Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Bericht door Chris » za 29 apr 2023 15:14

stefertje schreef:
za 29 apr 2023 14:36
Hierbij weer een kleine update:
Nieuwe airco is binnen en ingebouwd.
Het heftige ratel geluid is gelukkig helemaal weg. Er zit na een half uurtje draaien nog een kleine resonantie in waar ik nog even naar moet kijken... Belangrijkste is: Herrie is weg!! wat een verschil..
Knip..
Eind goed al goed...
Happy Stefertje.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Bericht door stefertje » di 9 mei 2023 21:50

Eind goed al goed.. zou je denken hè?
Afgelopen weekend voor het eerst even de tijd gehad om de boel uitvoerig te testen en beluisteren.
Aangezien het in de stalling behoorlijk warm was gelijk even een uurtje de airco aangezet om even te kijken naar de prestaties, tegens kwam de vrouw nog even kijken..

Van het blije gezicht dat het eindelijk gefixt was naar wat minder blij.. “hij maakt toch best wel herrie” niet ok dus..

Bij nader inzien dacht ik: dit zal het wel zijn, beter dan dit wordt het niet.. maar toch, eigenwijs dat ik ben op onderzoek uit.. ondanks dat ik extra isolatie onder de airco heb aangebracht tegen geluid doorgeven via de vloer valt het mij op dat je de airco voelt draaien door het resoneren van de vloer… ook na 40 min draaien begint er een dreun of resonantie te ontstaan die “aanwezig is”

Uiteindelijk alle om de airco heen (ja, dit vond ik al nodig ivm geluid) een duidelijk hoorbare resonantie..met drukken tegen de zijkant van de box ging het weg…
Je snapt dat ik een beetje spijt begon te krijgen van de gatenkaas die ik heb gecreëerd door deze airco in te bouwen maarja.. man up.. het is wat het is…
Dan toch weer op onderzoek uit en de deksel gelicht van de airco.. wat vind ik daar: 2 leidingen van de compressor die trillen tegen de binnenkant van de piepschuim box. Deze 2 leidingen iets verbogen zodat de compressor vrij hangt in de rubbers.. airco dicht gemaakt..
fluisterstil!!

Maar toch.. Truma.. jullie kunnen dit echt beter… !!
Wat nou als je niet een beetje handig bent? Of dat je voor de 2e keer terug naar de dealer moet..

Nu dan wel eind goed al goed?

(Ik had voor de zekerheid de oude airco nog even achter gehouden, deze mag nu weer terug naar O!)
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Bericht door Ab » di 9 mei 2023 22:18

Die heeft ongetwijfeld iets vergelijkbaars...
Ergens een paar bewegende/trillende delen die elkaar, of de omkasting raken kunnen. Dat kan een rotherrie geven.

Troost je..ook bij Dometic komen dit soort dingen voor, niet alleen bij Truma.
Gewoon effe open maken, er is bij resonantie of teveel herrie meestal best een heleboel te verbeteren op een vrij eenvoudige manier.
Maar dat had ik een hele tijd geleden ook al eens geschreven geloof ik..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Bericht door stefertje » di 9 mei 2023 22:26

Dat klopt Ab, dat heb je inderdaad gezegd. Toen wou ik de unit niet open maken.. ook daar was het een nare ratel ipv resonantie..
Nu had ik voor mezelf dat ik wel weer een retour kan aanvragen maar dan waarschijnlijk eindig zonder airco maar met 4 gaten in mijn vloer..
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Bericht door dieseltijger » di 9 mei 2023 22:44

Is de ?tempex? airco behuizing verzegeld of verlijmd - of kan je deze netjes openen? Leerzaam topic, dank voor het delen van de info.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Bericht door stefertje » wo 10 mei 2023 17:37

Ik heb niet de gehele behuizing eraf gehad alleen een klein stukje deksel wat hiervoor gemaakt is denk ik?
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Bericht door Jan van Vijven » wo 10 mei 2023 17:43

[re.gif]
Heb je goed gedaan, ik overweeg momenteel om er ook weer eentje in te bouwen.
Eerst even kijken of ik dan wel genoeg plek voor m'n onderbroeken over hou. mrgreen.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Bericht door troapel » wo 10 mei 2023 19:51

[re.gif]
Laat je die anders in de kofferbak liggen toch? Wel de avond van tevoren even aan denken. Anders moet je in je blote k*nt naar de auto. awhoea.gif awhoea.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Bericht door stefertje » ma 12 jun 2023 16:00

Weer een kleine update, inmiddels vanuit zuid Frankrijk.. airco werkt prima!
Caravan staat op een bepaald moment vol in de zon en dan merk je dan de airco wel constant aan staat.
Wij horen zelf op onze plek de ventilator blazen maar buren horen niets (terassen camping)

Wel een kleine minpuntje: tijdens de eerste volle dag aan stond de caravan onder water van het condenswater dat niet af liep en door het filter naar buiten kwam.

Airco weer eruit gehaald en witte dopjes er onderuit gehaald en opgelost.. helaas zat dit dus ook niet mee…
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

workel

Re: Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Bericht door workel » ma 12 jun 2023 22:08

[re.gif]
Ik prijs je doorzettingsvermogen, wat een tegenslag.

Volgende op het dak, knipoog.gif

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Bericht door stefertje » ma 12 jun 2023 22:27

Nou… ik moet eerlijk zeggen dat de oude unit ook nog steeds niet is opgehaald, deze zou de dag voor mijn vakantie worden opgehaald tussen 07:00 en 18:00. Hele dag thuis zitten wachten, krijg ik om 17:30 een mail dat het transport voor de dag erna is ingepland ook dat nog dus..

