100 KM/h Duitsland?
100 KM/h Duitsland?
Deze vraag zal vast wel eens gepasseerd zijn doch het opnieuw stellen zal sneller gaan dan zoeken op het forum.
We zullen weldra de blije bezitters zijn van een Fendt 390 van 2018.
Daar we Belgen zijn is er bij deze caravan een COC of gelijkvormigheidsattest.
Op dat attest staat dat deze caravan tot 100 Km/h mag rijden, uiteraard niet vanzelf.
Mag ik nu dan een sticker van 100 achterop kleven of moet dat eerst nog door TUV of een caravanbedrijf geregeld worden?
We zullen weldra de blije bezitters zijn van een Fendt 390 van 2018.
Daar we Belgen zijn is er bij deze caravan een COC of gelijkvormigheidsattest.
Op dat attest staat dat deze caravan tot 100 Km/h mag rijden, uiteraard niet vanzelf.
Mag ik nu dan een sticker van 100 achterop kleven of moet dat eerst nog door TUV of een caravanbedrijf geregeld worden?
Laatst gewijzigd door NN op zo 2 apr 2023 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 100 KM/h Duitsland
ff google en je hebt je antwoord...
https://www.tuv.nl/nl/keuringen/keuring ... tempo-100/
https://caravantrekker.nl/info/tempo100
Je MOET de ontheffing aanvragen. Iets meer dan alleen een sticker plakken.
Tip. stel een vraag in je Onderwerp.
https://www.tuv.nl/nl/keuringen/keuring ... tempo-100/
https://caravantrekker.nl/info/tempo100
Je MOET de ontheffing aanvragen. Iets meer dan alleen een sticker plakken.
Tip. stel een vraag in je Onderwerp.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: 100 KM/h Duitsland
Uiteraard heb ik dat al gegoogeld. Alleen is Fendt Duits en misschien hebben ze door vereenvoudiging dit meteen fabriek-af geregeld.
Op de officiele papieren staat al dat deze 100Km/h mag.
De andere factoren waar men naar kijkt zijn sowieso veranderlijk in de tijd en dat moet tijdens een controle altijd in orde zijn.
Een extra controle zou dan eigenlijk ook weer gewoon geldgewin zijn.
Op de officiele papieren staat al dat deze 100Km/h mag.
De andere factoren waar men naar kijkt zijn sowieso veranderlijk in de tijd en dat moet tijdens een controle altijd in orde zijn.
Een extra controle zou dan eigenlijk ook weer gewoon geldgewin zijn.
Re: 100 KM/h Duitsland?
Mijn hut heeft ook af fabriek die vermelding van 100 Km....
Helaas, moest wel Dekra gekeurd worden voor de 100 sticker.
Jou Fendt is daarop geen uitzondering.
Helaas, moest wel Dekra gekeurd worden voor de 100 sticker.
Jou Fendt is daarop geen uitzondering.
Laatst gewijzigd door Chris op zo 2 apr 2023 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: 100 KM/h Duitsland?
Dat ze het fabriek-af regelen is natuurlijk niet mogelijk: de geldigheid van de 100 km/u sticker is afhankelijk van het trekkende voertuig.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: 100 KM/h Duitsland?
Ook de Dethleffs heeft dat op kenteken. Kip ging een aantal jaren terug nog verder. Die plakten stickers achterop de caravan dat de caravan geschikt was tot 100 km. Maar dan moet de trekkende auto wel voldoen. Dat zal denk ik in Belgie niet anders zijn.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
Re: 100 KM/h Duitsland?
Af-fabriek regelen zou zeker wel kunnen. De trekker wordt niet in de keuring betrokken. Die moet later slechts aan de voorwaarden voldoen.
Zal een kwestie van muntjes zijn… de ontheffing hoeft ook niet op eigen naam te staan.
Fendt Brillant 650 TF (2018)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned
Re: 100 KM/h Duitsland?
In Nederland staat de snelheid op het kentekenbewijs en betreft een constructiesnelheid. Op mijn kentekenbewijs staat 130 km/u. als maximum.
Fendt Bianco 515 SG, TMM 2000 kg, getrokken door een Ford Kuga PHEV model 2024 met 2100 kg trekgewicht.
Re: 100 KM/h Duitsland?
Zal zoals ik het zie weinig met Belgie te maken hebben. De 100 is voor Duitsland dus eventuele controle is daar.
Uiteraard moet de auto in regel zijn, mijn leeggewicht is 1680Kg en de factor is x 1.
Caravan heeft namelijk een stabilisatorkoppeling.
Zonder zou je het gewicht auto moeten vermeningvuldigen met 0.8
Gewicht onze caravan is max 1350Kg dus in regel, boven de 1350 heb ik een B+E nodig.
