LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11209
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen

Bericht door dieseltijger » vr 31 mar 2023 07:01

De Powerextremes vliegen ons hier om de oren. En terecht: doordat zij een stevig bms hebben al dan niet met een ingebouwde laadschakeling kan je deze accu's zondermeer op jouw 12v boordnet aansluiten. En ze kunnen ook via de polen geladen worden, net zoals de obese loodaccu. Dat maakt de inzet simpel.

Tip: https://etronixcenter.com/nl/8172753- ... 280.html

Een stoere lifepo4 accu met dezelfde mogelijkheid om via de hoofdpolen te laden. Voor minder. Veel minder.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paul Vingerhoets
Berichten: 2426
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 31 mar 2023 07:04

Er staan geen gegevens over de max ampère dat die kan leveren
Ik denk dat deze accu niet geschikt is voor een mover aandrijving
Als huishoud acccu is het een nette prijs
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11209
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen

Bericht door dieseltijger » vr 31 mar 2023 07:29

Een heel nette prijs voor zo'n lichtgewicht. Bij battery empire zijn ze vergelijkbaar qua prijs.

Dus ik dacht: waarom niet deze mogelijkheid gedeeld? Veel betaalbaarder dan liontron of Powerextreme.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen

Bericht door Bartjebart » vr 31 mar 2023 07:33

[re.gif] [re.gif]
Staat er gewoon hoor. Max continuous discharge current 100A
Een mover trekt op z'n piek wel meer, maar continu 100A haalt een mover niet. Gaat prima dus.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Kipke98
Berichten: 567
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen

Bericht door Kipke98 » vr 31 mar 2023 07:39

Dat weten we pas als de specificaties van het BMS bekend zijn. Camperaars sluiten ook niet alleen led lampjes aan op een accu. Een stevige omvormer met een koffie apparaat of inductie kookplaat kan meer trekken dan een mover.
Maar... blijft nog steeds stevig aan de prijs.

Edit: verhip er zijn er meer wakker. 100A is inderdaad een mooie specificaties.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen

Bericht door witjesm » vr 31 mar 2023 13:53

Het enig jammere is dat ze maar 2000 laad cycli garanderen. De meest andere gaan >5000. Die kortere levensduur heeft natuurlijk wel een negatief op de "total kost of ownership" dus dat maakt duurdere exemplaren over meerdere jaren net zo kostbaar.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Laatbloeier
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 6 mei 2022 20:39
Locatie: Oost-Veluwe

Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen

Bericht door Laatbloeier » vr 31 mar 2023 15:30

dieseltijger schreef:
vr 31 mar 2023 07:01
... En ze kunnen ook via de polen geladen worden, net zoals de obese loodaccu. Dat maakt de inzet simpel.
Als de lader die hebt je hebt ook gegeschikt is om LiFePO4 te laden. Dat is niet altijd het geval.
dieseltijger schreef:
vr 31 mar 2023 07:01
Tip: https://etronixcenter.com/nl/8172753- ... 280.html

Een stoere lifepo4 accu met dezelfde mogelijkheid om via de hoofdpolen te laden. Voor minder. Veel minder.
Die is bijna net zo duur als een PowerExtreme X30 (met ingebouwde 230V lader). Die heeft (iig op papier) wel mindere specs. maar voor normaal movergebruik en een beetje autark ruim voldoende.
Eentje op dezelfde site met vergelijkbare specs als de X30 en mét lader is wel fors goedkoper: https://etronixcenter.com/nl/8173659-gc ... 70654.html. Maar die is momenteel uitverkocht. Zal wel een reden voor zijn :)
Groet, Pieter

Eriba Touring Troll 530 2012, Subaru Forester SH 2012.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen

Bericht door iemand » vr 31 mar 2023 16:53

zit bij die oplader toch niet een kleine en dus schelle ventilator achter de sleufjes .. scratch.gif . [aschrik.gif]
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36225
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen

Bericht door Chris » vr 31 mar 2023 17:02

dieseltijger schreef:
vr 31 mar 2023 07:01
De Powerextremes vliegen ons hier om de oren. En terecht: doordat zij een stevig bms hebben al dan niet met een ingebouwde laadschakeling kan je deze accu's zondermeer op jouw 12v boordnet aansluiten. En ze kunnen ook via de polen geladen worden, net zoals de obese loodaccu. Dat maakt de inzet simpel.

Tip: https://etronixcenter.com/nl/8172753- ... 280.html

Een stoere lifepo4 accu met dezelfde mogelijkheid om via de hoofdpolen te laden. Voor minder. Veel minder.
Bevalt je Jing Jang Lifepo niet meer diesel??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11209
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen

Bericht door dieseltijger » vr 31 mar 2023 21:06

Die bevalt meer dan prima - want ik gebruik het ook los van de caravan. Maar ik zag dit -naar mijn mening- aantrekkelijke alternatief voor de kostbare Victrons, PowerExtreme's en Liontrons. Dat wou ik de mede forummers niet onthouden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11209
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen

Bericht door dieseltijger » vr 31 mar 2023 22:12

Laatbloeier schreef:
vr 31 mar 2023 15:30
dieseltijger schreef:
vr 31 mar 2023 07:01
... En ze kunnen ook via de polen geladen worden, net zoals de obese loodaccu. Dat maakt de inzet simpel.
Als de lader die hebt je hebt ook gegeschikt is om LiFePO4 te laden. Dat is niet altijd het geval.
dieseltijger schreef:
vr 31 mar 2023 07:01
Tip: https://etronixcenter.com/nl/8172753- ... 280.html

