100 KM/h Duitsland?
- dieseltijger
- Berichten: 11216
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: 100 KM/h Duitsland?
keep it simple, staat 1:1 op de Duitse Tuv site, alleen maar 2 eisen voor de caravan.
Eis 1: een verklaring waarom staat dat de caravan aan de tempo 100 eisen voldoet, of waar dit uit af te leiden is
Eis 2: De verklaring moet afgegeven zijn door een keurder/ organisatie die door de Duitse overheid erkend is als tempo 100 keurder.
Meer niet. Vergeet termen als coc, gelijkvormigheidsattesr omdat deze niet uniform zijn en mogelijk te weinig info bevatten. Het mag op pleepapier staan.
Eis 1: een verklaring waarom staat dat de caravan aan de tempo 100 eisen voldoet, of waar dit uit af te leiden is
Eis 2: De verklaring moet afgegeven zijn door een keurder/ organisatie die door de Duitse overheid erkend is als tempo 100 keurder.
Meer niet. Vergeet termen als coc, gelijkvormigheidsattesr omdat deze niet uniform zijn en mogelijk te weinig info bevatten. Het mag op pleepapier staan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: 100 KM/h Duitsland?
Een gelijkvormigheidsattest is wel degelijk uniform hoor.
Dit document bepaalt ook wat je caravan mag wegen, welke banden er op mogen enz.
Een gelijkvormigheidsattest is geen keuring, maar een verklaring dat jouw caravan identiek is aan de caravan die de fabrikant heeft laten keuren ter homologatie.
Dit document bepaalt ook wat je caravan mag wegen, welke banden er op mogen enz.
Een gelijkvormigheidsattest is geen keuring, maar een verklaring dat jouw caravan identiek is aan de caravan die de fabrikant heeft laten keuren ter homologatie.
2022 Knaus Südwind 540 ue 60yrs
- dieseltijger
- Berichten: 11216
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: 100 KM/h Duitsland?
De discussie meanderende ietwat, je hebt het vast goed uitgezocht. De enige plakkete die ik in Duitsland ga halen is een gepaneerde Schitzel besprenkeld met een paar druppels citroen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- dieseltijger
- Berichten: 11216
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: 100 KM/h Duitsland?
Und sauerkraut.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: 100 KM/h Duitsland?
Ik weet bijna zeker dat wanneer een Belg een nieuwe Adria, Kabe of Sprite koopt, er geen Tempo 100 ontheffing op de COC staat. Dat heeft namelijk niets te maken met Europese homologatie/gelijkvormigheidsattest. Dat heeft echt verband met een Duitse caravan. Waarom zou een Engelse fabrikant zich druk maken over een Duits verkeers regelement. Dat de constructiesnelheid van de caravan minimaal 100 km/u is, is niet voldoende.WillyL schreef: ↑wo 26 apr 2023 09:54dieseltijger schreef: ↑wo 26 apr 2023 09:46.../...
Je kan meer voor minder doen, en alle complimenten richting Sardonis die tegen de forum-stroom in heeft geroeid.
En vergeet niet, België is Nederland niet maar wanneer jullie ook het Europese COC hebben zou het dadelijk moeten kunnen.
Dat het enkel voor een Duitse caravan is doet er niet toe - denk ik. Het is de Europese homologatie/gelijkvormigheidsattest die telt.
Wellicht dat een Belgisch forumlid met een niet Duitse caravan even op de COC van zijn/haar caravan kijken?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: 100 KM/h Duitsland?
voor caravans van niet-Duitse makelij gaat dat er uiteraard niet opstaan.
Maar ik ben er ook niet zeker van dat op het coc van een in België, bij de dealer aangekochte caravan tempo 100 vermeld staat voor bv. een knaus of andere Duitse fabrikant.
Maar ik ben er ook niet zeker van dat op het coc van een in België, bij de dealer aangekochte caravan tempo 100 vermeld staat voor bv. een knaus of andere Duitse fabrikant.
2022 Knaus Südwind 540 ue 60yrs
Re: 100 KM/h Duitsland?
WillyL heeft het op de COC van zijn Dethleffs staan, Sardonis bij een Fendt. Geen idee of zij rechtstreeks in Duitsland hebben gekocht. Twee verschillende Duitse fabrikanten.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: 100 KM/h Duitsland?