Heb intussen een mailtje gestuurd naar een dealer met de vraag.
Re: 100 KM/h Duitsland?
Welke vraag ... of zij voor jou de sticker kunnen plakken
Kzou de TUV maar benaderen voor een afspraak.
Caravantrekker heeft geeft een mooie nuance...
Denk er wel aan dat dit geen ontheffing is om toch in te halen bij inhaal verboden die op veel trajecten voor caravans gelden.
Het praktisch nut valt daardoor nog wel eens tegen.
Je kunt ook in NL op vakantie, zonder de sticker .
Dan mag je 90, tenzij je een hele zware caravan hebt.
Heeft u een aanhangwagen of een caravan? Dan is de maximumsnelheid op de snelwegen 90 kilometer per uur als het gewicht van de aanhanger onder de 3500 kg blijft. Is het gewicht hoger dan 3500 kg, dan is de maximumsnelheid 80 kilometer per uur.
Kzou de TUV maar benaderen voor een afspraak.
Caravantrekker heeft geeft een mooie nuance...
Denk er wel aan dat dit geen ontheffing is om toch in te halen bij inhaal verboden die op veel trajecten voor caravans gelden.
Het praktisch nut valt daardoor nog wel eens tegen.
Je kunt ook in NL op vakantie, zonder de sticker .
Dan mag je 90, tenzij je een hele zware caravan hebt.
Heeft u een aanhangwagen of een caravan? Dan is de maximumsnelheid op de snelwegen 90 kilometer per uur als het gewicht van de aanhanger onder de 3500 kg blijft. Is het gewicht hoger dan 3500 kg, dan is de maximumsnelheid 80 kilometer per uur.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: 100 KM/h Duitsland?
Zo'n mail sturen heeft geen zin want zoals Chris terecht stelt zal hij gewoon "gekeurd" moeten worden voordat je die 100 km/u-sticker inclusief bijbehorend papier krijgt.
@Hans 555: in lang niet alle gevallen staat eea in NL op het kentekenbewijs.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: 100 KM/h Duitsland?
Moeilijk... De caravan heeft inderdaad een CoC en is ook nog technisch gekeurd door de autoveiligheid in België, een 2 jaarse keuring trouwens met zelfs een bij het eerste inverkeerstelling. Die keuring maakt dat hij OK is voor het verkeer. Maar of dit volstaat voor Duitsland? Geen idee, maar ik vrees van niet.
TS woont in België.
TS woont in België.
Re: 100 KM/h Duitsland?
Je mixt een beetje info denk ik..
Want je kan idd aan een dealer vrag\en of hij een Tempo 100 keuring regelt.
Dan belt de dealer de Dekra voor die keuring en moeten zij daar ook gewoon op wachten.
LEt op dat er niet alleen naar een anto slingerkoppeling gekeken wordt hoor, ook banden leeftijd max 6 jaar en schokbrekers moeten aanwezig zijn.
En de auto moet aan de juiste gewichten voldoen.
Ik heb zelf een afspraak met de Dekra gemaakt toen en zij kwamen op een dag dat ik gewoon werkte en de caravan buiten stond.
De keurmeester heeft alles zelf gecontroleerd en een paar dagen later kwamen de papieren in de bus vallen.
Niemand heeft de keurmeester gezien, mijn vrouw was ook even weg die dag...
Keuren is dus niet een lange klus... controle alleen.
En je bent zelf verantwoordelijk verder...
b.v. Leeftijd caravanbanden +6 jaar... geldt tempo 100 ook niet meer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: 100 KM/h Duitsland?
Tja
TUV-NL legt het netjes uit.
Voor het keuren van uw caravan, aanhangwagen of vouwwagen ten behoeve van Tempo 100 werken we samen met onderstaande dealers. Wilt u een Tempo 100 keuring aanvragen, dan kunt u zich tot een van de dealers in onderstaand overzicht wenden. Zij maken met u de afspraak, waarna wij terplaatse komen om de keuring uit te voeren.
TUV-BE.. . kan het niet vinden...
TUV-NL legt het netjes uit.
Voor het keuren van uw caravan, aanhangwagen of vouwwagen ten behoeve van Tempo 100 werken we samen met onderstaande dealers. Wilt u een Tempo 100 keuring aanvragen, dan kunt u zich tot een van de dealers in onderstaand overzicht wenden. Zij maken met u de afspraak, waarna wij terplaatse komen om de keuring uit te voeren.
TUV-BE.. . kan het niet vinden...
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: 100 KM/h Duitsland?
