Garantie verplicht?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Garantie verplicht?

Bericht door jeroen.25 » za 25 mar 2023 21:28

Ik ben vandaag weer op pad geweest voor een gebruikte Hobby caravan (2003-2004)
Nu valt het mij op dat meerdere bedrijven een afleverpakket met garantie willen verkopen, maar mag dat wel?

Op de site van Bovag staat:
"BOVAG Garantie verplicht
U bent verplicht om ieder vervoermiddel te verkopen met BOVAG Garantie (vanaf een bepaald minimumbedrag dat per soort voertuig verschilt) tenzij de klant aangeeft hiervan af te willen zien."

Het bedrijf waar ik vandaag was noemt het een cash & carry prijs die op de website staat en in de showroom en vraagt 500 euro voor een Bovag beurt + 1 jaar garantie.
Dat die beurt niet gratis is snap ik nog, maar mogen ze op deze manier wel onder de garantie uitkomen?
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Garantie verplicht?

Bericht door PD » za 25 mar 2023 21:32

[re.gif]
Ik kan me heel goed voorstellen dat ze op een caravan van 20 jaar standaard geen garantie van een jaar verlenen. Die zal je dan ook moeten "kopen"...

Cash & Carry lijkt me voor deze leeftijd heel gebruikelijk/logisch.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Garantie verplicht?

Bericht door BertJan » za 25 mar 2023 22:07

je hebt altijd recht op garantie (wettelijke garantie) ook op een 2e hands product, het Bovag onderhoud & controle is onderhoud. mijns inziens hoort dit ook in de prijs te zitten, gelukkig zijn er ook diverse bedrijven die niets extra door berekenen en wel onderhoud uitvoeren.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Garantie verplicht?

Bericht door Chris » za 25 mar 2023 22:25

Dat is wel een veel gebruikt systeem idd Jeroen.
2 prijzen....
De meeneem prijs, niet zeuren en wegwezen.
En de garantieprijs... in jou geval 500 euro.

Jou keuze.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Garantie verplicht?

Bericht door Jan van Vijven » za 25 mar 2023 22:43

Wat houd die garantie eigenlijk in? Ik zou eerst de kleine lettertjes lezen alvorens 500 uit te geven voor garantie op iets van 20 jaar oud.
Op die leeftijd geven ze meestal beperkte garantie van enkele maanden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Garantie verplicht?

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 26 mar 2023 09:14

Een afleverbeurt betaal je zelf, maar daarin zit dan ook de garantie.

Bij die afleverbeurt wordt de caravan gecontroleerd en als de monteurs dat goed doen is de kans dat je terug komt voor garantie een heel stuk kleiner afgezien van een enkel klein ding als een bv rammeltje en een slotje wat niet goed werkt.

De kans op grote schades als waterschade zou tijdens die afleverbeurt aan het licht moeten zijn gekomen.

Maar zoals je schrijft je kan eronderuit al zal dat dan schriftelijk bevestigd moeten worden en dan wordt het een hele kluif als er dan toch het een en ander aan de hand is je zou wel een afleverbeurt kunnen vragen met een uitgebreid rapport over de stand van zaken maar dan zul je niet goedkoper uit zijn denk ik.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Garantie verplicht?

Bericht door Niels83 » zo 26 mar 2023 09:19

Je hebt garantie en Bovag, focwa garantie.

Bij alles wat je koopt nieuw en 2de hands heb je recht op garantie. Je koopt een product en dat hoort te voldoen aan een redelijke verwachting. Echter deze garantie krijgen is lastiger, want handelaren zullen natuurlijk ontkennen dat zij garantie moeten geven en jij vind van wel. Want wat is redelijk bij een 20jaar oude caravan?

Terwijl Bovag dit heeft vast gelegd en je hebt een 'onafhankelijke' geschillen commissie.

