Garantie verplicht?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
DerRudy
Berichten: 114
Lid geworden op: di 27 aug 2019 11:55
Locatie: Best

Re: Garantie verplicht?

Bericht door DerRudy » ma 27 mar 2023 18:13

Van mij mag de BOVAG zijn naam veranderen in BOGO, waarbij BOGO staat voor Bocht Om Garantie Om.
Skoda Rapid 1.4 tdi met hierachter een Sterckeman 420cp draait op zonne-energie.

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Garantie verplicht?

Bericht door Ab » ma 27 mar 2023 18:59

Ik koop altijd zonder garantie.
Zelfs toen ik een nieuwe Fendt Diamant kocht wilde ik geen garantie van de dealer. De zgn verplichte vochtmeting, om de 5 jaar dichtheidsgarantie te krijgen heb ik ook nooit gedaan.
Kijken of het ding lek is kan ik zelf ook wel.
Een uur heen en een uur terug rijden.. en ook nog 50 euro betalen voor de vochtmeting had ik geen trek in. 5 x 50 euro, en 10 uur rijden is veel duurder dan een tube kit. Die ik overigens nooit nodig gehad heb, het ding bleef in ieder geval in de 12 jaar dat ie in mijn bezit was echt potdicht.
De rest van het onderhoud deed ik ook liever zelf. Banden vervangen en balanceren ook, met wat hulp van mijn maat.
Afgezien van 2 keer een ( verzekerde) schade herstellen heeft de caravan de dealer werkplaats nooit meer teruggezien.

Betalen voor garantie vind ik totaal onlogisch. Uiteindelijk betaal je evt. voorkomende gebreken dan grotendeels of helemaal zelf..en heb je het geluk dat er niks mis is met je aankoop, dan betaal je geld voor helemaal niks.. scratch.gif
Mij niet gezien.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Garantie verplicht?

Bericht door RichTrip » di 28 mar 2023 17:12

Ik heb ook (bijna) al mijn tweedehands auto's en caravans gekocht op basis van meenemen zoals ie er bij staat. Naast dat dat dat mij al een heleboel korting heeft opgeleverd (de meeste dealers/handelaren zijn wel happig op meteen afrekenen en de poort uit rijden zonder garantie) heb ik ook nog eens nooit serieuze issues gehad die anders onder garantie verholpen hadden moeten worden.

Ik heb zo wel eens een hele hoge korting van een paar duizend euro gekregen op mijn laatste Dethleffs caravan. Die stond er al een tijdje en was overigens wel vrij aan de prijs. Maar na een veeeel lager bod per mail onder voorwaarde van zo ophalen zoals ie er bij staat kon ik hem voor een heel klein beetje meer toebetalen t.o.v. mijn bod wel meenemen. Na een vluchtige vochtmeting door het bedrijf heb ik alleen een voorwaarde laten opnemen dat ie absoluut vochtvrij was op moment van meenemen. Als ik er kort na aankoop achter zou komen dat ie toch lek zou zijn, dan kon ik terug komen. Maar dat was ie gelukkig niet.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1228
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Garantie verplicht?

Bericht door jeroen.25 » do 30 mar 2023 05:59

Bedankt voor alle reacties.
Deze caravan gaat het niet worden.
Heb geen goed gevoel bij de manier van verkopen bij dit bedrijf dat wel officieel Hobby dealer is
(De reviews over hun service zijn ook al niet zo best)
Dan gaat het niet zo zeer om de garantie waar dit topic om begon, maar de houding van de medewerkers. Daarnaast deden ze een bespottelijk bod voor de Adria. Ben al bij een paar bedrijven geweest die allemaal ongeveer hetzelfde boden waar ik wel tevreden mee kon zijn, maar deze dealer wilde er ruim €2000,- minder voor geven scratch.gif
Dat terwijl de Hobby ook nog stevig aan de prijs is voor zijn leeftijd. Ook voor in deze tijd.

Heb besloten het budget wat te verhogen en een iets verser exemplaar te zoeken.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Garantie verplicht?

Bericht door dieseltijger » do 30 mar 2023 08:35

Mooi! Resoluut besluit. "Feelings are facts" heb ik geleerd. En ook: Geld is belangrijk, maar we hebben in Nederland te weinig over voor service (en ik bedoeld dan niet de obligate bos bloemen). Een goede behandeling, aangenaam verrast worden, een flexibele manier van omgang met problemen nog voor ze problemen worden....je weet niet wat je mist. Succes, het gaat lukken!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Garantie verplicht?

Bericht door Wally » do 30 mar 2023 10:45

Als er al 2000 Euro verschil is met andere verkopers, dan zou ik daar ook geen goed gevoel bij hebben.
Ik heb 2 keer een caravan in mogen ruilen. Bij verschillende dealers langs geweest. Grootse verschil was ooit 500 Euro.
Natuurlijk speelt ook wel wat mee wat je terug koopt, nieuw of een jong/oud occasion.

Frans

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”