Woon in de grenststreek. Echt, Nl-limburg is vlakbij. Voor mij dus kleine moeite om de caravan naar daar te brengen.
B NL en D zijn allen lid van de EU, dan zal een attest afgeleverd in NL toch ook wel geldig zijn.
Ze komen ter plaatse, dat zal bij de dealer ook mogen zeker.
Naar Aken rijden is een optie, moet me ook nog een groen stickertje regelen.
Verder zoeken leert me intussen dat we in B Dekra hebben die dit kunnen regelen.
B NL en D zijn allen lid van de EU, dan zal een attest afgeleverd in NL toch ook wel geldig zijn.
Ze komen ter plaatse, dat zal bij de dealer ook mogen zeker.
Naar Aken rijden is een optie, moet me ook nog een groen stickertje regelen.
Verder zoeken leert me intussen dat we in B Dekra hebben die dit kunnen regelen.
Laatst gewijzigd door NN op zo 2 apr 2023 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 100 KM/h Duitsland?
Eriba Nova L 465 -2021
VOLVO XC40 T5 PHEV - 2023
SEAT Ateca FR 1.5 TSI DSG7 -2021 - In bestelling VOLVO EX40 - 2025
VOLVO XC40 T5 PHEV - 2023
SEAT Ateca FR 1.5 TSI DSG7 -2021 - In bestelling VOLVO EX40 - 2025
Re: 100 KM/h Duitsland?
En een groen stickertje is toch alleen maar noodzakelijk als je binnen een gemarkeerde zone wilt zijn met de auto; centrum van een stad.
Dus mocht het echt nodig zijn....
Dat stickertje is zo (en vaak goedkoper) te verkrijgen bij de meeste DE-garages. Wel je auto papieren bij je hebben om te tonen.
Dus mocht het echt nodig zijn....
Dat stickertje is zo (en vaak goedkoper) te verkrijgen bij de meeste DE-garages. Wel je auto papieren bij je hebben om te tonen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: 100 KM/h Duitsland?
iemand schreef: ↑zo 2 apr 2023 11:43Welke vraag ... of zij voor jou de sticker kunnen plakken
Kzou de TUV maar benaderen voor een afspraak.
Caravantrekker heeft geeft een mooie nuance...
Denk er wel aan dat dit geen ontheffing is om toch in te halen bij inhaal verboden die op veel trajecten voor caravans gelden.
Het praktisch nut valt daardoor nog wel eens tegen.
Je kunt ook in NL op vakantie, zonder de sticker .
Dan mag je 90, tenzij je een hele zware caravan hebt.
Heeft u een aanhangwagen of een caravan? Dan is de maximumsnelheid op de snelwegen 90 kilometer per uur als het gewicht van de aanhanger onder de 3500 kg blijft. Is het gewicht hoger dan 3500 kg, dan is de maximumsnelheid 80 kilometer per uur.
Je mag in NL achter je personenauto met elke caravan 90 km/u per uur rijden op snelwegen.
Re: 100 KM/h Duitsland?
Ik ken ook geen caravan die meer weegt dan 3500 kg..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Re: 100 KM/h Duitsland?
Airstream ook niet Ab ??
Zou zomaar kunnen denk ik....dan mag ie maar 80..
Zou zomaar kunnen denk ik....dan mag ie maar 80..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: 100 KM/h Duitsland?
Dan mag ie niet achter een personenauto
Re: 100 KM/h Duitsland?
Maar als je dat tóch doet, mag je géén 90 km/u
Dank voor de link hierboven, weer wat geleerd want dat de 100-max samenhing met de eis dat het maximaal caravangewicht niet meer bedraagt dan 100% van het ledig gewicht trekkend voertuig was voor mij niet bekend. Hele goede eis wel, in mijn ervaring is dat de maximaal mogelijke verhouding die nog "gezond" is.
Re: 100 KM/h Duitsland?
In de meeste gevallen wel ja.
In het bijzonder voor normale personenauto's.
75 % is dan de norm eigenlijk.
In het bijzonder voor normale personenauto's.
75 % is dan de norm eigenlijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Re: 100 KM/h Duitsland?
Lucas schreef: ↑zo 2 apr 2023 23:22
Maar als je dat tóch doet, mag je géén 90 km/u
Dank voor de link hierboven, weer wat geleerd want dat de 100-max samenhing met de eis dat het maximaal caravangewicht niet meer bedraagt dan 100% van het ledig gewicht trekkend voertuig was voor mij niet bekend. Hele goede eis wel, in mijn ervaring is dat de maximaal mogelijke verhouding die nog "gezond" is.
Niet alles zo letterlijk nemen.
Anders wist je ook dat het niet het max 100% van het ledig gewicht is maar rijklaargewicht.