LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen
De Powerextremes vliegen ons hier om de oren. En terecht: doordat zij een stevig bms hebben al dan niet met een ingebouwde laadschakeling kan je deze accu's zondermeer op jouw 12v boordnet aansluiten. En ze kunnen ook via de polen geladen worden, net zoals de obese loodaccu. Dat maakt de inzet simpel.
Tip: https://etronixcenter.com/nl/8172753- ... 280.html
Een stoere lifepo4 accu met dezelfde mogelijkheid om via de hoofdpolen te laden. Voor minder. Veel minder.
Tip: https://etronixcenter.com/nl/8172753- ... 280.html
Een stoere lifepo4 accu met dezelfde mogelijkheid om via de hoofdpolen te laden. Voor minder. Veel minder.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 2426
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen
Er staan geen gegevens over de max ampère dat die kan leveren
Ik denk dat deze accu niet geschikt is voor een mover aandrijving
Als huishoud acccu is het een nette prijs
Ik denk dat deze accu niet geschikt is voor een mover aandrijving
Als huishoud acccu is het een nette prijs
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen
Een heel nette prijs voor zo'n lichtgewicht. Bij battery empire zijn ze vergelijkbaar qua prijs.
Dus ik dacht: waarom niet deze mogelijkheid gedeeld? Veel betaalbaarder dan liontron of Powerextreme.
Dus ik dacht: waarom niet deze mogelijkheid gedeeld? Veel betaalbaarder dan liontron of Powerextreme.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- Bartjebart
- Berichten: 412
- Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
- Locatie: Coevorden
Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen
Staat er gewoon hoor. Max continuous discharge current 100A
Een mover trekt op z'n piek wel meer, maar continu 100A haalt een mover niet. Gaat prima dus.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)
Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen
Dat weten we pas als de specificaties van het BMS bekend zijn. Camperaars sluiten ook niet alleen led lampjes aan op een accu. Een stevige omvormer met een koffie apparaat of inductie kookplaat kan meer trekken dan een mover.
Maar... blijft nog steeds stevig aan de prijs.
Edit: verhip er zijn er meer wakker. 100A is inderdaad een mooie specificaties.
Maar... blijft nog steeds stevig aan de prijs.
Edit: verhip er zijn er meer wakker. 100A is inderdaad een mooie specificaties.
Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen
Het enig jammere is dat ze maar 2000 laad cycli garanderen. De meest andere gaan >5000. Die kortere levensduur heeft natuurlijk wel een negatief op de "total kost of ownership" dus dat maakt duurdere exemplaren over meerdere jaren net zo kostbaar.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
- Laatbloeier
- Berichten: 25
- Lid geworden op: vr 6 mei 2022 20:39
- Locatie: Oost-Veluwe
Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen
Als de lader die hebt je hebt ook gegeschikt is om LiFePO4 te laden. Dat is niet altijd het geval.dieseltijger schreef: ↑vr 31 mar 2023 07:01... En ze kunnen ook via de polen geladen worden, net zoals de obese loodaccu. Dat maakt de inzet simpel.
Die is bijna net zo duur als een PowerExtreme X30 (met ingebouwde 230V lader). Die heeft (iig op papier) wel mindere specs. maar voor normaal movergebruik en een beetje autark ruim voldoende.dieseltijger schreef: ↑vr 31 mar 2023 07:01Tip: https://etronixcenter.com/nl/8172753- ... 280.html
Een stoere lifepo4 accu met dezelfde mogelijkheid om via de hoofdpolen te laden. Voor minder. Veel minder.
Eentje op dezelfde site met vergelijkbare specs als de X30 en mét lader is wel fors goedkoper: https://etronixcenter.com/nl/8173659-gc ... 70654.html. Maar die is momenteel uitverkocht. Zal wel een reden voor zijn :)
Groet, Pieter
Eriba Touring Troll 530 2012, Subaru Forester SH 2012.
Eriba Touring Troll 530 2012, Subaru Forester SH 2012.
Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen
zit bij die oplader toch niet een kleine en dus schelle ventilator achter de sleufjes .. .
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen
Bevalt je Jing Jang Lifepo niet meer diesel??dieseltijger schreef: ↑vr 31 mar 2023 07:01De Powerextremes vliegen ons hier om de oren. En terecht: doordat zij een stevig bms hebben al dan niet met een ingebouwde laadschakeling kan je deze accu's zondermeer op jouw 12v boordnet aansluiten. En ze kunnen ook via de polen geladen worden, net zoals de obese loodaccu. Dat maakt de inzet simpel.