Koop je een caravan voor een bodem prijs en verwacht je daarbij zelf de handen uit de mouwen te gaan steken dan is garantie bijkopen zinloos.
Koop je een volgens de handelaar puntgave caravan Dan is bijkopen te overwegen. Je kunt het ook als onderhandel punt meenemen dat je garantie wil.

Eigenlijk is het te gek voor woorden, dat je een aflever beurt moet betalen. Je koopt bij een dealer of handelaar omdat je daar een goed gevoel bij hebt. Dan verwacht je toch ook dat een caravan al is nagelopen als je hem komt bekijken. Dat zij weten wat de gebreken zijn en dat hij daar gewoon in goede staat op jou staat te wachten, anders is er mijn inziens geen goede reden om bij een handelaar te kopen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Garantie verplicht?

Bericht door dieseltijger » zo 26 mar 2023 09:47

Het wordt een beetje een Nederlandse discussie, typering: slecht lezen en focus op de prijs.

Kijk op de Bovag site. Daar staat uitgespeld dat het geven van een Bovag garantie door Bovag leden niet verplicht is. Dat was punt 1. .....bijna...... Want los daarvan heb je wettelijk het recht op een goed product als je bij een winkel koopt, en moet deze winkel gedurende 12 maanden na aankoop aantonen dat het product goed was toen ze het leverden.

Punt 2: Ergens voor moeten betalen. Ja...dat willen we niet. Noem het dan "transparantie". En "korting" als je geen garantie wil afnemen.

Is een Bovag garantie wat waard? Het is verhelderend als je naast de bepalingen de uitspraken van de geschillencommissie leest.

Wat daarnaast ook goed bevalt is het schriftelijk overeenkomen van het ontbinden van de overeenkomst als er bijvoorbeeld sprake is van waterschade (vernietigen van de overeenkomst is beter, maar dat gaat je niet lukken). Met een auto had ik een speciale afspraak in de koopovereenkomst laten opnemen ten aanzien van excessief olieverbruik. Helaas bleek dat het geval, en natuurlijk werd de rode loper niet voor mij uitgerold toen ik daar een beroep op moest doen. Maar ik had mijn aankoopbedrag terug.

Dus stel: je koopt die caravan, en daarbij zit een Bovag rapport. "Kurkdroog" zegt de vochtmeting. Blijkt het ding zo lek te zijn als een mandje. Daar ga je.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op zo 26 mar 2023 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Garantie verplicht?

Bericht door Niels83 » zo 26 mar 2023 09:58

[re.gif]
Gaat het over geld of ondernemerschap.

Het is tegenwoordig een heel gebruikelijke manier van handel. Het beperkt het risico van de handelaar.

Ik vind het niet meer dan normaal dat een product dat wordt aangeboden, daar gewoon in goede staat staat te staan. Waar kijk je anders naar. Soms zegt zo,'n handelaar dan bij elk gebrek dat kunnen we maken, zonder iets op te schrijven. Het had naar mijn idee al gemaakt moeten zijn. Ik kom voor dat product bij hem omdat hij mij iets goeds kan verkopen.

Het is wat meer risico, en de vraagprijs zal iets hoger zijn(de verkoop prijs blijft ws het zelfde) maar mensen kunnen wel zo weg rijden, en de koper kan er direct op vertrouwen dat alles wat daar staat in goede conditie is.

Het is gebruikelijk, maar vind het echt een bijzondere ontwikkeling.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Garantie verplicht?

Bericht door dieseltijger » zo 26 mar 2023 10:05

Voor TS gaat het over geld. Maximale zekerheid voor zo min mogelijk. Zou ook mijn wens zijn. Ik koop een caravan, geen ondernemerschap toch?

Het staat TS vrij om naar een andere aanbieder te gaan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Garantie verplicht?

Bericht door Chris » zo 26 mar 2023 10:26

Jeroen...

Wat ik toch nergens lees is een VOCHTCONTROLE...