Ik heb het ook bij mijn knaus, maar heb hem dan ook in Duitsland gekocht.
Bij de vorige knaus, gekocht in België (2019) stond het er (denk ik) niet op.
2022 Knaus Südwind 540 ue 60yrs
Re: 100 KM/h Duitsland?
Wellicht heb je het over het hoofd gezien? Kijk maar eens naar de foto's van Sardonis en WillyL. Het zijn maar 2 regeltjes op het hele papier, maar wel dezelfde regeltjes die ook op de ontheffing staan als je via de Dekra of de TüV laat keuren.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: 100 KM/h Duitsland?
2022 Knaus Südwind 540 ue 60yrs
- dieseltijger
- Berichten: 11216
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: 100 KM/h Duitsland?
komt íe weer....vergeet termen als COC, gelijkvormigheidsattest....die twee regeltjes en de combinatie met het feit dat de opsteller van die twee regeltjes erkend wordt als tempo 100 keurder door de Duitse overheid zijn bepalend.Daphne schreef: ↑wo 26 apr 2023 10:56
<knip>
Ik weet bijna zeker dat wanneer een Belg een nieuwe Adria, Kabe of Sprite koopt, er geen Tempo 100 ontheffing op de COC staat. Dat heeft namelijk niets te maken met Europese homologatie/gelijkvormigheidsattest. Dat heeft echt verband met een Duitse caravan. Waarom zou een Engelse fabrikant zich druk maken over een Duits verkeers regelement. Dat de constructiesnelheid van de caravan minimaal 100 km/u is, is niet voldoende.
Wellicht dat een Belgisch forumlid met een niet Duitse caravan even op de COC van zijn/haar caravan kijken?
Dus ter illustratie:
1. Sardonis heeft een Turkse caravan en de fabrikant wordt door de Duitse overheid erkend als tempo 100 keurder (en waarom is dat onmogelijk?) en die twee regeltjes zijn op een rol pleepapier opgenomen in combinatie met de identificatie van de caravan: dan is de tempo 100 genehmigung een puur administratieve handeling.
2. Sardonis heeft een funkelnagelneue Hobby met alle toeters en bellen er op en eraan en een COC met stempels zegels, en met bloed ondertekend door Tüv-Nord president Scholz himself en alleen er in opgenomen dat de constructiesnelheid maximaal 170 km/u is, dan moet 'ie langskomen met de caravan (want je weet niet of er schokdempers, een anti-slingerinrichting enz enz op zit)
3. Sardonis heeft met diezelfde Hobby een verklaring van de Belgische Rijksdienst voor Wegverkeer in zijn bezit waarop de twee regeltjes staan: Twijfelachtig - want ik weet niet of de Rijksdienst wordt erkend als tempo 100 keurder
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: 100 KM/h Duitsland?
k snap wat je zegt, het is inderdaad niet omdat iets op papier staat dat dit dan zomaar aanvaard wordt door de duitse overheid.
Maar als een fabrikant in Duitsland een nieuw model op de markt wil brengen, moet deze eerst gehomologeerd worden... door de Duitse overheid.
Het gelijkvormigheidsattest garandeert dan dat elke caravan van dat model identiek is aan de caravan die de fabrikant heeft laten homologeren, en dat alle eigenschappen zoals afmetingen, gewichten, etc identiek zijn. En blijkbaar, als tijdens deze homologatieprocedure ook tempo 100 is gekeurd, dat dit dan ook geldt voor alle caravans van dat model?
2022 Knaus Südwind 540 ue 60yrs
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16329
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
100 KM/h Duitsland?
Ergens heeft de Duitse tüv regels opgesteld voor die tempo 100, ik heb nog nergens gelezen dat daar uitzonderingen op van toepassing kunnen zijn. Daar zou dan toch ergens iets over gepubliceerd moeten zijn?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: 100 KM/h Duitsland?
Ze zeggen altijd dat Duitsers geen grappen maken. Nou, dat doen ze dus wel. Maar wat ze niet doen is uitzonderingen maken.
Wij Nederlanders, en Belgen blijkbaar ook, zijn zo gewend aan ons poldermodel en gedoogbeleid dat we vergeten dat we het enige land in Europa zijn waar dit zo is.