Tip: https://etronixcenter.com/nl/8172753- ... 280.html
Een stoere lifepo4 accu met dezelfde mogelijkheid om via de hoofdpolen te laden. Voor minder. Veel minder.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen
Die bevalt meer dan prima - want ik gebruik het ook los van de caravan. Maar ik zag dit -naar mijn mening- aantrekkelijke alternatief voor de kostbare Victrons, PowerExtreme's en Liontrons. Dat wou ik de mede forummers niet onthouden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen
En hier: https://batteryempire.nl/lifepo4-accu-s ... EuEALw_wcB voor 350,- 80 Ah.Laatbloeier schreef: ↑vr 31 mar 2023 15:30Als de lader die hebt je hebt ook gegeschikt is om LiFePO4 te laden. Dat is niet altijd het geval.dieseltijger schreef: ↑vr 31 mar 2023 07:01... En ze kunnen ook via de polen geladen worden, net zoals de obese loodaccu. Dat maakt de inzet simpel.Die is bijna net zo duur als een PowerExtreme X30 (met ingebouwde 230V lader). Die heeft (iig op papier) wel mindere specs. maar voor normaal movergebruik en een beetje autark ruim voldoende.dieseltijger schreef: ↑vr 31 mar 2023 07:01Tip: https://etronixcenter.com/nl/8172753- ... 280.html
Een stoere lifepo4 accu met dezelfde mogelijkheid om via de hoofdpolen te laden. Voor minder. Veel minder.
Eentje op dezelfde site met vergelijkbare specs als de X30 en mét lader is wel fors goedkoper: https://etronixcenter.com/nl/8173659-gc ... 70654.html. Maar die is momenteel uitverkocht. Zal wel een reden voor zijn :)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen
De clou is dat je - bij dit soort accu's - ze gewoon net zoals een loodaccu in het boordnet kan opnemen. Veilig, en je hoeft er pas weer aandacht aan te besteden als je de caravan verkoopt of zo.
Bij mijn jingjang accu met een jaloers makende capaciteit, en een nog meer jaloersmakende prijs kan dat niet: als ik via de polen 13 of 14v zou aansluiten zal een van de cellen gekookt worden omdat het BMS omzeild wordt.
Is het goed of slecht? Ik heb welgeteld twee keer "Autark" gestaan: een weekje bij vrienden in het weiland, en een keer op een dagcamping aan het water. Met 60 Ah meer dan voldoende capaciteit. Het vergde twee handelingen maar liefst: aan het begin van de dag klik om de jing jang accu te verbinden en klak om de accu los te gooien aan het einde van de dag. Daar zit inderdaad een rottige, lawaaierige oplader bij.
Maar het koffermodel en het geringe gewicht maken het voor mij wel mogelijk om in het vrije veld andere apparatuur te voorzien van stroom.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: di 2 mei 2023 10:01
Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen
Bij het kopen van een LiFePO4-batterij is het belangrijk om aandacht te besteden aan de capaciteit en bms, mijn batterij trekt mijn inductiepaneel, minikoelkast en mijn koffiezetapparaat Melitta Aromaboy, maar het is klein, kan ik niet zeggen voor grote koffiemachines.
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen
Inderdaad, maar er lijken in toenemende mate fabrikanten te zijn die hun accu uitrusten met een stevige bms welke laden en ontladen via de polen ondersteunen zonder een aparte laadaansluiting - en zelfs niet meer praten over een bms. Ze noemen gewoon de specs als maximale (ont)laadstroom.
Daar kan je je dan op richten. Het goede nieuws is dat door de prijsconcurrentie er nu zeer - met de bekende merken - vergelijkbare lithium accu's op de markt zijn voor ongeveer de helft van de prijs. De topmerken proberen hun positie in stand te houden door bijvoorbeeld hun constructie en repareerbaarheid te benadrukken (liontron), integratie met andere componenten (victron), of dat je via bluetooth met de accu kan communiceren (Powerextreme).
Heb je genoeg aan de essentie van een accu, dan kan je voor de helft van het bedrag bijvoorbeeld terecht bij greencell, en battery empire. Of je neemt twee keer zoveel capaciteit voor hetzelfde geld.
Daar kan je je dan op richten. Het goede nieuws is dat door de prijsconcurrentie er nu zeer - met de bekende merken - vergelijkbare lithium accu's op de markt zijn voor ongeveer de helft van de prijs. De topmerken proberen hun positie in stand te houden door bijvoorbeeld hun constructie en repareerbaarheid te benadrukken (liontron), integratie met andere componenten (victron), of dat je via bluetooth met de accu kan communiceren (Powerextreme).
Heb je genoeg aan de essentie van een accu, dan kan je voor de helft van het bedrag bijvoorbeeld terecht bij greencell, en battery empire. Of je neemt twee keer zoveel capaciteit voor hetzelfde geld.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: di 2 mei 2023 10:01
Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen
Ik vergat het koffiezetapparaat te laten zien https://huisinsider.nl/beste-kleine-kof ... pparaaten/ Ik heb net zo ' n kleine nodig, anders zal het veel watt verbruiken
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen
Koffiemaatje! Grappig!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen
Die zijn er gewoon op 12 volt, maar dan helaas met glazen kan.
Zouden ze met thermoskan moeten doen, zoals deze
Zouden ze met thermoskan moeten doen, zoals deze
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen
Mogelijke aanrader: Gebruik voor onderweg, wandel of fietstochten voor de koffie, thee of ijswater een echte Thermos stalen thermosfles. Gelast ipv gelijmd, excellent geïsoleerd sluitmechanisme in plaats van een hol schroefdopje, daardoor duurder - maar gaat een eeuwigheid mee, en overleeft stuiters op de grond. Restsmaakjes volledig te verwijderen door 5 minuten te weken met kokend water en een lepel soda.
(Ik heb te weinig geld om kwalitatief slechte spul te kopen)
(Ik heb te weinig geld om kwalitatief slechte spul te kopen)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje