te maken.
Het moet dwars door de wand, met een afstandsbuisje tussen binnen en buitenwand, en een forse verstevigings plaat of corrosseriering aan de binnenkant.
Kan de fietsdrager niet voor op de dissel ?
Betere optie als dat kan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsendrager achter Knaus Eifelland

Bericht door Chris » ma 3 apr 2023 13:14

Is het echt niet mogelijk om een andere plek te vinden voor de fietsen?
Want, van de 5 mogelijkheden is achterop de slechtste plek ivm stabiliteit van de combi.
Op de dissel is al veel beter, in de hut, midden boven de as is nog beter.
Maar het beste is op de achterklep van de auto, want de allerbeste plek, op het dak van de auto is wel lastig om te "laden".

Geen enkele caravan achterwand is echt geschikt om een fietsendrager met fietsen aan te hangen.
De bouwwijze, constructie, is daar te "slap" voor..
Want het is niet meer dan een dun plaatje aluminium, wat houten latjes en een dun plaatje triplex.
Niet veel dus.
En tegenwoordig willen mensen daar zelfs elektrische fietsen ophangen... oei oei oei..

Heroverweeg nog eens...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Fietsendrager achter Knaus Eifelland

Bericht door WillyL » ma 3 apr 2023 13:50

Overweeg eventueel een TwinnyLoad dissel-steun op de dissel, dan moet je zelfs geen nieuw fietsrek kopen indien je er al een hebt voor de auto.
Zie vb. https://www.anwb.nl/webwinkel/p/6242/ca ... winny-load
Een trekhaakfietsenrek weegt wel wat (typisch 18Kg), dus hou daar wel rekening me.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsendrager achter Knaus Eifelland

Bericht door Wim Verso » ma 3 apr 2023 17:37

Chris schreef:
ma 3 apr 2023 13:14
Is het echt niet mogelijk om een andere plek te vinden voor de fietsen?
Want, van de 5 mogelijkheden is achterop de slechtste plek ivm stabiliteit van de combi.
Op de dissel is al veel beter, in de hut, midden boven de as is nog beter.
Maar het beste is op de achterklep van de auto, want de allerbeste plek, op het dak van de auto is wel lastig om te "laden".

Geen enkele caravan achterwand is echt geschikt om een fietsendrager met fietsen aan te hangen.
De bouwwijze, constructie, is daar te "slap" voor..
Want het is niet meer dan een dun plaatje aluminium, wat houten latjes en een dun plaatje triplex.
Niet veel dus.
En tegenwoordig willen mensen daar zelfs elektrische fietsen ophangen... oei oei oei..

Heroverweeg nog eens...

Dat maakt helemaal niet uit Chris, ik heb ook twee elektrische fietsen achterop de caravan, als je maar onder de 50 kilo blijf en de accu's in de auto.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Fietsendrager achter Knaus Eifelland

Bericht door Gerrie » ma 3 apr 2023 19:38

[re.gif] was ook een beetje kort door de bocht van Chris. Er zijn ook caravans van polyester en of kunstof. De Sprite heeft helemaal geen hout in de constructie en zelfs geen triplex aan de binnenkant awhoea.gif . De dprite heeft ook standaard steunen achterop van thule.
Maar of het verstandig is om daar nu twee e bikes op te zetten lijkt mij niet.
Wij hebben ze liggend op het dak en dat kost weinig moeite.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsendrager achter Knaus Eifelland

Bericht door Wim Verso » ma 3 apr 2023 19:57

[re.gif]

Ik zou als ik Robert was, naar een caravandealer gaan, om te vragen of er fietsen achterop de caravan geplaatst kan worden, dan weet je of het wel of niet kan.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsendrager achter Knaus Eifelland

Bericht door Chris » ma 3 apr 2023 21:48

Wim Verso schreef:
ma 3 apr 2023 17:37

Dat maakt helemaal niet uit Chris, ik heb ook twee elektrische fietsen achterop de caravan, als je maar onder de 50 kilo blijf en de accu's in de auto.
Wim... deze degens hebben wij al vaker gekruist en onze meningen zijn niet gelijk.
Daarom schreef ik mijn 1e alinea ook als vraag...
Is het echt niet mogelijk om een andere plek te vinden voor de fietsen?
Want, van de 5 mogelijkheden is achterop de slechtste plek ivm stabiliteit van de combi.
Op de dissel is al veel beter, in de hut, midden boven de as is nog beter.
Maar het beste is op de achterklep van de auto, want de allerbeste plek, op het dak van de auto is wel lastig om te "laden".
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsendrager achter Knaus Eifelland

Bericht door Morgoth » do 6 apr 2023 21:26

Of het nou verstandig is of niet, de steunen van het rek zullen door de wand geboord moeten worden. Ik heb ze door de aluminium goot, door de lat die er achter zit, aan de binnenkant van de bovenkastjes met een flinke metalen plaat vast gezet. Aan de onderkant ook een lat opgezocht en daar doorheen geboord.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”