Standaard zonnepaneel op een caravan

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Standaard zonnepaneel op een caravan

Bericht door Ab » zo 2 apr 2023 21:54

Helemaal gelijk..
Wij zouden het zonder zonnepanelen, en zonder laden, ongeveer 20 weken kunnen doen met 560 Ah in de zomermaanden bedenk ik me net.. knipoog.gif Thuis volladen, en verder niks, volstaat dan ruim..

Als ik dat tenminste vergelijk met mijn 55 Ah loodaccu in mijn voormalige caravan, waar maar 27-30 Ah max uitgehaald kon worden, daar konden we makkelijk een week mee doen, en daarna ook nog een stuk stevig moveren...

We maken het ons soms veel te moeilijk.. zucht.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: Standaard zonnepaneel op een caravan

Bericht door cessna182 » zo 2 apr 2023 22:25

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat 1 LiFePo4 van 280Amp al heel wat(t) is . knipoog.gif
Niet vergeten dat die overdag altijd wordt bijgeladen. Zelfs als je ermee aan het rijden bent. Bij weinig daglicht of regen langzaamaan, maar volle bak met de volle zon erop. En eenmaal accu vol wordt je dagelijks verbruik opgevangen door het grote zonnepaneel. Zo ga je iedere avond in met een volle accu. Koelkast natuurlijk op gas.
Wij staan altijd zonder walstroom, tenzij ik de airco nodig heb. Ook op campings plof ik de caravan gewoon ergens neer zonder op zoek te gaan naar het stroompaaltje.
Senseo koffie krijgt stroom uit een victron multi 12/1600/70. En er wordt niet op een kopje meer of minder gekeken. En smorgens even die vloerverwarming aan. Heerlijk. Zelfs dan is 280amp echt voldoende hoor. Of je moet nog gekker doen dan ik.

Maar, het probleem zit niet in de grootte van de batterijcapaciteit, wel in het vermogen van het zonnepaneel.
Je kan dit eigenlijk eenvoudig oplossen: je laadstroom van de laadstroomregelaar lager instellen. dus niet op maximum laten staan, maar bijvoorbeeld op 10Amp. Beetje zonde van het potentieel van de installatie, maar aan de andere kant zit je al snel (in minder gunstige omstandigheden) aan een mooie laadstroom wat vele andere pas bereiken in ideale omstandigheden. Tis maar een idee natuurlijk...
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

R.C.
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 19 aug 2022 10:18

Re: Standaard zonnepaneel op een caravan

Bericht door R.C. » do 13 apr 2023 13:30

DV_t schreef:
za 1 apr 2023 20:54
Zodeknetter 560ah aan accu's.... Ik hoop wel lichtgewicht spul.

Puur uit interesse: Heb je daar plaatjes van? Heb je een laadbooster in de auto om onderweg alles op te laden? Met een zonnepaneeltje op het dak ben je even bezig om de boel vol te krijgen.
Ik heb 2x 280AH LifePO4 accu's parallel geschakeld icm. een Multiplus 12/2000/80 omvormer.
Daarop heb ik ook nog Victron SmartSolar MPPT 100/30 laadregelaar voor een zonnepaneel.
De auto gebruik ik niet voor het bijladen. Als ik walmstroom heb, zou ik met 12V/80A kunnen laden mits de aansluiting daarin kan voorzien.

Het paasweekend alles uitgeprobeerd en alles werkt zoals berekend. Zonder gebruik te maken van walstroom uitgebreid kunnen moveren, koffie zetten, oven meerdere malen gebruikt en periodiek warm water kunnen gebruiken. dmv. een los zonnepaneel ongeveer 2 Kw bijgeladen. Na 4 dagen nog ongeveer 45% capaciteit over. thumbup.gif

Nu zit ik zelf te twijfelen of het haalbaar is om er ook een airco op te laten draaien scratch.gif

R.C.
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 19 aug 2022 10:18

Re: Standaard zonnepaneel op een caravan

Bericht door R.C. » do 13 apr 2023 14:03

cessna182 schreef:
zo 2 apr 2023 22:25
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat 1 LiFePo4 van 280Amp al heel wat(t) is . knipoog.gif
Niet vergeten dat die overdag altijd wordt bijgeladen. Zelfs als je ermee aan het rijden bent. Bij weinig daglicht of regen langzaamaan, maar volle bak met de volle zon erop. En eenmaal accu vol wordt je dagelijks verbruik opgevangen door het grote zonnepaneel. Zo ga je iedere avond in met een volle accu. Koelkast natuurlijk op gas.
Wij staan altijd zonder walstroom, tenzij ik de airco nodig heb. Ook op campings plof ik de caravan gewoon ergens neer zonder op zoek te gaan naar het stroompaaltje.
Senseo koffie krijgt stroom uit een victron multi 12/1600/70. En er wordt niet op een kopje meer of minder gekeken. En smorgens even die vloerverwarming aan. Heerlijk. Zelfs dan is 280amp echt voldoende hoor. Of je moet nog gekker doen dan ik.