Ik loop al tig jaar steeds weer tegen de Duitse bureaucratie aan. Alles moet op papier en goedgekeurd zijn. Geen enkele uitzondering.
Wij Nederlanders, en Belgen blijkbaar ook, zijn zo gewend aan ons poldermodel en gedoogbeleid dat we vergeten dat we het enige land in Europa zijn waar dit zo is.
Ik loop al tig jaar steeds weer tegen de Duitse bureaucratie aan. Alles moet op papier en goedgekeurd zijn. Geen enkele uitzondering.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16329
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: 100 KM/h Duitsland?
Dat bedoel ik, na tig jaar in Duitsland gewerkt te hebben weet ik wel beter.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: 100 KM/h Duitsland?
Toch begrijp ik de verwarring wel.
Op ons Nederlands kenteken bewijs.
staat een maximale constructie snelheid genoteerd.
Die komt ergens vandaan, waarschijnlijk bij de fabrikant.
Die heeft de importeur echt zelf niet verzonnen.
Tevens hoort dat kentekenbewijs bij een caravan met VIN nummer.
Blijft nog over de leeftijd van de banden.
Resterende ben jezelf verantwoordelijk voor.
Ook bij mij is de twijfel toegeslagen.
Ik hoef geen 100 km/h sticker , want de combinatie voldoet niet aan de eisen.
We kunnen zelf van alles bedenken.
En zoals het er nu voor staat krijg je de sticker echt niet.
Zou er ergens een Duitse ambtenaar rondlopen die het kan uitleggen waar het inzit ?
Op ons Nederlands kenteken bewijs.
staat een maximale constructie snelheid genoteerd.
Die komt ergens vandaan, waarschijnlijk bij de fabrikant.
Die heeft de importeur echt zelf niet verzonnen.
Tevens hoort dat kentekenbewijs bij een caravan met VIN nummer.
Blijft nog over de leeftijd van de banden.
Resterende ben jezelf verantwoordelijk voor.
Ook bij mij is de twijfel toegeslagen.
Ik hoef geen 100 km/h sticker , want de combinatie voldoet niet aan de eisen.
We kunnen zelf van alles bedenken.
En zoals het er nu voor staat krijg je de sticker echt niet.
Zou er ergens een Duitse ambtenaar rondlopen die het kan uitleggen waar het inzit ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: 100 KM/h Duitsland?
Allee om het af te leren en omdat de Koning vandaag zijn feestje heeft ...
Neue Wohnwagen haben die 100er-Zulassung bereits ab Werk. In diesem Fall brauchst du lediglich bei der Anmeldung an der Zulassungsstelle die gesiegelte 100er-Plakette abholen. Der Wohnwagen muss nicht erst geprüft werden. Du brauchst dich also nur noch darum zu kümmern, dass auch das Zugfahrzeug den Bedingungen für die 100er-Zulassung entspricht.
Achtung: Du solltest vor jeder Fahrt mit dem Gespann prüfen, ob noch immer alle Forderungen (wie u.a. das Alter der Reifen) erfüllt sind. Denn die Verantwortung, ob die Kombination alle Voraussetzungen für eine tatsächliche Geschwindigkeit von 100 km/h erfüllt sind, obliegt dir als Fahrzeugführer.
Een instantie, TUV of dergelijke heeft dus al een controle gedaan en meteen een attest afgeleverd voor alle caravans van dat merk en type.
Laat dat net de bedoeling zijn van een gelijkvormigheidsattest of COC.
Neue Wohnwagen haben die 100er-Zulassung bereits ab Werk. In diesem Fall brauchst du lediglich bei der Anmeldung an der Zulassungsstelle die gesiegelte 100er-Plakette abholen. Der Wohnwagen muss nicht erst geprüft werden. Du brauchst dich also nur noch darum zu kümmern, dass auch das Zugfahrzeug den Bedingungen für die 100er-Zulassung entspricht.
Achtung: Du solltest vor jeder Fahrt mit dem Gespann prüfen, ob noch immer alle Forderungen (wie u.a. das Alter der Reifen) erfüllt sind. Denn die Verantwortung, ob die Kombination alle Voraussetzungen für eine tatsächliche Geschwindigkeit von 100 km/h erfüllt sind, obliegt dir als Fahrzeugführer.