Deze serie's caravan hebben een bekend vocht probleem gehad bij het scharnier van de disselklep.
Die lekkage kwam aan het licht bij de vensterbank / plafondplaat van de disselbak....kletsnat
Er zijn foto's op het forum van een 2006 model waar de hele voorkant open en boot is gelegd om deze vochtschade te herstellen.

Ik zou daar zeker een vochtmeter langs willen zien komen.
Better safe than sorry...
En, een vochtcontrole hoort niet bij een bovag beurt, dus reden temeer om dat te willen weten.
Want, wie weet, is er al in geen 10 jaar een vochtmeter in die Hobby geweest.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Garantie verplicht?

Bericht door dieseltijger » zo 26 mar 2023 10:35

Dat bedoel ik. Kostbaarste risico. Neem dus een aparte ontbindende bepaling op in de overeenkomst. Beter dan een door de verkoper uitgevoerde vochtcontrole, waarbij je betaalt om bewijs te leveren dat de caravan in orde was ten tijde van de verkoop.

Wil de verkoper dit niet opnemen dan weet je genoeg.

Ik zeg het maar...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Garantie verplicht?

Bericht door Wally » zo 26 mar 2023 10:52

Vochtmeting??

Wat als een 20 jaar oude caravan altijd alleen Spaanse zon heeft gezien.
Verder nooit last heeft gehad van een Nederlandse regendag, omdat hij de rest van het jaar bij de buurman binnen mocht slapen.

Een vochtmeting zal kurkdroog uitwijzen.

Ook nog na een jaar als hij bij u dag en nacht buiten mag slapen?

Frans

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Garantie verplicht?

Bericht door jeroen.25 » zo 26 mar 2023 10:59

Ze doen wel een vochtmeting, maar gezien de staat van de caravan heeft hij veel binnen gestaan. Als die al sinds de zomer niet echt meer buiten is geweest zal dat ook weinig uitwijzen.

Probleem met het front is mij bekend. Heb ook goed vanuit de disselbak gekeken. Alles ziet er prima uit.

Duidelijk verhaal verder over de garantie.
Bedankt voor de input
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Garantie verplicht?

Bericht door troapel » zo 26 mar 2023 14:07

Niels83 schreef:
zo 26 mar 2023 09:58
Ik vind het niet meer dan normaal dat een product dat wordt aangeboden, daar gewoon in goede staat staat te staan. Waar kijk je anders naar.
Dat is kennelijk niet de normale gang van zaken.
Toen ik op zoek was naar een opvolger voor mijn vorige auto zijn we bij een groot bedrijf met veel jonge auto’s gaan proefrijden in een auto. We reden een rondje en op de snelweg hoorde ik een hoop lawaai. Het klonk als een wiellager die kapot was. Wij terug naar het bedrijf en melding van gemaakt. Het antwoord wat we kregen was dat zo’n auto pas helemaal wordt nagekeken wanneer hij verkocht wordt en mankementen niet eerder worden verholpen. scratch.gif
Zo kan ik als potentiële koper toch geen goed gevoel krijgen bij de auto die ik wil kopen?

We zijn maar verder gaan kijken en heb ergens anders de huidige auto gekocht.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Garantie verplicht?

Bericht door Chris » zo 26 mar 2023 15:53

Maar zo werkt het wel vaak Troapel.
Want zolang de auto/ caravan niet is verkocht is er geen winst..... pas als ie verkocht is blijft er wat aan de strijkstok hangen om te repareren.
Raar maar waar voor veel "handelaren".
Voor dealers ligt het meestal wel anders...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Garantie verplicht?

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 26 mar 2023 18:16

Ook bij dealers worden auto’s zoals ze ingeleverd worden te koop gezet alleen de meest ernstige gevallen worden een keer gewassen /uitgemest

De koper kan dan zien hoe de staat van de auto is.. en onderhoud reparatie komt achteraf als bekend is hoeveel erop verdiend gaat worden en kan er nog wat onderhandeld worden door de koper
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Garantie verplicht?