Een stoere lifepo4 accu met dezelfde mogelijkheid om via de hoofdpolen te laden. Voor minder. Veel minder.
Die is bijna net zo duur als een PowerExtreme X30 (met ingebouwde 230V lader). Die heeft (iig op papier) wel mindere specs. maar voor normaal movergebruik en een beetje autark ruim voldoende.
Eentje op dezelfde site met vergelijkbare specs als de X30 en mét lader is wel fors goedkoper: https://etronixcenter.com/nl/8173659-gc ... 70654.html. Maar die is momenteel uitverkocht. Zal wel een reden voor zijn :)
En hier: https://batteryempire.nl/lifepo4-accu-s ... EuEALw_wcB voor 350,- 80 Ah.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11209
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen

Bericht door dieseltijger » za 1 apr 2023 07:27

iemand schreef:
vr 31 mar 2023 16:53
zit bij die oplader toch niet een kleine en dus schelle ventilator achter de sleufjes .. scratch.gif . [aschrik.gif]
De clou is dat je - bij dit soort accu's - ze gewoon net zoals een loodaccu in het boordnet kan opnemen. Veilig, en je hoeft er pas weer aandacht aan te besteden als je de caravan verkoopt of zo.

Bij mijn jingjang accu met een jaloers makende capaciteit, en een nog meer jaloersmakende prijs kan dat niet: als ik via de polen 13 of 14v zou aansluiten zal een van de cellen gekookt worden omdat het BMS omzeild wordt.

Is het goed of slecht? Ik heb welgeteld twee keer "Autark" gestaan: een weekje bij vrienden in het weiland, en een keer op een dagcamping aan het water. Met 60 Ah meer dan voldoende capaciteit. Het vergde twee handelingen maar liefst: aan het begin van de dag klik om de jing jang accu te verbinden en klak om de accu los te gooien aan het einde van de dag. Daar zit inderdaad een rottige, lawaaierige oplader bij.

Maar het koffermodel en het geringe gewicht maken het voor mij wel mogelijk om in het vrije veld andere apparatuur te voorzien van stroom.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

JessieJim1
Berichten: 9
Lid geworden op: di 2 mei 2023 10:01

Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen

Bericht door JessieJim1 » do 4 mei 2023 07:02

Bij het kopen van een LiFePO4-batterij is het belangrijk om aandacht te besteden aan de capaciteit en bms, mijn batterij trekt mijn inductiepaneel, minikoelkast en mijn koffiezetapparaat Melitta Aromaboy, maar het is klein, kan ik niet zeggen voor grote koffiemachines.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11209
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen

Bericht door dieseltijger » do 4 mei 2023 07:54

Inderdaad, maar er lijken in toenemende mate fabrikanten te zijn die hun accu uitrusten met een stevige bms welke laden en ontladen via de polen ondersteunen zonder een aparte laadaansluiting - en zelfs niet meer praten over een bms. Ze noemen gewoon de specs als maximale (ont)laadstroom.

Daar kan je je dan op richten. Het goede nieuws is dat door de prijsconcurrentie er nu zeer - met de bekende merken - vergelijkbare lithium accu's op de markt zijn voor ongeveer de helft van de prijs. De topmerken proberen hun positie in stand te houden door bijvoorbeeld hun constructie en repareerbaarheid te benadrukken (liontron), integratie met andere componenten (victron), of dat je via bluetooth met de accu kan communiceren (Powerextreme).

Heb je genoeg aan de essentie van een accu, dan kan je voor de helft van het bedrag bijvoorbeeld terecht bij greencell, en battery empire. Of je neemt twee keer zoveel capaciteit voor hetzelfde geld.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

JessieJim1
Berichten: 9
Lid geworden op: di 2 mei 2023 10:01

Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen

Bericht door JessieJim1 » vr 5 mei 2023 07:00

Ik vergat het koffiezetapparaat te laten zien https://huisinsider.nl/beste-kleine-kof ... pparaaten/ Ik heb net zo ' n kleine nodig, anders zal het veel watt verbruiken

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11209
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen

Bericht door dieseltijger » vr 5 mei 2023 07:28

Koffiemaatje! Grappig!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen

Bericht door iemand » vr 5 mei 2023 08:47

Die zijn er gewoon op 12 volt, maar dan helaas met glazen kan.

Zouden ze met thermoskan moeten doen, zoals deze
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11209
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: LiFePO4 accu die je via de polen kan laden of ontladen

Bericht door dieseltijger » vr 5 mei 2023 08:54

Mogelijke aanrader: Gebruik voor onderweg, wandel of fietstochten voor de koffie, thee of ijswater een echte Thermos stalen thermosfles. Gelast ipv gelijmd, excellent geïsoleerd sluitmechanisme in plaats van een hol schroefdopje, daardoor duurder - maar gaat een eeuwigheid mee, en overleeft stuiters op de grond. Restsmaakjes volledig te verwijderen door 5 minuten te weken met kokend water en een lepel soda.

(Ik heb te weinig geld om kwalitatief slechte spul te kopen)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”