Maar, het probleem zit niet in de grootte van de batterijcapaciteit, wel in het vermogen van het zonnepaneel.
Je kan dit eigenlijk eenvoudig oplossen: je laadstroom van de laadstroomregelaar lager instellen. dus niet op maximum laten staan, maar bijvoorbeeld op 10Amp. Beetje zonde van het potentieel van de installatie, maar aan de andere kant zit je al snel (in minder gunstige omstandigheden) aan een mooie laadstroom wat vele andere pas bereiken in ideale omstandigheden. Tis maar een idee natuurlijk...
Ik denk dat ik na de reis door Scandinavië komende zomer mijn 2e accu er tussenuit ga halen. In de handleiding van de Multiplus staat wel een aanbevolen accucapaciteit van 350-1000Ah. Ik begrijp niet helemaal waar dat vandaan komt scratch.gif De accu die ik heb heeft een maximale continue stroom van 150A en een piek van 300A. Dat zou lijkt mij prima moeten kunnen.

R.C.
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 19 aug 2022 10:18

Re: Standaard zonnepaneel op een caravan

Bericht door R.C. » do 13 apr 2023 14:07

Daphne schreef:
zo 2 apr 2023 21:22
Met zo’n grote accu in een caravan kan je heel lang vooruit. Langer dan met de inhoud van het toilet. Die zal toch ook een keer geleegd moeten worden. Dan kun je ook even water en elektra bijladen. De noodzaak om tijdens de rit bij te laden is dan vrijwel verdwenen en moeilijke verbindingen ook :wink:
Daar zijn wij inderdaad ook achter gekomen. Het toilet is nog wel een ding. Die tank was sneller vol dan ik dacht.
Verder is het bijladen tijden het rijden voor mij niet interessant. Al is het niet optimaal qua rendament, maar ik gebruik de accu's enkel via mijn 230 omvormer. Vervolgens maakt de 12V omvormer er weer 12V voor de verlichting in de caravan.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Standaard zonnepaneel op een caravan

Bericht door Chris » do 13 apr 2023 16:26

Een vraag RC...

Al dat accugeweld... ( je hebt de meeste power aan boord van het hele forum denk ik...) ( bij een vliegtuig is het meestal maar 80 ampere, maar wel bij 28 volt)
Maar al die accu's, ondanks dat het Lifepo is legt ook gewicht in het schaaltje..
Wat wegen de accu's?
En de rest van de gebruikte appendage's... paneel??
Want ik denk dat het wel een flinke hap snoept uit je laadvermogen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

R.C.
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 19 aug 2022 10:18

Re: Standaard zonnepaneel op een caravan

Bericht door R.C. » do 13 apr 2023 16:47

Chris schreef:
do 13 apr 2023 16:26
Een vraag RC...

Al dat accugeweld... ( je hebt de meeste power aan boord van het hele forum denk ik...) ( bij een vliegtuig is het meestal maar 80 ampere, maar wel bij 28 volt)
Maar al die accu's, ondanks dat het Lifepo is legt ook gewicht in het schaaltje..
Wat wegen de accu's?
En de rest van de gebruikte appendage's... paneel??
Want ik denk dat het wel een flinke hap snoept uit je laadvermogen..
Daar heb je helemaal gelijk in. De accu's, omvormers en bekabeling tikken best aan. De installatie bij elkaar is al ca. 70 kg.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Standaard zonnepaneel op een caravan

Bericht door Chris » do 13 apr 2023 16:55

Dat valt me alles mee ...echt..ik dacht meer.
Mijn 30Ah Lifepo weegt al 5 kg ong.
Jou 560 Ah lifepo dacht ik misschien wel 20 x mijn 5 Kg...en dan de rest nog.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

R.C.
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 19 aug 2022 10:18

Re: Standaard zonnepaneel op een caravan

Bericht door R.C. » do 13 apr 2023 20:54

Chris schreef:
do 13 apr 2023 16:55
Dat valt me alles mee ...echt..ik dacht meer.
Mijn 30Ah Lifepo weegt al 5 kg ong.
Jou 560 Ah lifepo dacht ik misschien wel 20 x mijn 5 Kg...en dan de rest nog.
Zeker, al tikt het wel aan. De accu's zelf zijn ongeveer 23kg per stuk. De omvormer 15,5 en dan nog totaal een meter of 10 van 95mm dikke koper kabel wat ook wel aardig wat weegt.

Gebruikersavatar
koningduurzaam
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 8 mei 2023 14:45
Contacteer:

Re: Standaard zonnepaneel op een caravan

Bericht door koningduurzaam » ma 8 mei 2023 15:24

Ik werk elke dag met panelen en wellicht kan ik iets toevoegen aan de discussie:

Als zonnepanelen nerd begrijp ik dat het voor veel mensen belangrijk is om tijdens het kamperen zonder walstroom te kunnen functioneren. Gelukkig is dit heel goed mogelijk met de juiste zonnepanelen en accu's.

Allereerst is het belangrijk om de grootte van de accu en het vermogen van het zonnepaneel op elkaar af te stemmen. Een LiFePo4 accu kan een goede keuze zijn vanwege de lange levensduur en hoge energiedichtheid, maar ook een loodzuur accu kan werken. Het is wel belangrijk om te beseffen dat het gewicht van de accu een belangrijke factor is bij het beladen van de caravan.