Bericht door troapel » zo 26 mar 2023 18:48

En toch kregen we een uitgebreid verslag te zien hoe ze alle deukjes en krasjes van de hele auto hadden hersteld nadat die auto (uit de lease) was ingeleverd. Zelfs de velgen waren helemaal aangepakt op parkeerschades enzo. Ik vind het raar dat ze een auto die meer dan 20k moet kosten dan in de showroom durven te zetten met een kapotte wiellager, maar aan de buitenkant moet hij wel tiptop zijn. scratch.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Garantie verplicht?

Bericht door Jan van Vijven » zo 26 mar 2023 19:14

Zelfs in het “hogere” en jonge segment gebeurt dit, niets mis mee.
Beetje huiswerk maken en vaak kom je d’r dan achter dat er nog fabrieksgarantie op zit en dat die pas nog een beurt heeft gehad.
Gewoon bieden zonder garantie en zo meenemen, vinden ze niet leuk, so be it!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Garantie verplicht?

Bericht door troapel » zo 26 mar 2023 23:08

Ik wil goed kunnen voelen en horen hoe een auto rijdt. En als een auto dan niet rijdt zoals het hoort en er bijgeluiden zijn dan kan ik niet goed een oordeel vellen over de auto.
Achteraf ben ik blij dat ik de huidige auto heb gekocht. Jaartje jonger, minder kilometers en betere garantievoorwaarden. mrgreen.gif

En prima als ze zo hun auto’s willen verkopen hoor, maar dan ga ik wel even ergens anders kijken.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Garantie verplicht?

Bericht door dieseltijger » zo 26 mar 2023 23:33

Precies. Als ik informeer naar auto's die ik gevonden heb (rond de acht jaar oud, max 150k op de klok), dan wordt ik steevast naar de parkeerplaats buiten achter de zaak verwezen. Als ik dus niets merk of zie - dan wordt het zeker ook niet in orde gemaakt? Ik heb leergeld betaald met een BMW motorfiets (handelaar) en een Avensis Diesel (marktplaats). We vallen hier dood om enkele tientjes - maar als we meer dan tienduizend Euro aftikken - dan verifieren we gebrekkig.

Geertruida had ik daarentegen bij een Toyota dealer aangeschaft. Keurig in orde (zo leek het). Onderhoudshistorie werd uitgedraaid uit de database waarin alles in detail was vastgelegd - tot op onderdeelniveau. Beurt + APK moest worden uitgevoerd, en een jaar BOVAG garantie. Proefrit was prima, en ook geen verrassingen.

Ook met een caravan maak ik een proefrit. Want stel je voor dat het waardelozer rijdt dan verwacht, dan ga ik zo'n ding niet aanschaffen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Garantie verplicht?

Bericht door troapel » zo 26 mar 2023 23:37

[re.gif]

Zo hoort het toch ook? Anders vind ik niet dat je een zaak serieus kan nemen.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Garantie verplicht?

Bericht door Niels83 » ma 27 mar 2023 02:12

troapel schreef:
zo 26 mar 2023 14:07
Niels83 schreef:
zo 26 mar 2023 09:58
Ik vind het niet meer dan normaal dat een product dat wordt aangeboden, daar gewoon in goede staat staat te staan. Waar kijk je anders naar.
Dat is kennelijk niet de normale gang van zaken.
Toen ik op zoek was naar een opvolger voor mijn vorige auto zijn we bij een groot bedrijf met veel jonge auto’s gaan proefrijden in een auto. We reden een rondje en op de snelweg hoorde ik een hoop lawaai. Het klonk als een wiellager die kapot was. Wij terug naar het bedrijf en melding van gemaakt. Het antwoord wat we kregen was dat zo’n auto pas helemaal wordt nagekeken wanneer hij verkocht wordt en mankementen niet eerder worden verholpen. scratch.gif
Zo kan ik als potentiële koper toch geen goed gevoel krijgen bij de auto die ik wil kopen?