Waar ik een klein beetje van baal is dat de op maat gemaakt dreunplaat onder de airco nu uit 3 stukken bestaat. Omdat het water eronder was gelopen moest de plaat eruit gehaald worden echter zaten de witte bussen vast gekit.
Toen besloten toen ik erachter kwam de plaat in 3 stukken te breken. Hij ligt er nu weer onder maar met rijden verplaatst de plaat dus een beetje. Van de week op de camping voor de 4e keer de gehele bank uit elkaar slopen om de airco eruit te halen en de plaat met ductape te repareren..

Ik weet niet precies of dit water schade kan toebrengen aan de vloer en wanden van de caravan.. het druppelde zelfs voor uit mijn gaten voor de ontluchting en ventilatie. De buizen van de verwarming eruit gehaald, alle kabels uit de goten gehaald..

Hoeveel mensen dit ding ook hebben zonder problemen… het is dat er gaten in de vloer zitten anders had ik hem omgeruild voor een dometic..

Grappig dat je over een dak airco begint. Onze buren hebben er zo een. Een vrij nieuwe dometic. De bovenburen hebben vriendelijk verzocht om deze uit te laten.. ze kijken er de hele dag bovenop en horen dus ook meer herrie.
Ze begonnen tegen mij er een beetje over te klagen, het gebruik van airco’s.. totdat ik vertelde dat die van mij ook al de hele dag aan staat..

Los daarvan.. ik wil echt geen gat in mijn dak..
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Bericht door PD » ma 12 jun 2023 22:29

stefertje schreef:
ma 12 jun 2023 22:27
De bovenburen hebben vriendelijk verzocht om deze uit te laten.. ze kijken er de hele dag bovenop en horen dus ook meer herrie.
Ze begonnen tegen mij er een beetje over te klagen, het gebruik van airco’s..
Heb je die mensen ook gevraagd om niet meer met elkaar te praten wanneer ze buiten zitten....... maakt meer lawaai dan de dakairco knipoog.gif
Altijd weer bijzonder dat mensen zich storen aan minimaal geluid terwijl ze zelf waarschijnlijk ook niet geluidloos zijn...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Bericht door stefertje » di 13 jun 2023 06:14

Ik moet zeggen dat ik de buren hun airco ook behoorlijk herrie vindt maken echter stoor ik mijn daar waarschijnlijk minder aan.
Ik heb zo een idee dat ie niet helemaal juist gemonteerd zit en daardoor de caravan als klank kast met resonantie gebruikt…

Ach.. zo heeft iedereen wat.. maar ik krijg geen opmerkingen en daar gaat het om…
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Bericht door dieseltijger » di 13 jun 2023 06:39

Ik hoop dat het water niet tussen het zeil en het hout is gekomen, en zich verspreid heeft.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Bericht door stefertje » di 13 jun 2023 06:46

Wat ik heb gemerkt is dat het zeil overal goed vastgeplakt zit en ik verwacht dat hooguit het onbehandelde hout rond de kabel gaten en beluchters wat vochtig is geworden..
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Bericht door dieseltijger » di 13 jun 2023 06:53

Ok! Hou je hoofd koel ( grapje).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Bericht door stefertje » di 13 jun 2023 06:56

Haha….
Daar gaat wel lukken de aankomende 4 weken..
Uiteraard baal ik er wel verschrikkelijk van…
Ik zou gaan water bij de afwatering van airco, maar het druppelde wel ter hoogte van de dissel bak…
Jammer
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Bericht door Jan van Vijven » di 13 jun 2023 07:01

Tja, als je zelf de afvoer vergeet open te maken kun je dat apparaat niet de schuld geven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Bericht door dieseltijger » di 13 jun 2023 07:13

Het is inderdaad een relatief klein gaatje om de hoeveelheid afgekoelde lucht dat naar buiten lekt zo klein mogelijk te houden. Ik heb zelf nooit een airco ingebouwd, maar ook bij andere producten van Duitse makelij is mij opgevallen dat ze alles vrij compleet leveren, goed afsluiten en goed verpakken.

Monteer maar eens een Grohe kraan: alle aansluitingen zijn keurig afgedopt, doorstroombegrenzers worden meegeleverd, een uitvoerige handleiding, en het ontwerp is slim. Genieten gewoon.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Bericht door stefertje » di 13 jun 2023 07:16

Jan van Vijven schreef:Tja, als je zelf de afvoer vergeet open te maken kun je dat apparaat niet de schuld geven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verklaar je nader? Ik heb de volledige instructie doorgenomen en daar staat nergens dat je de witte busjes moet verwijderen.
De witte busjes hebben al een klein gaatje in het midden maar dus waarschijnlijk te klein..

Of wil je zeggen dat die witte busjes er altijd uit moeten?
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Bericht door Jan van Vijven » di 13 jun 2023 08:27

Dat type van jouw heeft, als ik me niet vergis, twee van die pijpjes.
Die moeten in de vloer om het water af te voeren zonder de vloer te raken. Als de caravan erg scheef staat kan het zijn dat het water naast de pijpjes drupt.
In de gaatjes in de isolatie hoort niets te zitten, daar zit een soort ruimte rond die gaatjes die over de pijpjes vallen.

Jij hebt een extra isolatie vloer er onder, die pijpjes moeten dus ook boven door die isolatie laag gehangen worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Truma Saphir bankairco inbouwen in Fendt 495 SKM

Bericht door stefertje » di 13 jun 2023 09:23

Dat klopt helemaal, en zo heb ik het ook geïnstalleerd. Eerst de extra geïsoleerde laag en daar doorheen de witte pijpjes.
De airco staat precies recht boven deze pijpjes echter onder het piepschuim van de airco zitten wit plastic busjes om het gaatje voor de afwatering te vernauwen, deze heb ik eruit gehaald.

Deze dus:
Afbeelding
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”