Binnenkant repareren vocht schade

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Stefrutten
Berichten: 28
Lid geworden op: do 29 apr 2021 14:19

Binnenkant repareren vocht schade

Bericht door Stefrutten » di 28 mar 2023 18:23

Wie heeft wel eens binnenkant gerepareerd. Ik moet nodig binnenkant van 1 kastje herstellen.. zie foto🙈 in augustus had ik deze al geconstateerd, zie minder erg foto maar er is maar 1 caravan reparateur en hoe vaak ik ook app, en dat is 4x in ruim half jaar.. hij reageert maar niet. Dus ik wil het zelf doen.. maar zou graag tips willen ontvangen. De erge foto is van 3 weken terug en het is alleen in het kastje gebleven. Ik had me depo gevraagd voor foto's en schade was gelukkig alleen daar verergert.
Bijlagen
20220806_162213.jpg
IMG-20230301-WA0015.jpg
IMG-20230301-WA0012.jpg

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Binnenkant repareren vocht schade

Bericht door BertJan » di 28 mar 2023 18:43

Deze hobby caravan lijkt lek op de dakontluchter.
verwijder de ontluchter, de boven kastjes demonteren, en de 3mm wand en dakplaat uitsnijden. (ik denk dat dit alleen tot in het kastje voldoende is) dan kan je zien of er ook balken verrot zijn)

als je niet tot buiten het kastje uitsnijd dan kan je het mooist repareren (maar misschien moet je verder uitsnijden).
maak de kastjes zsm schoon van de schimmel
houd er rekening meer dat dit veel tijd kost.

doe voordat je begint een vochtcontrole zodat je weet hoe ver het zit, en of dit de enigste oorzaak is en/of er meer aandachtspunten zijn
kijk ook naar de alu plaat of deze niet al oxidatie schade heeft

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Binnenkant repareren vocht schade

Bericht door Chris » di 28 mar 2023 19:11

HEt lijkt wel of de kitlaag volkomen weg is.
Alle regen kan zo naar binnen langs de "schoorsteen"...
En dit proces is al lang gaande..

Dit is niet een "effe repareren" klussie...

Wat BertJan als schrijft..
Weghalen ...alles wat beschimmelt en nat is weghalen...
Net zover tot je op droog, vers hout komt..
Schrik niet, dat is altijd verder dan je van de buitenkant in de kastjes ziet...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Stefrutten
Berichten: 28
Lid geworden op: do 29 apr 2021 14:19

Re: Binnenkant repareren vocht schade

Bericht door Stefrutten » wo 29 mar 2023 03:07

Ja ik weet het. Daarom baal ik ook van die reparateur. Ik snap dat hij meerdere klussen heeft, maar daarom wil ik over 4 weken zelf maar die kant op. Een hele week. En daarom had ik foto's gevraagd aan depot hoe erg de schade nu is. En dan ben ik al blij dat het tot nu toe alleen in de kast is. En niet erbuiten, althans nog niet.

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Binnenkant repareren vocht schade

Bericht door blefke » wo 29 mar 2023 09:38

Waarschijnlijk moet inderdaad een heel deel plafondplaat vervangen worden..
Echter ik zou eerst de plafondplaat alleen in de kastjes voorzichtig verwijderen met een multitool.
Denk dat dit snel gaat..
Hopelijk kun je dan zien of de balkjes wel of niet rot zijn en hoe ver de een eventuele houtrot is doorgedrongen in de plafond.
Als de schade mee valt, kun je overwegen alleen in de kastjes triplex tegen het plafond lijmen nieten..
Zo wie zo ook de wand controleren..

Kastjes kun je nog altijd verwijderen, wellicht heb je toch nog een beetje geluk..
Maak foto's van de schade..
Hulp genoeg hier.

Gebruik wel de juiste kit, geen siliconenkit als je gaat kitten aan de buitenkant..
Blefke

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”