We zijn maar verder gaan kijken en heb ergens anders de huidige auto gekocht.
Ik weet het, totaal bizar, alsof de groente boer lege aardappel kratten neerzet en naar de boer gaat als je ze besteld. Alsof de koe geslacht wordt als ik een biefstuk bestel.

Je koopt een product, maar om die te laten functioneren moet je nog 500 betalen. Handelen is risico's nemen en met de winst op het ene product dek je het verlies op de ander.

Ook eens bij een autotje gaan kijken, zag er tip top uit, maar dat had nooit de weg op gemogen, trok als een gek naar rechts, het rempedaal zat er voor de sier, de deur ging van binnen niet open, rechter veer was zeker 20cm korter dan de linker. Het was best een stuk rijden, dus ik had gebeld, nee meneer de auto is als nieuw. Ik weet dat skoda voorheen een slechte reputatie had, maar deze kwam al uit de vw fabriek.
Maar meneer we kunnen alles repareren, op kort termijn, dus ik zei, ga dat doen, zijn we over een uurtje terug, voor de echte proefrit, ik ben hier vandaag om een auto te kopen, euh nee 2 weken. Ik zei hem dat ik natuurlijk niet pas over 2 weken ga uitproberen of de auto dan wel goed is, dat het op mij allemaal wat onbetrouwbaar over kwam. Maar meneer we hebben een Bovag keurmerk.

Deze man heeft uiteraard een slechte review gehad, en daar had ik eerder moeten kijken. Al doende leert men.

Als je gewoon wat nette auto's hebt staan, die even apk na gelopen zijn, rondje mee gereden, oliepijl gecontroleerd. Even de dingen die noodzakelijk zijn herstellen, dan had daar een leuk autootje gestaan, en had ik hem ws gewoon mee genomen, cash betaald. Had hij wat winst gehad. Ipv verlies door mijn review.

Ik vindt het heel bijzonder, ik heb 1 keer een aflever beurt met garantie gedaan. Wat een gezeur was dat, bij garantie. 'Ja meneer u koopt geen nieuwe auto'. Dat was iets van 800 euro of zo. Besloten auto's nu bij particulieren te kopen, of onder handel voorwaarde. Auto gaat paar weken na aankoop naar mijn auto monteur, zij kijkt hem na, ik heb haar nog nooit 800 euro hoeven te betalen.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Garantie verplicht?

Bericht door troapel » ma 27 mar 2023 10:42

[re.gif]

Ik snap je. Mijn vorige auto’s heb ook zo gekocht zonder garantie. Toch heb ik bij de huidige auto besloten om er garantie bij te nemen. Ik heb ook nog nooit zo’n dure auto gekocht, dus dat leek me wel verstandig. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb, want bij een beurt binnen een jaar na aankoop kwam naar voren dat de accu vervangen moest worden. En aangezien de auto een start/stopsysteem heeft is dat geen goedkope accu. Die is onder garantie (bij een andere merkdealer in de buurt) vervangen.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Richard117
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 15 mei 2017 19:41
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Garantie verplicht?

Bericht door Richard117 » ma 27 mar 2023 16:48

Voor wie twijfelt aan welke kant de BOVAG staat en hoe waardevol hun garantie voor de consument is:

BOVAG=BOnd Van Automobielhandelaren en Garagehouders
"BOVAG is een brancheorganisatie, gevestigd in Bunnik, die dient als belangenorganisatie, platform en nieuws-, voorlichtings- en informatiecentrum. Daarnaast is BOVAG een werkgeversorganisatie en houdt zich bezig met arbeidsvoorwaardenbeleid, arbeidsomstandigheden, onderwijs en collectieve regelingen ten behoeve van arbeidsongeschiktheidsvoorzieningen en pensioenen"

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”