Om te voorkomen dat de accu overladen wordt, kan de laadstroom van de laadstroomregelaar van het zonnepaneel lager ingesteld worden, bijvoorbeeld op 10Amp. Hierdoor wordt de accu niet overbelast en wordt het zonnepaneel optimaal benut. Het is echter wel belangrijk om te controleren of de laadstroomregelaar deze functie heeft.

Daarnaast is het belangrijk om rekening te houden met de maximale belasting van het voertuig en de caravan. Als de installatie te zwaar is, kan dit leiden tot problemen met de wegligging of overbelasting van de caravan.

Tot slot wil ik nog benadrukken dat het mogelijk is om lange tijd zonder walstroom te kamperen met een caravan, zolang je maar de juiste maatregelen neemt. Een goed ontworpen zonnepaneelsysteem en accu kunnen ervoor zorgen dat je kunt genieten van een comfortabel verblijf in de natuur, zonder afhankelijk te zijn van walstroom
Laat de zon voor uw werken

Gebruikersavatar
KIP Greyline Owner
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 10 mei 2023 10:24

Re: Standaard zonnepaneel op een caravan

Bericht door KIP Greyline Owner » ma 15 mei 2023 17:32

Interessante discussie, dank daarvoor. Ik heb zelf een KIP Greyline (1998) met een ingebouwd 35wp zonnepaneel. Ik wil die capaciteit vergroten omdat ik de caravan langdurig off-grid ga plaatsen. Ik ben vabn plan om de standaard capaciteit uit te breiden met een groter vermogen zonnepaneel (200wh- 400wh). Ik kan en ga het paneel/de panelen buiten de caravan op de grond plaatsen. Van wat ik nu heb gelezen is een mppt omvormer de beste keuze in combinatie met een LiFePo4 accu van minimaal 100Ah. De grote vraag is kan ik het geheel integreren met het bestaande CERT12D systeem van KIP of moet het geheel ontkoppeld en met een zuivere sinusomvormer ingebouwd worden? Benieuwd naar jullie ervaringen/suggesties.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Standaard zonnepaneel op een caravan

Bericht door dieseltijger » ma 15 mei 2023 18:32

Ik heb zelf een CERS10. Keer de vraag om: wat is de toegevoegde waarde van die CERS?

De mppt regelaars zorgen ervoor dat het werkpunt van het paneel optimaal wordt ingesteld Door de juiste impedantie te geven, zodat het product U * I maximaal wordt.

Dan de tweede uitdaging: een standaard zonnepaneel (domestic use) levert ongeveer 40 Volt. Dat moet omlaag gebracht worden naar 14 Volt. Dat vreet rendement, ook al werk je met step down converters. Dus kom je uit op speciale 12 Volt panelen, waarvan ik vermoed dat ze verre van state of the art zijn (lees: laag rendement) en kostbaar.

Al met al leidde dit soort overwegingen bij de camperaar van wie ik de Honda EU 20i. generator overnam om voor zijn Noorwegen in the middle of nowhere met de camper trip dus die generator aan te schaffen. Covid, scheiding, verkoop camper gooiden roet in het eten. 20 kilo, herrie en 7..8 uur lang plenty 220v versus stilte, meer (accu)gewicht en een beperkte energiehoeveelheid...that's the second question
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
KIP Greyline Owner
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 10 mei 2023 10:24

Re: Standaard zonnepaneel op een caravan

Bericht door KIP Greyline Owner » ma 15 mei 2023 19:28

Dit is een conclusie die ook bij mij naar boven kwam drijven. M.a.w. oude installatie eruit en nieuwe erin. Kan gelijk de 220v installatie geïntegreerd worden. Van wat ik nu uitgevogeld heb is de 220v gescheiden van het 12V circuit en kan ik die alleen gebruiken met walstroom. En laat ik dat nu niet hebben knipoog.gif
Bijna alles is weliswaar 12V maar dan zou 24V wellicht nog een betere optie zijn als ik toch moet gaan wijzigen.
Laatst gewijzigd door Ron op ma 15 mei 2023 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodig quoten van voorafgaand bericht

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Standaard zonnepaneel op een caravan

Bericht door dieseltijger » ma 15 mei 2023 19:49

De 220V installatie is gescheiden van de 12V. De Cers is de omvormer, en acculader die vanuit 4 bronnen gevoed kan worden: 12V verbindingsstekker trekhaak, 220V, Accu, Zonnepanelen. Toendertijd geavanceerder dan de brommende transformator - diode gelijkrichters, nu achterhaald.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: Standaard zonnepaneel op een caravan

Bericht door cessna182 » di 16 mei 2023 11:10

2 standaard zonnepanelen in serie op mijn dak van de caravan.
Goeie mppt regelaar van victron er tussen (100volt/50amp) , en dan gaat het lekker vooruit met wat zonneschijn. Die speciale 12volt panelen hoeft helemaal niet hoor.
Screenshot_20230513-155337_SMART BMS.jpg
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”