Een instantie, TUV of dergelijke heeft dus al een controle gedaan en meteen een attest afgeleverd voor alle caravans van dat merk en type.
Laat dat net de bedoeling zijn van een gelijkvormigheidsattest of COC.
Re: 100 KM/h Duitsland?
Wat is je bron voor dit verhaal?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: 100 KM/h Duitsland?
Hierboven staat dat op het Nederlands kentekenbewijs de maximale constructiesnelheid staat genoteerd.ronk schreef: ↑wo 26 apr 2023 20:21Toch begrijp ik de verwarring wel.
Op ons Nederlands kenteken bewijs.
staat een maximale constructie snelheid genoteerd.
Die komt ergens vandaan, waarschijnlijk bij de fabrikant.
Die heeft de importeur echt zelf niet verzonnen.
Tevens hoort dat kentekenbewijs bij een caravan met VIN nummer.
Blijft nog over de leeftijd van de banden.
Resterende ben jezelf verantwoordelijk voor.
Ook bij mij is de twijfel toegeslagen.
Ik hoef geen 100 km/h sticker , want de combinatie voldoet niet aan de eisen.
We kunnen zelf van alles bedenken.
En zoals het er nu voor staat krijg je de sticker echt niet.
Zou er ergens een Duitse ambtenaar rondlopen die het kan uitleggen waar het inzit ?
Niet altijd, bij mij i.i.g. niet.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: 100 KM/h Duitsland?
Waarom wil je dat weten, denk je dat ik deze tekst zelf verzin?
Tip: Kopieer tekst en google.
Er gaat een wereld van bewijzen voor andersgelovigen open.
Tip: Kopieer tekst en google.
Er gaat een wereld van bewijzen voor andersgelovigen open.
Re: 100 KM/h Duitsland?
Ik vind stilaan ook dat op dit forum soms een aantal Ongelovige Thomassen rondstruinen. Zal iets met de tijd van het jaar te maken hebben zeker.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: 100 KM/h Duitsland?
Over constructie snelheids vermeldingen
Wat ik mij herinner ergens gelezen te hebben ( maar pin mij er niet op vast) is de constructie snelheid vermelding gekoppeld aan de zwakste schakel van het product.
Fabrikanten zullen best een ruime marge toepassen voor hun zelf, maar willen natuurlijk geen claims hebben mocht er überhaupt iets verkeerd gaan door constructie beperkingen.
Wat ik mij herinner ergens gelezen te hebben ( maar pin mij er niet op vast) is de constructie snelheid vermelding gekoppeld aan de zwakste schakel van het product.
Fabrikanten zullen best een ruime marge toepassen voor hun zelf, maar willen natuurlijk geen claims hebben mocht er überhaupt iets verkeerd gaan door constructie beperkingen.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18979
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: 100 KM/h Duitsland?
Tja, Google en Facebook worden steeds vaker als de waarheid gezien. Kennis en kunde gelden tegenwoordig niet meer.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: 100 KM/h Duitsland?
@nimma
Bij mij in ieder geval wel.
Ik denk bij alle nieuwe caravans die de laatste jaren geleverd zijn.
@sardonis @WillyL
Omdat wij in Nederland niet anders weten dat de caravan gekeurd moet worden.
En heeft niets met ongelovige Thomas te maken.
Uit de tekst van Sardonis haal ik ook dat de nieuwe caravans niet meer mee gebracht hoeven te worden.
Dat ze af fabriek al gekeurd zijn blijkt wel uit het feit dat de max constructie snelheid op het kentekenbewijs staat.
Het is wachten tot de eerste Nederlander met kentekenbewijs de 100km sticker probeert te halen.
Bij mij in ieder geval wel.
Ik denk bij alle nieuwe caravans die de laatste jaren geleverd zijn.
@sardonis @WillyL
Omdat wij in Nederland niet anders weten dat de caravan gekeurd moet worden.
En heeft niets met ongelovige Thomas te maken.
Uit de tekst van Sardonis haal ik ook dat de nieuwe caravans niet meer mee gebracht hoeven te worden.
Dat ze af fabriek al gekeurd zijn blijkt wel uit het feit dat de max constructie snelheid op het kentekenbewijs staat.
Het is wachten tot de eerste Nederlander met kentekenbewijs de 100km sticker probeert te halen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750