Enduro SH101 reservewieldrager toepassing

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Arjen63
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 14 nov 2021 15:28
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Enduro SH101 reservewieldrager toepassing

Bericht door Arjen63 » ma 27 mar 2023 17:19

Om de gewichtsverdeling van de caravan Adria Adora (chasis Alko) beter te balanceren, wil ik het reservewiel achter onderop het chasis plaatsen. Omdat er al een mover geplaatst is, kan niet de Alko ophangbeugel op die plek van voorgeboorde gaten gemonteerd worden. De Enduro SH101 kan zonder gaten te maken op het chasis gemonteerd worden. De plek is dan vrij te bepalen. Het reservewiel heeft een dikte van 21 cm. De chasis balken van de Adria Adora lopen wel wat verjongd toe naar achteren. Omdat de caravan nog in de winterstalling staat, kan ik niet alvast een en ander opmeten.
Heeft iemand ervaring dat deze dikte van de band geen problemen geeft?

Arjen
2804
Caravan Chateau Caratt van 2005-2020, Caravan Adria Adora 472up 2020-, Auto Volvo XC40 T4 2019.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Enduro SH101 reservewieldrager toepassing

Bericht door Ab » ma 27 mar 2023 20:05

Alleen voor gewichtsbalancering zou ik het absoluut nooit doen.
(Tenzij de kogeldruk over de 100 kg gaat)
Een reservewiel van 25 kg draagt maar ca 15 kg (of minder) bij aan de kogeldruk als het in de disselbak staat.
Er zijn makkelijkere dingen te verplaatsen dan een reservewiel als het om gewicht gaat lijkt me.
En kogeldruk heb je niet gauw teveel als het over rijeigenschappen gaat. Zeker niet bij Adria's, die vaak een relatief lange achteroverbouw hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Arjen63
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 14 nov 2021 15:28
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Enduro SH101 reservewieldrager toepassing

Bericht door Arjen63 » di 28 mar 2023 13:04

Met een tweede gasfles ga ik ver over de 100 kg. De Adria Adora 472up heeft naar mijn idee wel een erg lang voorstuk (hoe je het maar noemt). Zelfs met twee fietsen achterop moet ik puzzelen om een goede gewichtsverdeling te krijgen. Het verplaatsen van het reserve wiel werkt dubbel op. Minder gewicht voorin en meer gewicht achterop. Het reservewiel weegt 9 kg. Dus hiermee zal ca 15 kg minder kogeldruk bereikt kunnen worden.

Arjen
2804
Caravan Chateau Caratt van 2005-2020, Caravan Adria Adora 472up 2020-, Auto Volvo XC40 T4 2019.

sailor wim
Berichten: 2680
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Enduro SH101 reservewieldrager toepassing

Bericht door sailor wim » di 28 mar 2023 13:26

[re.gif]
Hoi Arjen,
Is het reserve wiel nu echt maar 9 kg, of toch 19 kg?
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Franswa
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 14 dec 2016 19:36

Re: Enduro SH101 reservewieldrager toepassing

Bericht door Franswa » di 28 mar 2023 14:13

Mijn caravandealer heeft mij de enduro ontraden ivm de grond speling. Het reserve wiel komt met deze drager redelijk ver naar achteren onder de caravan. Ik heb het zelfde probleem n.l. Hoge kogeldruk en mover achter het wiel.
Zweedse auto, Duitse caravan.

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Enduro SH101 reservewieldrager toepassing

Bericht door BertJan » di 28 mar 2023 16:19

de enduro beugel kan overal op de caravan geplaatst worden, alleen bij sommige caravans komt deze ver naar achter(omdat er teveel delen op de bodemplaat geplaatst zijn) als het past is de alko beugel veel mooier, op de enduro krijg je het wil niet met handkracht terug geplaatst.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Enduro SH101 reservewieldrager toepassing

Bericht door iemand » di 28 mar 2023 17:23

TIP: als je voor de Enduro gaat. Lees dan ook de verbetering hier op het forum
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Arjen63
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 14 nov 2021 15:28
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Enduro SH101 reservewieldrager toepassing

Bericht door Arjen63 » di 28 mar 2023 17:44

@Wim, even opnieuw gegoogeld naar het gewicht van de 195R14C band. Nu kwam ik op 12 kg. Maar ik realiseer mij nu dat de velg nog meegerekend moet worden, hoeveel? En ik zie nu ook dat de Enduro beugel 6 kg weegt. Dan kom je aardig naar de 25 kg! Effect totaal op de kogeldruk ca 30-40 kg (minder gewicht voorin en zwaarder aan de achterkant).
@Franswa, inderdaad kom ik dat verhaal ook hier en daar tegen. Ik denk dat het een kwestie van uitproberen wordt, welke plek het beste wordt. Het is te verplaatsen.
@Bertjan, ik vraag mij ook af hoe (on-)handig het plaatsen met reservewiel is. Bij mijn vorige caravan had ik een Alko beugel, maar dat vond ik ook lastig om kracht te zetten.
@iemand, goede tip. Het voordeel is denk ik dat je met twee handen kunt tillen. Het is beter, maar in die werkhouding blijft het lastig tillen en positioneren. Nog gezocht naar ervaringen met de Enduro, maar weinig tot niets gevonden. Begrijp het nog niet goed wat er allemaal gemaakt is. De wieltjes montage is wel duidelijk.

Arjen
2804
Caravan Chateau Caratt van 2005-2020, Caravan Adria Adora 472up 2020-, Auto Volvo XC40 T4 2019.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Enduro SH101 reservewieldrager toepassing

Bericht door WillyL » di 28 mar 2023 17:59

Ik heb er ergens in een ander draadje over geschreven..
Om dezelfde reden die beugel gebruikt. Zet hem zo dicht mogelijk tegen de as.
Tijdens het rijden heb ik het nog niet tegengekomen dat de beugel over de grond sleepte maar tijdens thuis moveren door een gootje naast de weg, het neuswiel sterk uitgedraaid (tijdens afkoppelen van de auto) en de oprit die iets omhooggevallen gaat wel. Het neuswiel indraaien zodat de caravan horizontaal hangt lost dat op. De uitdraaisteuntjes achteraan durfden trouwens ook al eens schuren bij zulk een movermanoeuvre.
Het belangrijkste is dat er echt niets in de weg mag zitten waar je het wiel wilt (afvoerbuis, gasleiding...).
En dat extra gewicht op oneveer 1 meter achter de as en laag bij de grond geeft ook geen (of wenig) extra slinger. Fietsen achterop zijn veel kwalijker.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”